Okej, om du nu läste det jag skrev så står det klart och tydligt att jag absolut INTE uppmuntrade till att vara dryg och jävlig, du talar för dig själv utan att komma med nånting sakligt.Det var inget personligt nyp. Det är bara så tröttsamt när någon försöker hävda juridiska förhållanden helt utan insikt. Polisen finns till för att bevaka så att lagar följs, för din och min säkerhet. Vill de kolla så allt är OK skall man underlätta, inte försöka jävlas.
Men då är det väl bra om de s.k. "pianoåkarna", som du kallar dom, är medvetna om att det kan bli "rött ljus" vid en kontroll. Att dom också är medvetna om att dom inte kan vägra polisman att kolla maskinen.MEN!, jag lider med Piano-åkarna som åker med turbo och xenonljus som har fått skotern sönderpulad av en "tjänsteman" som står och tror att han har rätten på sin sida!
Ni tror inte att det går under "egenmäktigt förfarande" eller "förargelseväckande beteende"?! (Just sayin)
Men lagar och paragrafer kan vändas mot varann i evigheter, och det är det vi gör nu. Im out!
Både ja och nej, i huvudsak så tror jag att dom riktar in sig på turbokonverteringar och "grövre ingrepp". Men dom kan ju sätta dit en för att denne bytt skidor tex.Men då är det väl bra om de s.k. "pianoåkarna", som du kallar dom, är medvetna om att det kan bli "rött ljus" vid en kontroll. Att dom också är medvetna om att dom inte kan vägra polisman att kolla maskinen.
Att någon "tjänsteman" skruvar av pipa/slutburk eller turbo på leden behöver nog ingen oroa sig för.
Man får istället åka därifrån med ett föreläggande om regbesiktning. Tror man har en månad på sig innan det rapporteras körförbud för skotern.
EDIT: Tror nog att man även får en passande bötesbelopp tillsammans med besiktningsföreläggandet.
Så istället för 700kr böter åkte du på 700kr samt att du fick ta ledigt från jobbet en hel/halv dag? Win/win?
Stör mig enormt på folk som tjaffsar emot när dom så tydligt gjort fel. Ser gärna att polis och åklagar får lägga tid på vettiga saker istället för att behöva fälla en person som blånekar att dom kört för fort än fast dom vet väldigt väl att dom kört för fort. Har man gjort fel får man väl för tusan stå för det.
Har en föredetta kollega som gjrode samma som dig Tobbe. I slutändan tyckte han det var ganska ovärt att ta ledigt en dag och åka till härnösand istälet för att bara betala 700kr... (Eller 500? Hur mkt är det egentligen?)
Men alla roas vi väl av olika saker
bra att vi får tydliga svar men blanka ut namnet på bilinspektören så slipper forumet bli anmälda för brott mot PULFick svar idag ifrån trafikpolisen i samma fråga:
Hej! Det är inte lätt med att klura ut detta men jag ska försöka.
Till -98 så gäller bestämmelserna i föreskriften VVFS 2003:17 som handlar om terrängmotorfordon.
2001- så gäller föreskriften VVFS 2003:18 CE-märkt terrängskoter som i sin tur hänvisar till ett maskindirektiv 98/37/EG.
Mellan 98-2001 så fanns det både CE-märkta och enligt VVFS 2003:17.
I 2003:17 så kan man läsa sig till mer exakta bestämmelser som tex max höjd mellan sadel och styre men inte i maskindirektivet som har mer ett grundläggande tillämpbar hälso/säkerhetskrav med tillägg.
Som bevis för att terrängskotern uppfyller kraven i 98/37/EG så ska det finnas en CE-märkning på fordonet.
Att köpa begagnade delar är inget problem bara man inte gör förändringar som gör att man inte uppfyller kraven i VVFS 2003:17 eller 98/37/EG.Om du ändrar tex spårvidden så ska du göra en registreringsbesiktning för att då har du ändrat uppgifter som finns i registreringsuppgifterna på skotern.
En terrängskoter är inte helfordonsgodkänd som gör att det är "lättare" att byta eller ändra på delar men att man minst måste uppfylla kraven som finns i 2003:17 eller 98/37/EG.
Om man gör en teknisk förändring som kräver regbes så har man på sig 1 månad efter förändringen att utföra besiktningen.
Körförbud får du om du har fått ett föreläggande om kontroll eller registreringsbesiktning och ej utfört detta inom angiven tid, eller om det vid en flygande inspektion av polisen eller vid en kontroll/reg besiktning upptäcks fel som är farlig ur trafik eller säkerhetssynpunkt.
Hoppas du blev lite klokare och jag kan rekommendera dig att ta kontakt med reg killarna på bilprovningen om du har mer funderingar/frågor om detta ämne för dom håller på med detta dagligen. Mvh Esko
Esko
Polismyndigheten i Norrbotten
Trafikenheten Luleå
Yrkestrafikgruppen
Bilinspektör
tycker bara de är dumt att man inte får byta skidor tex . jag vill att min skotern ska styra dit jag vill och och inte glida rakt fram in i ett träd för att de är hårt , isigt eller löst underlag. de är ju en uppgradering av säkerheten .
samma sak med att byta matta tex från 38 till 44 mm . de görs för att få bättre fäste , därmed så har du kortare bromssträcka också = bättre säkerhet
xenon sätter man in i skotern för att se bättre på kvällen = bättre säkerhet.
fast de är klart att de kan blända ordentligt .
tycker de är konstigt att de är olagligt att göra sin skoter säkrare för sin egen del och alla skoter åkare som man möter på ställen där broms och styrning är avgörande för att undvika en kollision .
de är min åsikt , hoppas inte jag är helt ute och svävar utan att någon mer tycker likadant .