Om du missat det, så se till vänster vilken maskin jag kör..........
Det vi överlever på idag är förarbevisutbildning. Men den stryps hårdare och hårdare för varje år. Den dag den försvinner är vi troligen slut som skoterklubb.
Inte för att vara den som tillrättavisar er andra, för jag kör mycket utanför leden med. Men att skriva: jag ska inte betala för jag kör inte på leden är inte ett hållbart argument. På dom flesta ställen ni kör, så kör ni olagligt. Som jag skrev tidigare så vet jag inte om en skatt på varje skoter är rätt väg att gå. Men nånstans måste pengarna för underhållet till skoterleder komma in. Jag vet att idag räcker inte medlemsavgiften+sponsorpengarna till för det i vår klubb. Jag ville höra idéer om hur klubbar ute i landet skall få en fungerande ekonomi som inte bärs upp av utbildning till nya förarbevis, inte höra att jag är en gnällgubbe(om man nu kan vara det när man är 24 år.)
Nyfikna frågor men kanske lite offtopic:
Jag antar att det är matfors du talar om?
Har ni ett litet medlemsunderlag och många som nyttjar lederna som gör att ni går på knäna?
Våran klubb i Borgafjäll har inga inkomster från någon förarbevisutbildning och har den absolut största inkomsten på medlemsavgifterna.
Säljer även ledbevis för 100kr/år för hela Dorotea kommun vilket inte ger oss så mycket tror jag.
Vi har tom råd att lägga ut på anbud/betala någon att sköta ledunderhållet åt oss (med våra egna maskiner) och vi är inte någon stor klubb direkt.
Dock sluter i stort sett alla upp i klubben.
Hade jag varit er hade jag stått på tex statoil i vattjom på helgerna under vintern och värvat medlemmar och verkligen förklarat hur viktigt det är att bidra till ledunderhållet.
200kr/familj är ett för lågt pris om du frågar mig, vi betalar 350kr för enskild och 600kr för familj/2skotrar.