Rykten om polis insatser i Västerbotten

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.503
401
83
Malå/Adak
Om polisen bara jagade ratt/styr-fyllon och sköt brölburksfantaster i knäna skulle jag vara ett stort fan!

För allas skull är det ju bra om maskinerna ute i farten är försäkrade också.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jo, men det är väl avsikten när de är ute. Hittar säkert på någon stöldanmäld maskin också. Så vi ska vara glada att polisen visar sig.

Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Det var inget personligt nyp. Det är bara så tröttsamt när någon försöker hävda juridiska förhållanden helt utan insikt. Polisen finns till för att bevaka så att lagar följs, för din och min säkerhet. Vill de kolla så allt är OK skall man underlätta, inte försöka jävlas.
Okej, om du nu läste det jag skrev så står det klart och tydligt att jag absolut INTE uppmuntrade till att vara dryg och jävlig, du talar för dig själv utan att komma med nånting sakligt.
Tycker det är toppen att farbror blå är ute och kollar nykterheten etc.

MEN!, jag lider med Piano-åkarna som åker med turbo och xenonljus som har fått skotern sönderpulad av en "tjänsteman" som står och tror att han har rätten på sin sida!
Ni tror inte att det går under "egenmäktigt förfarande" eller "förargelseväckande beteende"?! (Just sayin)
Men lagar och paragrafer kan vändas mot varann i evigheter, och det är det vi gör nu. Im out!
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Polisen "tror" sällan att de har rätten på sin sida. Deras jobb är att VETA att de har rätten på sin sida. Hemmajuristers tyckanden är dessvärre enbart till skada för de som tror att de kan spela stenhård gentemot polisen för att en snubbe på internet sa det. Lagar och paragrafer kan inte vändas i evighet, särskilt inte de här aktuella. Där är rättstillämpningen fullständigt klar.

Det var vad saken handlade om. Beklagar om du kände dig personligen påhoppad, det var inte meningen.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
MEN!, jag lider med Piano-åkarna som åker med turbo och xenonljus som har fått skotern sönderpulad av en "tjänsteman" som står och tror att han har rätten på sin sida!
Ni tror inte att det går under "egenmäktigt förfarande" eller "förargelseväckande beteende"?! (Just sayin)
Men lagar och paragrafer kan vändas mot varann i evigheter, och det är det vi gör nu. Im out!
Men då är det väl bra om de s.k. "pianoåkarna", som du kallar dom, är medvetna om att det kan bli "rött ljus" vid en kontroll. Att dom också är medvetna om att dom inte kan vägra polisman att kolla maskinen.
Att någon "tjänsteman" skruvar av pipa/slutburk eller turbo på leden behöver nog ingen oroa sig för.
Man får istället åka därifrån med ett föreläggande om regbesiktning. Tror man har en månad på sig innan det rapporteras körförbud för skotern.
EDIT: Tror nog att man även får en passande bötesbelopp tillsammans med besiktningsföreläggandet.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Men då är det väl bra om de s.k. "pianoåkarna", som du kallar dom, är medvetna om att det kan bli "rött ljus" vid en kontroll. Att dom också är medvetna om att dom inte kan vägra polisman att kolla maskinen.
Att någon "tjänsteman" skruvar av pipa/slutburk eller turbo på leden behöver nog ingen oroa sig för.
Man får istället åka därifrån med ett föreläggande om regbesiktning. Tror man har en månad på sig innan det rapporteras körförbud för skotern.
EDIT: Tror nog att man även får en passande bötesbelopp tillsammans med besiktningsföreläggandet.
Både ja och nej, i huvudsak så tror jag att dom riktar in sig på turbokonverteringar och "grövre ingrepp". Men dom kan ju sätta dit en för att denne bytt skidor tex.

Har en bekant som har en xtx som fick körförbud nu i veckan pga xenonljus och turbo! Fick inte köra en meter efter polisen stoppade honom! Min lokala yamaha åf säger även att det blir körförbud på plats.
Rätt?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
du kan få körförbud direkt på plats. förrut kallades det en spansk flagga.. kan enbart delas ut av trafikpolis (som får göra en flygande besiktning) samt bilinspektör.

fortfarande verkar det inte ha spridit sig utanför Västerbotten.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Vilken tur att vi i Västerbotten har berikats med en poliskår som lägger ner tid och energi på att haka upp sig på sånt som har varit "fritt" i så många år, samtidigt som resten av Sveriges skoteråkare kan härja fritt.....
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Så istället för 700kr böter åkte du på 700kr samt att du fick ta ledigt från jobbet en hel/halv dag? Win/win?;)

Stör mig enormt på folk som tjaffsar emot när dom så tydligt gjort fel. Ser gärna att polis och åklagar får lägga tid på vettiga saker istället för att behöva fälla en person som blånekar att dom kört för fort än fast dom vet väldigt väl att dom kört för fort. Har man gjort fel får man väl för tusan stå för det.
Har en föredetta kollega som gjrode samma som dig Tobbe. I slutändan tyckte han det var ganska ovärt att ta ledigt en dag och åka till härnösand istälet för att bara betala 700kr... (Eller 500? Hur mkt är det egentligen?)

Men alla roas vi väl av olika saker;)

Jag ville ha det prövat då jag körde på vad jag ansåg vara parkeringsplats, medan Polis/åklagare ansåg det vara väg.
Vad gäller detaljen med arbetet, så jobbar jag två veckor och är ledig fyra-visst kan det ses som slöseri att sabba två timmar av dom fyra veckorna, men jag tyckte att det var värt det.
Normalt kör jag inte utan bälte då jag om jag så saknade självbevarelsedrift, så har bilen en varningssignal mot såna dumheter... ;)
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
HEJ
jag kommer att posta det svar jag fått av transportstyrelsen i fler än en tråd, iom att denna fråga eller och liknande äger rum samtidigt här på forumet.


Kategori: Tekniska frågor (fordonsteknik)
Fråga: Hej
Jag har några funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Det gäller
helfordonggodkännande och snöskotrar.

Som jag har förstått det så har snöskotrar registrerade efter 1998 i Sverige
kravet att de ska vara helfordonsgodkända eller typade så att de är helfordonsgodkända.

Detta har jag förstått/tolkat som att man inte får höja styret, eller byta
matta, eller byta dyna, eller montera xeonljus, eller byta delar i variatorn, eller byta
motor för den delen, eftersom att snöskotern är typbestämd och får inte förändras.

Har jag förstått detta korrekt?

Stämmer de så att dessa regler inte gäller för snöskotrar registrerade innan
1998 i Sverige?

Får man byta dessa ovan nämnda detaljer på en snöskoter ifall den togs i bruk
och registrerades innan 1998?

Finns det någon gräns för var man måste stanna upp vid utbyte av delar?

Exempel A:

En 2008 års Skidoo Renegade får en krokig A-Arm efter en krock. Nya A-armar köps
begagnade via blocket. Dessa är ifrån en Skidoo summit, och passar men gör
spårvidden 15cm smalare.

Detta exempel ovan är alltså olagligt, eller rättare sagt man bryter imot
helfordonstypgodkännandet och fordonet beläggs med körförbud?

Exempel B:
En 1995 år Arctic Cat Snopro får en krokig A-Arm efter en krock. Nya A-armar köps
begagnade via blocket. Dessa är ifrån en Arctic Cat Mountain Cat, och passar men gör
spårvidden 15cm smalare.

Detta exempel är ifall jag har förstått det inte olagligt iom att fordonet inte
berörs av helfordonstypgodkännandet? Fordonet är blir inte belagt med körförbud?



Svaret:
Hej Jörgen !!!

Så här står det i fordonsförordningen SFS 2009:211

20 § Om ett fordon har godkänts vid en registreringsbesiktning, tagits upp i ett typintyg eller i ett intyg om överensstämmelse eller meddelats ett enskilt godkännande och det därefter har ändrats så att det inte längre stämmer överens med utförandet när det besiktades eller när intyget om överensstämmelse eller intyget om enskilt godkännande utfärdades, eller om fordonet i övrigt har ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, ska ägaren låta fordonet genomgå en registreringsbesiktning. Detta ska ske inom en månad från det att ändringen gjordes eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde. Om fordonet inom angiven tid anmäls för avregistrering behöver dock ingen besiktning ske.

Med ändring enligt första stycket avses inte en sådan ändring som endast innebär
1. en avvikelse i fråga om fordonets utstyrsel och som inte påverkar dess beskattningsförhållande eller försämrar dess säkerhet,
2. byte av motorn mot en annan motor, som helt stämmer överens med den förra, eller
3. byte av däckdimensionen på andra fordon än bilar, motorcyklar, mopeder klass I eller släpvagnar som är avsedda att dras av bilar.


Enligt ovan är det alltså tillåtet att byta ut trasiga delar mot sådana som är likvärdiga med originaldelaran för att det ska klassas som en reparation och inte kräva någon ny registreringsbesiktning.

Det är alltså besiktningsföretagen som avgör om en det är fråga om en reparation eller förändring.




Med vänlig hälsning

Lars Rask
Tranportstyrelsen
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Fick svar idag ifrån trafikpolisen i samma fråga:

Hej! Det är inte lätt med att klura ut detta men jag ska försöka.

Till -98 så gäller bestämmelserna i föreskriften VVFS 2003:17 som handlar om terrängmotorfordon.

2001- så gäller föreskriften VVFS 2003:18 CE-märkt terrängskoter som i sin tur hänvisar till ett maskindirektiv 98/37/EG.

Mellan 98-2001 så fanns det både CE-märkta och enligt VVFS 2003:17.

I 2003:17 så kan man läsa sig till mer exakta bestämmelser som tex max höjd mellan sadel och styre men inte i maskindirektivet som har mer ett grundläggande tillämpbar hälso/säkerhetskrav med tillägg.

Som bevis för att terrängskotern uppfyller kraven i 98/37/EG så ska det finnas en CE-märkning på fordonet.

Att köpa begagnade delar är inget problem bara man inte gör förändringar som gör att man inte uppfyller kraven i VVFS 2003:17 eller 98/37/EG.Om du ändrar tex spårvidden så ska du göra en registreringsbesiktning för att då har du ändrat uppgifter som finns i registreringsuppgifterna på skotern.

En terrängskoter är inte helfordonsgodkänd som gör att det är "lättare" att byta eller ändra på delar men att man minst måste uppfylla kraven som finns i 2003:17 eller 98/37/EG.

Om man gör en teknisk förändring som kräver regbes så har man på sig 1 månad efter förändringen att utföra besiktningen.
Körförbud får du om du har fått ett föreläggande om kontroll eller registreringsbesiktning och ej utfört detta inom angiven tid, eller om det vid en flygande inspektion av polisen eller vid en kontroll/reg besiktning upptäcks fel som är farlig ur trafik eller säkerhetssynpunkt.

Hoppas du blev lite klokare och jag kan rekommendera dig att ta kontakt med reg killarna på bilprovningen om du har mer funderingar/frågor om detta ämne för dom håller på med detta dagligen. Mvh Esko



Esko Mäntyranta
Polismyndigheten i Norrbotten
Trafikenheten Luleå
Yrkestrafikgruppen
Bilinspektör
0702120007
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Fick svar idag ifrån trafikpolisen i samma fråga:

Hej! Det är inte lätt med att klura ut detta men jag ska försöka.

Till -98 så gäller bestämmelserna i föreskriften VVFS 2003:17 som handlar om terrängmotorfordon.

2001- så gäller föreskriften VVFS 2003:18 CE-märkt terrängskoter som i sin tur hänvisar till ett maskindirektiv 98/37/EG.

Mellan 98-2001 så fanns det både CE-märkta och enligt VVFS 2003:17.

I 2003:17 så kan man läsa sig till mer exakta bestämmelser som tex max höjd mellan sadel och styre men inte i maskindirektivet som har mer ett grundläggande tillämpbar hälso/säkerhetskrav med tillägg.

Som bevis för att terrängskotern uppfyller kraven i 98/37/EG så ska det finnas en CE-märkning på fordonet.

Att köpa begagnade delar är inget problem bara man inte gör förändringar som gör att man inte uppfyller kraven i VVFS 2003:17 eller 98/37/EG.Om du ändrar tex spårvidden så ska du göra en registreringsbesiktning för att då har du ändrat uppgifter som finns i registreringsuppgifterna på skotern.

En terrängskoter är inte helfordonsgodkänd som gör att det är "lättare" att byta eller ändra på delar men att man minst måste uppfylla kraven som finns i 2003:17 eller 98/37/EG.

Om man gör en teknisk förändring som kräver regbes så har man på sig 1 månad efter förändringen att utföra besiktningen.
Körförbud får du om du har fått ett föreläggande om kontroll eller registreringsbesiktning och ej utfört detta inom angiven tid, eller om det vid en flygande inspektion av polisen eller vid en kontroll/reg besiktning upptäcks fel som är farlig ur trafik eller säkerhetssynpunkt.

Hoppas du blev lite klokare och jag kan rekommendera dig att ta kontakt med reg killarna på bilprovningen om du har mer funderingar/frågor om detta ämne för dom håller på med detta dagligen. Mvh Esko



Esko
Polismyndigheten i Norrbotten
Trafikenheten Luleå
Yrkestrafikgruppen
Bilinspektör
bra att vi får tydliga svar men blanka ut namnet på bilinspektören så slipper forumet bli anmälda för brott mot PUL
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Något nytt om det här?

känns fortfarande som att det är lite luddigt vad det gäller helfordonsgodkännanden på terrängskotrar och vad som får ändras och inte.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Kan klargöra i den mån jag minns.

Jag åkte dit för turbo på min Nytro mtx -10a tro de eller ej men just i Västerbotten, Byske.
Polisen i Västerbotten har nämligen gått in på Yamaha - Burlins i Skellefteå och frågat hur man ser om det är turbo på en Yamaha bla, varpå handlaren (den dumma fan ) sa kolla bara om den har "snorkel", vilket jag givetvis har och vad som Polisen uppmärksammade.

I och med att polisen hade lärt sig kännedom/tecken om min modell (nytro) så spelade absolut ingen roll vad jag sa. ( Sa att det var en höghöjdskompensator haha )

Varpå han gjorde en simpel flygandebesiktning: Framlyse hel/halv, bakljus/bromsljus kontroll chassie nr och mätarställning.

Sen att jag hade Xenon hel/halv, Apex mätarhus osv de sa han inget om / visste inget om?
Sedan var det bara att åka iväg me skotern.

Du får inga böter utan du får ett brev hem från Polisen innehållande ett Föreläggande om Registreringsbesiktning.
Där det står ett sista datum för registreringsbesiktning. Skulle du vara för sen att regbesikta eller skita i det får fordonet Körförbud.

Kan även meddela om någon annan stackars sate skulle råka ut för samma sak så krävs förutom en jävla massa skruvande och följande för att skotern ska gå igenom besiktningen. Förmodligen även för slutburksnissar och dyl.

Skotern ska vara återställd till original (kompsänkningen behöver man inte ta bort på turbo skotrar).
För att bevisa att skotern är återställd till original krävs ett INTYG från auktoriserad verkstad/återförsäljare.
1250kr som bilprovningen vill ha för titten (Opus i Luleå)

Sen att besiktningen om man kan kalla de det tog ca 6minuter och skotern lämnade aldrig släpet/spännbanden och var igång kanske 30sekunder de är en helt annan sak.. :)

Så gällande skidor, styrhöjjare och dyl så är det så att har Polismannen kunskap om just din skoter (kanske äger en privat) så åker du på regbesiktning (1250kr hos Opusbilprovning) och måste fixa ett intyg att Fordonet är återställd till original. OM Polisen är jävlig med dig.

Sen vet jag att vissa skoter märken har andra skidor och sådant som Original tillbehör, sånt måste man få använda. Att en tex Ski-Doo affär säljer låt oss säga SLP Skidor/Pipor är alltså INTE original tillbehör.

//Skruvless Nytroturbo ägare som tagit bort regskylten och stannar ej i första taget.
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Kan även fylla i att Västerbottens polisen är helt galen gällande "utrustade/moddade" skotrar.
Norrbotten är änn sålänge inte lika grinig men Polislänen lånar ju folk av varandra lite då och då så säker är man inte.

Haft mycket snack och hjälp med delar då jag återställde min till original just för besiktningen med NTC i Arvidsjaur där en kund till dom blivit erlagd med Föreläggande om Reg-besiktning för att han hade en 90graders böj på Original ljuddämparen i Ammarnäs fjällen...

Enda detta bråk från Polisen kommer leda till är att folk kommer bli less som jag och inte stanna.
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
tycker bara de är dumt att man inte får byta skidor tex . jag vill att min skotern ska styra dit jag vill och och inte glida rakt fram in i ett träd för att de är hårt , isigt eller löst underlag. de är ju en uppgradering av säkerheten .

samma sak med att byta matta tex från 38 till 44 mm . de görs för att få bättre fäste , därmed så har du kortare bromssträcka också = bättre säkerhet

xenon sätter man in i skotern för att se bättre på kvällen = bättre säkerhet.
fast de är klart att de kan blända ordentligt .

tycker de är konstigt att de är olagligt att göra sin skoter säkrare för sin egen del och alla skoter åkare som man möter på ställen där broms och styrning är avgörande för att undvika en kollision .

de är min åsikt , hoppas inte jag är helt ute och svävar utan att någon mer tycker likadant .
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
De gånger jag blivit stoppad så har det blåsts i "alko-luren" och lyssnats på ljudet samt kollats reg nummer. Kommentar från Polis har vart liknande; Jaha den här gick ju tyst å fint, å du är nykter, skotern är påställd och försäkrad. Kör vidare.
Helt klart är de ute efter "häxpiporna" som folk blir förbannade på runt skidanläggningar och samhällen. Inte sjutton kollade de efter skidor (SLP) eller 44a matta det är då säkert.
Har man en moddad (tydligt då) så får man nog en annan behandling, men den risken är väl samma som att det kostar ett antal 1000-lappar att köra för fort på E4 också.....Valfritt alltså.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Du får väll byta t.ex. skidor om du vill så länge spårvidden inte ändras ? på dagens maskiner så är den ju ofta ställbar vilket gör att tillverkaren måste ha typat in den med ett intervall ? Jag tolkar trafikpolisen svar så som, så länge du inte ändrar något som står i registreringsbeviset så krävs ingen regbesiktning, i mitt står endast motoreffekt samt mattbredd. så resten borde man väll kunna ändra så länge jag då håller mig inom andra gränser som som t.ex. buller.
tycker bara de är dumt att man inte får byta skidor tex . jag vill att min skotern ska styra dit jag vill och och inte glida rakt fram in i ett träd för att de är hårt , isigt eller löst underlag. de är ju en uppgradering av säkerheten .

samma sak med att byta matta tex från 38 till 44 mm . de görs för att få bättre fäste , därmed så har du kortare bromssträcka också = bättre säkerhet

xenon sätter man in i skotern för att se bättre på kvällen = bättre säkerhet.
fast de är klart att de kan blända ordentligt .

tycker de är konstigt att de är olagligt att göra sin skoter säkrare för sin egen del och alla skoter åkare som man möter på ställen där broms och styrning är avgörande för att undvika en kollision .

de är min åsikt , hoppas inte jag är helt ute och svävar utan att någon mer tycker likadant .