Skoter'n skar..! Lite frågor..?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
sprätta vevhuset, sen tar du bara ett lager och trycker imot axeln och snurrar runt försiktigt.. är det små jack i kullagerbanan som man känner så har det då tagit skada.

jag menade kolvstaks nållagerna från början, uppe och nere.. dom tar stryk lätt.. ganska svårt och veta ifall dom är trasiga. men om man skickar in kolvbulten med lagret på sig igenom vevstaken så ska man känna ifall det är friskt högst upp. dom är inte så dyra så kanske lika o köpa nya.

men nere i vevhuset där staken är fäst mellan skinkorna så känn upp och ner ifall det glappar onormalt mkt.

om du inte känner nått så vet jag inte vars problemet är och köra vidare.

Last edited:

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
Att rikta veven kostar inte så mycket, ca 500:-
Däremot så kan lagren vara riktigt dyra.
Jag bytte på en V-max 600 XTC och där kostade ett lager 2400:-:bawling:

jasså du jag köpte mina lager för 300kr styck och de var inga skit lager du verkar ha köpt super super super lager till din?:rock:

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Nja, då är det nog inte samma lager vi pratar om.
Det var de två yttersta lagren på vevaxeln, variatorsidan.
De kostar nu 123 $/st i USA. Detta var 2004 så dollarkursen var ju annorlunda då. Jag minns att det inte var någon större vinst att importera.

Handlaren lyckades i alla fall fixa fram ersättningslager för ca 1800:-

finnepojken

Aktiv medlem
14 apr 2008
68
0
6
luleå
Nja, då är det nog inte samma lager vi pratar om.
Det var de två yttersta lagren på vevaxeln, variatorsidan.
De kostar nu 123 $/st i USA. Detta var 2004 så dollarkursen var ju annorlunda då. Jag minns att det inte var någon större vinst att importera.

Handlaren lyckades i alla fall fixa fram ersättningslager för ca 1800:-

jaa bytte alla lager på veven så nog är de ju nån som måst träffa lagret du pratar om

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . hoppar in här en sväng, var kan man balansera och rikta en vevaxel för 500:- ??
På SMT i Umeå kostar de 1500:- och Verkstaden som motorhuset i Östersund använder kostar de ungefär lika mkt...

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Jag lämnade in den hos Skemek Mekaniska AB i Skellefteå.
Nu var det ju ca 5-6 år sedan. I priset ingick även fastpressning av lagren.

Engbergarn

Välkänd medlem
18 maj 2008
134
0
6
Östersund
1. Du kan prova att hona cylindern eftersom de ser ut som de bara är kolvrester på bilden kan vara värre men går inte att säga av att bara kolla på en bild.

2. Du bör byta lager och balansera veven för att inte få några onödiga fel när du satt ihop motorn och provkör.:eek:

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Då har du sett många kokade Yammor!
Sen skulle jag köpa lager skulle jag köpa från USA!
Hmm, man ser ganska tydligt om den har kokat eller inte. Så nej, det är inte det.
Går dom inte lacka överhuvudtaget?
Jag kanske vimlar bort mig bland viperns svarta topp....

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Hmm, man ser ganska tydligt om den har kokat eller inte. Så nej, det är inte det.
Går dom inte lacka överhuvudtaget?
Jag kanske vimlar bort mig bland viperns svarta topp....
Haha, men nu snackar vi redtop motorn, vipern samt SRX har en helt annan motor du!
Och om du vill veta sitter RedTop motorn i
Sx/V-max '97-->'99 700
Sxr 600 '00-->02
V-max 600 '98-->99
Sxr 700 '00-->01
MM 600/700 '97-->02

Sen finns du ju kanske en o annan som har lackat dom, men det syns skillnad om dom är lackad svart eller kokade!

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Haha, men nu snackar vi redtop motorn, vipern samt SRX har en helt annan motor du!
Och om du vill veta sitter RedTop motorn i
Sx/V-max '97-->'99 700
Sxr 600 '00-->02
V-max 600 '98-->99
Sxr 700 '00-->01
MM 600/700 '97-->02

Sen finns du ju kanske en o annan som har lackat dom, men det syns skillnad om dom är lackad svart eller kokade!
Jodå, jag vet att det är annan motor i dessa, men jag skulle ändå kunna blanda ihop färgen på toppen då just viperns är svart.

Var väl lite det jag var inne på, att man skulle se skillnad, var även därför jag tyckte att han skulle slänga in en bild...

Nåväl...