Indy WideTrak-frågor

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu har följande saker konstaterats:

1/ Som det nu är så hamnar remmen 3-4 mm ovanför skivan.

2/ Har nämligen sett andra trådar där man säger att sekundären ska kunna glida lite på axeln.

3/ Något är inte bra vad gäller tomgången och gensvar vid gaspådrag från tomgång.
1. Där har du problemet. Du måste schimsa isär sekundären litegrann, alternativt justera på justerskruvarna (om det finns några, brukar bara vara nyare maskiner som har dom). Remmen ska ligga i höjd med skivorna. Schims finns hos din handlare. OBS! Gör detta med ny rem!

2. En del skotrar har "flytande sekundär" och en del har fast. Jag rekommenderar att du gör den flytande, då linjerar variatorerna sig själva, så att säga, = mindre remslitage.

3. Gissningsvis för små lågfartsmunstycken. Prova gå upp ett eller två steg.
 

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
Frågan är bara hur länge den sitter fast, återkommer när den lossnat :)
Kan säga att den har lossnat nu... så cylindrisklåsning funkade inget vidare...
Får prova nåt slags silikonliknande och se om det sitter bättre.
Vet att original satt det nåt som såg ut som blå packning på tub.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
1. Där har du problemet. Du måste schimsa isär sekundären litegrann, alternativt justera på justerskruvarna (om det finns några, brukar bara vara nyare maskiner som har dom). Remmen ska ligga i höjd med skivorna. Schims finns hos din handlare. OBS! Gör detta med ny rem!
Hmm.. På sprängskissen över sekundären så ser det ut att sitta typ vanliga 10mm brickor mellan. Såna är ju just vad som finns på utsidan som håller fast sekundären. Så kanske funkar att slänga in en sån mellan? Eller är det nått speciellt med "schims"?

2. En del skotrar har "flytande sekundär" och en del har fast. Jag rekommenderar att du gör den flytande, då linjerar variatorerna sig själva, så att säga, = mindre remslitage.
Låter vettigt! Axeln har ju iofs inte splines utan en kil, men den är ju rätt så lång så borde finnas marginal att tillåta en del spel.

3. Gissningsvis för små lågfartsmunstycken. Prova gå upp ett eller två steg.
Undrar då varför dessa är för små nu? Rimligen har de väl varit lagom tidigare. En sån förgasare har ingen accpump väl?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Kan säga att den har lossnat nu... så cylindrisklåsning funkade inget vidare...
Får prova nåt slags silikonliknande och se om det sitter bättre.
Vet att original satt det nåt som såg ut som blå packning på tub.
OK, bra att veta! Väntar kanske tills du har hittat rätt medel så slipper jag också experimentera, hehe!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. Hmm.. På sprängskissen över sekundären så ser det ut att sitta typ vanliga 10mm brickor mellan. Såna är ju just vad som finns på utsidan som håller fast sekundären. Så kanske funkar att slänga in en sån mellan? Eller är det nått speciellt med "schims"?


2. Låter vettigt! Axeln har ju iofs inte splines utan en kil, men den är ju rätt så lång så borde finnas marginal att tillåta en del spel.


3. Undrar då varför dessa är för små nu? Rimligen har de väl varit lagom tidigare. En sån förgasare har ingen accpump väl?
1. Det är inte vanliga brickor. Schimsen du ska använda sitter inne i variatorn, dom är jättetunna (nåja, finns i olika tjocklekar) och stort hål, typ 3-4 cm. Du förstår då du tar isär variatorn...

2. Kil går utmärkt, det har dom allra flesta med flytande variator!

3. Nej, ingen acc-pump. Munstycken kan ju vara bytt nån gång om den gått på annan höjd över havet förut tex. Ta isär och kolla vad som sitter i den. Tror 35 är original lågfart. Kolla här, finns i sprängskisserna: http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp
Annars har väl din handlare info om det också...

Lycka till! :ciao:
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
1. Det är inte vanliga brickor. Schimsen du ska använda sitter inne i variatorn, dom är jättetunna (nåja, finns i olika tjocklekar) och stort hål, typ 3-4 cm. Du förstår då du tar isär variatorn...
Skrev "brickor" då det var just på http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp jag kollade in hur sekundären ser ut och där kallas de "washer", men litar på dig att de är "special" ;)

3. Nej, ingen acc-pump. Munstycken kan ju vara bytt nån gång om den gått på annan höjd över havet förut tex. Ta isär och kolla vad som sitter i den. Tror 35 är original lågfart. Kolla här, finns i sprängskisserna: http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp
Annars har väl din handlare info om det också...
Jo, ska ta lös/isär gasarna så att jag ser att de är rena inuti också. Har bara haft lös slangen och dess fäste där under och sett att det såg rent ut.

Lycka till! :ciao:
Tackar för det och infot!! Det är ett trevligt forum detta med hjälpsamt folk! :D
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Har talat med återförsäljaren som sa att det är lite pyssligt att ta isär och sätta ihop sekundären då fjädern som är där inne ska ha rätt spänning mm. Fjädern skulle typ vridas 1/3:delsvarv eller nått sånt. Har nån av er kunskap om hur isärtagning/ihopsättning bäst utförs, hehe? Schimsen är tydligen c:a 0,8 mm, så kanske behöver 2-3 st. Remmarna jag har verkar inte nötta, de är 34 mm breda vilket han menade är typ som en ny.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Har talat med återförsäljaren som sa att det är lite pyssligt att ta isär och sätta ihop sekundären då fjädern som är där inne ska ha rätt spänning mm. Fjädern skulle typ vridas 1/3:delsvarv eller nått sånt. Har nån av er kunskap om hur isärtagning/ihopsättning bäst utförs, hehe? Schimsen är tydligen c:a 0,8 mm, så kanske behöver 2-3 st. Remmarna jag har verkar inte nötta, de är 34 mm breda vilket han menade är typ som en ny.
Ta lös den från skotern och in i verkstan.

Ta en tuschpenna och rita ett svart streck tvärs över den, börja vid låsringen på baksidan och rita rakt ut (radie) och fortsätt över båda skivorna. Detta för att ha ett referensstreck på hur den satt.

Ta lös låsringen på baksidan, och HÅLL IHOP SKIVORNA så den inte sprättar iväg okontrollerat. Sen drar du försiktigt isär skivorna och släpper samtidigt efter tills fjädern slutar dra. Lyft inte isär skivorna helt än! Där ritar du ett streck med en annan färg, tex röd, tvärs över variatorn som förut.

Nu har du två streck. ett tex rött streck (startläge vid ihopmontering)
Och ett svart streck. (Mål-läge vid ihopmontering)

Sen är det bara att lyfta isär och fylla på med schims!

Ibland sprättar fjäderjä-eln åt pipan iallafall, fast man är försiktig då man tar isär den. Då får man försöka använda njuren (huvet) och klura ut hur den satt. Brukar synas vilket av hålen i variatorn som är "blankslitet". Där satt sannolikt fjäder-eländet.

Det finns anledning att äta växthormon och låta en ny 3:e arm växa ut för denna övning. Ett annat alternativ är att ta med en polare. Jä*ligt besvärligt att få ihop den, sträcka upp/hålla emot fjädern och samtidigt få dit låsringen... :eviltongue: Lugnande tabletter kan också behövas, man kan bli lite "het" då den sprättat iväg 14:e gången under ihopmontering.

Nej, det är egentligen inte så svårt, du fixar det garanterat.

Fråga vidare om nåt är oklart! :hello:
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Haha! Vilken förstklassig kombination av rå humor och information!!! :D Ska ge mig på det hela ASAP ;)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Sådärja! Då har man tre armar då, haha! Nä skämt å sido, det var inte så värst knöligt att få dit några extra schims i sekundären trots allt(mycket beroende på bra instruktioner!). Mest besvärligt var det att det var en aning ihoprostat så jag fick ta en avdragare för att få isär variatorn, liksom att jag inte hade en nog stor låsringstång. Tången gick dock med nöd å näppe att använda genom att jag tog en polygrip och klämde igen den till max på så vis.

Mätte avståndet mellan skivorna innan jag tog isär och fann att det var c:a 32 mm(remmen är drygt 34mm) så tänkte jag sätter dit alla tre schims med totaltjocklek på c:a 2,4mm. Det fick remmen att ligga ungefär jämnt med skivorna, kanske lite lite innanför. Det fick också växlandet att bli gudabenådat enkelt jämfört med före! Skillnad som på natt och dag!! :D

Tomgången som var lite låg tidigare var nu nog så hög, bortåt 2500 rpm. Iofs så drar den inte iväg förrän vid c:a 3500 rpm så marginal finns iaf. Den tar lite "tvärt" också när inkopplingen sker. Förresten, är "drag" från c:a 3500 rpm normalt?

Å så slutklämmen: Kollar ni komp genom att dra i startsnöret några ggr? Eller kör ni starten? Om ni kör starten, hur gör ni då med tändkablarna, tänker att man brukar behöva jorda dem för att inte skada tändningen, eller minns jag fel?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1. Sådärja! Då har man tre armar då, haha!
2. Det fick också växlandet att bli gudabenådat enkelt jämfört med före! Skillnad som på natt och dag!! :D
3. Förresten, är "drag" från c:a 3500 rpm normalt?
4. Kollar ni komp genom att dra i startsnöret några ggr? Eller kör ni starten?
5. Om ni kör starten, hur gör ni då med tändkablarna
Kul att det gick vägen för dig!

1. Hehe... ;)
2. Kanonbra! Du lär kanske spara lite rem också då den låg och slirade ganska hårt på tomgång förut.
3. Ganska normalt på en "arbetshäst" som din. Givetvis möjligt att bestycka om primären. Tex ny fjäder med högre starttryck och samma sluttryck. Skulle höja tillslagsvarvet några hundra varv. Tror inte du ska sänka tillslag iaf, då blir den så svag vid tillslag.
4. Smaksak, ska inte spela någon större roll. Dom flesta drar. Dra tills nålen står still, bestämda drag, ca 5-8 ggr brukar behövas.
5. Isf kan ju trycka i stiften i hattarna och lägga dom mot jord, tex mot grenröret, typ som då du kollar gnistan på stiften. Då är spolarnas belastning oförändrad.

Börjar snart vara i toppskick din maskin, va?

Hur blev det med din tidigare fråga:
"Något är inte bra vad gäller tomgången och gensvar vid gaspådrag från tomgång."
Löste det sig också nu, då den inte tuggar rem på tomgång?

Och hur gjorde du, blev det flytande sekundär nu?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Nä, tänkte nog varken höja/sänka tillslagsvarvet, såvida inte det som den har vore fel. Så det blir nog bra som det är då :)

Tomgången blev alltså högre av att jag justerade upp den. Det verkar delvis "maskera" att gensvaret(böööandet) är klent från låga varv. Verkar som det är under c:a 2000 rpm som den blir "böööig". Jag hade tänkt att nästa steg är att ta lös gasarna och kolla/rengöra dem liksom att se vilken storlek det är på lågfartsmunstyckena.

Sekundären är inte flytande ännu, tänkte att jag först skulle testköra efter schimsningen. Frågan är hur många brickor från vardera sidan jag ska ta bort? Det sitter typ 5 st på vardera sidan. På utsidan sitter det dessutom en stor bricka, då förutom gänget med mindre brickor. Tycker det ser ut som den stora håller inne variatorn, medan de små verkar hålla mot en plastbussning inne i axelhålet.

Och ja, det känns som att skicket börjar vara gott nu när så mycket saker är bytta/kollade! :D
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Tar upp denna tråd igen med en annan fundering. I en annan tråd nämnde jag att jag tycker att WT:n min är lite väl tveksam på att ta sig fram i lössnö. I helgen har jag kört lite till i c:a 70 cm lössnö, både på plan mark och i sluttningar. Jag kan konstatera att den har alldeles för dåligt driv då, om man så drar järnet så händer det att det går bara saktare och saktare tills det stannar om man drar kälken eller om det lutar uppåt främst.(smyga är också testat, funkar inte heller). Kan även konstatera att med lössnö på befintligt skoterspår så har den problem att ta sig uppför backar, den driver kasst, slirar helt enkelt.

Har en kusin som har en Lynx ST600 som ju är uppbyggd på ungefär samma sätt och han påstår sig "ta sig fram överallt". Vad som skiljer dem åt är väl främst mattan, jag mätte kammarna på min och de är i mitt tycke låga, bara 15 mm. Har inte mätt Lynxens men såg på dem samt spåren från den att de verkar klart högre.

Så vad är normal kamhöjd på en WideTrak(93:a)? Om 15 är normal, ryms det att byta matta till en med högre kammar? Såg att det finns både 23,5 mm och 32 mm som verkar passa. Vad kan man vänta sig för skillnad på befintlig 15 mms höjd och 23,5 resp. 32?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Lynx ST600 har 32mm matta. Det är stor skillnad.

Provade riktigt mycket snö i helgen med min WT. Så fort man gasade åkte man igenom - här fick man vara försiktig med gasen helt enkelt och då flöt den ovanpå som den skulle, även uppför. Lågväxel underlättar när man knixar uppför och då har man bättre kontroll på bandhastigheten också.

Helt klart är att kamhöjden skulle förbättra, men risken för nedgrävning ökar ju också om bärlagret är tunt och "kvicksanden" under är djup.
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Oj, har ST600 så mycket som 32mm:s matta! Ja då är det begripligt att den kan skotta på klart bättre.

Min WT går, som tidigare nämnts, inte riktigt bra på lite lägre varv, det vill på bli en del turboeffekt när man ökar gasen, så det gör det extra svårt att försöka smyga fram med lugna gaspådrag.

Du/ni vet alltså inte om det ryms matta med högre kammar? Sånt tänkte jag inte på att kolla då jag låg under den och kravlade tidigare i vinter, hehe. Mattan är väl annars en 50x396cm av sån typ som även andra bredbandare har?
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
OK, tackar, ska kolla runt lite så får jag ta mig en funderare om det är nått att satsa på till senare, t.ex nästa vinter.
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
På min SKS så får jag in 28mm och har ca 2mm till godo för främre kylaren, borde ju i stortsett vara samma på din.
Kapa en träkloss som är 30mm och dra runt den i tunneln så ser du ju var det tar i OM det tar i :)
 

Baggis

Välkänd medlem
21 dec 2008
140
0
16
Kalix
Hmm.. Har inte lyckats hitta nån 50x396-matta som har 28 mm:s höjd, har ni alltså sett sådana?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Går att köpa 50x396 med 32mm kammhöjd men då måste man nog byta till mindre drivhjul.
Kostar "bara" 8200kr på duells :)