Helt riktigt men däremot är det inte alla poliser som har rätt att utföra flygande besiktning.det är i Amerika dom behöver ett papper. i Sverige räcker det med ett telefonsamtal.
sen är just fordonskontroller i trafik lite speciella. för att kunna undersöka en bil/skoter (typ flygande besiktning) så behövs ingen husrannsakan.
precis. skulle va intressant å veta vad som är olagligt och vad som inte är det. tex originalmonterade reflexer, ljuspunkter frammåt/bakåt. ljudnivå vars går gränsen? db/varv. det är ju trots allt ett terrängfordon. led är väll också terräng?Tycker det är bra att de är ute mer och kör blåskontroller, kollar förarbevis och hastighet.
Tycker dock det låter konstigt att de skulle kolla styrhöjare, skidor, matta etc. då detta inte finns dokumenterat någonstans mer än i tillverkarens broschyrer. Under våren ska jag beställa en ny Summit till nästa säsong och skotertillverkarna börjar ju bli som bilindustrin. Det är options och tillbehör till höger och vänster så två maskiner av samma modell kan ha helt olika prylar men båda är fortfarande "original". Detta finns inte dokumenterat någonstans (förutom i min beställning).
Känns som det enda de kan ta på är det som man kan falla på vid en regbesiktning (som t.ex. saker som ändrar effekt, ljudnivå, utsläpp, reflexer, lysen). Vore dock intressant om man kunde hitta information vad man får göra och inte på maskinen i händelse att det blir en flygande besiktning.
Inne i byn vid en bensinmack så vi var ju på en led.Blev ni stannade i byn eller uppe på fjället? För kör man i terrängen så behöver man inte ha lyse på skotern och i sådana fall är det ju väldigt konstigt om dom gör så.
men alltså var får ni allt ifrån?ang. husransakan tror jag det gäller om bilen är låst.. (svårt att låsa huven på en skoter om man inte har hänglås på då =)) Men om du blir stoppad så kliv ur bilen & lås den så kan dom inte kolla något.. (har jag hört)
intressant att kontrollera för polisen är ju allt som det går att skriva böter på.Tycker det är bra att de är ute mer och kör blåskontroller, kollar förarbevis och hastighet.
Tycker dock det låter konstigt att de skulle kolla styrhöjare, skidor, matta etc. då detta inte finns dokumenterat någonstans mer än i tillverkarens broschyrer. Under våren ska jag beställa en ny Summit till nästa säsong och skotertillverkarna börjar ju bli som bilindustrin. Det är options och tillbehör till höger och vänster så två maskiner av samma modell kan ha helt olika prylar men båda är fortfarande "original". Detta finns inte dokumenterat någonstans (förutom i min beställning).
Känns som det enda de kan ta på är det som man kan falla på vid en regbesiktning (som t.ex. saker som ändrar effekt, ljudnivå, utsläpp, reflexer, lysen). Vore dock intressant om man kunde hitta information vad man får göra och inte på maskinen i händelse att det blir en flygande besiktning.
Vill dom öppna din huv så gör dom det och då får du protestera hur mycket du vill. Samma myt har florerat kring bilar om att dom inte får öppna huven. Man tjänar på att vara tillmötesgående och trevlig, dom är trots allt bara människor och alla vill vi bli bemötta med en vänlig ton.Men är de inte så att polisen inte får öppna huven om jag inte ger klartecken. Om dom inte har ransakningsorder eller va de heter. De har ja hört. Sen sanningshalten i det vet jag ej, Men isåfall är det ju bara att neka dom att öppna huven om man har något "dumt" där.
Dock så kan man ju få stå kvar tills dom fixat de pappret om det är så.
Nu vet jag inte om det är såhär. Bara nånting jag hört...
Ni som påstår att polisen har alla rättigheter i världen kan ju ta reda på fakta först.Vill dom öppna din huv så gör dom det och då får du protestera hur mycket du vill. Samma myt har florerat kring bilar om att dom inte får öppna huven. Man tjänar på att vara tillmötesgående och trevlig, dom är trots allt bara människor och alla vill vi bli bemötta med en vänlig ton.
Ett bra förslag är att be om lagstödsuppslag varje gång en polisman ämnar genomföra en handling inom ramen för sitt uppdrag. Det vill säga att han/hon ska kunna hänvisa till en lag där deras handling blir legitim. Protestera mot allt en polisman inte hittar stöd för i lagen.Så skoteråkare, glöm inte att det är NI som har rättigheter, inte polisen. Nu uppmuntrar jag inte folk att bara vara dryg och dum mot polisen, men rulla inte ut röda mattan bara för att dom ber er om det.
Jo, men dom har ingen rätt att gå igenom din egendom utan ett akut behov av det. Och en respirator under huven på en Yamaha räcker inte till det.Det är inte den lagen som är tillämplig. Polisen har rätt att förvissa sig om att fordonet är trafiksäkert och uppfyller de regleringar som finns.
Försöker man spela Allan sumpar man det för sig själv OCH för andra skoteråkare.
Och hur ska jag tolka det där? "Rättshaverist"Visst, lek stentuff rättshaverist om du tror att du tjänar på det. If you can't do the time, don't do the crime...
Det var den närmsta verkliga anledningen dom kan hänvisa till.4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577).