Polaris 2016

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Hur många timmar har ni axys ägare kört innan maskinen gått ur inkörningen ?
Nån annan med elstart som upplever skrammel från startkransen vid start ungefär som att kransen kuggar över?
Har även en matta som drar snett, polaris svar var kör 10 mil och återstår problemet så skulle den lämnas in, även att elstart ibland hoppar ur och man får släppa och vrida igen.
så gjorde elstarten på Pro ride också.
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Kör stock allting på Axys'n än så länge. Med 12 tim, 26 mil så är det dags att dra en första balans.
Helt underbar maskin och allt det där ni vet som kör den. Men, några saker har irriterat:
- Mattan fransar som ett troll på vänster sida
- Bromsarna låser vid minsta beröring, låter jäkligt illa, kommer att kosta en QD-rem vad det lider...
- Backen går bara i ibland.
- Gashäng (1 gång) fullgas i 3 sekunder, känns som en hel evighet.
- Undre hjulet till Quick Drive'n kan frysa fast om man inte rensar ut all snö och slask.
- Hål och glipor överallt, tar in vatten när man kör i stöp = remslir
- Kylvätskan var överfylld vid leverans och har kräkts ut en del.
- Mycke avgasslem under Y-pipan, läcker.
- Tumvärmen nästan obefintlig.

Underbar maskin - men Polaris, om ni läser det här, balansen mellan profit och kvalitet bör nog justeras lite åt kundens håll.
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Kör stock allting på Axys'n än så länge. Med 12 tim, 26 mil så är det dags att dra en första balans.
Helt underbar maskin och allt det där ni vet som kör den. Men, några saker har irriterat:
- Mattan fransar som ett troll på vänster sida
- Bromsarna låser vid minsta beröring, låter jäkligt illa, kommer att kosta en QD-rem vad det lider...
- Backen går bara i ibland.
- Gashäng (1 gång) fullgas i 3 sekunder, känns som en hel evighet.
- Undre hjulet till Quick Drive'n kan frysa fast om man inte rensar ut all snö och slask.
- Hål och glipor överallt, tar in vatten när man kör i stöp = remslir
- Kylvätskan var överfylld vid leverans och har kräkts ut en del.
- Mycke avgasslem under Y-pipan, läcker.
- Tumvärmen nästan obefintlig.

Underbar maskin - men Polaris, om ni läser det här, balansen mellan profit och kvalitet bör nog justeras lite åt kundens håll.
Har två av dina problem, dels kylvätskan. Men även "avgasslem".
Vad maxvarvar din?

Ställer även frågan igen till alla i tråden.

ETH+ eller NON-ETH mode?
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Underbar maskin - men Polaris, om ni läser det här, balansen mellan profit och kvalitet bör nog justeras lite åt kundens håll.
MADE IN UNITED STATES, vad förväntar du dig egentligen??
Tyvärr så har jänkarna aldrig klarat av att tillverka något med god passform. Polaris och A-C skulle haft en monteringsfabrik i Tyskland...

Härligt iallafall att Polaris lyckats med att få Pro RMK ännu mera körglad! De är duktiga på utvecklingsavdelningen måste man säga :)
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
Har sett 8.300, kör på Non-Eth.

Tankar 95, men 98 när det finns.

98 ska vara helt etanolfri. Gillar inte etanol...
 

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Okej, min är inställd på eth+ sen 0 mil från leverans. Maxvarv 8150...
30 mil på maskinen. Känns som att min varvar väldigt lite...

Tankar endast 98 i min. Men som GoPro säger så finns etanol i 98 också...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.131
959
113
Stora Blåsjön
Okej, min är inställd på eth+ sen 0 mil från leverans. Maxvarv 8150...
30 mil på maskinen. Känns som att min varvar väldigt lite...

Tankar endast 98 i min. Men som GoPro säger så finns etanol i 98 också...
Kör du 98 och dessutom eth läget så eldar du verkligen för kråkorna :) Ändra till non-eth istället och tanka 95 så kommer den att gå som bäst.
 
J

Jona$

Fick höra samma av min lokala handlarns mekaniker.kör några mil i eth och ändra sedan. Makes sense!
 

Multigraph

Medlem
15 mar 2012
26
0
1
My bad. Gammal sanning. Tydligen några år sedan 98 oktan var etanolfri. Vackert, då behöver man inte köpa den något mer.

Angående missljuden vid inbromsning kommer info från annat håll som säger att det kan försvinna om man spänner mattan. Den sträcker sig under inkörningen...
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.155
146
63
Säfsen
Beror tydligen lite på vart i landet man bor om man får etanolblandat.
Här är en text från VI BILÄGARE från 15 sept 2015.


Fråga:
Jag kör en BMW M3 där man för bästa prestation från motorn ska tanka 98-oktanig bensin. Bilen tankar jag på Preem. Jag har frågat om det är iblandning av etanol i den 98-oktaniga bensinen. Svaret blev att vissa partier med bensin inte har någon iblandning medan andra är blandade med upp till fem procent etanol. Ingen kan säga om det är etanol i den bensin som jag tankar för dagen. Jag har hört att all 98-oktanig bensin ska vara fri från etanol och helst skulle jag inte vilja ha etanol i bensinen. Finns det någon bensinstation som inte har etanol i sin 98-oktaniga bensin?
Robert Eriksson

Svar:
Det både finns och inte finns etanol i 98-oktanig bensin och vilka partier som är utan vet ingen riktigt. Generellt kan sägas att bensin som raffinerats och distribueras på västkusten oftast saknar etanol medan bensin som säljs i landets östliga delar kommer från Finland eller Danmark och är etanolblandad. Den 98-oktaniga bensinen innehåller dock mindre än fem procent etanol – vanligen bara ett par procent.
Marianne Sterner, Vi Bilägare
 

GoPro

Välkänd medlem
28 nov 2010
807
6
18
Sen kan man ju fundera på vilken soppa som är fräschast, hur länge ligger 98 oktan och gosar i tanken på macken innan den är dags för påfyllning? Garanterat längre än 95 i alla fall :)
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
186
16
18
Piteå
98 oktan innehåller vanligtvis 2-3% etanol men som max 5%.
Beror helt på, den 98-oktaniga bensinen som lastas i Piteå och Luleå (och därmed distribueras i hela Norrbotten och delar av Västerbotten) ska va helt fri från etanol, medan 95 innehåller 5%.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
och bara för att man tankar från 98 pumpen så betyder det inte att det är 98 i den tanken. känner en som kör tankbil, och han har fått spola i 95 i 98 tankar, för det går ändå så lite 98 så ingen ide att ta det. ungefär så dom sagt
 

600 cfi

Välkänd medlem
18 dec 2008
542
15
18
norrbotten
MADE IN UNITED STATES, vad förväntar du dig egentligen??
Tyvärr så har jänkarna aldrig klarat av att tillverka något med god passform. Polaris och A-C skulle haft en monteringsfabrik i Tyskland...

Härligt iallafall att Polaris lyckats med att få Pro RMK ännu mera körglad! De är duktiga på utvecklingsavdelningen måste man säga :)
Det är ju grymt konstigt att Polaris 4-hjulingar håller så hög klass... jag har haft ett antal genom åren och det är riktigt bra grejor. Den jag har nu från 2013 är då ett riktigt kvalitetsbygge och suverän att köra/använda. Däremot skotrarna... när jag köpte min första Polaris var Indy 650 det värsta som fanns i modellfloran, så det är ett tag sedan... efter det körde jag endast polaris ända till för något år sedan, när alla problem genom åren fick mig att ge upp. Det är för mycket rackel/dåliga konstruktioner. Sen är det ju så att bra återförsäljare är avgörande när man dras med problem på nya maskiner, och jag vet inte hur det ser ut i övriga sverige men i norrbotten är det inte bra just nu.