Arctic Cat M8 Sno Pro LE -09

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
In med den i garaget å upp på lyften


Demontering kan börja


Tryckrör mellam luftburk och spjällhus.




Givare monteradd på luftburk


En del kablar blir det som ska gå nån annan väg nu.


Nötningsskydd


Kablar som ska monteras


Kablar omdragna


Översiktsbild innan ja gick in för dagen
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ny dag nya möjligheter


Så ser det ut i styret om nån undrar


EBCn monterad


Turbo isärskruvad


Testmontering


Turbo och oljetank






Hål i fotsegsfäste/tunnel för avgasrör


Turbo med ljuddämpare monterad


Ut genom tunneln


Bränslepump på väg ur.


De va allt just nu.
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Ser bra ut :) Enda jag reagerade på var att min första reaktion var att fästet till EBC´n ser lite klent ut.. känns som att de inte skulle må så bra om skotern skulle rulla lite lätt..
 

BiG

Välkänd medlem
15 feb 2005
832
0
16
Åsele
Trevligt med lite nya bilder! Hoppas allt går bra med monteringen. :clap2:
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Fortsatt meckandet.
Bränslepump modefierad.


Y-rör monterat


Testmontering pipa


Påklädd pipa 2010 ytterhölje


Översiktsbild


Turbon




Fjäder och vikter. Tror en fjäder är lite hårdare


Variatormeck


 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
DD bortmonterad för koll




Var nog tur att ja gjorde det. Maskinen har gått 300mil å lagret trasigt. det verkar vanligt på m8 2009


DD demonterad


Trasigt lager


Lite mera godis fanns det där också.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
fy faaan va coolt! skitfränt bygge. gillar grundskotern från början men dock aldrig kört någon.. ska kanske prova m8 nästa år.. har inga erfarenheter av dem!

mer bilder följer projektet till slutet med spänning:ciao:
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
En uppdate över de senaste dagarnas händelser.
Huset rentvättat


Nytt lager monterat, köpte ett SKF i samma dim istället för att montera det bredare de gör i staterna.
Får kolla detta vid nästa service istället.


Diamond drive ihopmonterad och fylld med olja.


Kopplar vattenslangar till turbon


Deflektor till utblåset monterad. Ska fila lite till i tunneln


Buntat fast lite kablar för testkörning


Äntligen utomhus å startad.




Teskört lite men det laddar för mycket för min höjd och soppa.
Testade med en slang direkt till WG klockan men laddade ändå över 7 psi.


Även en gauge gage monterades. otroligt bra bra helt enkelt


Flyttade om avgastempmätaren efter att mätarn blev uppvinklad.


Maskinen matar på som attan, Men ja kan inte hålla fullt då laddtrycket drar iväg.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
lät ju inte bra att du inte kan hålla ner laddet. går de få ner laddet om du ställer wg på vid gavel?
ser fint ut annars :)
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Var påväg att testa med klockan helt bortkopplad men fixade lite annat och gick in.
Får testa imorrn.
Klockan verkar ha ett arbetstryck på 7 PSI
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Jo det sitter en ventil/solinoid på slangen mellan tryckröret och wg-klockan. Denna styrs sedan efter av användaren inställt värde av en styrbox.
Man ställer hur många % ventilen ska vara öppen/stängd. Med ett värde på 0 ska ventilen vara öppen hela tiden.
Testade med en slang från tryckröret å till wg-klockan men det blir ändå för högt ladd.
Ev. porta ur wg huset lite om det inte går att få ner trycket.

Ja har ju inte ens haft nån saab eller volvoturbo så jag är helt ny på turbo, ( å så skja man ha det på skotern, hur tänker man)
Blir det lägre ladd utan armen till klockan får ja testa med att justera armen på klockan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
För att hålla nere ett laddtryck på ett visst tryck måste/bör man ha en wastegateklocka med fjäder anpassad för just det trycket man vill åka på . Låter märkligt att turbokittet inte skulle ha rätt klocka? Har du provat slakat justeringen på axeln mellan klocka och port? Annars finns klockor att köpa på GIK turboteknik för ca 300kr med olika fjädertryck anpassat för olika laddområden.
Ex jag köpte en klocka där till min mc som passade för 0,6-0,8 bar.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Ja ska testa med en wastegateklocka från en saab lågtyrcksturbo då de enligtuppgift ska ha ca 0.3 Bar i grundladd.
Alternativet från Boondocker är att montera en justerbar klocka.
"This lets you go from under 4psi to 9psi as a base setting and then you can turn up the boost using your EBC"


 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
Hur högt ska laddtrycket vara, och kör du med orginal komression? Ser ut att saknas en intercooler...
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Japp kör med Standard komp ännu.
Laddtrycket ska väl var så högt det går utan att den spikar typ.

Har ikväll moddat dit en wastegateklocka med fjädertryck för 0,3 Bar.

Den klockan ja ska prova med var tyvärr rak så det fick man ändra på.


Böjt och donat, membranet är fortfarande helt.


Färdig för montering.


Testning ute på åkern imorrn igen.