Projekt budget packkälke

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nu har jag äntligen kommit igång med budgetkälken till skotern. Någon bild från utgångsläget finns tyvärr inte men ni fattar nog endå.
Stommen blev ett gammalt oljefat. Mycket gammalt då det är ett galvat med järnringar runt istället för pressningar. Det var det enda tomma fatet som inte botten var sönderfrusen eller upprostad på.
Här har jag skurit bort ringarna och kapat upp för luckan: OBS mobilbilder!

Insidan. Det får då plats mycket skrot i den sen när den blir klar. 200 liter närmare bestämt.

Järnringarna som ska svetsas tillbaka för att ge stabilitet och fästa ramen till skidorna i samt gångjärnen till luckan:

Ovanpå ska det bli en lucka med gångjärn så man slipper få in snö i den. Skidorna får vi se vad det blir för något men det lutar åt ett par gamla trickskidor i plast som är det enda jag hittat hittills. Skidorna blir nog det enda som inte blir överdimensionerat men de ska bytas ut om jag kommer över något bättre. Namnet på den är redan bestämt, likkistan! Jag hittade en ganska rutten skogsmus som drunknat i fatet för många år sen. Målet med det här bygget är att få en packkälke så jag får med isborren, verktyg, reservdunk och ved ut på pimpelfisket och bli av med lite skrot. Sen blir den ju lite frän också. Jag blir nog ganska ensam om den här :laugh: Jag hade som mål att få klar botten idag men svetshjälmen slutade att blända av så jag fick lov att ge mej. Den har inte kostat mej en krona än och kommer nog inte att göra det heller förutom gångjärn och lås av något slag till luckan. Men vad tycks hittills? Tror ni att det kommer fungera? Måste göra ett drag i samma stil till skotern sen.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Här kommer fortsättningen med lika dålig bildkvalitet som förut :eviltongue:
Svetsade fast ringarna på tunnan

Märkt ut och slipat bort galven för nästa ring

Fått dit den och dragit ihop den med spännband

Jodå, det tar sej :)

Material till skidfästet

Nu börjar ni väl fatta konstruktionen

Allt ihopsvetsat och ett fäste för skidan så den blir ledad

Locket spänns ihop så ringbitarna passar

Svetsas fast

Dagens resultat. Sen dog svetshjälmen igen så det blev inte mer gjort.

Sen så ska bottendelen svetsas dit samt lite rörförstärkningar. Sen ska skidorna få fästen och ett drag ska byggas men det får bli en annan dag.

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
Ser ju grymt fint ut!
Är skidorna gamla klassiska "Trick-skidor"?!
Så du gav upp då ? Lite svetsblindhet har väl ingen dött av ? ;)

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jepp det är gamla trickskidor som låg på sophögen.
Det blir riktiga plåtskidor sen när jag får tag på att par såna men just nu så tar jag vad huset erbjuder.
Sista kvarten svetsade jag utan att kolla så det blev lite som det blev. Jag ser nog illa endå.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Nejdå, jag hade hjälmen på. Den bländar lite så det går om man kisar lite. Igår däremot trodde jag att ett grustag hade öppnat i ögonen :laugh:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
ja du lär ju va den första som har en grillsläde till skotern
Haha. Nej det ska inte eldas i den. Då bygger jag en till för det ändamålet. :laugh:
Dagens arbete:
Balken punktad på plats

4 stag gjorda av gamla vattenrör

Allting helsvetsat och det är tvärstumt. Överdimensionerat såklart :D

Fästen på skidorna ska bockas till i morgon

Jag ska prova att få tag på ett par riktiga skoterskidor att skruva dit sen men nu blir det ett provisorium så länge. Plastskidor och min körstil går inte bra ihop :rolleyes:
På fredag kanske jag har fått klar den för sen måste jag göra ett ryck med rosten på amazon som står bredvid.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Grymt arbete! Kommer se snyggt ut när du kör mad den, ännu snyggare hade det varit med 2 st!
2 st vad :confused: Och jo den kommer nog att sticka ut lite från mängden :D
Snygg, javisst. Den blir nog ändå snyggare i sommar när jag ska måla upp den helt.
Det blir bara färg där jag svetsat nu för jag har ingenstans det är plusgrader så pass länge att färgen hinner torka.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Aha, då fattar jag. Ja jag har fler oljefat så vem vet vad nästa års projekt blir :rolleyes: Men då måste jag ha en skoter som det går att dra med och inte det nuvarande mekobjektet som det inte finns tillslagsvarv på utan man måste spinna iväg med :laugh:

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Det blev inte så mycket gjort idag för allt som överhuvudtaget kan *****s har gjort det och svetshjälmen är inget undantag! Men lite blev det gjort innan jag gav upp för dagen.
Jag har köpt gångjärn och lås till luckan

svetsat dit lite av kanterna på luckan

I morgon blir det en heldags byggande och så ska lite svetsloppor snyggas till. Just nu ligger svetshjälmen på operationsbordet :mad:
Edit: Nu är den lagad. det var "bara" glapp i anslutningen till glaset och det fixades med lite eltape som trycker fast kabeln mot glaset. Från början har det suttit med en limmad foliebit som kabeln var lödd i och en klistrad skumgummibit som höll den på plats och det hade ju naturligtvis gått av. Eltapen rullade jag ihop till en extra stor distans som trycker mot höljet. Fulmek även här :D

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
En sån där tunna skulle man ju ha till soppa kälke :) perfekt när öppningen är på sidan. (innan den blev sönderkapad)
Hade ju blivit rena rama tankbilen i fjällen :)

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Så kan man ju också göra :laugh:
Nu är den i stort sett klar men jag får inte ur bilderna från mobilen. Okänd enhet påstår datorn.
Det är bara luckan som är kvar att svetsa dit men gasen tog slut så den får vänta.

Nu vaknade telefon så nu fick vi bilder ändå.
Skidfästerna har fått hål och bockas i skruvstädet

Ditskruvade på skidorna med träskruv

Draget ska kapas till (dålig bild)

Kapat

Bockat

Stommen till draget

Fastsvetsat på kälken (den börjar se ut som en kälke nu så därför slutar jag att använda orden oljefat och tunna), (bedrövlig bildkvalite)

Förstärkning ditsvetsad. Stumt!

Draget ditsvetsat och det är ledat så kälken kan luta och ha sej

färdit! :ciao: Rören skidorna sitter fast i lutar lite men det var inte så noga. Kanske byggs om nästa vinter med fjädring, vem vet ;)

Jag lovar att det ska bli några bra bilder tagna utomhus på den i morgon och inga mobilbilder. Bara snön och draget på skotern som fattas sen går det att använda den. Lite färg ska det dit först.
Jag måste nog lägga nån form av ljuddämpning inuti den för den dundrar rätt rejält när jag drar den tom :laugh: