Leveransdatum SR Viper

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Ni som har Viper bör kolla kedjespänningen. Det var nån jänkare som fick skruva fem eller sex varv efter några mil. Kanske har samband med haverierna.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
APEX XPRESS
Veteran


Joined: 14 May 2005
Posts: 44
Location: Montana Posted: Sat Dec 21, 2013 1:12 pm Post subject:

Did you adjust the chain tension at 300 mile like the O/M recommends ?



Farm dog
Extreme


Joined: 12 Mar 2012
Posts: 68
Location: Ohio Posted: Sat Dec 21, 2013 1:49 pm Post subject:

My plan was to have about 500 miles on it when I got done riding and then check the chain and change the oil. So no, it was not checked at 300 miles
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Har kört 11 mil i helgen, varav 4 i Messlingen ospårat med blandad tillgång på snö. Satte på C&A mtx och det blir för brett tycker jag, ett rent elände att skråa med den. Funderar på att fixa smalare framvagn och runt 50 mm kammar. Alldeles för tam matta i puder. En till sak som ska göras är att höja styret någon cm.

Jag tror det här blir riktigt bra.
Jag har satt dit en 57mm originalmatta från XF HC, i väntan på att tunnelförlängning samt lite andra grejer skall dyka upp,och den är det ett jäkla riv i.
40"-framvagnen gjorde också hela skillnaden tillsammans med SLP-skidorna.

Vad tänker du använda för styrhöjare?
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Vad fick du böta för framvagnen? Vad för styrhöjare som ska användas har jag dålig koll på, ska kolla om det finns något justerbart som passar.

Du rekommenderar alltså 57 mattan? Förlänga orkar jag inte med, tjejen ska prompt ha en skoter nästa år och då borde en längre finnas direkt ur lådan. Alltså donerar jag den nuvarande till henne ;-)
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Vad fick du böta för framvagnen? Vad för styrhöjare som ska användas har jag dålig koll på, ska kolla om det finns något justerbart som passar.

Du rekommenderar alltså 57 mattan? Förlänga orkar jag inte med, tjejen ska prompt ha en skoter nästa år och då borde en längre finnas direkt ur lådan. Alltså donerar jag den nuvarande till henne ;-)
Jag luskar också på något justerbart, om jag inte hittar ett styre istället, är inte helt kompis med det som sitter original.

Böta? Om du menar betala så köpte jag dels en beggad här på forumet för 2500-3000 komplett. Sen gjorde jag en liten bom- för att göra en lång historia kort- och beställde en från Zbroz som blev fel
.
Powder Claw 57mm tycker jag är kanon om man inte skall förlänga. Den har ju kamhöjden samt ganska styva kammar, dock inte lika styva som t.ex RMK Assault. Baksidan är väl priset, om man ska gnälla lite. Ordinarie pris 10k...
Har dock inte testat den i några större mängder snö än, men jag har stort tro på den. Och funkar det väldigt bra kör jag nog med den tills det är dags att byta matta och förlänger/byter boggie då istället.
 

Crusty077

Välkänd medlem
25 feb 2013
246
4
18
Gävle
Okej, trodde du köpte den ny. Jag var förbi Arctichandlaren idag och han skulle återkomma med pris på en ett komplett sett på en 39 tums.

Svettigt pris på den mattan. Men tack för tipset.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Nä det verkar inte vara relaterat till kyla, däremot så måste batteriet vara toppladdat annars startar den inte. Sedan finns det trådar med olika kvalitetsproblem som tex för korta bultar så låsmuttern inte går på långt nog för att låsa.

Men alla sa ju att Arctic Cats kvalité skulle bli såååå mycket bättre, för det skulle Yamaha se till :pound:
var har ni läst om startproblem, hörs konstigt, är väl ingen skillnad mot,då den motorn sitter i nytron, är det för dåligt batteri?
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
fattar inte allt vad som är problemet men hör det ihop med elbacken? och att det blir som att lägga ur växeln?

vet inte hur mycket fler skotrar det säljs i usa/Canada mot sverige men måste väl vara 10 ggr fler i iallafall, lär väl förhoppningsvis funka bra för de flesta
Japp den lägger ur växeln typ, bara att lägga in backen och sen frammåt igen så har dom funkat tydligen..
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Som föregående talare skriver så verkar det vara relaterat till att aktuatorn/servon som styr backväxeln i växellådan är monterad fel. När man sätter i den så kan man kugga den fel och då blir det väl så att det ligger en spänning på växelväljaren som till slut gör att den hoppar/drar ur i neutral...?
Det är då vad jag kan läsa mig till av det som skrivs på ty4stroke.com.

Var lite tveksam när jag hade lös kedjehuset just rörande detta.

Det kan ju vara värt att notera att man fyller olja i kedjehuset genom att skruva lös aktuatorn. Kan ju vara slugt att göra någon märkning kanske så att man sätter tillbaka allt som det satt innan.

För övrigt kan jag nämna också att min kedja var ganska slack innan jag demonterade, så ta en koll på kedjespänningen...!

Som parentes undrar jag vad det är för ett j-vla nöt som designat ett kedjehus utan tapplugg med magnet i sig. Istället måste man lossa 11 torx-skruvar för att kunna klämma in handen och torka ren magneten som sitter på drivaxeln.
:ciao:
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Som föregående talare skriver så verkar det vara relaterat till att aktuatorn/servon som styr backväxeln i växellådan är monterad fel. När man sätter i den så kan man kugga den fel och då blir det väl så att det ligger en spänning på växelväljaren som till slut gör att den hoppar/drar ur i neutral...?
Det är då vad jag kan läsa mig till av det som skrivs på ty4stroke.com.

Var lite tveksam när jag hade lös kedjehuset just rörande detta.

Det kan ju vara värt att notera att man fyller olja i kedjehuset genom att skruva lös aktuatorn. Kan ju vara slugt att göra någon märkning kanske så att man sätter tillbaka allt som det satt innan.

För övrigt kan jag nämna också att min kedja var ganska slack innan jag demonterade, så ta en koll på kedjespänningen...!

Som parentes undrar jag vad det är för ett j-vla nöt som designat ett kedjehus utan tapplugg med magnet i sig. Istället måste man lossa 11 torx-skruvar för att kunna klämma in handen och torka ren magneten som sitter på drivaxeln.
:ciao:
går det att kolla kedjespänningen utan att montera bort något?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
går det att kolla kedjespänningen utan att montera bort något?
Njae, tror du måste vara någon form av Gummitarzan för att komma åt kedjesträckaren utan att ta bort slutburken. Men den är lätt att demontera, var bara lite delikat med packningen. Ett tips för att sätta tillbaka fjädern på baksidan av burken är att använda fjäderspännar-verktyget, funkade kalas då det är lite trångt och jäkligt där bakom.
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Njae, tror du måste vara någon form av Gummitarzan för att komma åt kedjesträckaren utan att ta bort slutburken. Men den är lätt att demontera, var bara lite delikat med packningen. Ett tips för att sätta tillbaka fjädern på baksidan av burken är att använda fjäderspännar-verktyget, funkade kalas då det är lite trångt och jäkligt där bakom.
vad är det för packningen du syftar på?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Kollade kedjespänningen idag, inga problem att lossa slutburken.
Men som phazerelit skrivit, var försiktig med packningen mellan slutburken och grenröret, jag använde en fjäderkrok för att få tillbaks fjädern.

Någon som vet om man måste lämna in den på service vid 80 mil för att garantin ska gälla, eller kan man göra det själv?
Är ju inga jätte saker som ska göras..