Yamaha 2015

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Rasslet beror inte på själva variatorn utan på att den inte sitter stumt på vevaxeln. När splinesen blir lite glappa så börjar rasslet. Lär ju vara lika med arctics variator med.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Rasslet beror inte på själva variatorn utan på att den inte sitter stumt på vevaxeln. När splinesen blir lite glappa så börjar rasslet. Lär ju vara lika med arctics variator med.
splinesen? Har aldrig rört en 4t så det har jag aldrig varit i närheten av.

varför sitter det på splines?

Viper_jogge

Välkänd medlem
19 nov 2012
114
0
6
Gottne
Jag har både skruvat och kört mer Yamaha 4t än du!! så skrev du i en annan tråd ;)
å nu säger du att du aldrig skruvat 4t? hur ska du ha det?

splinesen? Har aldrig rört en 4t så det har jag aldrig varit i närheten av.

varför sitter det på splines?

lill-krille

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Som jag förstått det så sitter variatoraxeln på splines pga av att en glidlagrad vevaxel på 4t inte pallar belastningen av en variator. Samma sak på 4cyl yamaha motorer fast då har du en nedväxling oxå då dom varvar för mkt för att variatorn ska palla. En apex skramlar kanske inte likadant men då hör man istället ett litet drevljud då man pumpar på gasen. Vet inte hur det är löst på övrga märkens 4t motorer. Någon får väl rätta mig om jag har fel.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag har både skruvat och kört mer Yamaha 4t än du!! så skrev du i en annan tråd ;)
å nu säger du att du aldrig skruvat 4t? hur ska du ha det?
Bjuder på den,

Pratar inte om Yamaha, men du är välkommen att tolka det hur du vill om du mår bättre då:)

Jag syftar på Arctic (som du ser att det nämns i citatet)

Reagerade över att Arctic skulle ha splines vilket jag tyckte lät konstigt, men då jag aldrig skruvat arctic 4t kunde jag inte säga emot.

Finns ingen maskin som rasslar variatorer som Yamaha.

De gamla förgasar maskinerna och första åren med insprut fick man byta ut Alla rörliga delar på bulletin (efter 06 vet jag Ej) pga skrammel. Men det blev aldrig bättre.

Jag har antagit att det är samma skit som det var då som gör att det skramlar, men är gladeligen överbevisad.

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Viper mtx ser riktigt grym ut! Blir lite sugen på att prova en (med ett mcx-kitt) men frågan hur skillnaden kommer kännas mellan min nuvarande PRO rmk -14... Har alltid gillat driftsäkerheten med en 4t.. Hmm..

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sjukt snygga, hoppas bara man ser till att kunna erbjuda turbo från handlarna i sverige också.. det kräver väll endel avgasmätningar och ett helgodkännande som krävs men det känns ju som att det inte är hållbart att alla ska montera turbo och köra olagligt...

westermark

Välkänd medlem
8 mar 2009
708
0
16
Skeå
Vad har yamaha ändrat på AC chassiet egentligen?
Jag provkörde en XF 7000 och vipern direkt efter, arcticen hade lite bättre fjädring men kändes som en betongsugga i jämförelse med vipern, jag hade icket förväntat mej den skillnaden..

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Vad har yamaha ändrat på AC chassiet egentligen?
Jag provkörde en XF 7000 och vipern direkt efter, arcticen hade lite bättre fjädring men kändes som en betongsugga i jämförelse med vipern, jag hade icket förväntat mej den skillnaden..
Är väl ingen skillnad på dessa maskiner, samma stötdämpare, bara designen som skiljer de åt och
variatorerna

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Sjukt snygga, hoppas bara man ser till att kunna erbjuda turbo från handlarna i sverige också.. det kräver väll endel avgasmätningar och ett helgodkännande som krävs men det känns ju som att det inte är hållbart att alla ska montera turbo och köra olagligt...
Är det olagligt att eftermontera en turbo??

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Och annan boggie bl.a.

Skickat från min YP-G70 via Tapatalk 2
Du som äger en viper "mtx", hur är den att köra? Är den smidig eller känns den tung, är ev inne på att byta min PRO rmk mot en viper nästa år men är rädd att den kommer kännas monstertung i jämförelse med min PRO rmk!? Har du kanske provat en rmk och känt skillnaden kanske? :)