Vevaxelproblem på H.O motorer? (Rotax serie III)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
1/ Jag tänkte börja med att riva motorn, byta kolvar, reeds och bygga om till oljesmörjning.

2/ jag antar att det är en god ide att byta åtmistone de två som varit fettsmorda (yttersta på varje sida) även om lagerna skulle känns bra?

3/ Är jag dum om jag sätter dit standard SKF 6207/6208 utan låsstift och istället låser dem med lite loctite?
1/ Bra plan

2/ Om dom känns bra då du tvättat ur dom och blåst rent dom, så finns det ingen anledning att byta.

3/ Jag hade inte gjort det, betänk kostnaderna om ett lager börjar snurra med, då blir det vansinnigt dyrt. Då har du havererat block, och sannolikt förstörd vevaxel innan du märker att loctiten släppt. Dessutom ska det (om jag minns rätt) vara SKF C4-lager, inte standardlager.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.285
86
48
Övik
Är en del som monterat med lagerlåsning som funkar utan problem. Sen att det blir lite tråkigare att få isär halvorna nästa gång är väl en annan femma.. Men vad skiljer det i pris mot om du skulle köpa originallager från staterna?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Tack för svar,

Jag har inte jämfört pris på originallager (i usa), men skf 6207/6208 går ju att köpa för runt 150kr/st.

Jag resonerade som så att om lagerna skulle börja snurra med så har de ju skurit/havererat och en bra ombyggnad till oljesmörjning borde förhindra detta.
Det finns ju tusentals motormodeller som inte har stiftade ramlager.
men jag kan såklart ha fel i detta resonamang.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Tack för svar,

Jag har inte jämfört pris på originallager (i usa), men skf 6207/6208 går ju att köpa för runt 150kr/st.

Jag resonerade som så att om lagerna skulle börja snurra med så har de ju skurit/havererat och en bra ombyggnad till oljesmörjning borde förhindra detta.
Det finns ju tusentals motormodeller som inte har stiftade ramlager.
men jag kan såklart ha fel i detta resonamang.
Tvivlar på att det är c3 eller c4 lager för 150kr/st?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ok, sant, för C3 kvalitet får man nog lägga på runt en femtilapp.
Jag ska undersöka vad originallager från usa kostar.
Jag skulle gärna byta alla fyra (yttre) ramlager samt packboxarna när jag ändå delar motorn.

Skulle vara kul att hitta information om någon som använt standard c3/4 (ej stiftade) lager och höra deras erfarenhet av detta.
 

berat

Välkänd medlem
12 jan 2010
114
0
6
Finns ju igentligen väldigt enkla botemedel mot dessa problem.

1. Sluta plåga livet ur maskinerna över sjöar och i djup snö.

2.Om man nu mot förmodan har plågat den hårt,så efter avslutad plågning,pumpgasa lite eller vik upp choken i några sekunder.

3.Byt variatorrem i tid och se till att motorn är rätt linjerad,så slipper man remsprängningar med tyra motorhaverier som följd.

4.Vid motorrenovering,använd ENBART orginal komponenter.

Finns säkert 100 andra punkter som jag inte tagit med,men man måste ju som skoterägare tänka på att en skoter lever ju ett riktigt hundliv,och utsätts för påfrestningar som inte många andra fordon blir bestraffade med.
Är i skrivand stund bilmekaniker men har jobbat med 2-T skotermotorer i väldans många år före det, och sett det mesta i haveri-väg...9 fall av 10 är det användarfel av ägaren.
Har själv kört Rotax Serie III motorn sen den kom 1999 och jag har som största problem råkat ut för en trasig magnapull,nu har jag inte varit ägare till en 800cc Rotax än,så jag kan inte uttala mig så mycket om just den.

Fick ur min MXZ 600-99 986 mil innan den såldes,bytte kolvar med tilhörande komponenter i förebyggande syfte vid 660 mil....antal driftstörningar:0

MXZ 600-00 1024 mil,kolvbyte vid 586 mil.antal driftstörningar:0

MXZ 700-01 828 mil kolvbyte precis innan försäljning,antal driftstörningar:1 "magnapull"

MXZ 500 SS-05 721 mil inget kolvbyte än.Driftstörningar:0

MXZ 600 HO-07 i dagsläget 551 mil och i nuläget antal driftstörningar:0.

Kort och gott: Plåga inte skiten ur maskinerna och serva dom noggrant,så har man hållbar maskin som man kan lita på.
Min nästa motor kommer säkerligen också bli en Rotax...gillar verkligen den motorn.

Håller me dig fullt ut bra skrivet.

Jag och farsan åker rotax serie3.. 600 & 700 med liknande miltal fungerat klockrent, och har inga planer på att fetta om.

Denna hysteri med veven tycker jag verkar överdrivet, Mycket handlar om hur man kör, Service, och en skvätt bondröta.

MEN Rotax 800 Twin'arna vad ved jag men dom kanske är mer utsatta för ras.

Tack för mig
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
No som borrat egna och borrat upp befintliga smörjkanaler, har ni tips på vilken borrdiameter som är lämplig att använda?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Antonol, haha ja, nog har jag hört om 503or som gått mer än 20min med trasiga packboxar, hurevida de stämmer har jag inga belägg för. Har du några tips på motorer som pallar lite extra andningshjälp via vevhuset så får du gärna lista dem ;-)

lägger upp en favorit i repris, jag vill veta vilken motor som hade gått ifrån detta med fungerande radialaxeltätning...

 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Grejen är när en packbox går på en motor med oljesmort lager så går dom så dåligt så man börjar leta fel... men på rotaxen med fettsmort så har man fortfarande en packbox innanför och då märker man ingen skillnad tills lagret är stumt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Du menar på 1200an? Där körde jag först med rotax packboxar men bytte sedan till en polaris packbox och då höll den. Nu var väll det lite extremt tortyr packboxarna fick utstå med laddtryck mm.

Men på 770in har jag byggt om till oljesmort.
Tror samma där ska man på med turbo på en rotax är det nog en god ide att bygga om till oljesmort, dels märker man direkt om packboxen är dålig och ingen risk att lagret går torrt.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Ok!
men vad tror du, är polaris OME packboxen en bättre kvalitetsmässigt eller var de fel toleranser med rotax? Eller hade du bara tur att den inte gav upp?
hur många polaris körde du och hur många rotax?
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
ok rotlufs, var har du hört de?
vem sa de? hade personen i fråga någe som hellst kött på benen för att få göra ett sådant uttalande?
känner du att de var ett inlägg som tillförde mkt till denna tråd?

Jag menar inte att hoppa på dig personligen, men de måste få ett slut på spekuleringar och lösrykta kommentarer i denna tråd. Den är så gles på vettig och lärorik information nu att de e hemskt-..

Åter igen, intet personligt, men en markering til ALLA, att bita sig i tungan/sätta tummarna i skruvstäd, innan de skriver mer lösrykta saker här :)

tex. hur smörjer du med 2-takt?
det är motorns arbetscykel, inget annat..
Jag håller med dig helt, ska man ge råd i sådana här frågor så ska det vara jävlar korrekt det man skriver. En till grej jag stör mig på i denna tråd är att flera skyller på föraren, remsprängningar och dyl. Visst det spelar in..men det är INTE ett skapat problem, det bevisar väl denna 52 sidor långa tråd.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.245
1.084
113
Stora Blåsjön
Ok!
men vad tror du, är polaris OME packboxen en bättre kvalitetsmässigt eller var de fel toleranser med rotax? Eller hade du bara tur att den inte gav upp?
hur många polaris körde du och hur många rotax?
Det går inte att köra med polaris packboxen på dessa rotax då det är 35mm axel på rotax och 30mm på polaris. Jag körde med 670ins packbox. Gick väll 4-5 sånna packboxar. Polaris packboxen provade jag bara 1st av och den höll så länge vintern varade och det med skenande laddtryck på över 1.2bar.
Rotax packboxaerna klarade inte änns 0.6bar
Största skillnanden på packboxarna är på polarisen så går plåtstommen väldigt nära axeln.
 

Wenjad

Aktiv medlem
31 aug 2008
74
0
6
Nej nu har jag bestämt mig, ur med spisen och fetta om. Men var hittar man nån avdragare till variatorn, de packningar som behövs och i värsta fall lager? Har letat järnet men ej hittat något.. Tänkte även byta kolvar, är det original brp som gäller, eller ska man handla dom andra "Wössner" doningarna? Svar via pm är nog bäst, tillräckligt med massa dumma frågor som mina i denna tråd redan.