Betala för körning på skoterled?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
ja, vad ska man säga. 195kr/dygn. Har stuga i Tänndalen å hade man fått åka med större frihet bredvid leden och till en vettig avgift hade jag kanske vart där oftare, men jag tycker då att att dygnspriset är helt sjukt oavsett hur breda och släta lederna är, för min del hade jag sett att hela denna överdrivna ledsatsning kunde läggas ner totalt och gå tillbaka 15år i tiden! De var bättre förr !

Ska förövrigt sälja stugan och köpa en i ett område i norra Dalarna med tillåten friåkning.

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Om man ser på golfsporten så tar dom ut ca 300-600:- för att gästspela på en annan bana. Dessutom är medlemsavgifterna på flera tusen kronor om året vilket gör att man lätt kommer upp i 10-15.000:- i bara spelavgifter.

Nu sitter vi och bråkar om att betala in 200:- eller ingenting i ledavgifter. Visst skotrarna kostar bra mycket mer än klubbor och bollar, men jag tycker inte att det duger som ursäkt.

Tycker att folk är lite väl fyrkantiga ibland...

Ps. Ursäkta att jag tog upp golf här, jag antar att det är en skändelse på detta forum.

GTX.SE.1200

Välkänd medlem
1 feb 2010
218
0
16
Hällsjö
Det är märkligt med alla lössnönissar som inte vill betala då dom aldrig kör på led men vilka möter man ofta efter leden eller träffar på nåt fikaställe efter leden ??!
Jag tycker att vi lägger ner den diskussionen o går vidare med hur vi ska finansiera o fördela o vilket standard vi vill ha på lederna ? :-D

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Det är märkligt med alla lössnönissar som inte vill betala då dom aldrig kör på led men vilka möter man ofta efter leden eller träffar på nåt fikaställe efter leden ??!
Jag tycker att vi lägger ner den diskussionen o går vidare med hur vi ska finansiera o fördela o vilket standard vi vill ha på lederna ? :-D
WOHO! Lössnönisse!!! :D

Ge mig en anledning att jag ska betala en summa, likvärdig som din, när jag har max 40mil på leden. När det finns dom som har 500?!

Nu ska jag vara surgubben som vill ha återbäring och hela kittet. Ge mig bara en anledning, jag har 40mil på leden varje år, du kanske har 240(?), förstår du då att jag kanske, bara lite, känner som att mitt bidrag (eller vad vi nu ska kalla det) stödjer din körning mer än min egen?

Ska försöka köra så lite som möjligt på leden i vinter också, då får family-cruisers med pulka förstöra deras egenfinansierade leder själva. :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker

Ge mig en anledning att jag ska betala en summa, likvärdig som din, när jag har max 40mil på leden. När det finns dom som har 500?!

Nu ska jag vara surgubben som vill ha återbäring och hela kittet. Ge mig bara en anledning, jag har 40mil på leden varje år, du kanske har 240(?), förstår du då att jag kanske, bara lite, känner som att mitt bidrag (eller vad vi nu ska kalla det) stödjer din körning mer än min egen?

Ska försöka köra så lite som möjligt på leden i vinter också, då får family-cruisers med pulka förstöra deras egenfinansierade leder själva. :)
Resonerar du på samma sätt angående bilskatten?

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Nej, då bilen (i mitt fall) är ett fortskaffningsmedel och jag MÅSTE köra bil.
Skotern är en leksak som jag kör för nöjes skull.

Kom igen, ge mig ett bra anledning, somsagt...

Rundvikarn

Välkänd medlem
Om man ser på golfsporten så tar dom ut ca 300-600:- för att gästspela på en annan bana. Dessutom är medlemsavgifterna på flera tusen kronor om året vilket gör att man lätt kommer upp i 10-15.000:- i bara spelavgifter.

Nu sitter vi och bråkar om att betala in 200:- eller ingenting i ledavgifter. Visst skotrarna kostar bra mycket mer än klubbor och bollar, men jag tycker inte att det duger som ursäkt.

Tycker att folk är lite väl fyrkantiga ibland...

Ps. Ursäkta att jag tog upp golf här, jag antar att det är en skändelse på detta forum.
Golf är ingen sport , det är en ursäkt för vita män att klä sig som svarta hallickar !:eviltongue::eviltongue::eviltongue:

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Att det finns stora risker att "Betalledsområden" som typ i "Funäs" mm. sprider sig allt mer över landet, när det ska skapas ekonomiska förutsättningar för underhåll av skoterlederna. :mad2:
Detta drabbar ju endast vi som helst vill åka i obanad terräng, vid sidan om lederna. :mmph:

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Måste då säga att många i denna tråd visar sina "true collors".

Fyfan vad jag är glad att det inte är er jag delar mina dagar i snön med.

Bara för att sätta dit Alla snålkukar hoppas jag att de inför skatt på skotrar.

10kr kilot, varje år, sålänge skotern är påställd. Samt bör de höjja böterna för användning av avställ. Skoter till 25 000 kr rakt av.

Tro fan skotersverige går åt helvete när folk resonerar som de gör i denna tråd.

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors

10kr kilot, varje år, sålänge skotern är påställd. Samt bör de höjja böterna för användning av avställ. Skoter till 25 000 kr rakt av.

Tro fan skotersverige går åt helvete när folk resonerar som de gör i denna tråd.

Håller med! Har man råd ha skoter har man förmodligen råd med de futtiga ören de kostar å betala ett medlemskap till sin lokala förening!

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.184
150
63
Säfsen

JAG HÅLLER MED :clap2:

Tråkigt att se att det är så otroligt många egoister här i landet...... ändå är jag ganska säker på att många av alla hardcore lössnöklättrarna började med en bladstudsad ET eller Elan efter de lokala lederna och knappt vågade åka ut på en myr av rädsla för att köra vilse. Men nu är de stora tuffa pojkar som aaaaaldriiiig kör efter leder, så nu kan skoterklubbar och touringfolk dra åt helvete. Tråkigt!

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll

Vilka resonemang är det du hänvisar till?
Jag betalar till klubben i det området jag åker och det funkar utmärkt.
Har aldrig förstått "sosseresonemanget"(ditt ex svindyr skoterskatt för alla) som gör att alla får det sämre inkl dig själv, där du själv enbart inriktar dig på och finner belåtenhet i att andra får det sämre för det är huvudsaken oavsett vad det kostar dig.

Kan hålla med dig om att böterna bör höjas för att köra avställt/oförsäkrat.

Håller med! Har man råd ha skoter har man förmodligen råd med de futtiga ören de kostar å betala ett medlemskap till sin lokala förening!
Grundproblemet är väl egentligen alla dessa som nyttjar lederna utan att vara med i en klubb.

Är det någon som kan ge bra förslag på hur en bra lösning skulle kunna se ut. utan att använda ordet skatt och blanda in staten ekonomiskt.
Kan man tvångsansluta människor till idéella föreningar, jag tror det är svårt?
Kan klubbarna få register över alla personer med påställd skoter och helt enkelt bara fakturera?

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Gillar ej detta! Bättre att betala sina skoterklubbar! Och kanske köra iden som korpens öga i jorm kör med, tar typ 50/75 spänn extra vid incheckning som de ger till skoterklubben satt även "turister" som kör på lederna men bara under någon/några dar hjälper till att hålla lederna fina :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Grundproblemet är väl egentligen alla dessa som nyttjar lederna utan att vara med i en klubb.

Är det någon som kan ge bra förslag på hur en bra lösning skulle kunna se ut. utan att använda ordet skatt och blanda in staten ekonomiskt.
Har en ide som inte borde vara allt för svårt att få igenom.
Gå genom försäkringsbolagen, dels finns det inte så många så det borde inte vara så svårt att få igenom.

Höj försäkringspremien med 1000kr sen om man är medlem i en skoterklubb så får man vips 1000kr i rabatt på försäkringen. På så sätt kan man rätt enkelt "tvinga" den stora massan att gå med i en klubb och betala medlemsavgiften som i de flesta fall är långt under den 1000lappen man fick i "rabatt".

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Har en ide som inte borde vara allt för svårt att få igenom.
Gå genom försäkringsbolagen, dels finns det inte så många så det borde inte vara så svårt att få igenom.

Höj försäkringspremien med 1000kr sen om man är medlem i en skoterklubb så får man vips 1000kr i rabatt på försäkringen. På så sätt kan man rätt enkelt "tvinga" den stora massan att gå med i en klubb och betala medlemsavgiften som i de flesta fall är långt under den 1000lappen man fick i "rabatt".
Riktigt bra idé, lite omständig kanske men alternativen är knappast bättre.
Först skulle det krävas en ny lag för att lägga till denna "ledavgift" på försäkringen, borde inte vara några problem för bolagen eftersom de idag redan handhar trafikförsäkringsavgiften.
Finns dock 2-3 saker som måste lösas:
De få som kommer att betala denna avgift, vad gör vi med deras pengar och vem ska sköta det?
Hur ska man intyga att man är medlem i en klubb och till vem(enklast vore försäkringsbolaget).
Detta kommer att innebära en del extrajobb(kostnader) för försäkringsbolagen, antingen låter man detta sippra ut på alla försäkringstagare eller så använder man de "ledavgifter" som man faktiskt fått in för att finansiera det hela för dem.

Spåna vidare...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
En ny lag kan väll knappast krävas? Försäkringsbolagen sätter väll i princip vilka priser som dom känner för och kan väll även ge rabatter precis som de vill.
Man betalar ju som vanligt till den klubb man känner för att vara medlem i.
Enklast är väll att man bara faxar in ett medlemsbevis av någon form till försäkringsbolaget när man tecknar försäkringen (ja försäkringsbolag älskar FAX!).

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Utan lagligt krav på dem så kommer det inte vara några bolag som ens ställer frågan, de kommer bara att "kryssa i rutan" att man är med i en klubb.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Vad kul att se att diskussionen har blivit lite mer abstrakt.
Det är korrekt att det här är ett dilemma som är svårlöst. Hur utnyttjar eller underhåller man en resurs som alla har nytta av men ingen vill betala för att upprätthålla? Det här är ett så vittspännande att ett forskningsfält inom ekonomisk teori till och med existerar. http://en.wikipedia.org/wiki/Tragedy_of_the_commons

Skoterintresset är ett intresse som är så långt i pereferin för en statsapparat att det inte är självklart att det ligger i statens- och de styrandes intresse att verka för skotern. Det behöver inte, som du säger k-len, vara snålkukeri när så många reserverar sig för att blanda in staten i finansiering och styrning av ledsystemet. Det kan vara tvivel på att staten verkligen är effektiv på att fördela resurser och att handla för och inte mot skotern.

Ändamålsglidning har hänt tidigare och här är det som upplagt för det.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Vilka resonemang är det du hänvisar till?
Jag betalar till klubben i det området jag åker och det funkar utmärkt.
Har aldrig förstått "sosseresonemanget"(ditt ex svindyr skoterskatt för alla) som gör att alla får det sämre inkl dig själv, där du själv enbart inriktar dig på och finner belåtenhet i att andra får det sämre för det är huvudsaken oavsett vad det kostar dig.

Kan hålla med dig om att böterna bör höjas för att köra avställt/oförsäkrat.

Kan klubbarna få register över alla personer med påställd skoter och helt enkelt bara fakturera?
Hänvisar till alla som tog åt sig.

Som alla, nästan, andra här inne verkar du inte läsa tråden.

Jag är extremt mycket MOT alla förslag på skatt/avgifter till nån statligt styrd organisation.

Jag är medlem i klubben och det funkar alldeles utmärkt.

Men BARA för att alla snåla muppjävlar här inne, som inte betalar någon medlemsavgift,ska må dåligt så hoppas jag det blir en riktigt dyr skatt på alltihopa.

För övrigt var askers förslag inte dumt. Inte dumt alls.

Men till alla som inte är medlem redan idag kan de höjja premien med 10 000 i månaden, där överskottet delas ut till närmast liggande klubb.

Muppen som sedan får för sig att gå med i klubben har inte längre det som möjlighet.

"dög det inte förr så är du inte välkommen nu" typ.

Men det vore en perfekt värld.... Nu är vi i snålkukarnas land.