Ja det kanske inte alltid är skoterklubben som utför själva sladdningen men det måste ju vara de som organiserar det hela och ev står för utrustning?
Och de som sladdar lär ju rimligen vara medlemmar i klubben då de oftast är aktiva, eller hur fungerar det hos er? Så verkar det vara här iaf och jag ser det då som att klubben utför sladdningen. Iofs har man här försökt att samarbeta med skidklubben så att de sladdarskoterled samtidigt som skidspåret sladdas, men det täcker ju bara kortare sträckor. Sen tror jag inte att min klubb hanterar 50 mil spår, snarare max 10 som det lät. Men 150 kr är fortfarande billigt även för den sträckan plus allt annat de gör.
Jag har lite svårt att förstå mig på ditt resonemang.
Bara för att det är klubbens medlemmar som sladdar så förutsätter du att det är klubben som betalar. :hmmmm:
Så länge du inte betalar medlemsavgift är du inte medlem och kan inte åläggas att sladda lederna. Win/Win-situation för dig. :hmmmm:
Piteå snöskoterklubb har uppskattningsvis 800 betalande medlemmar. Tror inte att det är mer än 10% av dessa som någonsin sladdat lederna. Klubben har ett antal skotrar utplacerade i byarna och dessa körs mer eller mindre regelbundet av "eldsjälarna". Till dessa skotrar utgår ett bränsle
bidrag. Detta innebär att de få personer som offrar sin fritid för att andra ska få fina leder även får betala för att jobba.
Själv är jag inte den mest ihärdiga sladdaren i kommunen men jag tycker att det kan vara roligt och avkopplande att fara ut och sladda en kväll.
Ett räkneexempel: (Grovt förenklat)
50 mil leder ska sladdas tur&retur 1 gång/vecka med två skotrar under tiden jan-apr.
50 (mil) * 2 (t&r) * 2 (skotrar) * 3 (liter/mil) * 11(kronor) * 17 (veckor) = 112.200 kronor
Tror inte att det är många klubbar som har den ekonomin att de klarar detta själva.
Om varje medlem skulle lägga 5% av sin körning på att sladda så skulle vi ha utmärkta ledar i hela kommunen.
Ett till räkneexempel:
800 medlemmar/skotrar * 75 mil = 60.000 mil * 5% = 3.000 mil = 85% av klubben sladdbehov (3.400 mil) enligt den första uträkningen.
Skulle dessutom alla skotrar som finns i kommunen vara med i klubben, har för mig att det är över 4000 i piteå kommun, så skulle dels klubben ekonomi bli bättre och den enskilde skoterägarens sladdinsats skulle minska till i runda slängar 1%.