Sen kan man ifrågasätta hur rättvis fördelningen blir. Jag hade gärna sett att den 500 jag bidrar med till årsavgiften stannar inom Kiruna kommun.
Hmm? Låt säga att en allmän ledavgift, eller vad man nu ska kalla den, skulle hamna på 200kr/år. Då skulle de påställda skotrarna i de län söder om en linje Gävleborgs och Dalarnas län bidra till ett ledsystem med drygt 4 miljoner.
Och de har ju knappt före för leder. Värmland har väl sina och Upplsnd med Roslagen. Annars ganska tunnsått.
Men om alla de skotrarna där nere i syd inte har något före att köra på, var körs dom då?
-Just precis, de sliter på leder och annat i VÅRA LÄN.
Och!!! Jag har ju under trådens gång uppmärksammat att många ondgör sig över "Stockholmarna". Då vill jag säga att ENBART dom skulle bidra med ca 1,2 miljon kr/år. Inte så jäkla dumt att klå dom på lite stålar va?
Nu har jag sett att någon/några föreslagit ett högre belopp, upp till 500 per år. Kanske lite mycket, det är ju många som har flera skotrar så det kan bli lite väl dyrt kanske. Men säg 300/år, så då skulle det för hela riket ge klubbarna 47 000 000kr/år.
Alltså FYRTIO SJU MILJONER KRONOR!!!
Och rent logiskt kommer ju pengarna att fördelas efter hur stort behov klubbarna har. Medlemsantal, antal ledmil, antal vindskydd, värme/övernattningsstugor, broar man har.
Pengarna ska också användas för att bygga ut och bygga nya leder värme/övernattningsstugor osv.
Är det någon som fortfarande inte ser win-win situationen?
Eller är det kanske mest klubblösa som gnäller och målar Fan på väggen?
Sent from my GT-I9305 using Tapatalk