Trist att läsa om alla dom skador och förstörelse som skoteråkningen åsamkar skogsägare och bönder. Idag var det 2 helsidor i Piteåtidningen om detta.
Jag tror precis som "Lynxfun" att detta faktiskt är största hotet mot friåkningen.
I tider där Allemannsrätten ifråga sätts alltmer av markägare, så tar man ju givetvis även chansen att försöka få begränsningar i den fria färdselrätten med snöskoter, även om den rätt använd inte förorsakar skador på natur och fauna. Synd att det finns självdestruktiva skoteråkare, som inte har insett detta.
Kan bara också hålla med om att göra större förbudsområden i fjällen, inte är lösningen på buskörningen där, för det körs ändå mer i förbudsområden ju större dom blir. Vilket man sätt och vis kan förstå, då man inte kan förstöra mark och moras på samma sätt, som i skogslandet.
Bortsett från renskötseln, så är det istället dom sk. "Apelsinskalarna" som man stör, och det är ju det som är den springande punkten, vem har mer rätt, eller mest rätt, att vara i fjällen, det motoriserade friluftslivet, eller dom som vill ha tystnaden, tyvärr så det den sistnämnda gruppen som har lättare att få fram sina argument, vilket många gånger innebär krav på större förbudsområden, lite av moment 22 råder!!
Men man kan samtidigt skönja en viss förståelse från beslutsfattarna, ivrigt påhejade av kommunpolitiker och lokala näringsidkare, som visar på att skoterturismen betyder så mycket mer för sysselsättningen i fjällregionerna, än vad dom personer som bara vill uppleva den totala tystnaden ger.
Därför känns det i dagsläget, som att det största hotet mot friåkningen faktiskt kommer av att man kör sönder annans egendom, i form av plant och grödor, i kust och inland!
Jag tror precis som "Lynxfun" att detta faktiskt är största hotet mot friåkningen.
I tider där Allemannsrätten ifråga sätts alltmer av markägare, så tar man ju givetvis även chansen att försöka få begränsningar i den fria färdselrätten med snöskoter, även om den rätt använd inte förorsakar skador på natur och fauna. Synd att det finns självdestruktiva skoteråkare, som inte har insett detta.
Kan bara också hålla med om att göra större förbudsområden i fjällen, inte är lösningen på buskörningen där, för det körs ändå mer i förbudsområden ju större dom blir. Vilket man sätt och vis kan förstå, då man inte kan förstöra mark och moras på samma sätt, som i skogslandet.
Bortsett från renskötseln, så är det istället dom sk. "Apelsinskalarna" som man stör, och det är ju det som är den springande punkten, vem har mer rätt, eller mest rätt, att vara i fjällen, det motoriserade friluftslivet, eller dom som vill ha tystnaden, tyvärr så det den sistnämnda gruppen som har lättare att få fram sina argument, vilket många gånger innebär krav på större förbudsområden, lite av moment 22 råder!!
Men man kan samtidigt skönja en viss förståelse från beslutsfattarna, ivrigt påhejade av kommunpolitiker och lokala näringsidkare, som visar på att skoterturismen betyder så mycket mer för sysselsättningen i fjällregionerna, än vad dom personer som bara vill uppleva den totala tystnaden ger.
Därför känns det i dagsläget, som att det största hotet mot friåkningen faktiskt kommer av att man kör sönder annans egendom, i form av plant och grödor, i kust och inland!