Har talat med återförsäljaren som sa att det är lite pyssligt att ta isär och sätta ihop sekundären då fjädern som är där inne ska ha rätt spänning mm. Fjädern skulle typ vridas 1/3:delsvarv eller nått sånt. Har nån av er kunskap om hur isärtagning/ihopsättning bäst utförs, hehe? Schimsen är tydligen c:a 0,8 mm, så kanske behöver 2-3 st. Remmarna jag har verkar inte nötta, de är 34 mm breda vilket han menade är typ som en ny.
Ta lös den från skotern och in i verkstan.
Ta en tuschpenna och rita ett svart streck tvärs över den, börja vid låsringen på baksidan och rita rakt ut (radie) och fortsätt över båda skivorna. Detta för att ha ett referensstreck på hur den satt.
Ta lös låsringen på baksidan, och HÅLL IHOP SKIVORNA så den inte sprättar iväg okontrollerat. Sen drar du försiktigt isär skivorna och släpper samtidigt efter tills fjädern slutar dra. Lyft inte isär skivorna helt än! Där ritar du ett streck med en annan färg, tex röd, tvärs över variatorn som förut.
Nu har du två streck. ett tex rött streck (startläge vid ihopmontering)
Och ett svart streck. (Mål-läge vid ihopmontering)
Sen är det bara att lyfta isär och fylla på med schims!
Ibland sprättar fjäderjä-eln åt pipan iallafall, fast man är försiktig då man tar isär den. Då får man försöka använda njuren (huvet) och klura ut hur den satt. Brukar synas vilket av hålen i variatorn som är "blankslitet". Där satt sannolikt fjäder-eländet.
Det finns anledning att äta växthormon och låta en ny 3:e arm växa ut för denna övning. Ett annat alternativ är att ta med en polare. Jä*ligt besvärligt att få ihop den, sträcka upp/hålla emot fjädern och samtidigt få dit låsringen... :eviltongue: Lugnande tabletter kan också behövas, man kan bli lite "het" då den sprättat iväg 14:e gången under ihopmontering.
Nej, det är egentligen inte så svårt, du fixar det garanterat.
Fråga vidare om nåt är oklart! :hello: