Bra kläder några tips

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nä men snart :D hittar jag inget under skoterns dag så beställer jag T&P speed jacka/byxa.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
T&P Speed

Första besvikelsen: De tejpade sömmarna är inte alls den mycket ljusa gråa som figurerar både på webben och i deras katalog.

Andra besvikelsen: Kvalitetskänslan, men den saknas ju hos alla skalplagg.

Byxorna är väl inte mycket att orda om.
- Snölåsen nere vid fotskaften är öppningsbara, vilket bör vara standard på alla byxor.
- Löstagbara hängslen.
- Ögglorna för bältet är "slappa". Svårt att beskriva. I profil ser de inte ut som ett "I" som är sytt i båda ändar, här är det slappt på undersida så att det bildar ett "J". Vad detta gör för nytta vet jag inte?

Jackan
- Saknar öggla för att hänga den på krok?! (om man bortser från kragjusteringen)
- Avtagbar huva, endast fäst i knappar - dock starka knappar (iaf som ny)
- Stora, grunda fickor. Innerficka med dragkedja. Innerficka utan dragkedja.
- Avtagbart snölås, dragkedja
- Justerbar vid på kragen. Kragen som är najsigt hög.

Jag skulle gärna vilja komma på vilken funktion en liten plastkrok som endast krokar och låser (inte stänger) har. Sitter på vänster sida mellan tissevårtorna.

Knappast värd 2.500:-, men går det att hitta något billigare utan att handla på Jula/Rusta/Biltema?
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Okej tack camata. du tycker inte att dom är värda 2.500, men hur är dom annars? vindtäta? vattentäta? hur känns dom att ha på sif å köra med? håller dom bra?

2.500:- är mycket pengar, men som sagt så finns det väl inte så mycket billigare än så? En sjundedels lön...
Jag gör många dumma och mindre dumma impulsköp, detta ej undantaget, och så här i efterhand är jag faktiskt nöjd. Skotern blev jag också nöjd med, 80k senare... ;P

Har inte hunnit prova dem på fältet än, så jag utelämnar svar på dina andra frågor.

Btw, så är strl M den standardmässiga M.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Jag har suttit å ögla igenom ett par forum för friluftsliv och jakt och det är många som tycke om Itabs skalkläder är väldigt prisvärda. Camata orkar du ta en bild på jackan och lägga upp den eller pm:a mig bilden så man får se hur den ser ut på "riktigt". Det jag tycke var som snyggt med jackan var just att blixtlåsen var kritvita...Annars så ser Lazer jackan trevlig ut förutom färgerna :eek:
Men ett plus är att T&P jackan har en vattentäthet 15 000 mm borde ge ett bra skydd mot fukt.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
okej. Jag är ca. 185 cm lång å väger runt 90 kg, då borde väl jag ska ha strl. L då va?

btw. Vad är de för skoter du kör?
Mjo, det tror jag.

Jag är 178 och 75.

En '05 SnoPro med 800-motor.

Jag har suttit å ögla igenom ett par forum för friluftsliv och jakt och det är många som tycke om Itabs skalkläder är väldigt prisvärda. Camata orkar du ta en bild på jackan och lägga upp den eller pm:a mig bilden så man får se hur den ser ut på "riktigt". Det jag tycke var som snyggt med jackan var just att blixtlåsen var kritvita...Annars så ser Lazer jackan trevlig ut förutom färgerna :eek:
Men ett plus är att T&P jackan har en vattentäthet 15 000 mm borde ge ett bra skydd mot fukt.
Om du, liksom jag, gick igång på det där kritvita (trots att det står svart/grå..) och att det KLART OCH TYDLIGT är ***** vitt i deras katalog (färgåtergivningen i tryck KAN inte vara så kass att grå ser ut som kritvit) så kommer du bli lika besviken som mig. Det var en ordentligt nit man gick på...

Ska försöka komma ihåg ta ett foto, men jag är hopplös på att komma ihåg sånt! =)
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Men va fn det där är ju helgrått, inte ens nära vitt. Nä hur kan deras bilder visa kritvitt? Ja nä det får bli något annat istället..

Tack för bilden camata.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Tycker att dom ser ganska bra ut även fast dom hade varit mkt snyggare om de hade varit kritvitt. Kan du lägga upp en bild på byxorna oxå? å en liten bild på den där kroken du skrev om.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Tycker att dom ser ganska bra ut även fast dom hade varit mkt snyggare om de hade varit kritvitt. Kan du lägga upp en bild på byxorna oxå? å en liten bild på den där kroken du skrev om.
Näh, det orkar jag inte. :aetsch: Byxorna är ju lika i färg och sitter lika bra.

Kroken jag snackade om ser man på bilden, snett ned/vänster om den stora reflexen som kamerablixten gör av "T&P-nånting"-texten.
 

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Kan inte rekommendera Halvarssons, köpte ett ställ för 2 år sedan. Sömmar var under all kritik, dom gick isär.

Jag köpte istället ett märkesställ, i detta fall ett Arctc Cat raceställ. Det har hållit extremt bra!

Märkeskläderna är oftast av bättre kvalité, eftersom dom stora drakarna inte vågar sälja skräp.
Måste säga att jag har motsatt åsikt där. Har ett Halvarssonställ som jag kört med 2 vintrar. Inga problem alls och är riktigt skönt. Riktigt nöjd med det.
Inget märke är 100%igt, alla kan få sömmar som går isär. Reima ska ju vara nått riktigt bra märke, om man kollar prismässigt iaf. Brorsan har fått byta byxor 2 gånger för att de spricker också. Annars är väl de också riktigt bra kläder.