Betala för körning på skoterled?

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Och skulle alla skoteråkare vara medlem i en skoterklubb så skulle problemet vara löst anser jag.
JAG tycker problemet oxå är att det finns för få personer som kan tänka sig göra ideela saker. Folk har inte tid nuförtiden. Känns som en generations fråga. Många slöa som inte orkar röra sitt feta arsel för att hjälpa lite, trist men sant.
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Efter att läst igenom en del inlägg här förstår man varför världen ser ut som den gör !!
Tänk hemska tanke om DU betalar in 200kr o någon annan får nytta av det,hemska tanke.
Lägg en årsavgift på 500kr/år på alla påställda skotrar,dela sen ut dessa till alla klubbar med ett grundbidrag per km o sen ett tillägg för de klubbar som har mkt trafik på sina leder,ex Funäs,Sälen,Åre ja ni fattar ,låt staten betala för byråkratin då man detta vis får tillbaka något av bensinskattepengarna.
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Efter att läst igenom en del inlägg här förstår man varför världen ser ut som den gör !!
Tänk hemska tanke om DU betalar in 200kr o någon annan får nytta av det,hemska tanke.
Lägg en årsavgift på 500kr/år på alla påställda skotrar,dela sen ut dessa till alla klubbar med ett grundbidrag per km o sen ett tillägg för de klubbar som har mkt trafik på sina leder,ex Funäs,Sälen,Åre ja ni fattar ,låt staten betala för byråkratin då man detta vis får tillbaka något av bensinskattepengarna.
Fast då måste de finnas någon skoterklubb som sköter lederna. Här i Kiruna t.ex sladdar kommunen lederna. I Funäs är det ett bolag som sladdar lederna mot en ledavgift.

Sen kan man ifrågasätta hur rättvis fördelningen blir. Jag hade gärna sett att den 500 jag bidrar med till årsavgiften stannar inom Kiruna kommun.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Efter att läst igenom en del inlägg här förstår man varför världen ser ut som den gör !!
Tänk hemska tanke om DU betalar in 200kr o någon annan får nytta av det,hemska tanke.
Lägg en årsavgift på 500kr/år på alla påställda skotrar,dela sen ut dessa till alla klubbar med ett grundbidrag per km o sen ett tillägg för de klubbar som har mkt trafik på sina leder,ex Funäs,Sälen,Åre ja ni fattar ,låt staten betala för byråkratin då man detta vis får tillbaka något av bensinskattepengarna.
 

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Vem som sladdar har ingen betydelse (klubb,förening,bolag ...) ,den som sladdar ska få ersättning för sina kostnader sen tycker jag klubbarna måste bli bättre på att nyttja de möjligheter som finns till olika subventionerade anställningar,det viktiga är att få till en standard på lederna som är jämnare än vad den är idag om skoteråkningen ska fortsätta utvecklas.
Titta på USA,behöver jag säga mer ?!
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Högre skatt....högre skatt...mindre företagande.....sämre tillväxt....alla får det lika dåligt ställt....högre skatt..
Det finns inget som heter att staten betalar, det är vi som betalar alltid på ett eller annat sätt.
Då ska vi inte ha ett trögt maskineri som aldrig blir utsatt för konkurrens som sköter allt(staten), för då försvinner det pengar på vägen.
Om det ändå är vi som betalar så är det lika bra att vi själva får betala direkt utan mellanhänder för att minska kostnaderna.

Om vi nu prompt vill använda statliga medel för detta så finns det många brunnar att ta ur:
Hemslöjdsnämden bränner 50 miljoner per år, hattmuseet, slipstensmuseet eller varför inte alla dessa konstnärer utsedda av staten som har livstidslöner för att de utfört något tidigare i sina liv.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Sen kan man ifrågasätta hur rättvis fördelningen blir. Jag hade gärna sett att den 500 jag bidrar med till årsavgiften stannar inom Kiruna kommun.
Hmm? Låt säga att en allmän ledavgift, eller vad man nu ska kalla den, skulle hamna på 200kr/år. Då skulle de påställda skotrarna i de län söder om en linje Gävleborgs och Dalarnas län bidra till ett ledsystem med drygt 4 miljoner.

Och de har ju knappt före för leder. Värmland har väl sina och Upplsnd med Roslagen. Annars ganska tunnsått.

Men om alla de skotrarna där nere i syd inte har något före att köra på, var körs dom då?
-Just precis, de sliter på leder och annat i VÅRA LÄN.

Och!!! Jag har ju under trådens gång uppmärksammat att många ondgör sig över "Stockholmarna". Då vill jag säga att ENBART dom skulle bidra med ca 1,2 miljon kr/år. Inte så jäkla dumt att klå dom på lite stålar va?

Nu har jag sett att någon/några föreslagit ett högre belopp, upp till 500 per år. Kanske lite mycket, det är ju många som har flera skotrar så det kan bli lite väl dyrt kanske. Men säg 300/år, så då skulle det för hela riket ge klubbarna 47 000 000kr/år.
Alltså FYRTIO SJU MILJONER KRONOR!!!

Och rent logiskt kommer ju pengarna att fördelas efter hur stort behov klubbarna har. Medlemsantal, antal ledmil, antal vindskydd, värme/övernattningsstugor, broar man har.
Pengarna ska också användas för att bygga ut och bygga nya leder värme/övernattningsstugor osv.

Är det någon som fortfarande inte ser win-win situationen?

Eller är det kanske mest klubblösa som gnäller och målar Fan på väggen?



Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Hmm? Låt säga att en allmän ledavgift, eller vad man nu ska kalla den, skulle hamna på 200kr/år. Då skulle de påställda skotrarna i de län söder om en linje Gävleborgs och Dalarnas län bidra till ett ledsystem med drygt 4 miljoner.

Och de har ju knappt före för leder. Värmland har väl sina och Upplsnd med Roslagen. Annars ganska tunnsått.

Men om alla de skotrarna där nere i syd inte har något före att köra på, var körs dom då?
-Just precis, de sliter på leder och annat i VÅRA LÄN.

Och!!! Jag har ju under trådens gång uppmärksammat att många ondgör sig över "Stockholmarna". Då vill jag säga att ENBART dom skulle bidra med ca 1,2 miljon kr/år. Inte så jäkla dumt att klå dom på lite stålar va?

Nu har jag sett att någon/några föreslagit ett högre belopp, upp till 500 per år. Kanske lite mycket, det är ju många som har flera skotrar så det kan bli lite väl dyrt kanske. Men säg 300/år, så då skulle det för hela riket ge klubbarna 47 000 000kr/år.
Alltså FYRTIO SJU MILJONER KRONOR!!!

Och rent logiskt kommer ju pengarna att fördelas efter hur stort behov klubbarna har. Medlemsantal, antal ledmil, antal vindskydd, värme/övernattningsstugor, broar man har.
Pengarna ska också användas för att bygga ut och bygga nya leder värme/övernattningsstugor osv.

Är det någon som fortfarande inte ser win-win situationen?

Eller är det kanske mest klubblösa som gnäller och målar Fan på väggen? Ni betalar kanske inte ens en klubbavift?
Viktigare att prioritera pengarna på senast GoPron, ett par-tre tusen på ett fånigt dekalkit eller ballaste kläderna som superproffset är sponsrad av etc.



Sent from my GT-I9305 using Tapatalk



Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Och om staten hittat en minoritet att mjölka 47 000 000 av, utan större svårigheter.

Tror du då någon av våra politiker kommer ge tillbaka hälften ens?

Inför ledavgift i varje klubbområde = obetalt = böter.

Staten ska inte vara mellanhand, de klarar de inte av.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen är ju frågan om det blir en "extra" avgift så kanske det blir andra siffror att räkna med. Då kanske folk ställer av eller avregistrerar sådana maskiner som dom inte använder.
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Hmm? Låt säga att en allmän ledavgift, eller vad man nu ska kalla den, skulle hamna på 200kr/år. Då skulle de påställda skotrarna i de län söder om en linje Gävleborgs och Dalarnas län bidra till ett ledsystem med drygt 4 miljoner.

Och de har ju knappt före för leder. Värmland har väl sina och Upplsnd med Roslagen. Annars ganska tunnsått.

Men om alla de skotrarna där nere i syd inte har något före att köra på, var körs dom då?
-Just precis, de sliter på leder och annat i VÅRA LÄN.

Och!!! Jag har ju under trådens gång uppmärksammat att många ondgör sig över "Stockholmarna". Då vill jag säga att ENBART dom skulle bidra med ca 1,2 miljon kr/år. Inte så jäkla dumt att klå dom på lite stålar va?

Nu har jag sett att någon/några föreslagit ett högre belopp, upp till 500 per år. Kanske lite mycket, det är ju många som har flera skotrar så det kan bli lite väl dyrt kanske. Men säg 300/år, så då skulle det för hela riket ge klubbarna 47 000 000kr/år.
Alltså FYRTIO SJU MILJONER KRONOR!!!

Och rent logiskt kommer ju pengarna att fördelas efter hur stort behov klubbarna har. Medlemsantal, antal ledmil, antal vindskydd, värme/övernattningsstugor, broar man har.
Pengarna ska också användas för att bygga ut och bygga nya leder värme/övernattningsstugor osv.

Är det någon som fortfarande inte ser win-win situationen?

Eller är det kanske mest klubblösa som gnäller och målar Fan på väggen?



Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
Jajuste, tänkte inte på folket från söder. Men om en sån avgift skulle införas så kan de ju inte vara rimligt att t.ex funäs kan ta ut en ledavgift utöver detta? eller hur tänker du? Funäs affärside är ju att hålla typ autostrader och sladda med pistmaskiner. Olika ledsystem har ju valt att hålla olika standarder.

Här i Kiruna där kommun sladdar finns en budget på (om jag minns rätt) 500 000 kronor. Den räcker inte långt alls. Jag vågar inte tänka vad funäs budget är för sladdning varje år.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Inför ledavgift i varje klubbområde = obetalt = böter.

Staten ska inte vara mellanhand, de klarar de inte av.
Ledavgift i varje klubbområde? DET blir dyrt för långfärdsåkare!
Först betala till hemmaklubben och dessutom betala till kanske 4-5, eller fler, klubbområden man passerar. Så mad tanke på vad klubbar tar ut för några dagars ledkort är det ju bara att räkna. :cool:
Föreningar/klubbar får enligt lag inte kräva in böter.
Dessutom, klubbarna skulle aldrig mäkta med att föra kontroller i sådan omfattning.

Ingen har i tråden påstått att staten skulle FÖRDELA pengarna.
SNOFED & SSCO, alltså våra EGNA organisationer skulle kunna fördela ut pengar enl.medlemsantal, ledmil, underhålls och investeringsbehov. Däremot skulle Transportstyrelsen vara behjälpliga med att samla in pengarna. -Mot en RIMLIG ersättning.

Sedan fördes det upp att siffran med all miljoner kunde förändras om avgift infördes. Är inte så säker på det.
Mina siffror baseras på antalet PÅSTÄLLDA skotrar per 2012-12-31. Att sedan ställa av ska heller inte betyda att man får tillbaka den del av 2 eller 3-hundringen man "inte använt", jfr skatteåterbet.om man ställer av annat fordon. Det här är ju ingen skatt.

Jag tror heller inte att det står en massa gamla oanvändbara vrak som är påställda och skulle störa statistiken. -Knappast att någon står och betalar försäkring för ett rostigt chassie.
Så siffran 156k påställda skotrar stämmer nog ganska bra med dom som används.

Är det inte bätte att vi kommer överens om en FRIVILLIG avgift enligt denna eller liknande modell innan staten ålägger oss en riktig skatt? En skatt är väl verkligen något som riskerar att gå till politikers "studieresor" till Maldiverna för att kolla T-bana.

Är glaset halvfullt eller halvtomt?

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

backmouse

Välkänd medlem
24 feb 2011
192
40
28
V-ås
Tanken är som sagt god. Har full förståelse för att det behövs pengar till lokala klubbar. Men lämna våra stat utanför detta.

Transport styrelsen är en statlig myndighet. En myndighet utför det arbete som regeringen ger i uppdrag åt departement vidare till myndigheter.
Så hur man än vrider å vänder på det. Så blir politiker involverade.

Misstänker att Miljöpartisterna kommer att tappa hakan. När dom med skoterfolkets goda minne får möjlighet att bestämma över den FRIVILLIGA avgiftens storlek. Dom behöver inte ens få opinion emot en avgift/skatt!

Det är ju precis vad som åberopats i tidigare inlägg....vi betalar ju redan bensin skatt och skall ha mera tillbaka!
Liknade kan ske med en skoter avgift. Där enligt politikerna lämpligt belopp återförs till skoter folket. Efter avdrag för byråkratins kostnader...

Sen tycker jag att det är mindre roligt att läsa att vissa skall "mjölkas" på pengar. Är väl bra att det kommer "sörläningar" norrut och spenderar pengar i turist näringen. Tror faktiskt de flesta betalar ledavgifter mm.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Är mest inne på att klubbarna tar sitt från respektive område. Det enda som är kass är ju när man åker i sammanlagt 5-10 olika klubbområden och så många klubbar är jag inte beredd att betala medlemsavgift i, har inga som helst problem med att betala ledavgift men tycker personligen att allt över 80kr/dag är orimligt, har man högre avgift än det tycker jag man har lagt en för hög nivå på prepareringen och annan skötsel, autostrada för 160kr/dag är inget för mig iafa !
Jag hade en fundering på om inte exempelvis gränsande klubbar skulle kunna samarbeta med exempelvis ett stämpelkort man kan köpa som tex. 5,10,15,20dagar eller månadkort el. årskort som man kan köpa så man slipper lösa 1dagars i alla olika områden man åker i, men de kanske är långsökt ?
 

fsamuelsson

Välkänd medlem
15 nov 2010
668
0
16
Jörn
Men varför skulle klubbarna ta ut pengar om det redan finansieras via denna "avgift" om nu siffran 47 000 000 skulle stämma så tror jag (utan några som helst belägg) att det är mer pengar splittrat på alla klubbar än vad klubbarna kan dra in idag. Nä OM en sån här avgift nu skulle bli verklighet så tycker jag att andra medlems eller led avgifter inte ska kunnas ta ut annat än i symboliska summor typ 50 kr per år för register hållning. Tyvärr så skulle och denna ganska stora summa pengar dra till sig oärliga idioter som skulle påstå ett högre medlemsantal samt fler ledmil bara för att kunna tjäna lite extra pengar, så någon forma av kontroll organ måste ju också försörjas via dessa pengar.
 
A

AssaultRMK

Här i Kiruna där kommun sladdar finns en budget på (om jag minns rätt) 500 000 kronor. Den räcker inte långt alls. Jag vågar inte tänka vad funäs budget är för sladdning varje år.
Måste nästan ställa mig emot dig. Inte att budgeten är för låg, den får gärna ökas. Men den lilla slant de ger gör skillnad.
Dvs jag tycker att ledsladdningen i Kiruna överlag fungerar riktigt bra.
Runt Kiruna stad och närliggande byar så tycker jag lederna allt som oftast är rätt fina. Pistmaskinen är ett gudomligt bra redskap och jag tycker mig stöta på denna maskin ute på lederna i arbete säkerligen ett 10-15tal ggr per säsong och då är jag inte den som kör på led annat än när nödvändigt för transport.
Vist, de är inte kanske inte supersläta varje dag på säsongen men det är ju inte heller rimligt med det enorma antalet snöskotrar som rör på sig runt dessa områden.
Det är inte heller kanske supersläta längre utanför staden eller utanför närliggande byar men det är ju inte heller speciellt rimligt att en pistmaskin (eller ens flera maskiner för den delen) ska hinna med alla hundratals mil leder.

Jag betalar den lilla årsavgiften som lokala klubben vill ha (tycker ärligt talat att de kan safta på lite mer också) och jag känner mig nöjd över de resultatet jag får för dom ynka kronorna. Oavsett om det är min långa, vingliga lössnömaskin jag framför på leden eller den föråldrade 59an från mitten 90-tal utan någon som helst komfort så känner jag extremt sällan att lederna är så pass dåliga att jag skulle klaga på dem.
 

Laxmacka

Aktiv medlem
6 aug 2013
67
0
6
Kiruna
Måste nästan ställa mig emot dig. Inte att budgeten är för låg, den får gärna ökas. Men den lilla slant de ger gör skillnad.
Dvs jag tycker att ledsladdningen i Kiruna överlag fungerar riktigt bra.
Runt Kiruna stad och närliggande byar så tycker jag lederna allt som oftast är rätt fina. Pistmaskinen är ett gudomligt bra redskap och jag tycker mig stöta på denna maskin ute på lederna i arbete säkerligen ett 10-15tal ggr per säsong och då är jag inte den som kör på led annat än när nödvändigt för transport.
Vist, de är inte kanske inte supersläta varje dag på säsongen men det är ju inte heller rimligt med det enorma antalet snöskotrar som rör på sig runt dessa områden.
Det är inte heller kanske supersläta längre utanför staden eller utanför närliggande byar men det är ju inte heller speciellt rimligt att en pistmaskin (eller ens flera maskiner för den delen) ska hinna med alla hundratals mil leder.

Jag betalar den lilla årsavgiften som lokala klubben vill ha (tycker ärligt talat att de kan safta på lite mer också) och jag känner mig nöjd över de resultatet jag får för dom ynka kronorna. Oavsett om det är min långa, vingliga lössnömaskin jag framför på leden eller den föråldrade 59an från mitten 90-tal utan någon som helst komfort så känner jag extremt sällan att lederna är så pass dåliga att jag skulle klaga på dem.
De va inte riktigt så jag menade. Jag tyckte 500 000 inte var någon liten slant, tyckte de lät mycket i mina öron men att de inte räcker på långa vägar.
Jag har inte bott i Kiruna så länge och åkte på funäs leder innan jag flytta hit. Det är ganska stor skillnad på ledkvaliteten.
 

Kim.J

Välkänd medlem
27 nov 2011
523
0
16
Funäsdalen
Vad gäller budgeten för preparering av leder i Funäsfjällen så ligger den på ca 3 miljoner/säsong. Och det används allt från bandvagn till bandförsedd jordbrukstraktor med gigantsladd till hederliga pistmaskiner. Vad gäller ledavgiften som diskuteras flitigt både här och där så är den som följer: Dygn: 195:-, 3-dagars: 495:-, 7-dagars: 750:- och säsong: 1320:-. Folk som är folkbokförda i Härjedalens kommun betalar ett avsevärt lägre årspris.

Exempel på vad man får: 45 mil pistade leder, 5 meter breda, liveinformation med hjälp av GPS ang vilka leder som är preparerade och vid vilken tidpunkt.