Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Har en 800'a HO -05 med separat smörjning till vattenpumpen, det är så att motorn vill spotta upp och suga ur alla olja ur behållaren. Blev då tipsad om att klyva motorn och kolla packningarna till pumpen (dom röda), har gjort det nu och dom verkar fräscha, om det inte är så att dom packningarna är jätte känsliga? Eller kan det vara något annat fel?

ALL hjälp är välkommen!
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Har en 800'a HO -05 med separat smörjning till vattenpumpen, det är så att motorn vill spotta upp och suga ur alla olja ur behållaren. Blev då tipsad om att klyva motorn och kolla packningarna till pumpen (dom röda), har gjort det nu och dom verkar fräscha, om det inte är så att dom packningarna är jätte känsliga? Eller kan det vara något annat fel?

ALL hjälp är välkommen!
Är det ingen som har något tips att komma med?
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Du tänker på drivningen till olje/vattenpump? Helt säker på att packboxarna sitter som de ska? Det är ju oljebad där med en nippel på insugssidan.
 

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Du tänker på drivningen till olje/vattenpump? Helt säker på att packboxarna sitter som de ska? Det är ju oljebad där med en nippel på insugssidan.
Ja, precis. Rätt så säker, ska ta mig en till koll ikväll eller efter helgen. Känns ju som att det borde vara packboxarna som har svikit på något sätt. Man blir inte riktigt klok.
 

ChrilleV

Medlem
22 mar 2011
14
0
1
LULEÅ
En fråga ang vev axelproblemet med smörjningen. Vilka modeller är det som har problem? Vet inte vilka årsmodeller som är serie3 osv. Vet iaf att min 08a har det men vilka mer modeller och årsmodeller har det problemet? Har blivit lite yr i bollen av allt läsande och scrollande upp och ner och läst igenom dom flessta svaren just kring smörjning, men inte fått klart för mig vilka årsmodeller osv som har just problemet när man måste riva lös motorn själv för att fetta in allt på nytt.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
824
48
28
Dvärsätt, Jämtland
En fråga ang vev axelproblemet med smörjningen. Vilka modeller är det som har problem? Vet inte vilka årsmodeller som är serie3 osv. Vet iaf att min 08a har det men vilka mer modeller och årsmodeller har det problemet? Har blivit lite yr i bollen av allt läsande och scrollande upp och ner och läst igenom dom flessta svaren just kring smörjning, men inte fått klart för mig vilka årsmodeller osv som har just problemet när man måste riva lös motorn själv för att fetta in allt på nytt.
Alla vätskekylda 600 och 800 från -99 fram till dags dato har jag fattat det som.

Tog isär blocket och kollade veven idag. Och mycket riktigt...ett lager hade skurit och inte var det mycket fett kvar där inte! Blir till att lämna in veven för balansering ev riktning samt byta samtliga packboxar och ett nytt lager. Förresten vad är det för kostnad för lager och packboxar till 800R motorn?

Skotern hade för övrigt gått 450 mil enligt mätaren innan haveri.
 

Lumbo

Ny medlem
28 mar 2011
2
0
1
ALNÖ
Japp då var det min tur också! Skinkan sprack och slog sönder blocket efter 350mil på min Renegade 800-08.

Jag blir så djävla pisst när jag läser om alla andra som råkat ut för samma skit.

Vad fan är det för grejor?

När jag tänker efter så tyckte jag att den dragit mer olja den sista turen och
den lät lite hårdare i gången men inte oroande samt att tomgången var lite högre.

Jag kan också erinra mig att för 6 veckor sedan så tvärdog den mitt på en sjö för att
sedan starta direkt.

Man undrar om det finns ett samband?

Ska vi alla göra uppror och kräva nya grejor eller ska vi byta sida????????????

Nu står man här och måste lägga upp 30 000 extra som hade behövts till
Freeridern:

blir så dj förbannad.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Japp då var det min tur också! Skinkan sprack och slog sönder blocket efter 350mil på min Renegade 800-08.

Jag blir så djävla pisst när jag läser om alla andra som råkat ut för samma skit.

Vad fan är det för grejor?

När jag tänker efter så tyckte jag att den dragit mer olja den sista turen och
den lät lite hårdare i gången men inte oroande samt att tomgången var lite högre.

Jag kan också erinra mig att för 6 veckor sedan så tvärdog den mitt på en sjö för att
sedan starta direkt.

Man undrar om det finns ett samband?

Ska vi alla göra uppror och kräva nya grejor eller ska vi byta sida????????????

Nu står man här och måste lägga upp 30 000 extra som hade behövts till
Freeridern:

blir så dj förbannad.
En ide är väll att kanske fundera på att prova något annat märke?
 

boonden

Välkänd medlem
25 mar 2008
150
0
6
umeå
hjælp har en kompis som har en rave och vi behøver lite hjælp..

1..hur ska man fylla på fett utan och klyva motorn någong som vet var och hur man ska gøra ska man værma och hælla eller trycka med spruta?

2. hur vet man nær det ær nog så man inte hæ in før mycket fett?

tack i førhand..
 

KTM

Välkänd medlem
20 jan 2010
162
0
16
Örnsköldsvik
@boonden, Gör det ordentligt istället, det finns inga genvägar! Visst kan man i teorin fylla fett bakom packboxarna, men du måste fortfarande bort med variatorn resp statorn för att kunna ta bort packboxarna. Att ta bort dessa och trycka dit nya efteråt är ingen bra ide då packboxarna är gjorda för att monteras INNAN blockhalvorna monteras ihop. Det är INTE speciellt mycket mer jobb att ta isär blocket och göra detta ordentligt, dvs byt lager och packboxar. Tidigare i tråden har det svamlats om smörjnipplar för att fylla fett till lagren, men detta är total nonsens.
 

tokfort

Aktiv medlem
2 mar 2011
56
0
1
hoting
En ide är väll att kanske fundera på att prova något annat märke?
håller med åvanstående talare... har själv en summit 800 xrs -07... där den for åt skogen på 480 mil ..skar på lagrena... skotern är nu repad efter konstens regler och for nog vänta till hösten för försäljning, har provat att försöka att byta in den .. ja visst går det men handlarna drar bort en motorrenovering på inbytes priset, om man provar byta till ett annat märke.. skidoo eller lynx är och kommer vara o intressant för min del så länge dom bygger motorer samt har rem problem som dom har nu... körde cross mitten på 90talet med lynx 721 visst for en å annan kolv samt rem på dom åxå men vev axel gjorde jag alldrig något åt maskinen gick utan problem 900 mil.. men det var en 670 motor... en " äkta rotax".. som jag ser det samt att remmarna bara kostade 450.-...
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Har läst i stort sett hela tråden nu, mycket intressant!

Nu har ju inte jag nån serie III motor men är lite sugen på att byta upp mig till en 600 sdi och har därför ett par frågor som jag inte hittat svar på tidigare i tråden;

1.Vilka lager är fettade i en 600 sdi?

2.I dom fall där både inre PTO lagret och MAG lagren är fettade, hur vet man att inte de inre tätningarna har gett upp om fettet är väck?
Även om det är kletigt på utsidan (vid variator resp magnet) är det ju ingen garanti för att det bara är dom yttre packboxarna som är dåliga..?

Och som en följdfråga på detta; är det då någon egentlig mening med att bara fetta om och sätta ihop? Inre tätningarna är om jag förstått det rätt integrerade i lagren så om det saknas fett, är det inte säkrast att helt enkelt byta lager (och därmed tätningar) rakt av, annars känns det ju som man riskerar att få göra om alltihop inom en snar framtid. Om man inte har tur och det bara är yttertätningarna som är dåliga då förstås. Men så funkar det sällan i min värld.. ;)

Tacksam för svar / Lars
 
R

RevMan

1.Vilka lager är fettade i en 600 sdi?
Alla fyra lager på utsidan vevaxeln är fettade.
2.I dom fall där både inre PTO lagret och MAG lagren är fettade, hur vet man att inte de inre tätningarna har gett upp om fettet är väck?
Även om det är kletigt på utsidan (vid variator resp magnet) är det ju ingen garanti för att det bara är dom yttre packboxarna som är dåliga..?
Man kan försiktigt provtrycka i nipplarna på vevhuset
Och som en följdfråga på detta; är det då någon egentlig mening med att bara fetta om och sätta ihop? Inre tätningarna är om jag förstått det rätt integrerade i lagren så om det saknas fett, är det inte säkrast att helt enkelt byta lager (och därmed tätningar) rakt av, annars känns det ju som man riskerar att få göra om alltihop inom en snar framtid. Om man inte har tur och det bara är yttertätningarna som är dåliga då förstås. Men så funkar det sällan i min värld.. ;)
Helt rätt man byter lager men. Om man har fått remcord lindat runt vevaxeln och upptäckt detta i tid så är det bara att dänga dit en ny tätning. På syrrans sdi så hade statorplattan blivit fruktansvärt varm(bränt plasthölje) troligen pga att lyset varit urkopplat, och där har alltså värmen dödat yttre mag packboxen. Det hade räckt med en ny packbox och lite mer fett men eftersom den motorn hade gått 800mil så valde jag att byta lager ändå.
Problemet med Mag sidan är att magnapull och svänghjul sitter i vägen.

Har aldrig sett det själv men tydligen ska isoflex fettet lämna gula rester efters sig på tändstift och i grenrör när det förbräns.
Har iof aldrig varit i närheten av en motor där nån inre packbox har pajjat.

Provtrycker man som vanligt (genom grenrör) med skyddskapporna avtagna från nipplarna på vevhuset så borde ett läckage på packboxarna visa sig direkt.
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Tack för mycket bra svar RevMan!

En fråga till då; Dom mittre lagren, mellan cylindrarna alltså, hur vanligt är det att dom ger upp? Och vevstakslagren (storändarna)?

Tänker mest att om man ändå ska till o pressa o rikta i veven kan det va vettigt att få nya grejor rakt igenom. Fast det lär ju kosta en slant, kanske inte är värt det?
 

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Har kört 1100 mil med min 600 sdi. Fick packboxen på PTO sidan bytt på garanti vid c.a 300 mil. Motorn har fungerat klockrent hela tiden. Har beställt ny maskin men funderar på att behålla 600 an till damen eftersom den går så bra.