Polaris 2016

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Tror nog att du ser fel men ta och mät hur hög din är under buken kan vi jämföra.
376mm mätte jag mig till, då lyfte jag upp skotern fram och släppte ner den försiktigt tills skidorna tog i golvet sen släppte jag den helt så den fick fjädrar ihop av sin egen vikt.
Jag använde krängnigshämmarinfästningen (långt ord) som mätpunkt då jag har bukskydd och då det är gjort i plast kan ju passformen skilja från maskin till maskin så det kändes inte som en stabil mätpunkt, bifogade bilder visar hur jag mätte.

http://www.ladda-upp.se/bilder/qlkmtxfpozicr/

http://www.ladda-upp.se/bilder/mnzmsjigbgvxyo/
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
376mm mätte jag mig till, då lyfte jag upp skotern fram och släppte ner den försiktigt tills skidorna tog i golvet sen släppte jag den helt så den fick fjädrar ihop av sin egen vikt.
Jag använde krängnigshämmarinfästningen (långt ord) som mätpunkt då jag har bukskydd och då det är gjort i plast kan ju passformen skilja från maskin till maskin så det kändes inte som en stabil mätpunkt, bifogade bilder visar hur jag mätte.

http://www.ladda-upp.se/bilder/qlkmtxfpozicr/

http://www.ladda-upp.se/bilder/mnzmsjigbgvxyo/
Mätte som du och fick 370mm, kan ju vara dämparna som skiljer i hårdhet bara.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Mätte som du och fick 370mm, kan ju vara dämparna som skiljer i hårdhet bara.
Perfekt!
6mm är ju helt klart bara dämparna som fjädrar lite olika.

Då ska jag sälja iväg original framvagn och beställa ett kitt :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
OBS!!! Åtgärda detta genast på era maskiner. Detta kommer bli flertal haverin för er med axysar om det inte åtgärdas av antingen er eller ÅF.

Kylarslangen som går runt MAG kåpan och ner till vattenpumpen lägger sig ner och vilar på en bult till MAG kåpan, som tillslut skaver hål på den. 15 mil på min maskin nu och det är ett ordentligt djupt hål i min slang.
Har temporärt löst det med 2 kattstrypor i väntan att polaris hittar nån lösning på detta.

Det ni behöver plocka lös är slutburken. På bilderna har jag plockat lös pipan också men det ska nog inte vara ett behov.
Se till att dra kattstrypan runt bulten till den lilla kylarslangen väldigt hårt. Så den inte kan släppa och glida efter och börja skava på den kylarslangen.

Bild1: ligger slangen rakt emot bulten och vilar på kåpan.
Bild2: har jag tagit upp slangen en bit för att ta bild på skavningen.
Bild3: Temporär lösning
Bild4: Frigång mellan slang och bultar är nu bra







Här har ni ett till problem folk kommer få. Kablaget till styret som går upp ur pyramiden och mot styrstången ligger och skaver på en gjutskarv som är sylvass.
Lösningen är att slipa ner med en fil och kanske sätta en tejpbit.
Finns också risk att kablarna kan ligga å skava emot plasten på insugsburken. Men går att sätta en tejpbit eller ta kniven/filen å dra till den med. Men vad jag kan notera så ligger kablaget mer emot gjutskarven än plasten iaf.

 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
390mm markfrigång med AI 36" Framvagn och Exit dämpare som är 410mm cc.
Då har jag lyft skotern och släppt den sakta så skidorna får kontakt. Sedan släppt den helt så endast skoterns tyngd har komprimerat dämparn. Men då har jag ingen pipa, ljuddämpare, huv eller sidokåpor på skotern. Så den kanske komprimerar sig lite till.
För övrigt grym jävla fit n finnish på AI's framvagn. Klockrent med instruktioner på hur många mm gäng man ska lämna på lederna. Vart perfekt cambervinkel direkt. Behövde endast justera in styrstagen.


 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.610
94
48
Örnsköldsvik
Davajn: Det med kablaget såg jag att Sledtrax uppmärksammat på sin långtestare också. Men det där andra är du nog före med.
Så går det när det ska byggas kompakt och man inte tänker hela vägen...

Ang. kablarna så Sledtrax drog ett kabelskyddsrör över/runt, det är nog ingen dum idé att komplettera med det också.
Kylarslangen finns ju bara en lösning på känns det som och det är en ny slang med andra mått. Ligger säkert bra i fabrik men kryper väl närmare eftersom. Tycker man ska se sådant? Ja menar Burandt t.ex. lär ju kört åtskilliga mil. Rimligtvis berättar han för Polaris om hans skoter kissar kylarvatten över klippiga bergen...
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag tror slangen ligger som dom tänkt sig i fabriken men ute i fält efter flertalet vibrationer från motor och när slangen blir varm så kryper den ner å lägger sig på magkåpan. Det är min teori iaf. För dom lagt på ett skydd ovanför plastkopplet där slangen ansluter till alurröret. Och det är därför den inte ska skava emot den övre bulten.
Men dom verkar inte tänkt på den nedre bulten som är helt utan skydd...

Tycker det är konstigt som du säger. Kan ju vara att det skett någon ändring i fabriken att dom fått kylarslangar med fel mått lr något. Svårt å veta som konsument då det bara blir en massa gissningar. Men ny kylarslang blir det för mig iaf för jag vågar då inte lita på den jag har!


Finns också ett till "OBS" som man får vara lite försiktig med.
Polaris har nu prutat in med skyddsplåten under variatorkåpan som skyddar elektroniken till TPS och spridaren på PTO sidan. När man får en remsprängning så är risken att man köttar sönder lite kablar.
På Pro-riden fanns det ett skydd som hängde ner från variatorkåpan. Den är som sagt prutad bort på axysen.



En annan grej jag noterat är det inte finns någon luftningsslang till bensintanken. Råkade tanka lite fullt första tanken och jag hade fått bensinstänk på luftburken å neröver, samt upp på slutburken.
Tyvärr hann jag rengöra innan jag tog bilder men dom ställen som syns på bild2 den area som är utsatt iaf. Trodde först det var kontakterna nere till spridarslangarna då det var lite blött där. Men dom satt då åt hårt och det var stänk upptill från ventilation på tanken.
Kändes inte så kul med bensinstänk på slutburken. Var en ca 2 dm^2 fläck på den.





Samt är detta något jag tycker också det är konstigt dom prutat in på.
Finns ingen "kabelpåse" vid oljebehållaren för kontakterna där samt en kontakt vid bromsoket är helt utsatt för väta. Känns som det kan bli lite korrision i kontakterna där med tiden.





Sedan har vi dom redan sköra styrbussningarna från pro-riden som blivit ännu sämre med axysen. Dom är mindre i storlek till axysen samt känns plasten lite sisådär. Kunde då böja en med lite handkraft.
 
Last edited:

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Bra info.
På modeller med elstart så kan kylarslangen ligga och skava mot fästen till startmotorn.

Sen så ligger gaswiren och nöter mot luftburken. Har grova märken på min wire bara efter 3-4 mil.

Vet maskiner där soppaledningen glidit isär på så det kan ju vara värt att kolla då dom sitter.
Hade stänk på min med men det var mer oljigt så tror det var olja från startsnöret.

Sen kan man täta chassiet med silicone på samma ställen som proride. Lyse med en lampa under ifrån nedre drivaxeln och kika mellan variatorerna. Samt att det finns glipor mellan balja och bulk framför primärvariatorn.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Kikade på min kylarslang, den ligger då fritt, precis mitt imellan startmotorn och de där andra :p ungefär som din Davajn efter du dragit den med katstrypare
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Min är utan elstart.

asateken känns den å sitta hårt så den inte kan klara av å flytta sig? Känn med fingret undertill om det har nött på slangen. Syns ju också på bulten om det nöts när man plockar bort slutburken.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Min är utan elstart.

asateken känns den å sitta hårt så den inte kan klara av å flytta sig? Känn med fingret undertill om det har nött på slangen. Syns ju också på bulten om det nöts när man plockar bort slutburken.
Nä nog är den ganska rörlig så det skulle ju kunna nöta lite men känns inte så troligt i mitt fall faktiskt.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
And dom med elstart så gäller det även där om slangen expanderar eller vibrerar vid körning. Men har man fått ihop några mil utan märken på slangen så är det ju lugnt :)

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

Jimmy_91

Välkänd medlem
23 nov 2008
227
0
16
Har köpt en switchback assault 800-16 med pro-ride chassit, något som man bör tänka på innan man börjar köra? typ ställa upp oljepumpen lr sånt och finns det nåt bra o veta på den modellen?
 

tmk_88

Välkänd medlem
16 jan 2012
152
0
16
norrbotten
Har köpt en switchback assault 800-16 med pro-ride chassit, något som man bör tänka på innan man börjar köra? typ ställa upp oljepumpen lr sånt och finns det nåt bra o veta på den modellen?
har likadan maskin.. och här har du lite bra att veta osv http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=75794

kolvar osv som var dåligt förr är fixat på våra. men oljepump samt oljelock är bra att kolla upp.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kolvarna är tyvärr fortfarande "dålig". Dom har gjort förbättringar men dom är lite korta och det i kombination med lite taskiga toleranser gör att dom "slår" lite i loppet.
Detta gäller tyvärr nya h.o motorn i axysen. Samma kolvdimensioner men en annan typ av kolv. Antar dom har tänkt det ska bli en större oljefilm med skårorna i kolven så den inte glappar lika mycket. Time will tell helt enkelt!

Oljepump bör skruvas upp på pro-ride modellerna. Det är verkligen prio #1. Sedan är byte av oljelock lite av ett "lyx"fix. Känner man att det går leva med BRP logga under huven så why not ;)