Hur ser det ut på motorcyklesidan gällande motorer, tänker på glidarhojar och krossar enduro etc, vilka motorer används där? Den branschen måste ju vara enormt mycket större än skoterbranschen, Yamaha tog väl deras R1 motor till RX1:an?
Thats right! ^^Ja skotrar har ju olika användningsområden där motorerna lämpar sig olika skulle jag säga.
Men för egen del ser jag det såhär:
Den dagen Burandt brummar runt i en 4T har vi tagit oss nånstans...
en ny 2t är väll ändå driftsäker nuförtiden, har aldrig haft några motorproblem med mina förutom en toktrimmad pro maskin.Skilljer ungefär ~20-30 kg mellan en 2t och 4t ungefär.
Jag tycker fördelen med 4t är att den är driftsäker och man kan lägga tiden på annat än att meka i garaget. Om det skall kallas gubbskoter eller ej får var och en bedömma=).
Cross/Enduro har börjat svänga tillbaka mot tvåtakt. Sakta med säkert!Hur ser det ut på motorcyklesidan gällande motorer, tänker på glidarhojar och krossar enduro etc, vilka motorer används där? Den branschen måste ju vara enormt mycket större än skoterbranschen, Yamaha tog väl deras R1 motor till RX1:an?
Så du menar att du lätt kör 1500-2000 mil med din polaris utan att göra något med motorn?en ny 2t är väll ändå driftsäker nuförtiden, har aldrig haft några motorproblem med mina förutom en toktrimmad pro maskin.
och när man hör med folk som kört 4t så kommer de fram att det är nån motor här å där som rasar av dom också.
Intressant att det vänder mot 2-takt och det du skriver om skruvande, på skotersidan har det ju hela tiden varit tvärtom. På marina sidan har ju 4-taktare sålt på ljudnivå och fram till e-tec även på miljön. Dock såg man ju den kanske vinklade men ändå troligtvis sanna bilden av skillnaden i acc mellan 4-takt och e-tec mellan Yamaha och Evinrude där 4-taktaren var chanslös.Cross/Enduro har börjat svänga tillbaka mot tvåtakt. Sakta med säkert!
Jag ska själv köpa tvåtaktsenduro till sommaren.
Det är alldeles för mycket skruva med fyrtaktarna, jag vill köra inte skruva!
Det gäller enbart encylindriga hårdtrimmade saker. På gathojar är det fyrtakt som gäller och det lär fortsätta så.Intressant att det vänder mot 2-takt och det du skriver om skruvande, på skotersidan har det ju hela tiden varit tvärtom.
Man ska inte jämföra äpplen och päron, tror inte det är någon som saknar en boxer på sin endurohoj, samtidigt är det säkert många som trivs med boxer på offroad/landsväg... Det ena utesluter inte det andra. Jag förstår att många vill ha 4T i sin maskin, den passar perfekt i många avseenden, men att säga att 4T(eller 2T för den delen) är bäst i alla lägen är fel.Det är inte så stor viktskillnad mellan motorerna, utan det handlar mer om olika koncept och framförallt viktfördelning. Få skulle göra samma jämförelse på MC-sidan: "En BMW väger ju mer än en Husaberg, se vad dumt det är med boxernotor".
Kan jag hålla med om...En fyrtaktare med någorlunda bra viktfördelning, tex Nytro eller SkiDoo1200 är mycket lätthanterliga, och det är nog bara vid de knivigaste manövrerna som viktskillnaden är avgörande, men då är de förstås av stor betydelse.
Nej, det tvivlar jag på, har testat ett gäng med 4T, Apex, Nytro Rengade. Ingen av dom maskinerna gör nåt bättre än den maskin jag har nu, undantag för turbomaskinerna som är kul en stund...Dock tror jag att alla här skulle köra minst lika fort och ha minst lika roligt med en fyrtaktare, bara körvanan infann sig. Det är ju en omställning.
Den har gått från att ha varit bränsleslukande till att vara den snålaste motortypen. Den är samtidigt mycket mer tillförlitlig, inte som en 4T dock... Den har fortfarande bättre vikt/effektförhållande än 4TMen Etec är jäkligt trevlig på många sätt, även om den tyvärr verkar ha samma svagheter som andra tvåtaktare när det gäller hållbarhet.
En 800 Etec har inte högre litereffekt än en fyrtakts MC-motor idag, den har till och med betydligt lägre än vad Yamaha SRX 440 hade 1976 så man kan ju fråga sig vari utvecklingen egentligen bestått i.
Som alltid är det vi kunder som betalar, vi vill ha ny teknik och betalar ju uppenbarligen för den...Tvåtaktarna är alltså bra på många sätt, men hur är det tänkt att utvecklingen framöver skall betalas?
Alltså så har du inte lärt dig hantera dom..... var ju det han sa.Nej, det tvivlar jag på, har testat ett gäng med 4T, Apex, Nytro Rengade. Ingen av dom maskinerna gör nåt bättre än den maskin jag har nu
Haha..å där slog han inte bara huvudet på spiken, han slog den ända nerAlltså så har du inte lärt dig hantera dom..... var ju det han sa.
Utveckling av E-tec kommer knappast från skotervärlden utan är en produkt som tillkommit från BRP för utombordsmotorer. Det är en enormt mycket större marknad och där finns pengar att hämta. Utveckling av 2-takt för mindre och medelstora motorbåtar kommer med all säkerhet att fortsätta då 4-takts motorerna väger för mycket och har för dålig kapacitet. Att den tekniken sedan förs över till snöskotrar är ju ett plus. Idag är ju moderna 2-takts motorer för marina sidan renare än 4-takt. Det du skriver om vad konsumenter kommer att kräva kan dock stämma men chassin har ju egentligen inget med själva 4-takten att göra utan då är frågan om hållbarheten på nya 2-taktare kan bli den samma som 4-taktare.Vi skall inte blanda ihop saker och ting nu.
Ingen påstår att det ena är bättre än det andra, de är olika motortyper med olika egenskaper och passar till olika tillämpningar.
Mitt påstående är att tvåtaktsmotorerna kommer att försvinna i nya skotrar av två stora anledningar:
1. Miljöskäl, främst politiska. När fungerande avgasrening med garanti under produktens livslängd införs är det slut med tvåtakt.
2. Utvecklings- och konkurrensskäl. Inte ens biltillverkare med flera miljoner årligt tillverkade bilar utvecklar motorerna ensamma av kostnadsskäl. Utvecklingen går så fort idag. Det är en utopi att en tillverkare av snöskotrar skulle ha möjlighet att slå ut utvecklingskostnaderna på ett antal tiotusen sålda maskiner årligen. Dessutom råder det en så hård konkurrens att man är tvungen att hela tiden förbättra sina produkter.
En fyrtaktssnöskoter kan utan vidare gå 4.000 mil och dagens chassin är betydligt hållbarare än vad de var för tio-femton år sedan, åtminstone de som inte aspirerar på att vara lättast.
Därför tror jag konsumenterna kommer att vänja sig vid och kräva högre tillförlitlighet och längre livslängd, liksom på andra områden som bilar, MC mm.