Vad händer med lilla Mårdsels skoterklubbs leder när ingen vill skicka pengarna dit men ändå vill alla köra där....nej det håller inte att man ska få välja.... .
Men om nu ALLA vill till just Mårdsel för att köra snöskoter, så räcker det ju att hälften styr sin avgift dit, ni skulle antagligen ändå ha pengar över efter säsongen.
Sen är det väl så att tex i Kiruna så har man ju en betydligt längre vintersäsong än vad som är i tex. Gävle, så rimligtvis så måste det ju fördelas mer pengar till Kiruna.
Pengarna borde fördelas efter antalet ledkilometer som finns inom resp. Skoterklubb (Kommun) samt hur lång vintersäsong man har.
Man kanske också måste fördela mera pengar till vissa områden där det förekommer mycket skoterturism.
Det är inte lätt att hitta ett fungerande system men vitsen är väl att det ska vara ungefär samma standard och skötsel på skoterlederna vars än det är i vårt avlånga land.
Helt klart så skiljer det oerhört på vinterns längd, men även befolkningsunderlaget skiftar och inte minst hur ledsträckorna ser ut. Olika ledtyper behöver ju olika ledunderhåll.
Vuoggatjälme/Plcirkeln har väl max 10 skoteråkande innevånare, men på vårvintern kommer det upp tusentals kustbor som kör på lederna.
Leder som uppskattningsvis till 50 % går på kalfjäll och stora sjöar, och som därför inte dels behöver något större ledunderhåll, samt vara praktiskt svårt att vinterunderhålla. Men den andra hälften behöver å andra sidan massor av underhåll istället.
Men jag skulle tro att kontrollapparaten skulle bli rätt så omfattande om några av parametrarna var att gå efter längd på säsong, ledtyp och ledkilometer.
För att så mycket av pengar som möjligt, ska kunna komma ledskötseln tillgodo, så tror jag att det krävs en minimal administration och kontrollapparat. Det är därför jag tror på att individen själv får göra detta jobb, genom att välja på kanske max 2 områden (Kommuner?) dit avgiften skall gå.