Betala för körning på skoterled?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Alla som tycker detta är en dålig ide, hur skall många av dagens skoterklubbar överleva tycker ni? Av ca 3000 registrerade skotrar i mitt närområde är endast ca 290 st medlemmar i skoterklubben. Hur skall vi få övriga 2700 åkare att bidra? Kan säga att idag täcker inte medlemsavgifterna soppa åtgången under vintern på sladdskotrarna. Börjar inte folk bidra med pengar till klubbarna som trots allt ser till att vi får färdas på skoterled. Ja då kommer det bli att vi inte får åka skoter. Säger inte att det är rätt väg att lägga skatter eller dylikt på skoteråkare. Men hur skall vi lösa detta stora problem anser ni som är så negativa?
Ni ska överleva på medlemsavgifter, sponsorer och idiellt arbete som 9 av 10 andra skotetklubbar gör?
Förstår inte "gnället" som skoterföreningarna kör med, det kostar pengar, det tar tid, ingen som engagerar sig och kör med normal kamhöjd på mattorna etc.

För övrigt så betalar både jag och sambon ledavgift varje år, men jag bör ju betala mindre än dom andra när jag tar varje chans jag får att köra utanför leden?
Det är det den framtida diskussionen kommer att handla om, vem som egentligen kör mest på LEDEN och därför bör betala mest.
För int i fan är det vi friåkare som kostar ledskötseln pengar.

Eller jo, förresten, det är det ju visst...för vi har höga kammar och damp i högertummen...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen
En väldigt bra anledning till att vara med och betala medlemsavgift i skoterklubben eller ledavgifter om du besöker en annan skoterklubbs leder, det är att om klubbarna fortlever och lägger tid på lederna (sommar&vinter) och kan hålla lederna släta och välpreparerade så kommer flertalet av skoteråkarna åka på lederna istället för att försöka att följa friåkarnas spår ute i skogarna. ravinerna eller andra trevliga ställen.

Med andra ord: Hjälp till ekonomiskt så att ledena är fina åt turisterna från storstan, så får vi fastboende ha våra egna bakvägar ifred.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Lägg ner preparering av skoterleder. Är ju astrist att köra på en väg. Satsa på att göra fina längdspår istället. Snöskoter för mig är "självvald väg i okänd terräng"
 

rave67097

Välkänd medlem
6 apr 2013
178
1
6
Lägg ner preparering av skoterleder. Är ju astrist att köra på en väg. Satsa på att göra fina längdspår istället. Snöskoter för mig är "självvald väg i okänd terräng"
Dummaste jag hört.
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Arbetsmaskiner som är registrerade i företag, jord/skogsbruk, rennäring osv bör naturligtvis undantas då de är arbetsredskap och inte körs för nöjes skull.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Då bör ju dom betala en dubbel eller mer än det i avgift, dom används ju för att tjäna pengar i det flesta fall, samt så har dom företags/skogsbruks regggade maskinerna dragit momsen vi inköp? så är ju inte mer än rätt att dom får en högre avgift.
Vi har ju nuförtiden en"extra"skattekostnad på trafikförsäkringen, vars går dom pengarna?(ex.vis 497kr/pro-rmk 800)
0kr är jag intresserad av att betala, för som alla vet, blir en sådan avgift förmodligen använd till något helt annat än förbättring för oss skoter åkare.
Bättre är att betala en viss summa till skoterklubben(dom ställen som nu har en seriös klubb), för oftast finns det mäniskor där som jobbar ideellt&brinner för intresset av att leder preppas.
 

weldion

Välkänd medlem
19 jan 2011
614
5
16
Tulleråsen
Lägg ner preparering av skoterleder. Är ju astrist att köra på en väg. Satsa på att göra fina längdspår istället. Snöskoter för mig är "självvald väg i okänd terräng"
För den med touringskoter med tillkopplad kälke full med ungar, de är nog glada över en välpreparerad led.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ni ska överleva på medlemsavgifter, sponsorer och idiellt arbete som 9 av 10 andra skotetklubbar gör?
Förstår inte "gnället" som skoterföreningarna kör med, det kostar pengar, det tar tid, ingen som engagerar sig och kör med normal kamhöjd på mattorna etc.

För övrigt så betalar både jag och sambon ledavgift varje år, men jag bör ju betala mindre än dom andra när jag tar varje chans jag får att köra utanför leden?
Det är det den framtida diskussionen kommer att handla om, vem som egentligen kör mest på LEDEN och därför bör betala mest.
För int i fan är det vi friåkare som kostar ledskötseln pengar.

Eller jo, förresten, det är det ju visst...för vi har höga kammar och damp i högertummen...
Om du missat det, så se till vänster vilken maskin jag kör..........

Det vi överlever på idag är förarbevisutbildning. Men den stryps hårdare och hårdare för varje år. Den dag den försvinner är vi troligen slut som skoterklubb.
Inte för att vara den som tillrättavisar er andra, för jag kör mycket utanför leden med. Men att skriva: jag ska inte betala för jag kör inte på leden är inte ett hållbart argument. På dom flesta ställen ni kör, så kör ni olagligt. Som jag skrev tidigare så vet jag inte om en skatt på varje skoter är rätt väg att gå. Men nånstans måste pengarna för underhållet till skoterleder komma in. Jag vet att idag räcker inte medlemsavgiften+sponsorpengarna till för det i vår klubb. Jag ville höra idéer om hur klubbar ute i landet skall få en fungerande ekonomi som inte bärs upp av utbildning till nya förarbevis, inte höra att jag är en gnällgubbe(om man nu kan vara det när man är 24 år.)
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Men att skriva: jag ska inte betala för jag kör inte på leden är inte ett hållbart argument. På dom flesta ställen ni kör, så kör ni olagligt.
Vad menar du med detta ? varför skulle jag köra olagligt på de flesta ställen jag kör, bara för att jag inte använder en led ?
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Vi har ju nuförtiden en"extra"skattekostnad på trafikförsäkringen, vars går dom pengarna?(ex.vis 497kr/pro-rmk 800)
0kr är jag intresserad av att betala, för som alla vet, blir en sådan avgift förmodligen använd till något helt annat än förbättring för oss skoter åkare.
Precis som för alla andra fordon används dessa pengar för att täcka de ökade personskadekostnader de ger.
Vi ska betala för de skador vi orsakar på oss själva utan att resten av skattebetalarna ska behöva vara med och betala.
Ett steg i helt rätt riktning om du frågar mig.
Om nu bara alla de få som nyttjar"finkultur" kunde betala sina egna kostnader också så kan vi andra slippa.

Skräckexempel: Vårat landsting är med och driver Norrdans, en grupp professionella dansare som åker runt i länet och uppträder.
Skattebetalarna betalar 1000kr/biljett medans de få som går och ser skiten betalat knappt 200kr/biljett.
Sossepolitik kallas det.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om du missat det, så se till vänster vilken maskin jag kör..........

Det vi överlever på idag är förarbevisutbildning. Men den stryps hårdare och hårdare för varje år. Den dag den försvinner är vi troligen slut som skoterklubb.
Inte för att vara den som tillrättavisar er andra, för jag kör mycket utanför leden med. Men att skriva: jag ska inte betala för jag kör inte på leden är inte ett hållbart argument. På dom flesta ställen ni kör, så kör ni olagligt. Som jag skrev tidigare så vet jag inte om en skatt på varje skoter är rätt väg att gå. Men nånstans måste pengarna för underhållet till skoterleder komma in. Jag vet att idag räcker inte medlemsavgiften+sponsorpengarna till för det i vår klubb. Jag ville höra idéer om hur klubbar ute i landet skall få en fungerande ekonomi som inte bärs upp av utbildning till nya förarbevis, inte höra att jag är en gnällgubbe(om man nu kan vara det när man är 24 år.)
Nyfikna frågor men kanske lite offtopic:
Jag antar att det är matfors du talar om?
Har ni ett litet medlemsunderlag och många som nyttjar lederna som gör att ni går på knäna?
Våran klubb i Borgafjäll har inga inkomster från någon förarbevisutbildning och har den absolut största inkomsten på medlemsavgifterna.
Säljer även ledbevis för 100kr/år för hela Dorotea kommun vilket inte ger oss så mycket tror jag.
Vi har tom råd att lägga ut på anbud/betala någon att sköta ledunderhållet åt oss (med våra egna maskiner) och vi är inte någon stor klubb direkt.
Dock sluter i stort sett alla upp i klubben.
Hade jag varit er hade jag stått på tex statoil i vattjom på helgerna under vintern och värvat medlemmar och verkligen förklarat hur viktigt det är att bidra till ledunderhållet.
200kr/familj är ett för lågt pris om du frågar mig, vi betalar 350kr för enskild och 600kr för familj/2skotrar.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Vi går inte på knäna idag. Men medlemsunderlaget är på tok för lågt sett till antalet brukare i Matfors. Jag håller med dig om priset. Tyvärr så verkar många anse att det är för dyrt. Har själv stått på Preem och Statoil och hört dom mest dumma bortförklaringar varför man inte är medlem. Sitter i styrelsen och vet precis vad förutsättningarna för vår ekonomi är. Frågan är åter igen, hur skall vi få folk att bidra till dom kostnader som är för att ha ett ledsystemet? Angående olagligheter menar jag att dom flesta kör utanför led på förbudsområden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nja, att de FLESTA som kör utom led åker på förbudsområden tror jag inte stämmer riktigt.

Men tyvärr är det alltför många som gör det och det är dom som märks. (Och bäddar för allt fler restriktioner, vilket dom med sin mycket begränsade intelligens inte kan ta in i sina skallar).

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Angående olagligheter menar jag att dom flesta kör utanför led på förbudsområden.
? Vet inte vad du menar med förbudsområden, men Sverige är avlångt och mycket av all åkning sker inte i fjällen där de flesta förbuds områden finns, sen här upp över så finns många stora områden i fjällen utan förbud, något som tyvärr inte finns i härjedals/jämtlands fjällen, så tycker du generaliserar lite väl mycket när du säger att som flesta som kör utanför led kör på förbudområden, klart att det händer och det är naturligtvist trist för alla även seriösa.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
? Vet inte vad du menar med förbudsområden, men Sverige är avlångt och mycket av all åkning sker inte i fjällen där de flesta förbuds områden finns, sen här upp över så finns många stora områden i fjällen utan förbud, något som tyvärr inte finns i härjedals/jämtlands fjällen, så tycker du generaliserar lite väl mycket när du säger att som flesta som kör utanför led kör på förbudområden, klart att det händer och det är naturligtvist trist för alla även seriösa.
Absolut, men jag vill få slut på diskussionen från folk som säger, jag kör aldrig på led....
Har väldigt svårt att se att så är fallet.
 

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Absolut, men jag vill få slut på diskussionen från folk som säger, jag kör aldrig på led....
Har väldigt svårt att se att så är fallet.
Att säga att man ALDRIG kör skoter på leden är skitsnack.

Men som exempel, ska jag då betala avgift på alla maskiner jag äger eller bara dom jag använder?
Eller ska jag betala en avgift beroende på hur mycket jag använder dom? Och framför allt, vad är det som hindrar mig att ge f*n i att betala?

Kommer att bli ungefär som kilometetskatt på bilarna, kommer att drabba dom som använder och kanske måste köra skoter mest medans det inte är den gruppen som "förstör" mest...


Tycker förslaget är hjärndött, vi betalar redan skatt på maskinerna och bränslet vi tankar i dom. Sen att pengarna inte hjälper att finansiera ledskötsel i rätt utsträckning är ju inget som kommer hjälpa genom en till avgift.

Och att sedan göra undantag för företag och vissa typer av maskiner kommer bara leda till mer intriger än vad det redan är i vårat avlånga land när det gäller skotern och körningen.
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Håller helt med här, klart man kör på led, betalar också 200 pix till min lokala skoter klubb, men där räcker det för den lilla led jag kör, skulle jag betala 200-300 kr till någon skoterskatt så skulle jag skita i att betala till den lokala skoter klubben. Eftersom jag då skulle förvänta mig att dom fick pengar genom den "skatt" jag redan betalt, men med så mycket annat så skulle dom pengarna läggas på meningslösa kultur projekt eller vägar i södra Sverige, skulle inte se en krona av detta hos min lokala klubb tyvärr.
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Hade jag varit er hade jag stått på tex statoil i vattjom på helgerna under vintern och värvat medlemmar och verkligen förklarat hur viktigt det är att bidra till ledunderhållet.
200kr/familj är ett för lågt pris om du frågar mig, vi betalar 350kr för enskild och 600kr för familj/2skotrar.
Håller med fullständigt. Snålskallar är roten till problemet :p
 

Balkanboy

Aktiv medlem
25 sept 2008
65
1
8
43
Karlskoga
Men tyvärr så finns det inte skoterklubbar överallt
Bra förslag




dessutom en del skotrar är inte ens i trafik hade man en klubb så skulle man kunna skicka ut erbjudande till alla skoterförare i den orten och tror att de flesta skulle vilja betala nån hundring per år för att få ut lederna markerade eller bara lite underhållna.