"Skoterskatt" - vad får det kosta???

Hur mycket kan du tänka dig att betala i "skoterskatt"?

  • Det dummaste jag har hört! Inte en krona!

    Röster: 89 45,9%
  • 1-100 kr

    Röster: 10 5,2%
  • 101-200 kr

    Röster: 25 12,9%
  • 201-300 kr

    Röster: 23 11,9%
  • 301-500 kr

    Röster: 32 16,5%
  • Mer än 500 kr

    Röster: 15 7,7%

  • Totalt antal som röstat
    194

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Okej, nu har jag gjort slag i saken! (Verkstad, inte bara snack.) :ciao:

Sen tidigare har jag löst familjekort i den lokala klubben, Tavelsjö Skoterklubb. Den klubb vars välpistade leder jag åker på varje dag.

Nu på morgonen har jag betalat in ett frivilligt bidrag på 300 kr.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Egentligen är väl kostnaden en bisak till att börja med, alla är säkert överens om att det skall vara en överkomlig summa och det är ju som sagt olika beroende på hur vi individer prioriterar.
Bara en reflexion, tänk er att kunna ta tanten i Nila:n eller på bakskjuts, kunna köra efter en slät, väl preparerad led som håller både på förmiddagen och vid hemfärden, ändå kunna hålla acceptabel marschhastighet för att det skall kännas bra för en själv och att hon vid hemkomsten utbrister att det gick så bra.... och var inget skumperi alls.

Bara det är ju värt en hel del...

Hur finansieras skoterlederna i Öster och hur finansieras de i Canada/Usa, finns säkert något att lära och ta efter likväl som att anpassa det till våra förhållanden då det som är bra alltid går att göra bättre.
Det jag själv vet och sett är de ledsystem som finns 20-40 mil norr om Toronto i Ontario (tyvärr inte vintertid men det blir nästa gång), hursomhelst så säger de lokala därborta att det finns inget som helst ifrågasättande att betala för sig så länge det är rimliga pengar.
Givetvis finns det affärsintressen bakom detta som på delar av ledsystemet tar saftigt betalt men som de sa då går det alltid att åka runt.

Jag tror att man, för att få acceptans för någon form av avgift, antingen centralt reglerat eller lokala "donationer" måste skapa ett bra varumärke med väl underhållna leder och att det skall innebära STATUS (coolt, häftigt, rocka fett osv)att ha det årliga "ledbeviset" klistrat på skotern.

Skulle man på något sätt kunna få denna status för ledbevis så blir det självreglerande/uppfyllande till stor del, att jaga dem som ändå struntar i det klarar man ju inte.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Okej, nu har jag gjort slag i saken! (Verkstad, inte bara snack.) :ciao:

Sen tidigare har jag löst familjekort i den lokala klubben, Tavelsjö Skoterklubb. Den klubb vars välpistade leder jag åker på varje dag.

Nu på morgonen har jag betalat in ett frivilligt bidrag på 300 kr.
Bra där!

Dock så tycker jag att du redan hade dragit ditt strå till stacken genom att vara med i en klubb. Vad som är viktigt är att alla skoterägare ska hjälpa till. För att detta ska ske så måste det till någon "överstatlig myndighet" som tar hand om hela altet.

Jag skulle gladeligen pynta ett par hundralappar om jag visste att alla andra som kör skoter åxå gör det.

edvinsjolund skrev:
Så jag som inte kör led och har två skotrar i trafik ska betala en massa pengar då alltså?
Jag som tyckte att det var nog dyrt att köra skoter redan.
Japp - alla kan inte vara vinnare
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Egentligen är väl kostnaden en bisak till att börja med, alla är säkert överens om att det skall vara en överkomlig summa och det är ju som sagt olika beroende på hur vi individer prioriterar.
Bara en reflexion, tänk er att kunna ta tanten i Nila:n eller på bakskjuts, kunna köra efter en slät, väl preparerad led som håller både på förmiddagen och vid hemfärden, ändå kunna hålla acceptabel marschhastighet för att det skall kännas bra för en själv och att hon vid hemkomsten utbrister att det gick så bra.... och var inget skumperi alls.

Bara det är ju värt en hel del...

Hur finansieras skoterlederna i Öster och hur finansieras de i Canada/Usa, finns säkert något att lära och ta efter likväl som att anpassa det till våra förhållanden då det som är bra alltid går att göra bättre.
Det jag själv vet och sett är de ledsystem som finns 20-40 mil norr om Toronto i Ontario (tyvärr inte vintertid men det blir nästa gång), hursomhelst så säger de lokala därborta att det finns inget som helst ifrågasättande att betala för sig så länge det är rimliga pengar.
Givetvis finns det affärsintressen bakom detta som på delar av ledsystemet tar saftigt betalt men som de sa då går det alltid att åka runt.

Jag tror att man, för att få acceptans för någon form av avgift, antingen centralt reglerat eller lokala "donationer" måste skapa ett bra varumärke med väl underhållna leder och att det skall innebära STATUS (coolt, häftigt, rocka fett osv)att ha det årliga "ledbeviset" klistrat på skotern.

Skulle man på något sätt kunna få denna status för ledbevis så blir det självreglerande/uppfyllande till stor del, att jaga dem som ändå struntar i det klarar man ju inte.
Håller fullständigt med.
Vi har nu under 30 års tid provat med frivilligt bidrag/medlemskap i skoterklubbar.
Detta har med få undantag visat sig inte fungera.
Nu är det dags att gå vidare,för att få till något hållbart för framtiden.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
körde 25mil i helgen a +2 liter milen så +50 liter och vad är skatten vi säger 5 kronor, så betalade 250 kronor i vägskatt bara denna helg. så lägg ner snacket om mera skatter då vi redan betalar nog. vad betalar skidåkarna för sina leder och backar.....
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Inte en krona skulle jag betala.
Jag klarar mig hur bra som helst, oavsett hur lederna ser ut.
Jag ser hellre att det är guppigt än som ett salsgolv.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
körde 25mil i helgen a +2 liter milen så +50 liter och vad är skatten vi säger 5 kronor, så betalade 250 kronor i vägskatt bara denna helg. så lägg ner snacket om mera skatter då vi redan betalar nog. vad betalar skidåkarna för sina leder och backar.....
Våran skoterklubb förbrukar ca. 250 Liter Bensin och 100 Liter diesel per vecka.
Så med samma beräkning betalar klubben in 1750:-/vecka i SKATT till statens stora svarta hål.

Men problemet är ju att det är en SKATT du och vår klubb betalt in.
För alla SKATTER försvinner i statens stora svarta hål.
Som tex. VägSKATT, KoldioxidSKATT, som finasierar förutom vägarna, även sjukvård, skola, barnomsorg mm. mm.
Till skillnad om det hade varit en LedAVGIFT du lagt. För en AVGIFT vad det än månne vara går att öronmärka till vad det är tänkt för.
Jämför med TV-AVGIFT, RegisterhållningsAVGIFT mm. mm.
Så jag hoppas att alla förstår att en LedSKATT är det ingen som vill ha.

Klippte in denna text från Ekonomistyrningsverket:
Den statliga verksamheten finansieras huvudsakligen av skatter genom de anslag som tilldelas myndigheterna, men även av avgifter, bidrag och andra intäkter. Begreppet avgift diskuteras i förarbetena till regeringsformen.
En avgift kan normalt definieras som en ersättning som helt eller delvis ska täcka statens kostnader för en direkt motprestation.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Själv så skulle ja villigt betala en avgift för att kunna åka på vilka leder jag vill och samtidigt veta att ja bidrar till en hållbar utveckling av skotertrafiken.
En del av avgiften går direkt till klubben jag valt att ange som min hemmaklubb.
Resten hamnar i en pott?
hur mycket av avgifter som går till hemmaklubben bör styras av antal ledmil.

Att säga att man skiter i det är ju inge bra.
Hur blir det om det inte finns några klubbar som håller lederna farbara?
Det är ju inte bara sladdning som gäller vid ledarbete.

Men hur blir det då för "Bengt 63år" så ska ut med sin 59'a och köra hem lite ved från sin egna skog som även fastigheten står på?
Ska snöskotrar som tillhör "jordbruksfastigheter" bli undantagna
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Men hur blir det då för "Bengt 63år" så ska ut med sin 59'a och köra hem lite ved från sin egna skog som även fastigheten står på?
Ska snöskotrar som tillhör "jordbruksfastigheter" bli undantagna
Jag är ingen skattexpert, men det borde väl gå att kunna skapa ett slags regelverk, som möjligör att vissa näringsidkare som t.ex. skogsägare, samer osv. ska kunna göra något slags avdrag i deklarationen, om man kan påvisa att man har haft inkomster, där skotern har varit ett redskap i detta arbete.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Om skoter-rörelsen visar att vi kan klara lederna utan statlig inblandning, så lär vi slippa ledskatt.

Men då krävs av oss:
1. Mer frivilliga bidrag till skoterklubbarnas led-skötsel.
2. Mer frivilligt arbete med lederna, av oss alla.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Haka inte upp er på ordet "skatt" hela tiden.

Ledavgift, ledunderhållsbidrag, markägarersättning, spårhittarlön, snötull, kalla det vad ni vill - pengarna ska gå till ett bättre ledsystem både avseende kvalité och spridning.

Och precis som Stig skrev här ovan:

Stig Larsson skrev:
Vi har nu under 30 års tid provat med frivilligt bidrag/medlemskap i skoterklubbar.
Detta har med få undantag visat sig inte fungera.
(min fetmarkering)
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
oavsett vad man kallar det,så bör det vara på frivillig basis. Jag kan säga att jag gör rätt för mig frivilligt, med i två skoterklubbar, gör ideelt arbete till bägge plus att jag även ger extra bidrag till dem.

Däremot så är jag totalt anti mot mer avgifter, det skulle vara svårt att få mig att betala några såna
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
oavsett vad man kallar det,så bör det vara på frivillig basis. Jag kan säga att jag gör rätt för mig frivilligt, med i två skoterklubbar, gör ideelt arbete till bägge plus att jag även ger extra bidrag till dem.

Däremot så är jag totalt anti mot mer avgifter, det skulle vara svårt att få mig att betala några såna
Tyvärr så är det en minoritet av snöskoteråkarna som är med och lämnar ett frivilligt bidrag i form av medlemskap i skoterklubbarna, samtidigt som det är en majoritet av snöskoteråkarna som använder lederna.
Detta är i längden ohållbart.

För din del så skulle det sannolikt inte bli just något dyrare med en eventuell ledavgift.
För då skulle ju skoterlederna skötsel i mångt och mycket komma att finasieras från annat håll än med medlemsavgifter och frivilliga bidrag.
Och då kan ju sannolikt medlemsavgifterna sänkas betydligt.
 

Stryc9

Välkänd medlem
6 jan 2007
896
0
16
Kiruna
Inte en spänn.
Lastar skotern på bil & släp och tar mig utanför stan på det viset och det betalar jag redan vägskatt för.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det bästa vore väl om var och en själv valde, antingen:

1. Betala ett frivilligt bidrag till skoterklubben som håller lederna fina.

eller

2. Hjälper till ideellt med att hålla lederna fina.

Rent generellt tycker jag det är så med ideellt arbete, att antingen hjälper man till med arbete, eller så betalar man.

De som varken arbetar ideellt eller betalar, men ändå använder sig av lederna, är ju parasiter. :evil:
 

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Om skoter-rörelsen visar att vi kan klara lederna utan statlig inblandning, så lär vi slippa ledskatt.

Men då krävs av oss:
1. Mer frivilliga bidrag till skoterklubbarnas led-skötsel.
2. Mer frivilligt arbete med lederna, av oss alla.
Men snälla du det här har vi ju provat nu i 30 år (som Stig säjer).
Jag är inte bara aktiv på nationell nivå utan på min gårdsplan står en 8000 o en kombisladd.
Jag är så fb...... trött på att jag ska lägga hela min fritid på o sladda medans grannen fullständigt skiter i att han kör sönder leden allt snack om frivillighet har o kommer inte o fungera.
Allt det här med leder började ju i början på -70 talet när man körde ockelbo 300 o olympiq då räckte det om man sladdade 1 gång varannan vecka det var mest bybor som körde en bit ut från samhället en resa på 1,5-2 mil var ju ett helt äventyr jag minns ju när jag själv o grannen körde med en ockelbo 600 o en kavasaki intruder 340 från Järbo över Lennåsen o upp till Mårtensklack man hade ju magpirr en hel vecka i förväg.

Så ser inte världen ut i dag.
Idag är det snarare en regel än undantag att snitt färden är 5-10 mil visst kör många bybor fortfarande skoter kring byn men inslagen av skoter åkare från grannbyn eller närmaste stad blir ju mer o mera påtagligt vilket gör ju att kravet på märkning, underhåll o rastställen ja hela infrastrukturen ställs under helt andra krav o jag har slutat o kalla lederna för ledsystem idag säger jag infrastruktur för det är ju just det de är vi bygger upp en infrastruktur för just turistnäringen o klubbarna är en del av den turistnäringen o delen med infrastruktur (leder) bör drivas o ses som ett företag vi har enorma kostnader men väldigt låga intäkter det måst vi göra något åt annars kommer en hel del klubbar o gå tillbaka till ursprungstanken med klubben nämligen att bara jobba med medlemsvård o det tycker jag att dom ska göra så kommunerna vaknar någongång.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Men snälla du det här har vi ju provat nu i 30 år (som Stig säjer).
Jag är inte bara aktiv på nationell nivå utan på min gårdsplan står en 8000 o en kombisladd.
Jag är så fb...... trött på att jag ska lägga hela min fritid på o sladda medans grannen fullständigt skiter i att han kör sönder leden allt snack om frivillighet har o kommer inte o fungera.
Allt det här med leder började ju i början på -70 talet när man körde ockelbo 300 o olympiq då räckte det om man sladdade 1 gång varannan vecka det var mest bybor som körde en bit ut från samhället en resa på 1,5-2 mil var ju ett helt äventyr jag minns ju när jag själv o grannen körde med en ockelbo 600 o en kavasaki intruder 340 från Järbo över Lennåsen o upp till Mårtensklack man hade ju magpirr en hel vecka i förväg.

Så ser inte världen ut i dag.
Idag är det snarare en regel än undantag att snitt färden är 5-10 mil visst kör många bybor fortfarande skoter kring byn men inslagen av skoter åkare från grannbyn eller närmaste stad blir ju mer o mera påtagligt vilket gör ju att kravet på märkning, underhåll o rastställen ja hela infrastrukturen ställs under helt andra krav o jag har slutat o kalla lederna för ledsystem idag säger jag infrastruktur för det är ju just det de är vi bygger upp en infrastruktur för just turistnäringen o klubbarna är en del av den turistnäringen o delen med infrastruktur (leder) bör drivas o ses som ett företag vi har enorma kostnader men väldigt låga intäkter det måst vi göra något åt annars kommer en hel del klubbar o gå tillbaka till ursprungstanken med klubben nämligen att bara jobba med medlemsvård o det tycker jag att dom ska göra så kommunerna vaknar någongång.

Oookej. Men då kanske ledavgifter är svaret?

För skatter har en otäck tendens att försvinna i statens svarta hål...
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
men lägg ner skiten ta bort tråden inann nån jävel få syn på skiten å inför de här dumma förslaget.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Finns ju både pro och con vad gäller avgifter och detta kan ju hursomhelst inte avgöras med allas kloka tyckanden och tänkanden.

Vad gör man idag från SNOFED för att säkra den fria åkningen på olika sätt, det kan ju inte bara handla om att läsa och besvara promemorior och petitioner från myndighetshåll, då är man ju två alla dagar i veckan.

Tittar man på detta med leder i form av infrastrukturtänkande ?

Tittar man på möjligheten till någon form av avgift som direkt, oavkortat kan gå till denna infrastruktur och på vilket sätt den kan tas ut?

Tror själv att aktiviteterna måste öka innan myndigheter fastslår olika typer av begränsningar, det ligger ju i tiden med miljötänk osv och säkerligen tittar våra gröna tyckare på de aktiviteter som pågår i Nordamerika/Canada för att begränsa eller förbjuda snöskotertrafik på många ställen, där har de då på många ställen lokal beslutanderätt samt starka skoterorganisationer som kan luta sig mot betydelsen av den infrastruktur skoterlederna tillför även i det samhällsekonomiska perspektivet.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
De som varken arbetar ideellt eller betalar, men ändå använder sig av lederna, är ju parasiter. :evil:
jo det stämmer, och därför pika de som gör det varje gång, jag tror att människor i grunden vill göra rätt för sig, och för att få en attitydförändring så måste alla som gör "rätt" för sig pika de som inte gör det.

jag betalar och hjälper till frivilligt, i mån av tid och pengar. Vill hadet på det viset, vill inte sponsra sladdning av farleder på stockholms skärgård med några statligt skötta avgifter