Rykten om polis insatser i Västerbotten

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
det är i Amerika dom behöver ett papper. i Sverige räcker det med ett telefonsamtal.

sen är just fordonskontroller i trafik lite speciella. för att kunna undersöka en bil/skoter (typ flygande besiktning) så behövs ingen husrannsakan.

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
det är i Amerika dom behöver ett papper. i Sverige räcker det med ett telefonsamtal.

sen är just fordonskontroller i trafik lite speciella. för att kunna undersöka en bil/skoter (typ flygande besiktning) så behövs ingen husrannsakan.
Helt riktigt men däremot är det inte alla poliser som har rätt att utföra flygande besiktning.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Tycker det är bra att de är ute mer och kör blåskontroller, kollar förarbevis och hastighet.

Tycker dock det låter konstigt att de skulle kolla styrhöjare, skidor, matta etc. då detta inte finns dokumenterat någonstans mer än i tillverkarens broschyrer. Under våren ska jag beställa en ny Summit till nästa säsong och skotertillverkarna börjar ju bli som bilindustrin. Det är options och tillbehör till höger och vänster så två maskiner av samma modell kan ha helt olika prylar men båda är fortfarande "original". Detta finns inte dokumenterat någonstans (förutom i min beställning).

Känns som det enda de kan ta på är det som man kan falla på vid en regbesiktning (som t.ex. saker som ändrar effekt, ljudnivå, utsläpp, reflexer, lysen). Vore dock intressant om man kunde hitta information vad man får göra och inte på maskinen i händelse att det blir en flygande besiktning.

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
ang. husransakan tror jag det gäller om bilen är låst.. (svårt att låsa huven på en skoter om man inte har hänglås på då =)) Men om du blir stoppad så kliv ur bilen & lås den så kan dom inte kolla något.. (har jag hört)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
Tycker det är bra att de är ute mer och kör blåskontroller, kollar förarbevis och hastighet.

Tycker dock det låter konstigt att de skulle kolla styrhöjare, skidor, matta etc. då detta inte finns dokumenterat någonstans mer än i tillverkarens broschyrer. Under våren ska jag beställa en ny Summit till nästa säsong och skotertillverkarna börjar ju bli som bilindustrin. Det är options och tillbehör till höger och vänster så två maskiner av samma modell kan ha helt olika prylar men båda är fortfarande "original". Detta finns inte dokumenterat någonstans (förutom i min beställning).

Känns som det enda de kan ta på är det som man kan falla på vid en regbesiktning (som t.ex. saker som ändrar effekt, ljudnivå, utsläpp, reflexer, lysen). Vore dock intressant om man kunde hitta information vad man får göra och inte på maskinen i händelse att det blir en flygande besiktning.
precis. skulle va intressant å veta vad som är olagligt och vad som inte är det. tex originalmonterade reflexer, ljuspunkter frammåt/bakåt. ljudnivå vars går gränsen? db/varv. det är ju trots allt ett terrängfordon. led är väll också terräng?

larsson88

Välkänd medlem
23 feb 2012
354
0
16
Piteå
Blev ni stannade i byn eller uppe på fjället? För kör man i terrängen så behöver man inte ha lyse på skotern och i sådana fall är det ju väldigt konstigt om dom gör så.
Inne i byn vid en bensinmack så vi var ju på en led.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
ang. husransakan tror jag det gäller om bilen är låst.. (svårt att låsa huven på en skoter om man inte har hänglås på då =)) Men om du blir stoppad så kliv ur bilen & lås den så kan dom inte kolla något.. (har jag hört)
men alltså var får ni allt ifrån?

prova kör in på bilbesiktningen och lås bilen. spring sedan därifrån så kommer dom garanterat att bli jätteglada och godkänna den.

sen nästa fråga är: vad har du att dölja i din bil?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå

intressant att kontrollera för polisen är ju allt som det går att skriva böter på.

vilken styrhöjare, matta, skidor och dyna finns inte specificerad i lagstiftningen men det ska finnas en dyna, styre, tank, lyse osv..

även bullernivåer går att rapportera. det finns dock inget godkänt sätt för polisen att mäta bullernivå på (vad jag vet)

men viktigast: det går ju knappast bli rapporterad för något som inte är specificerat i lagtext.

jag kan kolla upp med en vän som är trafikpolis vad som exakt gäller.

Mach1custom

Välkänd medlem
2 mar 2011
246
0
16
Sundsvall
Men är de inte så att polisen inte får öppna huven om jag inte ger klartecken. Om dom inte har ransakningsorder eller va de heter. De har ja hört. Sen sanningshalten i det vet jag ej, Men isåfall är det ju bara att neka dom att öppna huven om man har något "dumt" där.

Dock så kan man ju få stå kvar tills dom fixat de pappret om det är så.

Nu vet jag inte om det är såhär. Bara nånting jag hört...
Vill dom öppna din huv så gör dom det och då får du protestera hur mycket du vill. Samma myt har florerat kring bilar om att dom inte får öppna huven. Man tjänar på att vara tillmötesgående och trevlig, dom är trots allt bara människor och alla vill vi bli bemötta med en vänlig ton.

IsaXsson

Välkänd medlem
4 jun 2006
236
0
16
Piteå
Men om man får ombesiktiga/registreringsbesiktning är det då slutkört eller gäller det inom en viss tid?
Svårt att dölja om man har turbo, att protestera lär ändå inte hjälpa om de vill statuera exempe.

Får kräng på packväska touringruta.....

Ola

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Vill dom öppna din huv så gör dom det och då får du protestera hur mycket du vill. Samma myt har florerat kring bilar om att dom inte får öppna huven. Man tjänar på att vara tillmötesgående och trevlig, dom är trots allt bara människor och alla vill vi bli bemötta med en vänlig ton.
Ni som påstår att polisen har alla rättigheter i världen kan ju ta reda på fakta först.

Var nån som drog en paralell med bilprovningen, besiktningsmännen står väl för f-n inte utanför din dörr och ber snällt om att få kolla genom din bil.

Så skoteråkare, glöm inte att det är NI som har rättigheter, inte polisen. Nu uppmuntrar jag inte folk att bara vara dryg och dum mot polisen, men rulla inte ut röda mattan bara för att dom ber er om det.

Som avslut:
"En polisman får genomsöka ett fordon i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Lag (2006:387)"

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Så skoteråkare, glöm inte att det är NI som har rättigheter, inte polisen. Nu uppmuntrar jag inte folk att bara vara dryg och dum mot polisen, men rulla inte ut röda mattan bara för att dom ber er om det.
Ett bra förslag är att be om lagstödsuppslag varje gång en polisman ämnar genomföra en handling inom ramen för sitt uppdrag. Det vill säga att han/hon ska kunna hänvisa till en lag där deras handling blir legitim. Protestera mot allt en polisman inte hittar stöd för i lagen.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är inte den lagen som är tillämplig. Polisen har rätt att förvissa sig om att fordonet är trafiksäkert och uppfyller de regleringar som finns.

Försöker man spela Allan sumpar man det för sig själv OCH för andra skoteråkare.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Det är inte den lagen som är tillämplig. Polisen har rätt att förvissa sig om att fordonet är trafiksäkert och uppfyller de regleringar som finns.

Försöker man spela Allan sumpar man det för sig själv OCH för andra skoteråkare.
Jo, men dom har ingen rätt att gå igenom din egendom utan ett akut behov av det. Och en respirator under huven på en Yamaha räcker inte till det.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Visst, lek stentuff rättshaverist om du tror att du tjänar på det. :) If you can't do the time, don't do the crime...
Och hur ska jag tolka det där? "Rättshaverist"

Kan du inte ta emot min fakta och min åsikt utan någon form av personliga nyp baserat på vad jag tycker så sätter ju du, enligt mig, ett exempel på en dryg "stentuff" skoterförare.

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
20 a § En polisman får genomsöka ett fordon i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Lag (2006:387).

22 § En polisman får stoppa ett fordon eller annat transportmedel
1. om det finns anledning att anta att någon som färdas i fordonet har gjort sig skyldig till brott,
2. om det av någon annan anledning behövs för att med laga stöd ingripa mot någon som färdas i fordonet, genom att beröva honom friheten, på annat sätt inskränka hans rörelsefrihet eller underkasta honom kroppsvisitation eller kroppsbesiktning,
3. om det behövs för att med laga stöd genomföra husrannsakan i fordonet eller
4. om det behövs för att reglera trafiken eller för att kontrollera fordon eller förare eller fordons last enligt vad som är särskilt föreskrivet. Lag (2002:577).

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Just när det kommer till att kontrollera en Yamahas extrabehov av andningshjälp, så torde det räcka med en måttligt intresserad Polis beväpnad med ett par ögon-han behöver ju inte öppna någonting överhuvudtaget för att kontrollera det...
Sedan ifrågasätter jag hur stort intresse någon åklagare har att driva målet vidare om ägaren nekar.
Jag nekar konsekvent till allt om jag blir stoppad, hur överbevisad jag än må vara vid tillfället.
I somras var jag i rätten för att kört utan bälte på en sträcka av ca 80m.

-Visst, jag förlorade -helt riktigt i sak-, men det kändes helt relevant att få det prövat i domstol.
(Eller avskrivet. ;) )

Blir jag stoppad i kontroll och dom ska bötfälla mig för att köra ett fordon som inte är enligt reg papperet, så kommer jag fortfarande att blåneka. Det har alla full rätt till, utan att vara det minsta otrevliga! :)