Betala för körning på skoterled?

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Problemet med betalade är att varje markägare måste godkänna detta separat från markägaravtalet. I fjällen kan varje markägare ha flera mil skoterled innan den ramlar över på nästa. Här i Matfors kan det vara 5 st på 500m. Å frågan är ju då om inte markägarn vill ha betalt för att skotrar kör på deras mark.
I grunden måste det ju finnas ett giltigt markägaravtal för att kunna ta betalt, personligen förutsätter jag att de seriösa skoterklubbarna har detta eller har det under arbete.

Givetvis kan avtalet vara i form av ett handslag med en byaålderman 1976 men någonstans på vägen bör det arbetas fram i juridiskt hållbar pappersform, att man i detta inlemmar en ersättning till markägaren/markägarna är i mitt tycke en självklarhet.

Att sedan ersättningen kan vara olika beroende på markägare dvs att skogsbolag släpper till gratis, en del markägare får ett ledbevis eller 2 medans andra får X öre per 100 m led är naturligt.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Jag tänkte på att det tidigare i tråden var några jägare som ondgjorde sig över att jaktvårdsavgiften inte kom jägarna tillhanda.

Saxat ur Falu Kuriren 2013-12-14:

 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Piken noterad.

Jag förstår inte riktigt varför du drar upp skandaler som bekostas av SKATTEMEDEL. Jag förespråkar allmän LEDAVGIFT. Alltså en avgift som inte ramlar in i skattesystemet och därmed inte kan utnyttjas av stat och kommun.
Ja en sån avgift har jag inga problem med. Du menar en avgift som alla skoteråkare betalar in i en speciell kassa och därifrån rullar pengarna ut till alla skoterklubbar för att bekosta ledunderhåll.

Men här ute i verkligheten så kommer inte ett sånt system att uppstå. Om skoterorganisationerna envisas med att försöka driva det här kommer det att sluta ungefär som trängselavgiften i Sthlm, pengarna går till att utöka skattebasen och alla "kollektivtrafiksatsningar" som det ursprungligen var tänkt att pengarna skulle användas till har lyst med sin frånvaro.

Skulle det kännas tryggare om VÅRA organisationer SNOFED & SSCO köper registeruppgifter, fakturerar alla skoterägare och bemyndigas att bötfälla de som inte betalar?
Eller tror du att även dom pengarna skulle gå till hoppbackar här i Falun, tunnelbanebyggen i Sthlm, IKEA etableringar osv?
Nej det är aldrig tryggt när någon annan tillskansar sig rätten att ta pengar från andra. Solidaritet, riktig solidaritet kan aldrig uppstå genom tvång. Solidaritet och rättvisa är bara floskler som människor använder som ursäkt när de förtrycker och via skatt omfördelar från dem som har till de som vill ha.

Däremot skulle det bli mer legitimt och pengarna skulle bli mer svårförskingrade.

Men än en gång så kommer det aldrig att hända. Ditt förslag är väl harmlöst men det kommer att omarbetas i syfte att dränera även skoteråkare på pengar till allehanda projekt som jag redan gett exempel på.

Arg'eplogarn....
:bigsmile::bigsmile:
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Jag tänkte på att det tidigare i tråden var några jägare som ondgjorde sig över att jaktvårdsavgiften inte kom jägarna tillhanda.

Saxat ur Falu Kuriren 2013-12-14:

Och det där går direkt till jägarna?
Nja de där pengarna går till Svenska jägareförbundet för att de ska sköta ett problem som alla i södra halvan av sverige är berörda av...

Räcker ju med att läsa första meningen under det fetstilta(eller vad det heter), "stammen har vuxit snabbt och vildsvinen ställer till problem för både bönder och i trafiken"

Övrigt som nämns i artikeln är småpengar.

Så nej, du har fel.
Mvh Erland
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Och det där går direkt till jägarna?
Nja de där pengarna går till Svenska jägareförbundet för att de ska sköta ett problem som alla i södra halvan av sverige är berörda av...

Räcker ju med att läsa första meningen under det fetstilta(eller vad det heter), "stammen har vuxit snabbt och vildsvinen ställer till problem för både bönder och i trafiken"

Övrigt som nämns i artikeln är småpengar.

Så nej, du har fel.
Mvh Erland

Helt korrekt går dessa pengar till Svenska Jägareförbundet för att de ska lösa de uppgifter de är ålagda i enlighet med regleringsbrev.
Stor del går till administrativa kostnader då de är tämligen personalstarka, totalt omsätter de ca 180 miljoner, en del kommer från viltvårdsfonden, en del från direkta medlemsavgifter och resterande från den affärsmässiga delen med tidningar osv.

Deras kostnader för enbart personal ligger runt 65 miljoner (65 000 000 kr) vilket ger en procentuell administrativ kostnad på i runda slängar 37 %.


En liknande organisation för en riksorganisation för snöskoter skulle säkerligen kosta samma administrativa pengar , så blir det i Sverige........

Fast å andra sidan, en riksorganisation med tydligt uppdrag för oss snöskoteråkare och där vi kan ansluta oss med direktmedlemskap likt jägareförbundet eller Sveriges Motorcyklister SMC skulle nog ge större genomslag.
Dessutom skulle det säkerligen ge bättre möjligheter till kostnadstäckning via drift och projektbidrag från det offentliga om detta görs mot en klar långsiktig målbild.

Dagens luddiga förhållande där klubbar är medlemmar i någon riksorganisation och sällan eller aldrig ställer krav på årsmöten har ju inte lett till något konkret de senaste 30 åren (förutom förarbeviskraven som det tjänas pengar på....)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Och det där går direkt till jägarna?
Nja de där pengarna går till Svenska jägareförbundet för att de ska sköta ett problem som alla i södra halvan av sverige är berörda av...

Räcker ju med att läsa första meningen under det fetstilta(eller vad det heter), "stammen har vuxit snabbt och vildsvinen ställer till problem för både bönder och i trafiken"

Övrigt som nämns i artikeln är småpengar.

Så nej, du har fel.
Mvh Erland
Vad hade du väntat dig? Utbetalning direkt på ditt konto?

Och du läste förmodligen inte hela artikeln, för i slutet handlar det om storvilt.

Sätts det inte in resurser mot vildsvinens utbredning, ja då har DU dom snart in på knuten.
- Här i mellersta Dalarna från noll till en besvärande stam på mindre än 10 år och de drar sig norrut. Så håll i hatten Erland.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Hade en liten flock eller vad det nu kallas springande strax utanför gårn i oktober ifjol, troligen frös de ihjäl i djupsnön då ingen sett dem sen dess att en galt sköts ca 3 mil därifrån.

Nej jag hade inte förväntat mig att få pengarna i fickan, jag har bara försökt visa på att det många förespråkar här, dvs ett sorts obligatorisk avgift för skoteråkare eller skotrar snabbt äter upp pengarna man betalar in och i slutänden så blir de som betalar knappt hjälpta av de pengar de betalat in...
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Har inte läst igenom tråden men betalar vi skoterägare inte nog med skatt bara via olja och bensin för att det ska finnas nån slant över?
Sen betalar vi ju även moms på maskin och reservdelar, så om skoter ägare / turism omsätter 5 miljarder per år bör ju ca en av dom kunna ses som inkomst och kunna satsas tillbaka till utveckling kan ju jag tycka?!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Eftersom vk tar betalt för sina nyheter så gör jag såhär (är detta någon slags olaglig fildelning nu? ;) )




"Skoterturism bromsas av bristande underhåll
Publicerad idag kl 09.56

Skoterturismen är på ständig tillväxt och enligt branschfolk omsätter skoterturisterna flera miljarder kronor per år i Sverige. Utvecklingen kan dock bromsas av bristande underhåll av skoterleder.

Enligt Sveriges snöskoteråkares riksorganisation, Snofed, växer snöskoteranvändningen i landet kraftigt på grund av skoterturismens framfart.
- Enligt grova beräkningar ökar skoterförsäljningen med 1000 till 2000 skotrar per år och det är inte bara privata ägare. Många skotrar köps även in av skoteruthyrare, säger Peter Granåsen, ordförande i Snofed.

Allt eftersom skoterlederna byggs ut och fräschas upp så har skoteråkningen blivit mer tillgänglig och lättsam även för ovana förare. Enligt Granåsen är det också allt fler som väljer att inte specialisera sin fjällsemester.
- Om vi tittar på den normala fjällresenären så är den mer mångfunktionell i dag. Tidigare var de mer renodlade skoteråkare eller åkte enbart slalom och längd, säger Peter Granåsen.

De nyetablerade turistföretaget Mountain Lodge i Saxnäs som erbjuder mat, boende, konferenslokaler och andra aktiviteter verkar också ha hittat rätt nisch i fjällvärlden. Skoterturismen var också tänkt att vara en viktig beståndsdel i deras affärsverksamhet.

- Vi har märkt av en rejäl ökning i år. Från mitten av januari är det väldigt mycket skoterfolk som bokat hos oss, säger Ingela Danielsson, som driver företaget tillsammans med Anders Westin.
Eftersom de har erfarenhet av skoterturism ser de att åkandet förändrat karaktär. Nu är skotern etablerad på alla nivåer.

- Tidigare var det mest killgäng som åkte ut till fjällen, men nu är det mer blandat. Det är många konferenser som hyr skotrar för en dagstripp och så vill tjejerna åka mer. I vinter anordnas också två utbildningar som är enbart för tjejer, säger Ingela Danielsson.

Det som kan bromsa en fortsatt utveckling av skoterturismen är det kraftödande underhållet av skoterlederna. Västerbottens-Kuriren har tidigare berättat om skoterklubbarnas svårigheter att få skoteråkare att betala för sig och bristen på ideell arbetskraft i de små fjällorterna.

Nu kommer politiska förslag som kan stärka ledsystemets underhåll. I höst har exempelvis norrländska socialdemokrater motionerat i riksdagen för att få till en hållbar finansiering av skoterleder.

I motionen uppger de att skoterturismen omsätter cirka 4-5 miljarder årligen och att den kan skapa nya jobb om skoterledernas underhåll kan garanteras.
Deras lösning är bland annat att införa en avgift som handläggs av Trafikverket eller berörd länsstyrelse."
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En månad gammal tråd i omdiskuterat ämne!

Mot helgen lär det säkert dyka upp i massmedia mm om detta då det ryktas om att man ska lämna förslag på en "solidarisk betalningsmodell"
Blir intressant att se vad som eventuellt kommer och vilka falanger som fått råda, de som kör piano på leder eller de som sällan eller aldrig nyttjar densamma!

Hursomhelst tar det lång tid innan något kan implementeras så än behöver man inte avregistrera maskinen :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Du menar ställa av? För att avregistrera så måste du skrota den rent fysiskt.

Och avställd får du inte använda skotern då försäkring inte gäller, dessutom olagligt att bruka avställt fordon.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Är inte risken med fler och bättre leder att friåkningen inskränks ännu mer? Beslutsfattarna som inte åker skoter eller förstår skoter, tycker säkerligen att lössnömaskinerna lika gärna kan hålla sig på leden.

Det är svårt att punga friåkarna på pengar.

Ledtvång=ledkort=intäckt
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Du menar ställa av? För att avregistrera så måste du skrota den rent fysiskt.

Och avställd får du inte använda skotern då försäkring inte gäller, dessutom olagligt att bruka avställt fordon.
Ställa av är korrekt, ber om ursäkt för snabbt ordval.
Ja, jag vet att det är olagligt men kommer man fram med något helt huvudlöst där vi i svensk traditionell modell ska betala för andra så är det tilltalande att göra så!.
Risken för att åka fast är ju noll, se bara på alla oreggade racemaskiner som körs.

Är inte risken med fler och bättre leder att friåkningen inskränks ännu mer? Beslutsfattarna som inte åker skoter eller förstår skoter, tycker säkerligen att lössnömaskinerna lika gärna kan hålla sig på leden.

Det är svårt att punga friåkarna på pengar.

Ledtvång=ledkort=intäckt
Definitivt en risk att det dras likhetstecken över landet utan lokala hänsyn utifrån den bild som framkommer i tätort/turisttäta områden.

Förstå mig rätt! , jag har full respekt för att man måste vidta åtgärder av olika kaliber i högtrafikerade områden där stor del av trafiken sker från "utombys" med liten eller ringa respekt för hur man rör sig i naturen och/eller till fjälls på ett för alla uthålligt sätt.

Däremot, att utifrån områdesvisa behov bedöma och anse att behoven är lika över hela landet är helt fel.
Dagens begränsningar räcker långt, det gäller att få upp ögonen på folk för dessa samt att man hanterar ytterskotten enligt lagboken så är en del av problemen lösta.

En saxning från gästboken hos VÄSEK, ett av de sk ledbolagen som verkar för att trafiken ska ske på lederna.
En liten fundering om hur ni jobbar för att kunna erbjuda friåkning i Åre kommun. Fina breda leder i all ära men många vill nog ha möjlighet att kunna åka fritt i lössnö. Dom flesta skulle säkert inte ha nåt emot att betala för det heller. Har man ställt frågan till någon markägare? Om man tittar runt bland era bilder så ser ni ju mer än nöjd ut när ni får sätta upp skyltar om nya förbudsområden. Både ni och Åre kommun skjuter sig nog själv i foten genom att bara satsa på ledåkning.

Svar:
VÄSEK har bildats av skoterklubbar för att samordna finansiering, drift och skötsel av skoterleder. I dagsläget ingår 60 mil skoterleder i ett sammanhängande betalledsområde. Det är vår strävan att lederna skall hålla en så bra standard som möjligt. Eftersom skoteråkning inte ingår i allemansrätten skulle möjligheterna att åka skoter vara mycket begränsade utan leder. Även om många skoteråkare vill åka fritt utanför leder, så ingår inte friåkningsområden i VÄSEKs verksamhet. Vi rekommenderar skoteråkare, som vill ha friåkningsområden att organisera sig i skoterklubbar, som kan ta upp önskemålet med kommunen och berörda markägare. Det är kommunen som beslutar om skoterförbud och ansvarar för skyltning om det. VÄSEK har givetvis skyldighet att informera skoteråkare på upplåtna leder om skoterregler som gäller där. Vi anser inte att det är fel att göra det. VÄSEK

Man undrar varför de ställer terrängkörningslagen åt sidan, månne det finns egenintresse.....
Jag har också full respekt för det arbete som görs på lederna och betalar för det i de områden jag nyttjar.
Statens leder om ca 550 mil ovan odlingsgräns betalar redan vi alla för via skattsedeln så dessa kan vi lämna därhän

"solidarisk betalningsmodell"...

Var har du hört detta?
Bläddrade i ett kulört snöskotermagasin där det stod som lite av en teaser inför en av våra "tjänapengarpåförarbevisriksorganisationers" deltagande i en snöskotermässa kommande helg.

Ordvalet "solidarisk" får det att krypa i ryggslutet av onda aningar då jag har en uppfattning att det finns en påverkan från affärsdrivande håll för att en avgift skulle vara i nivå med vad de tar dvs runt fyrsiffriga tal.

De har ju bara funderat i 30 år......., senast det var upp var 2011 http://www.snofed.se/default.asp?oewCmd=3&id=58688&fromarchive=true&archiveid=1610&pageid=&path= .

Jag hoppas de kommer fram med något vettigt innehållande en klar inriktning där det initialt ingår en djuplodande diskussion med staten om att vi ska få tillbaka en mindre del av de intäkter snöskoteråkningen renderar.

Låt oss kalla det medfinansiering för formens skull ,dessa pengar skulle destineras mot regionala infrastrukturliknande nätverk av snöskoterleder med tydliga krav på utmärkning och skötsel för att pengar ska kunna falla ut.
DVS staten bidrar till infrastruktur och höjd säkerhet!

Att man sedan med stöd av detta ger råg i ryggen åt snöskoterklubbar mfl att skriva markägaravtal och att de får tummen ur ..... och inför ledavgifter inom sina respektive områden.
OBS: Jag menar då ledavgifter utan kommunala restriktioner som tvingar trafiken till lederna.
Visst, det kommer att finnas de som inte betalar men de är minoritet jämfört med idag då de är majoritet.


Som sagt tidigare i denna tråd
Jag anser att man ska betala efter nyttjande och det ska vara en human summa i 300-500 kr nivån, det är de allra flesta beredda att betala under förutsättning att man ser resultatet ute på leden.


Kör man enbart på statens leder då har man redan betalt.
Kör man från stugan ned på fiskesjön 3 gånger varje påsk i ledlöst land betalar man inte heller.
Markägare ska givetvis se till att få ersättning som täcker kostnad för allraminst ett ledbevis för familjens maskiner.
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
"Solidarisk betalningsmodell."
Synd att jag blev sannspådd på den punkten. Jag skrev för en månad sen exakt hur retoriken kommer att låta när detta sjösätts:
Solidaritet, riktig solidaritet kan aldrig uppstå genom tvång. Solidaritet och rättvisa är bara floskler som människor använder som ursäkt när de förtrycker och via skatt omfördelar från dem som har till de som vill ha.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
För att avregistrera måste man INTE skrota den fysiskt.
Jo det måste man. AVREGISTRERING = ta bort fordonet ur vägtrafikregistret, vilket enbart auktoriserade skrotar får göra.
Fordonet ska enligt reglerna sedan demonteras och/eller pressas. Får alltså inte användas efter detta. Man kan heller inte återinsätta fordonet i registret.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Okey....

Man får inte heller köra över hastighetsbegränsningen, det gör säkert ingen.

Jag har avregistrerat motorcyklar, bilar samt även nån snöskoter utan att fordonet fysiskt har skrotats.

Edit: naturligtvis kan man inte längre (lagligt) använda fordonet då det inte finns papper kvar på att det ens är ett fordon. Säger väll sig självt då man tar bort den ur registret.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Ytterligare exempel på krafter som verkar för begränsningar där man lyfter fram Funäsdalen som ett bra exempel.......

http://op.se/lanet/harjedalen/1.6790876-funasdalens-system-en-modell-for-nya-skoterregler-i-landet-

Det finns en stor risk att det finns liknande krafter och tankar som verkar aktivt för detta hos de sk riksorganisationerna vars egentliga huvudverksamhet är förarbevisutbildning och inte mycket mer.

Dessutom kan man ifrågasätta om dessa verkligen företräder oss snöskoteråkare mot myndigheterna, majoriteten står ju ändå utanför klubbmedlemskap och även de allra flesta som är medlemmar i en klubb betalar för att det oftast är enda sättet att bidra med någon form av ledavgift.

Nä, straffa dem som missköter sig, hårt och dyrt så räcker dagens begränsningar långt!