böjd framvagn XP

edström

Välkänd medlem
30 mar 2008
162
0
16
älvsbyn
vet inte om jag håller med.. xpn är en lätt och välbalanserad skoter som är underbar att hoppa med mm.
jag har iof bara kört 70mil med min och bytt en a-arm och gjort om för 4 vändhjul.
 

jNs

Välkänd medlem
28 nov 2006
134
0
6
33
Kramfors
Redan börjat byta delar vid 70 mil skulle inte jag tycka om iaf! Precis inkörd och man får langa upp stålar för grejer som gått sönder.

Nä, jag tycker att dom borde hålla sig runt 200kg då med ett hållbart chassi tills dom hittat en bra lösning till problemet innan dom börjar ta ner vikten ännu mer.
Fast dom kan ju inte ha vetat om det om dom inte skulle provat med de här lätta chassina så jag klagar inte :) Bara utvecklas lite till så.

My 5 cents.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
vet inte om jag håller med.. xpn är en lätt och välbalanserad skoter som är underbar att hoppa med mm.
jag har iof bara kört 70mil med min och bytt en a-arm och gjort om för 4 vändhjul.
Nu berättar du ju iofs inte hur du har kört men jag skulle ALDRIG godkänna att man ska börja byta chassidetaljer efter 70 mil.

Förra skotern jag hade (GrandTouring583-98) hade gått 1150 mil och var rak som ett sprättsnöre. Skandalöst om Ski-doo ska börja jaga gram på detta sätt. Lika bra att göra dom i "papier machie" (stavning) så kan man nog komma ner under 100 kg...
 

Mange_P

Välkänd medlem
26 dec 2008
400
2
16
Luleå
Dom kan ju testa det nånstans var vi konsumenter slipper drabbas. Nån tok kan ju säkert provköra prototypen ordentligt hårt innan dom börjar tillverkas. 70mil kör han ju på en helg om han ligger i =)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja tog en sten i helgen me min F6a. Det gick inte fortare än 20km/h men de krökte a-armen. Men hellre det än att det krökte chassiet.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
den där är inte den som jag lagt på min RS.
fråga på din lokala ÅF efter lynx RS förstärkningen till Nedre a armarna så kan dom kolla upp vilken det är.
den kostar inte mer än 350kr. inte som den som är på pdsab.

jag tycker denna skoter är underbar lätt och håller.
den som säger att en RS är vekare än någon annan skoter vet inte vad dom pratar om.
vet dock inte på standard XP.
 
4

426H

Tja, har man krökt en a-arm så är det ju en ganska kraftig smäll vi talar om. Spelar liksom ingen roll om skotern gått 70 eller 700 mil innan det?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det behöver inte vara nån jätte kraftig smäll för att kröka en a-arm. Har du otur och kör snett upp på en tåg räls och har nya styrstål så kan de haka tag så att du kröker a-armen. Vet en som gjort de på sin skoter..kommer inte ihåg vilken skoter de var.
 
4

426H

Det behöver inte vara nån jätte kraftig smäll för att kröka en a-arm. Har du otur och kör snett upp på en tåg räls och har nya styrstål så kan de haka tag så att du kröker a-armen. Vet en som gjort de på sin skoter..kommer inte ihåg vilken skoter de var.
Jo, men då är det inga originalstål skulle jag tro. Vet att många eftermarknadsstål har en 90 gradig kant längst fram som hakar fast i allt möjligt. Med min gama skoter kunde jag inte köra upp på släpet, blev tvärnit när stålen tog i. Men det var lätt att fasa av med slipmaskin.
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
Detta verkar tyvärr vara myntets baksida då det gäller "banta bort så mycket vikt som möjligt"-hysterin. Det blir som att gå över ån efter vatten.....tillverkarna borrar å filar bort så mycket som möjligt för att få ner vikten...å istället kommer det ut eftermarknadsgrejer som är tänkta att styva upp och förstärka grejerna.

Nä jag tror tillverkarna inom några år är tillbaka på strax över 200 kilo för de lättaste modellerna. Inser de inte själva hur pass "veka" grejerna blivit kan man ju hopppas kunderna lär sig att låg vikt inte alltid för goda ting med sig.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Detta verkar tyvärr vara myntets baksida då det gäller "banta bort så mycket vikt som möjligt"-hysterin. Det blir som att gå över ån efter vatten.....tillverkarna borrar å filar bort så mycket som möjligt för att få ner vikten...å istället kommer det ut eftermarknadsgrejer som är tänkta att styva upp och förstärka grejerna.

Nä jag tror tillverkarna inom några år är tillbaka på strax över 200 kilo för de lättaste modellerna. Inser de inte själva hur pass "veka" grejerna blivit kan man ju hopppas kunderna lär sig att låg vikt inte alltid för goda ting med sig.
ne du jag tror aldrig BRP kommer gå över 200 igen på en 600.
och antar att du aldrig kört en RS maskin.
visst kommer det ut en massa eftermarknads saker men det gör det ju fast saker håller.
och bara för att skotern är tung betyder det inte att det håller.
se bara på nytro. korta maskinerna ska ju byta ut hela framvagnen iprincip då den är för vek. och vad väger den skotern? 250 ?

se till RS som väger 218 tjänstevikt där kommer det ut 1 förstärkning istället så det verkligen ska hålla.
så vikten har verkligen inget med det att göra.
spelar ingen roll om du kör yama polaris lynx ski doo arctic alla som har A-armar är lätta att kröka om man tex kör på en sten eller nått.
det går inte att komma ifrån när det gäller a armar.

ALLA skotrar har sina svagpunkter och det håller nog alla med om.

sen när du skriver att det inte ger goda ting förstår inte hur du menar.
jag kör med denna skoter jag har nu och fullkommligt älskar att den är så enormt lätt. och inte är det nått mer som pajjar på denna jämnfört med på min gamla lynx med tjänstevikt på 267kg eller min gamla 440 rev.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
den där är inte den som jag lagt på min RS.
fråga på din lokala ÅF efter lynx RS förstärkningen till Nedre a armarna så kan dom kolla upp vilken det är.
den kostar inte mer än 350kr. inte som den som är på pdsab.
Har du artnr på den här förstärkningen? Hur ser den ut? Kanske du kan lägga in en bild på den.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
lägger upp en bild på den imorgon.
kan även kika ifall jag hittar artikelnummret
 

nik77

Aktiv medlem
27 dec 2007
82
0
6
Utanför Umeå
ne du jag tror aldrig BRP kommer gå över 200 igen på en 600.
och antar att du aldrig kört en RS maskin.
visst kommer det ut en massa eftermarknads saker men det gör det ju fast saker håller.
och bara för att skotern är tung betyder det inte att det håller.
se bara på nytro. korta maskinerna ska ju byta ut hela framvagnen iprincip då den är för vek. och vad väger den skotern? 250 ?

se till RS som väger 218 tjänstevikt där kommer det ut 1 förstärkning istället så det verkligen ska hålla.
så vikten har verkligen inget med det att göra.
spelar ingen roll om du kör yama polaris lynx ski doo arctic alla som har A-armar är lätta att kröka om man tex kör på en sten eller nått.
det går inte att komma ifrån när det gäller a armar.

ALLA skotrar har sina svagpunkter och det håller nog alla med om.

sen när du skriver att det inte ger goda ting förstår inte hur du menar.
jag kör med denna skoter jag har nu och fullkommligt älskar att den är så enormt lätt. och inte är det nått mer som pajjar på denna jämnfört med på min gamla lynx med tjänstevikt på 267kg eller min gamla 440 rev.
Hej, nä jag har inte testat någon RS-modell men jag kan tänka mig att fart/körupplevelsen är skapligt total pga att den är lätt och välbalanserad.

Jo alla modeller kommer alltid ha specifika "barnsjukdomar" i början. Man vill ju dock att dessa ska vara åtgärdade till nästa årsmodell.

Även om denna tråd nu hamnar om A-armen på en skidoo så var mitt inlägg menat generellt bland alla modeller som lättas...

Kommer själv inhandla en skidoo inom kort så jag har absolut inget mot märket :)
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
finns på första sidan nu om just den plåten.
då ser man hur den ser ut omonterad och monterad