Arctic Cat 2016

Ante4wd

Välkänd medlem
20 aug 2008
1.012
1
16
Lycksele
Det är ny framvagn, ny färg, nya skidor och annan boggiegeometri som skiljer -16 mot min -14, i det stora iaf. Vet nån mer
exakt vad som är skillnaden i boggien? Högre fäste på främre armen som jag fattat det, 1" högre. Mer då??

Edit: Också givetvis så är det ju Team variatorer. :)
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Eftersom lampan blinkar och larmar vid 76c och lyser vid 90c som har man ju rätt så bra koll
Joo sant. Kan bara tycka att det skulle vara intressant att kunna se tempen när man kör. Hur fort den stiger om det är hårt och hur snabbt man får ner den av att glida ut vid sidan av leden..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Joo sant. Kan bara tycka att det skulle vara intressant att kunna se tempen när man kör. Hur fort den stiger om det är hårt och hur snabbt man får ner den av att glida ut vid sidan av leden..
Det är ju ingen Polaris, så du behöver inte vara orolig - he ba kjöö!
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.194
69
48
Skellefteå
[video=youtube;5wfZAuEjjeo]http://www.youtube.com/watch?v=5wfZAuEjjeo&feature=youtu.be&ab_channel=SnowRideAdventures[/video]
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Det är ju ingen Polaris, så du behöver inte vara orolig - he ba kjöö!
Näädå är inte speciellt orolig, inte många gånger man sett lampan börja blinka ens... Var bara nyfikenheten som tyckte det kunde vara intressant att se temperaturförändringarna. :)
 

b0hman

Medlem
23 apr 2015
8
0
1
Gällivare
I usa verkar m8000 ltd få bakre boggiedämparen som en Evol R, alltså ställbar retur..


Vi i Sverige/norden verkar bli utan som det ser ut.
Det var lite trist!
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ingen Evol R på hardcoren, utan det är Evol runt om. Men för den skull så är det riktigt jävla kung dämpare. De folk som vet hur man ställer in Evol R och verkligen behöver det är kanske 1-2 % av alla åkare i sverige, alltså ingen stor sak. Men visst det hade ju varit kul men inget jag sätter någon vikt vid.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Huvudsaken att det är evol, evol r är bonus men absolut inte nödvändigt. Har kört med båda och helt ärligt hur mycket skruvar man på R knoppen?
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Kollade igenom det svenska modellprogrammet för 2016 och det känns som att 7000 varianten ( som har nytro motorn) mer eller mindre har utgått. Finns bara som touring och arbetsmaskin.
Blev det ingen succé med yamaha och arctic i kombination?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dom har väl insett att 4T passar bäst i dessa chassin, arbete och touring.

På mountainsidan finns då inga fördelar med 4T, om man nu inte skulle få för sig att endast klättra rakt upp, då kan 4T turbo vara bra...

Åkte en sväng förra året med en kille som ska vara en bra förare. Han åkte på en M7000 med 190Hk kit.
Maken till maskin att gå dåligt i snö var det ett tag sen man såg.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Kan nog hålla med, 4t kommer aldrig bli riktigt lika manövervänlig och smidig.
Men vipern säljer väl ändå bra i sina olika varianter och då arctic faktiskt saknar en modern motor i det större segmentet ( 800:an är ju lite old school) borde ju 4t på 140 häst fylla ett tomrum.
Fler tankar kring detta?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Vipern säljs mest till människor med blått blod, inbitna yamahaåkare som inte kör något annat.
Dessa har tidigare kört Nytro, skrytit över hur bra dom går i snön bara man lite vikt att sätta emot med.
Men i själva verket har dom svurit inombords när dom sett de andra märkenas mountainmaskiner förnedra dom i snön...

När Vipern kom jublade dom och tänkte att nu får vi en Pro-RMK med pålitlig fyrtaktsmotor...
Nu vet vi att det inte blev så, den är bättre än Nytron men ligger ändå långt efter toppen.
En kompis som tidigare kört Pro-RMK 600 -13 köpte till förra vintern en Viper 153"
Han körde en dag med den, 3 mil, sen sålde han maskin...

Nu har jag spytt galla så det räcker ;-)

Ac hade ju sin 177hk lössnöare, men den blev ju ingen hit och har utgått ur sortimentet.
Att det då skulle finnas köpare på en nästan likadan maskin fast med 140hk är inte troligt.
 

Gustav1980

Välkänd medlem
24 okt 2004
228
0
16
Anar ett visst märkesförakt här ;) Nu tänker inte jag mountain utan snarare crossover som verkligen ska användas 50/50. Anser att arctics crossovers andas för mycket lössnö med sina 57 kammar.
Tänker mig en 141 tummare med 44 kammar, gärna med okopplad boggie och 4-takt 140 häst. Eller varför inte c-tec2 7-800 :)

Men å andra sidan, min nuvarande Cfr 8 har ju egentligen allt jag söker och dessutom är den värd lite och ingenting. Bättre att gasa vidare med det man har :)
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
I Usa finns 7000 i 20 olika modeller i alla segment,så för mig ser det inte ut som att den är på väg bort(177 hk finns förövrigt kvar också).
Att Svenska importören har minst sagt märkliga idéer om vad som ska tas hit och inte är väl ingen nyhet.
Det kanske A.Holm har bättre insikt i.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har inget speciellt märkesförakt, alla tillverkare har bra maskiner, men ingen maskin är bäst på allt.
Föraktet är väl mer mot sånt folk som inte kan inse när dom har fel, utan hävdar sin ståndpunkt in i absurdum...



Har ingen insikt på det viset om hur Ac tänker när dom väljer vilka maskiner som ska tas in.
Det enda jag kan säga är att lössnötrenden är så markant nu att det även smittar av sig på hydridmaskinerna som får mattor med väldigt höga kammar.
Kan absolut förstå att en hel del köpare skulle vilja ha lägre kammar på crossovermaskinerna och det kan jag hålla med om.
En maskin som ska gå 50/50 led/ospårat kanske inte ska ha 57 matta.

Tänker mig en 141 tummare med 44 kammar, gärna med okopplad boggie och 4-takt 140 häst.
Här är den, exakt en sån som du nämner. Men den är blå istället för grön.
Är nog en kanonmaskin som crossover!
http://www.yamaha-motor.eu/se/produkter/snoskotrar/crossover/sr-viper-x-tx-le.aspx?view=featurestechspecs
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.630
100
63
Örnsköldsvik
Samtidigt tycker jag dagens 57mm kammar funkar rätt bra på led också. Med isrivare är det ju nemas problemas.
Men visst, pressa 150 på en sjö går väl bort. Samt att många crossover inte kan dängas allt för hårt. Men då kanske man borde satsa på ren led skoter om man dänger så hårt.

Jag vill påstå att en modern 57mm matta funkar bättre på led än en 44mm funkar i snön.
Kanske 51 hade vare en bra kompromiss idag?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk