Vilken Yamaha ska jag köpa?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
MIN känsla när jag kör Apex är att detta är en ledräser för farbröder närmare 50.
Jag har samma känsla för alla fyrtaktsskotrar (Mcx undantagna).

Ska man nu köpa en gubbräser är det lika bra att ta en som låter vackert (Apex). :)

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Öööhh känns som det blev lite off topic här va? Jag inser att vissa tycker att Apex är en gubbskoter. Jag kan tänka mig att ha en gubbskoter isåfall.
Ingen som kan svara på min fråga om vad ni tycker jag ska prioritera mellan mil eller utrustning? Fördelen med få mil kan ju vara att man slipper börja byta bussningar osv direkt. Plus skicket såklart!

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Väldigt svårt att svara på men Yamaha är väll i alla fall de skotrar som kan gå 1000-2000 mil utan större bekymmer. Beror på vad du ska lägga men jag skulle lätt välja en skoter som gått lite och är i bra skick än en som har bra utrustning. Utrustningen kan man alltid köpa senare och det är ju roligare att köpa nya skidor, packväskor mm. än att köpa nya kolvar eller dylikt.

Milen är långt ifrån allt. Du kan säkert hitta en som gått 1000 mil som är i bättre skick än de som gått 500 mil. Men hur långt den har gått är ju innan man tittar på den en bra fingervisning i vilket skick den är i.

fadern111

Välkänd medlem
12 mar 2012
204
0
16
Luleå
Det jag kan tillägga till din tråd angående modell så är den enda erfarenhet jag har från en kompis som ifjol köpte en Vector mountain -07 som gått 1050 mil med 51mm kammar.

Grymt fint skick och gick fantastiskt i motorn. Däremot så gick den som en sten i lössnö. Fastnar du dessutom så måste du vara två starka personer som får slita för att lyfta upp den.

J

Jona$

Trimmade rullator jo ja, säger han med en stel 121" som bor på en plats som i folkmun refereras som "svarta hålet" Ne tacka att bo vid kusten och hav i sköna Timrå.

Farbror. tja är 29 kanske är dax, men ta lampsladdarna dina med till Sätta Midwinter Games om du vill göra upp, det är en stående inbjudan!

Nu har jag iofs byggt om min på alla punkter så inte mycket går överens längre med orginalritningar men som jag minns är det en skön skoter för led, visst är Nytron bättre utanför om man saknar matchvikt, allt detta bygger på standardmaskiner.

Själv stortrivs jag med 4 takt å stressfläkt och lär nog dröja innan jag skaffar nån 2taktad turbo då dom ännu är för instabila.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Själv stortrivs jag med 4 takt å stressfläkt och lär nog dröja innan jag skaffar nån 2taktad turbo då dom ännu är för instabila.
Det handlar om vilken körning man gillar.
Åker man mycket led och endast åker bredvid leden på öppna ytor, fjäll och myrar då funkar en Apex utmärkt, med turbo måste den vara riktigt rolig.
Skulle jag gilla långturer efter led på fjället skulle jag absolut kunna välja en Apex xtx.

Men kom inte och säg att dom är smidiga att leka med.
Dom utvecklar dig inte heller som förare, det går inte att ha 100% kontroll på +300kg skoter vid extremare körning.
Det finns en anledning till att Yamaha bara klättrar rakt upp eller gör nån liten lössnö-sväng när dom är med i skoterfilmerna.
Så fort det blir ett tekniskt avsnitt med brant trädkörning eller liknande så är det andra maskiner som framförs.

Som sagt, bestäm vilken körning man gillar, det kan finnas nån typ där en Apex passar...

forsBerg_

Välkänd medlem
22 okt 2009
344
0
16
Gävle
Det handlar om vilken körning man gillar.
Åker man mycket led och endast åker bredvid leden på öppna ytor, fjäll och myrar då funkar en Apex utmärkt, med turbo måste den vara riktigt rolig.
Skulle jag gilla långturer efter led på fjället skulle jag absolut kunna välja en Apex xtx.

Men kom inte och säg att dom är smidiga att leka med.
Dom utvecklar dig inte heller som förare, det går inte att ha 100% kontroll på +300kg skoter vid extremare körning.
Det finns en anledning till att Yamaha bara klättrar rakt upp eller gör nån liten lössnö-sväng när dom är med i skoterfilmerna.
Så fort det blir ett tekniskt avsnitt med brant trädkörning eller liknande så är det andra maskiner som framförs.

Som sagt, bestäm vilken körning man gillar, det kan finnas nån typ där en Apex passar...
AMEN !

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Den största anledningen till att jag är inne på Yamaha är att jag har dåliga erfarenheter av andra märken. Prio ett för mig är att slippa krångel, har varken tid eller ork att krångla. Vill testa 4-takt är en annan anledning. Jag har egentligen aldrig kört särskilt vilt eller jättemkt lössnö. Risken finns att jag kommer tycka att Nytron eller Apexen är för tung, men jag vill testa! Hade en SRX 600 för längesen å den kändes skitsmidig tycker jag.

Jag har ju även tänkt dra lite kälke, åka lite med kidsen å även en del turer själv och jag har bestämt mig för en Yamma. Så kom gärna med åsikter och tips om vilken Yamaha jag ska köpa:)

21 okt 2013
18
0
1
Jämtland
Aldrig funderat å en Rage? Grabben åkte SRX 600 förut och har en Rage -06 nu och han är helnöjd.
Tycker själv att det är en skön skoter med en helt underbar motor.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
121" vad baserar du det på?

Du pratar om Sättna sen förstår jag eller Sätta är det nå annat?
Som ja sa tidigare så kan du köra fort fram med din ledräser, du kommer säkert först i mål men kom igen nu, du får väl ta ut svängen nån gång ibland i det lösa och hamna bredvid leden så kan vi se på boj-sänket. Du verkar vara väldigt fokuserad på att komma först, tyvärr är inte de alltid det bästa!

Tror att moestberg får ta och provköra lite i vinter så han vet va han skall köra!

Last edited:

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Är Yamahas fyrtaktare väldigt tungstyrda med tanke på de tunga motorerna?
Inget jag regerande över när jag bytte ifrån iqr'n till nytron,understyrde lite i våras på leden i sockersnön men de sitter nog i skitskidorna som sitter på.

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
? Motorn väger ganska lika som Doos 1200 osv.

Kan du inte helt enkelt prova köra Apex/Nytro så du inte behöver fråga om precis allt?
Som jag skrev förut så vore ju givetvis en provkörning det absolut bästa! Men nu finns det varken snö eller skotrar i närheten för provkörning.
Finns extremt lite maskiner här nere av intresse överhuvudtaget.

Om du tycker att det är väldigt betungande att svara så behöver du ju inte:)
Jag tycker ju att ett köprådsforum är till för just såna här frågor..

J

Jona$

jo Lindhaga jag fick till ett fel där, Sättna menas. Ta ut svängen? kör mer utanför än på leden och hänger av bra många maskiner, inte direkt en pro rmk 800 men får många att skämmas, men sedan känns maskinen smidig för mig då jag har massan"storleken och musklerna" till att hantera den. Självklart skulle jag sett den lite lättare men offrar inte motorn.

Men Bojsänke säger du, det kan vi testa i vinter om du vill ställa upp. Men vill du dra kälke är Apexen bättre pga motorkaraktären.

Nu till Topic, Återigen moestberg du får ta å klämma å känna.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
skulle tro att nytron har bättre drevning för pulkdragning än apexen.
åtminstone i standardutfärande.

jag skulle kunna ha en apex bara för att lyssna på ljudet då och då.

nytron låter inte alls lika härligt

sen tycker jag nytron är bångstyrig.kanske är därför det finns mer eftermarknadsgrejjer till den.

det bästa är nog att köpa en originalmaskin för då vet du ju att den är oskruvad.har man kört med 32mm ripsaw utan noslip så är den knappast nerkörd.

andrahandsvärdet är fö helt värdelöst på nytron.om det kan vara ett argument.sen är dom väll ganska fula.

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Det blev en 2010:as Nytro XTX!
Nu snöar det här så förhoppningsvis kan jag ta en premiärtur imorgon! Hoppas man blir nöjd trots originalmatta.

Tack för alla åsikter och tips!

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Det blev en 2010:as Nytro XTX!
Nu snöar det här så förhoppningsvis kan jag ta en premiärtur imorgon! Hoppas man blir nöjd trots originalmatta.

Tack för alla åsikter och tips!
44mm antar jag? Du kommer bli kanon nöjd!!