Indy WideTrak-frågor

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Hej!

Chansade å köpte en Indy WideTrak(vätskekyld) -93 som jag hoppas inte ska rasa alltför snart. Har några frågor som jag hoppas nån kan svara på då jag inte fick med nån "user manual":

1/
Vad borde kompressionen ligga på om motorn är vettigt tät?

2/
Sett på andra ställen på forumet att folk tycker att kolvbyte bör ske vid typ 800-1000 mil. Är det rekommendabelt för denna motor/typ av skoter också? Behöver omborrning ske isf? Kollade med lokala "dealern" som menade att typ 800 mil är "inget" för den motorn(i den skotern)

3/
Verkar detta: http://www.jra.nu/indy/IndyWideTrak.JPG vara en normal höjd på fram/bakvagn? Uppfattar nämligen den som kännbart tungstyrd i lågfart.

4/
Visade sig att styrstålen är kass, är t.o.m vikta 90 grader i framkant. Den svänger kasst på is, antar att det beror på de kassa styrstålen, men hur stor skillnad gör fräscha stål mot kassa? (Har ingen tidigare erfarenhet)

5/
Står nån dekal om nått man ska smörja var 100:e "mile". Verkar vara nått i variatorn, vad kan det vara?

6/
Hur kollar man glappa bussningar e.d i variatorerna? Dra ut-in resp vrida å känna om det glappar?

7/
Ovan som jag är med skotern så uppfattar jag den som svår att växla, trots låga varvtal. Går trögt att röra spaken, ibland far man för långt, eller hamnar i nått friläge mellan, eller så liksom fastnar den. Är detta "normalt" eller tecken på nått vajsing? Hur/var kolla oljan i lådan och nivå?

God Jul på er alla!
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
33
Örnsköldsvik
3/ Verkar vara normal höjd på den ser inget anorlunda iaf. Våran var rätt så tungstyrd i låg fart också.

4/ när du byter styrstål kommar det blir stor skillnad

7/ Växelådan är så där på den (var på våran förra iaf) men man lär sig efter ett tag hur mycket man ska ta i osv
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
2/ Min far har en -92a som gått runt 1800 mil och motorn är orörd... spinner hur gött som helst.
Men visst, borrar man och byter kolvar/ringar så får man ju en "ny" motor... men lite överkurs.

3/ man kan justera om boggien och på så vis få mer eller mindre tryck på skidorna. Mer tryck bättre styrning men trögare styrning. Mindre tryck, lättstyrd men kan svänga sämre. Nya styrstål med coromant mitt under kommer göra underverk på is.

7/ Växellådorna är rätt trögväxlade... går bättre när man kört ett tag och lär sig vissa "trix" Om den känns trög kan man köra fram eller bak en bit till innan man försöker växla igen (kan underlätta eftersom den kan vilja låsa sig om den belastas av tex. en backe)
Sen mitt trix för att växla till hög från back är att först skjuta in lågväxeln och sen direkt bak till hög.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Snabba svar! Tackar! (Bara några punkter kvar då, hehe!)

Jo, en sak till: Hur kommer man åt att byta hastighetsvajern? Verkar som den undre änden försvinner nånstans inunder.
 

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Har en kompis med en sån där skoter, de är ju riktiga björnar, stora och starka, dom går när dom andra skotrarna kör fast... även på den låter variatorerna som att dom håller på sprängas, och även de där med att dom växlar konstigt... dom går nog minst 1500 innan du behöver byta kolvar.. skulle själv vilja köpa nå liknande då dom är bra att dra med...
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Snabba svar! Tackar! (Bara några punkter kvar då, hehe!)

Jo, en sak till: Hur kommer man åt att byta hastighetsvajern? Verkar som den undre änden försvinner nånstans inunder.
skruva loss sekundär variatorn så kommer du lätt åt att ta loss vajern som sitter på drivaxeln.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
nix, ta bara loss variator remman först och sen är det en 13 nyckel till bulten mitt på variatorn, sen är det bara att dra loss den och lirka ut den, kan vara trångt mot baljan. På axeln bakom sitter en krysskil som kan trilla ner. Och håll koll på hur många shims (brickor) som ligger på axeln bakom/framför så du får samma mått när du monterar tillbaka den.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
nix, ta bara loss variator remman först och sen är det en 13 nyckel till bulten mitt på variatorn, sen är det bara att dra loss den och lirka ut den, kan vara trångt mot baljan. På axeln bakom sitter en krysskil som kan trilla ner. Och håll koll på hur många shims (brickor) som ligger på axeln bakom/framför så du får samma mått när du monterar tillbaka den.
Aha igen! Det låter ju klart hanterbart! Tackar!
 

Dragonforce

Aktiv medlem
1 jan 2000
70
0
6
38
falun sverige
svar 5. lappen står på luftburken ellehur. Du ska smörja drivaxellagret. sitter nedanför sekundärvariatorn där vajern till hastighetsmätaren går in. om du kollar sitter det en fettnipel där. :)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
svar 5. lappen står på luftburken ellehur. Du ska smörja drivaxellagret. sitter nedanför sekundärvariatorn där vajern till hastighetsmätaren går in. om du kollar sitter det en fettnipel där. :)
Japp, den sitter på luftburken! Finemang, fler frågetecken uträtade!
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
1 :7 kg och uppåt.har för mig våran widetrack hadde precis under 8 kg när den hade gått 340mil.

2 :byt om du är osäker.enkel och relativt billig åtgärd som bara gör gott.du kan hona cylindrarna om dom ser repiga ut.vid 800-1000mil så är det absolut dags för kolvbyte.

3:den är normalhög dvs ej ombyggt eller liknande

ang styrningen så har widetrack extremt dålig styrförmåga så sattsa på riktiga cormantstål.dyra men då får du nog bättre styrning.

antar att det är backen du har problem att få i och det är normalt.
sitter en gul sticka på växellådan.
oljan tappar du ur under skotern .
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
OK, lite olika bud här om den förväntade hållbarheten! Brukar ju vara så iofs, hehe!

Tror jag satsar på att chansa att den klarar sig utan kolvbyte iaf denna säsong, men ska kolla kompet för säkerhets skull.

Jag hann vara och köpa vanliga styrstål igår, kikade på cormant-varianten men de ville ha 800 spänn för dem mot 250 för standard så blev lite snål. Tänkte också att cormant med sin vassa "egg" kanske river sönder flaket på släpet då det är av skivtyp. Kan iaf konstatera att med nya stål så blev styrförmågan i krypfart väldigt mycket bättre! De gamla var ju av/vinklade jämnt med första bulten. Den fick också klart bättre styrrespons i högre fart.

Vad gäller att hastighetsmätaren inte visar nått så så den lokala "dealern" att det oftast inte är wiren som går av utan en liten kort "fjäder" som sitter mellan drivaxeländen och den vinkelväxel som wirens undre ände sitter i. Den fjädern i sin tur går ofta av om det närliggande drivaxellagret börjar ha gjort sitt. Tydligen så ska det lagret smörjas med att man sätter fett i vinkelväxeln, något som "de flesta" inte gör. Ofta när det lagret börjar vara kasst så börjar det låta illa när mattan rullar och det är faktiskt precis vad det gör, det "skriker" till som av nått torrt lager då och då! Så jag köpte både lager+fjäder och ska som nästa punkt på programmet ta lös växeln och lagret och byta fjäder/lager vid behov.

Elstarten började också funka fint med ett nytt batteri! Det gamla ville inte komma upp i spänning, antagligen kortslutning i nån cell.

Fick också en engelsk originalinstruktionsbok av "dealern"! Jättebra!

Noterade att när man bromsar så dras skivan lite i sidled? Är det normalt? Borde det inte vara som vanligt att det trycker jämnt från bägge hållen?

Vad har ni för olja i växellådan? I boken så hänvisar de såklart till nått Polaris-special.

Märker också att den verkar vilja "tveka" vid gaspådrag från tomgång/låga varv, även som varm. Märks mest vid gas från tomgång då den nästan storknar ibland, men även vid körning på låga varv då det ger en "turbokick" när varvet ökat en bit. Verkar vara som om den får för mycket soppa på låga varv. Finns det kanske nån luftskruv att testa med, eller måste man labba med nått lågfartsmunstycke?

Undrar slutligen vad era erfarenheter rörande kylningen av motorn är? Körde på ett hårt spår med lite lite snö på och fick ingen tänd varm-motor-lampa då iaf, så hur mycket tål de egentligen innan de blir för varma? Noterade att den lilla snö som hamnade på "kylarna" fick det att ånga iaf så varma var de nog, hehe!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Kör man utan att dra något ska den ytterst sällan gå varm. Men drar man tex. pulka, doning på hårt spår/skare i rätt låg fart så brukar lampan tändas. Man kan lasta snö på fotstegen ovanför kylarna för att på det sättet hålla motorn kall vid sånt före.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Arrrghh!!! Har nu ägnat kvällen åt att ta lös vinkelväxeln till hastighetsmätaren för att konstatera att mycket riktigt var det den lilla fjäderstumpen som var av som gjorde att mätaren inte visar nått. Orsaken var också som "dealern" gissade, ett kasst drivaxellager, ja så kasst att det hade separerat sig totalt! Bara mittendelen satt kvar på axeln. Såg på det nya lagret att det fanns en separat typ låsningsgrej som ska fästas på axeln innanför lagret med en liten insexskruv. Antog då att även det gamla lagret var konstruerat så, så försökte får bort bara lagrets centrumdel. Det gick dock inte. Torkade då rent och fann att det verkar som om det gamla lagret var i en del, dvs "låsningsgrejen" och lagret är en del. Dessutom har låsningsgrejen två insexskruvar, som sitter innanför tunnelplåten klart taskigt till. Skruvarna verkar också vara i tum, nått mellan 3 och 4 mm. Hade inga tum-insex alls så fick ge upp... Är det nån som har bytt det lagret och kan svara på:

1/
Om det är som jag tror, att det gamla lagret och den innanförliggande "låsningsgrejen" är en enda del(det är så nött så svårt att se)?

2/
Vilken tum-storlek som det är på insexorna och vilken sort av insexnyckel ni använde för att få lös dem då de är innanför tunneln knappt åtkomliga utifrån eller underifrån?

3/
Axeln dras nedåt bakåt av mattspänningen också, så även om lagercentrum går att få lös så tänker jag mig att det blir svårt att centrera det i hållarplåtarna. Så vad göra åt det? Lossa på mattspännarna?

4/
Allmänt, hur gjorde ni för att byta lagret?

Tips tages emot tacksamt!!
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
1/ Det ska vara en separat ring för låsningen. Även om du lossar insexskruven så kan den sitta som ett berg. Ringen måste vridas i förhållande till lagret för att lossna.

2/ Vet inte storleken men det ska gå komma åt låsskruven inne i bandtunneln... men som sagt, det är trångt.

3/ Lossa mattspänningen så mycket du kan... det underlättar och är nästan ett måste. Du kan prova lägga klossar under mattan när den hänger ner sen för att minska trycket på drivaxeln ytterligare.

4/ får du bara loss gamla lagret så ska det nya gå lätt att få på plats. Se bara till att inte sätta fast låsringen förrän du dragit fast lagret och axeln ser centrerad ut.
Pumpa heller inte i för mycket fett på engång. smörj helst lite och ofta, då håller lagret länge.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
1/ Det ska vara en separat ring för låsningen. Även om du lossar insexskruven så kan den sitta som ett berg. Ringen måste vridas i förhållande till lagret för att lossna.
Hmmm.. Skumt! Som jag skrev så har det gamla lagrets låsring två insexskruvar, inte en som det nya. Kikat mer på det gamla idag och det ser verkligen ut som att lagret bara består av en del. Dessutom har det nya lagrets låsring ingen sådan funktion att det kan fästas ihop med lagret genom vridning, låsringen har bara en fals som en del av lagret passar in i, men kan alltså sen vridas runt hur mycket som helst.

2/ Vet inte storleken men det ska gå komma åt låsskruven inne i bandtunneln... men som sagt, det är trångt.
Tycker även det borde gå att komma åt från baljan när axeln ligger längst ned i tunnelhålet, åtminstone om man kortar av en vinkelinsexa lite.


3/ Lossa mattspänningen så mycket du kan... det underlättar och är nästan ett måste. Du kan prova lägga klossar under mattan när den hänger ner sen för att minska trycket på drivaxeln ytterligare.
Mattspänningen är väl låsmuttrarna som sitter i änden på en bult med ögla i?

4/ får du bara loss gamla lagret så ska det nya gå lätt att få på plats. Se bara till att inte sätta fast låsringen förrän du dragit fast lagret och axeln ser centrerad ut.
Pumpa heller inte i för mycket fett på engång. smörj helst lite och ofta, då håller lagret länge.
Som sagt, det nya lagret och dess låsring går inte att sätta ihop med varann, kan bara ligga mot varann.

Fann det väldans svårt att få centrerat axeln då den dras både nedåt och bakåt av mattan. Gick bättre genom att lyfta upp skotern baktill så mattan blev fri, släppa vad jag tror är mattspänningen(se ovan) så att jag kunde lyfta av de långa ändorna på boggifjädrarna, sätta ett spännband om drivaxeln fram till främre "kofångare" och spänna så det drog axeln i centrum vågrätt och sen lyfta lätt med en domkraft under drivaxel/matta så att axeln även centrerades lodrätt.

Tyvärr(hehe!) är det julafton idag så kan inte få tag på några tum-insexor så att jag hade fått testa om insexorna går att få lös. Hade ju tänkt köra lite under helgerna, hehe! (Går de inte att få lös utan att det känns som man riskerar att dra sönder skallarna så blir det krisigt!!!)
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
kanske inte finns nån låsning på ringen på det gamla, i såfall så ska lagret lossna direkt när du lossar dom två låsskruvarna.
På nya lagret, är det som en kant på sidan där ringen ska ligga mot? Om du har lagret lös så låser det inte fast. titta noga så ska du nog se att hålet i lagret med kanten inte är helt i centrum. När du har axeln genom både ring o lager så får du en låsning eftersom hålet inte är i centrum, när man då vrider ringen kommer hålet i ringen resp. lagret inte ligga i cantrum i förhållande till varann och därigenom låsa fast axeln.

Kan gå komma åt skruvarna i baljan med. Annars om du vrider runt mattan så skruven pekar bakåt så brukar det finnas plats att skruva inne i tunneln.

Det du beskriver som mattspänning tycker jag låter som fjäderspännarna. Mattjusteringen sitter längst bak, bakom dom bakersta hjulen i boggien. Du kan behöva lossa bultarna på dom bakre hjulen oxå för att axeln ska kunna glida i skenorna. (lite osäker på om man behöver lossa dom men tror det)

Försök inte lossa låsskruvarna förrän du har ett verktyg som passar, kan annars bli besvärligt att lossa dom om dom blir runddragna. Då måste man borra bort dom och det kan bli knepigt inne i boggien. Skulle kunna gå att spräcka ringen/lagret också om du kommer åt att såga ett jack i ringen. Men det är sista utvägen.

God Jul o lycka till :)
Ps: med lite tur kanske det ligger en sats insexnycklar i tumstorlek i nån julklapp :)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
AHA x ett antal ggr!!! :D

Så låsningen sker på ett så finurligt sätt att det sker mha asymmetri! Nu blev jag impad (av både konstruktionen och dina kunskaper!)

Fjäderspännare, ja det är det ju såklart! Inte lätt med såna "moderna" konstruktioner när det bara är de "avancerade boggielösningar" på Ockelbo 600 och 6000 man har tidigare erfarenhet av, haha! Men det fick i alla fall mattan att bli klart slackare när jag släppte på dem, kanske räcker med det.

Var in till "stan" och fann att Coop Bygg hade öppet så fick tag på en sats med massor med insexbits och förlängare som är så smala att det nog ska gå att komma åt snett bakifrån/nedifrån i tunneln som du skriver. (Ids nog inte slå in dem dock, hehe!)

Hoppas bara nu att inte det andra lagret som väl är inne i lådan/kedjehuset också är dåligt med tanke på den belastning som det har fått utstå med ett totalkasst lager på variator-sidan.

God Jul och tack för alla hjälp! :D
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
1/Se bara till att inte sätta fast låsringen förrän du dragit fast lagret och axeln ser centrerad ut.
Funderar på detta(har inte fortsatt skruva än, "julledigt" från sånt nu, hehe). Vad menar du med "dragit fast lagret"? Satt fast det mellan de två hållarplåtarna? Om ja så hur ska det gå till att kunna vrida låsringen i förhållande till lagret då lagret/plåtarna är på plats och i vägen? Åtkomsten från bandtunneln för att göra nått sånt, liksom att kunna lokalisera och sen dra fast låsskruven är ju definitivt inte bra.