Tips, rolig bil i 30 000kr klassen?

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Jag skulle inte köpa en bmw, mest pga stämpeln och att de jag har kört inte var roliga att köra, alls. 325 är tråkig, och vikten, hmm. En sportbil ska väga max 1400 och ha en balans på 48/52 eller bättre (49/51, 50/50). Tunga bilar är hemska, om det inte gäller en mycket modern bil då. Det är så mycket som ska stämma för att det ska vara en sportbil imo, och det känner du inte förrän du kört bilarna (antar att du kan en del i alla fall och inte som volvokillarna som påstår att en 240 känns sportig). Hittills så har jag inte kört en sportigare bil än min (944), och nu när man sparar till en 944turbo som kan gå under kategorin världens mest underskattade bilar (100-200 på 9.nåt med enkla metoder). Ett tips är att kolla på automobils tabell som uppdateras i varje nummer.
Hmm ! Så du menar att en 325a inte är sportig men en volvo 944?

Tro mej jag ha kört en massa volvos å inte har jag kört en som känns sportig än iaf! Enligt mej finns det ingen volvo under -00 ,,, men jag kanske fattade fel kanske finns fler bilar som heter 944 än volvo ..

Det ända jag kommer på som är bra med volvo är relativt driftsäker,billiga delar .. men inte skulle jag tanka en volvo som drar 0,8-1,1liter milen när man kan åka en snabb LÄTT pigg bmw med sexa för samma bränslekostnad ;)
 

charlie_one

Välkänd medlem
14 mar 2006
360
0
16
Norrbotten
Finns ju faktiskt några roliga Nissan kärror för under 30k, dessutom så finns det ju mycket tuning o styling prylar till dom oxså.
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
Röstar nog också för BMW i den situationen, antingen e30 lr e34, e36 känns som en 10000 kronors bil tycker jag.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
E30n är, liksom E28an, gammal.
Om man ändå ska tjacka ny bil kan man väl ändå unna sig något gott, som man trivs med?
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
,,, men jag kanske fattade fel kanske finns fler bilar som heter 944 än volvo ..
Hmmm... joo... Med någa få internet sök å du skulle ha hittat bilar som Porsche 944 turbo.... här följer ett litet utdrag


Först kom Porsche med 924, en liten, lätt, och trevlig sportvagn för även dom med mindre plånböcker, det kom och bli en "folkporsche" eftersom VW/Audi koncernen va inblandad i tillverkningen, nog talat om det.
1983 va ett viktigt år i 944 Historiken, för då introducerades nämligen Porsche 944, den fanns som Coupe och med "Targa" som egentligen är en Stor taklucka som är avtagbar, den hade en 2,5liters rak 4:a som levererade 163hk.
När det gäller 944 så såg den ut som den gjorde 1983 ända fram tills sentillverkade 1985b bilar.. då dom fick ny instrumentering som påminde mer om 911:ans.. för att inte göra en så lång historia om allt detta så kan man säga att det finns följande 944 :r
Sugmotorer (Utan turbo)

944 - 2,5liter 163hk
944S - 2,7liter 190hk
944S2 - 3,0liter 211hk

När det gäller Turbo så fanns den med:

944 Turbo - 2,5liter 220hk
944 Turbo S - 2,5liter 250hk

Sen slutade Porsche tillverka 944 1991 och då gick 944 i graven..
Efterföljaren bär namnet 968 och är egentligen mest modernaste "944"ans som har byggts, men eftersom det är ändrat så mycket är det tal om en ny modell även om många kännetecken finns kvar.

Som med alla bilar är det MYCKET VIKTIGT att sköta servicen om man ska få ut så många mil som möjligt...
Sköter du bara service och sköter om bilen normalt så är 944 :rna väldigt stryktåliga maskiner som faktiskt tål mer än vad man tror..

Enda direkta nackdelen är att OM du råkar ut för ett motorras så kan du LÄTT få punga ut med uppåt 80,000:- för att göra en hel motor helt frisk igen så va uppmärksam med servicen.

Det är absolut INGEN "Wannabe Porsche" utan ett fullfjädrat tyskt fullblod från Stuttgart,
Visst du får räkna med att folk tittar lite extra o kanske tillochmed pekar efter bilen..
så vill du vara anonym är det fel bil för dig..

Du som däremot vill vara lite mer exklusiv än "volvo raggarna i stan" eller gå mer åt din egen stil o uppskattar sportbilar är detta ett väldigt bra val..

Tänk på att hitta en fräsch bil o bra skick även om du får betala lite mer än billigaste Porschen i motorbörsen kostar, det lönar sig i längden.

Kvalitetsmässigt så är inredningen i dom första bilarna lite mer "billig" än i bilarna som gjordes 1986 o frammåt.. men den håller högre klass än vad 924:an gjorde, så spruckna instrumentpaneler är inget som du bör hitta i en fin 944:a..

Mycket Välbalanserad o välbyggd bil med hyffsad prestanda jämfört med andra bilar..
Nu menar jag att man köper inte en 944 om man enbart är ute efter en racer utan den typiske köparen tittar nog mer åt designen än prestandan om man ska va riktigt ärlig.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Hur går den mindre modellen i e36 chassit? dvs 318i? läste lite på autopower att det vist skall vara riktiga slöhögar?
Isåfall skulle jag satsa på en 318iS...den går lika hårt/hårdare än 320n och tar mindre soppa. Det är en 16V variant på 140hk som INTE har kam/kamremmsproblemet som vanliga 316/318 har (den har kamkedja).
OM du nu ska ha en e36a så skulle mitt val stå mellan 318iS eller 325/328, ser ingen anledning att ha en 320 då den tar lika mkt soppa som storebror men inte går bättre än lillebror. Du kanske sparar nån hundralapp per år i försäkring jmf. 325 och den låter väl betydligt skönare jmf. 318 men inte mer...

Står sedan valet mellan e34 o. e36 så blev det även e34an alla dagar i veckan, den känns inte alls lika stor som den ser ut, däremot är kvalitétskänslan en helt annan, den är dessutom inte lika "ungdomspoppis".

Jag rekommenderar återigen att se till att sexan blir en 24V då de är befriade från alla tick-, topp- och kamproblem som 12V motorerna led av, de tar dessutom betydligt mindre bränsle och är piggare.

Fläktkopplingen är väl bra om du kontrollerar men å andra sidan kostar den under tusenlappen ny och är enkel att byta, inte hela världen imo.

Klonkljud förekommer, men går att få bukt med, behöver inte kosta skjortan. Silentblocken är "billiga", runt 500/par om jag minns rätt. Med en borrmaskin, en huggmejsel och en dag i garaget har du bytt dem själv efter lite svordomar. Det gäller att borra å hugga de gamla tills du spräckt dem då är det bara bända lös dem. De nya smörjer du med diskmedel och "pressar" dit med domkraften och bilen som mothåll, inga problem. Som sagt, bilarna är lättmekade.

Det är min kopp te :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nu när jag har sovit på saken säger jag så här:

BMW 525i E34! 24-ventilaren måste vara en av de bästa bilmotorer som någonsin byggts! Effekt/vridkurvan är hur jämn som helst, den är rapp och är rätt så mycket att åka med, samtidigt som den går att åka hyfsat (nåja) snålt med. Sen har den inga typfel som 12-ventilaren har. Och så låter den så vackert.

Helt enkelt en klockren motor. I ett fantastiskt chassi. Köp! :)

En liten anekdot: i somras åkte jag och god vän till fjälls. Vi tog min bil (520 Touring E34 1996). Han är Saab-freak och har just nu en 05:as Saab 9-5 Aero.

Han fick köra. Han drog upp till 100 km/h, och efter en stund utbrast han (P):
P: "- Men du, visst visar hastighetsmätaren fel?"
E: "- Öhh, nej den visar rätt, hurså?"
P: "- Men går det verkligen 100?"
E: "- Öhh ja, det gör det. Hurså?" (Jag fattade typ ingenting, vad frågar han för konstigheter?)
P: "-Men den är ju tystare än min bil!!"

Kan säga att det var kul att höra när man åker i en 11 år gammal bil för 30000 spänn! :rock::rock::rock:

Och det värsta är att han har rätt. Min svärfars 9-5:a från -03 var klart bullrigare än min gamla bil. Otroligt men sant, t o m min sambo tyckte det!

Slutsats: 525 E34 är grymt mycket bil för pengarna!
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Som vanligt är det Bmw som är roligast att köra....
Det har man intalats sen barndomen, alla andra bilar är sämre och en Volvo är det tveksamt om man någonsin kan sätta sig i..

Min 940 Tic är då fruktansvärt rolig att köra på vintern! (har inte provat på sommaren)

En annan bil som jag lätt skulle kunna äga som vinterbil (och sommar för den delen) är en Merca 190e 2,3 16 eller 2,6. Det är den bästa bil jag någonsin sladddat med, passade mig som han i handsken.

S4 gen1 har ju redan dragits upp och jag är förvånad att du inte nappade på den. Väldigt mysiga bilar att åka i och trevligt med 4wd.
Känns pigga redan original dessutom och har en hållbar skönsjungande femma! Du bor ju dessutom i snöland!

Eller så gör du som jag insåg att man skulle göra (det tog dock 6 år): Köp en billig bil och lägg resten av pengarna på en hoj!
Du får så otroligt mycket roligare för pengarna!
 
Last edited:

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Moparman: En del egna åsikter i texten, är allt kopierat eller har du en frontmotor porsche? Du fick med det mesta. 924 gjordes fram början av vw men de fick pengaproblem och sålde därför rasket till porsche. 85b har en del nya saker förutom den nya instrumentbrädan (som jag fortfarande tycker är modern i dagens standard). Större soppatank på 80 liter, bättre torrsumpsmörjning, andra länkarmar etc. 944turbo är prestanda hela vägen men den vanliga 944 är blandad. Den går inte skit (när den testades i usa vid lansering så gjorde den 0-100 på 7.6) och det är så mycket mer än bara motor om man vill ha en sportbil.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
Hmmm... joo... Med någa få internet sök å du skulle ha hittat bilar som Porsche 944 turbo.... här följer ett litet utdrag


Först kom Porsche med 924, en liten, lätt, och trevlig sportvagn för även dom med mindre plånböcker, det kom och bli en "folkporsche" eftersom VW/Audi koncernen va inblandad i tillverkningen, nog talat om det.
1983 va ett viktigt år i 944 Historiken, för då introducerades nämligen Porsche 944, den fanns som Coupe och med "Targa" som egentligen är en Stor taklucka som är avtagbar, den hade en 2,5liters rak 4:a som levererade 163hk.
När det gäller 944 så såg den ut som den gjorde 1983 ända fram tills sentillverkade 1985b bilar.. då dom fick ny instrumentering som påminde mer om 911:ans.. för att inte göra en så lång historia om allt detta så kan man säga att det finns följande 944 :r
Sugmotorer (Utan turbo)

944 - 2,5liter 163hk
944S - 2,7liter 190hk
944S2 - 3,0liter 211hk

När det gäller Turbo så fanns den med:

944 Turbo - 2,5liter 220hk
944 Turbo S - 2,5liter 250hk

Sen slutade Porsche tillverka 944 1991 och då gick 944 i graven..
Efterföljaren bär namnet 968 och är egentligen mest modernaste "944"ans som har byggts, men eftersom det är ändrat så mycket är det tal om en ny modell även om många kännetecken finns kvar.

Som med alla bilar är det MYCKET VIKTIGT att sköta servicen om man ska få ut så många mil som möjligt...
Sköter du bara service och sköter om bilen normalt så är 944 :rna väldigt stryktåliga maskiner som faktiskt tål mer än vad man tror..

Enda direkta nackdelen är att OM du råkar ut för ett motorras så kan du LÄTT få punga ut med uppåt 80,000:- för att göra en hel motor helt frisk igen så va uppmärksam med servicen.

Det är absolut INGEN "Wannabe Porsche" utan ett fullfjädrat tyskt fullblod från Stuttgart,
Visst du får räkna med att folk tittar lite extra o kanske tillochmed pekar efter bilen..
så vill du vara anonym är det fel bil för dig..

Du som däremot vill vara lite mer exklusiv än "volvo raggarna i stan" eller gå mer åt din egen stil o uppskattar sportbilar är detta ett väldigt bra val..

Tänk på att hitta en fräsch bil o bra skick även om du får betala lite mer än billigaste Porschen i motorbörsen kostar, det lönar sig i längden.

Kvalitetsmässigt så är inredningen i dom första bilarna lite mer "billig" än i bilarna som gjordes 1986 o frammåt.. men den håller högre klass än vad 924:an gjorde, så spruckna instrumentpaneler är inget som du bör hitta i en fin 944:a..

Mycket Välbalanserad o välbyggd bil med hyffsad prestanda jämfört med andra bilar..
Nu menar jag att man köper inte en 944 om man enbart är ute efter en racer utan den typiske köparen tittar nog mer åt designen än prestandan om man ska va riktigt ärlig.
OJ! hade helt glömt bort den :) ja inte äre nått fel i en porshe turbo !

Blev lite små iritterat när som jag fattade det som att en volvo 944 va sportigare än en bmw 325... Dock tycker inte jag den porshe modellen är så snygg! men garanterat mkt körglädje :rock: därför man inte tänkte på den kan ju vara för att 944an börjar inte synas så ofta nu för tiden..
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
vilka dåliga biltips ni ger.....ska han köpa bil för 30k inte fasen ska han köpa en audi, porsche eller bmw....han blir ju ruinerad om det händer nått...

P.s BMW 3-serie med 6:a är en usel vinterbil.
 

widell1111

Välkänd medlem
11 okt 2006
692
0
16
sundsvall
vilka dåliga biltips ni ger.....ska han köpa bil för 30k inte fasen ska han köpa en audi, porsche eller bmw....han blir ju ruinerad om det händer nått...

P.s BMW 3-serie med 6:a är en usel vinterbil.
hehe hur menar du med usel vinterbil? 3-serien med 6a måste vara bland dom roligaste RWD bilarna att leka med på vintern!
 

Quiksilver

Välkänd medlem
9 feb 2007
198
0
6
Piteå
med usel menar jag inte med att köra med bredställ runt kvarteret utan menade tung fram lätt bak...inte roligt att forsera moddsträngar med på E4:an. handlar det bara om att köra med bredställ så är ju en VW bubbla rolig också.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Köp en Nissan Micra så håller du nere bränslenotan :D

E36 har en fet pizzabagarstämpel och är ofta sliten, många ägare hade bara råd med inköpet så service och sånt har blivit lidande, så räkna med att kolla några ex innan du hittar en fin. Ska du ha en riktigt bra hitlersläde så kan jag rekomendera en fin 190E 2,6 från den tiden då Merca gjorde riktiga kvalitetsbilar. Mullig skottsäker sexa på dryga 160 hästar. Kassaskåpskänsla i hela bilen. Xantia Activa som Hjulboggie rules tipsade om är en jävligt rolig och prisvärd bil, oslagbar väghållning bland standardbilar. 16v-motorn drar ok trots endast 136hk men är sjukt snål - neråt 0,6 landsväg, TCT är roligare men ganska törstig.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
En kul bil som är rätt udda men bra är Citroen Xantia Activa. Ruggig väghållning dessutom bra komfort och en bil som vann vinter testerna i AMS och Teknikens värld. Med feritta avgas system och ett litet chips under huven har du en riktig sleeper. Teknikens värld har aldrig testat en bil som kan köra konbanan snabbare. 92 km/h klarade man, begränsningen blev att man inte hann ratta. Nackdelar mysko sittställning men trots att den är Fransk så har den visa sig hållbar.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Håller i princip med om Activa (dock inte helt utan reservationer) men uttalandet "trots att den är fransk har den visat sig hållbar" bevisar en mycket stor okunskap om franska bilar... OT, så jag fördjupar mig inte i det mer än att jag konstaterar att det är franska bilar (Peugeot, Citroën) och möjligen MB-s dieslar som är helt opåverkade av 100.000 mils körsträcka.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om däremot driftsäkerhet är det i särklass viktigaste, men du är beredd att ge avkall på prestanda och komfort, så är svaret: Toyota. Jag hade en gammal Corolla (93:a) förut, det gick sönder i snitt en glödlampa per år, det var allt under de 4,5 år jag hade den!
Helt otrolig driftsäkerhet, men ingen höjdarbil att köra precis...nu när jag har skådat det tyska ljuset så byter jag aldrig tillbaka!
Flera av ovanstående har varit inne på en viktig sak ang BMW. Begpriserna är jättelåga i förhållande till hur dyra bilarna var nya. (Mycket pga tyskimporten.) Detta gör att många BMW körs/ägs av grabbar som hade råd att köpa den men inte råd att serva den.
Märkligt iofs, för reservdelarna till min 520-96 är lika billiga/dyra som de var till min Corolla-93. Det är först när du köper en M-bil som priserna skenar...
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
vilka dåliga biltips ni ger.....ska han köpa bil för 30k inte fasen ska han köpa en audi, porsche eller bmw....han blir ju ruinerad om det händer nått...

P.s BMW 3-serie med 6:a är en usel vinterbil.
Håller du koll på hans privatekonomi?
Han kanske inte vill lägga ut mer än 30k på en bil, men han tjänar 15 rent varje månad.
 

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
med usel menar jag inte med att köra med bredställ runt kvarteret utan menade tung fram lätt bak...inte roligt att forsera moddsträngar med på E4:an. handlar det bara om att köra med bredställ så är ju en VW bubbla rolig också.

Roligaste vinterbilen jag nånsin haft var en BMW 325 Touring från 89.
Bättre balanserad än sedanversionen och drev på bra i sladdarna.
Inte alls så tungfram och lätt bak (touringen alltså)

Bilen före det var en volvo 740 TIC på 185hk och den var mångfalt sämre på vintern.... gick inte köra en omkörning utan överraskande kast med bakdelen. 325an var ju mycket mindre och rappare och det var otrolig skillnad i precision på ställen. Kör just nu en BMW 525 touring från 94 och har hållit mig till BMW från det att jag fann 325 touringen.

ljudet och karaktären i dessa bilar är i alla fall något som jag gillar. 525an jag har nu är också otroligt rolig på vintern. (sommaren också för den delen) Sen att den går lasta en hel del gör den ju inte dummare.

har inte läst alla förslagen som trådstartaren fått, men mitt förslag är ju att eftersom det är vinter så ut och provkör, bilda din egen uppfattning.
Smaken e som röven, klöven.

//Dennis