Den är något finare än det andra rucklet Den går inte så fort men den drar däremot.Du får göra så. sen måste jag ba säga vilken fin skoter du har
Jag hade kört utan fjädring, då jag har upplevt att dom med fjädring börjar studsa mer än dom utan, när man har ingen eller liten last.Nu när mekarsäsongen är här har jag börjat fundera på om min "värstingkälke" ska få fjädring eller inte. Jag har kollat runt lite här på forumet och vissa tycker att det ska vara fjädring och andra inte. Hur tycker ni att jag ska göra?
Lederna här i kring är ungefär lika släta som markberedda hyggen så det studsar rätt skapligt. Ända gångerna det går fort är på sjöisar men då går inte min Ockelbo så enormt fort av andra anledningar
Så hur ska jag göra, riktiga dämpare, stumt eller bladfjädrade skidor ala Ockelbo och ET?
Och så funderar jag på att sänka underredet på den istället för att bygga om dragstången för jag tycker markfrigången är lite väl tilltagen eller är det en dum ide :hmmmm2:
Åsikter tack
Tjae,Då får den förbli ofjädrad. Eller om jag kanske ska köpa ett par bladflädrade skidor från tex Yamaha ET som passar in utseendemässigt med dragskotern. De fjädrar ju inte så värst mycket.
Jag har provat att pressa den tom i stora gupp och då hade jag skidorna i huvudhöjd när jag såg bakåt :laugh: Den kommer säkert att lastas ner med ved och fiskegrejor så den blir kanske rätt stabil endå. Sänkas ska den iallafall. Och de förstås, hur ofta kör man med kälken tom
Du glömmer lite extra reservdelar utifall för åker man ockelbo ut i skogen ska man ÅKA ockelbo hem också annars blir deras rykte nersmutsatTjae,
inte har du väl veden med dig hem? Så... 50% av tiden lär du ha rätt lite last... en borr, pimpelspö och en tom fikaväska.
Du skrev tidigare att det var ett budget bygge.Hmm, det här börjar låta som att jag måste göra ett litet test nu till vintern. Jag har ju ett till likadant oljefat som jag kan bygga med fjädring på och testa med vilken som är bäst.
Då börjar ju nästa problem, vilken typ av fjädring :hmmmm2:
Det lutar mot en liknande konstruktion som "Snabbläjfen" har för den verkar enklast och mest lämplig i mina ögon och så går den ju att överdimensionera
Hellre en tung kälke än något skrot som ska vika ihop sig långt ute till skogs för jag har börjat tröttna på saker som man inte kan lita på (Polaris till exempel ).
Eller finns det några andra ideer som kan passa till att bygga ett oljefat med fjädring?