"Skoterskatt" - vad får det kosta???

Hur mycket kan du tänka dig att betala i "skoterskatt"?

  • Det dummaste jag har hört! Inte en krona!

    Röster: 89 45,9%
  • 1-100 kr

    Röster: 10 5,2%
  • 101-200 kr

    Röster: 25 12,9%
  • 201-300 kr

    Röster: 23 11,9%
  • 301-500 kr

    Röster: 32 16,5%
  • Mer än 500 kr

    Röster: 15 7,7%

  • Totalt antal som röstat
    194

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
En svår fråga

Med en skoterskatt så skulle ekonomin lösa sig för de flesta klubbar men problemet som då infinner sig är vilket motiv har då den enskilde skoterägaren att vara medlem i en skoterklubb/förening??

Det, gissar jag, kommer att innebära att det kommer att bli svårt att ragga folk som är villiga till underhållsarbete på lederna

Mitt förslag: obligatorisk medlemsskap i en skoterklubb som den enskilde själv väljer, det skulle innebära att det finns underlag för att vaska fram folk för sladdning, brobyggen, etc. samt även för trevligare aktiviteter

Men något måste göras, att endast 0-10% (en tämligen vanlig siffra) av skoterägarna är med i en skoterklubb är skrämmande (vilken oerhörd utgift 100-200 kr/år)

Ni som snackar "jag kör aldrig efter några leder" bor ni på någon annan planet????

I vårt område har vi kunnat bjuda på väldigt fina leder hela säsongen trots detta har vi alldeles för få medlemmar = ansträngd ekonomi. Vi sladdar (repar) så länge pengarna räcker

Runar
Sävast sk
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
En svår fråga

Med en skoterskatt så skulle ekonomin lösa sig för de flesta klubbar men problemet som då infinner sig är vilket motiv har då den enskilde skoterägaren att vara medlem i en skoterklubb/förening??

Det, gissar jag, kommer att innebära att det kommer att bli svårt att ragga folk som är villiga till underhållsarbete på lederna

Mitt förslag: obligatorisk medlemsskap i en skoterklubb som den enskilde själv väljer, det skulle innebära att det finns underlag för att vaska fram folk för sladdning, brobyggen, etc. samt även för trevligare aktiviteter

Men något måste göras, att endast 0-10% (en tämligen vanlig siffra) av skoterägarna är med i en skoterklubb är skrämmande (vilken oerhörd utgift 100-200 kr/år)

Ni som snackar "jag kör aldrig efter några leder" bor ni på någon annan planet????

I vårt område har vi kunnat bjuda på väldigt fina leder hela säsongen trots detta har vi alldeles för få medlemmar = ansträngd ekonomi. Vi sladdar (repar) så länge pengarna räcker

Runar
Sävast sk
Kloka tankar, jag tror att om vi använder benämningen "infrastruktur" (klokt Stig) för att från officiellt/centralt håll bekosta ledunderhåll på ett genomtänkt stamnät eller minsta vägnät så minskar belastningen på frivilliga i skoterklubbarna då ju man borde kunna koncentrera de frivilliga insatserna på lokala skoterstråk dvs mindre km att underhålla.
Då kan ju större del av de frivilliga insatserna gå till huvuduppgiften för en klubb dvs medlemsvård och aktiviteter vilket säkert också skulle intressera fler medlemmar.
Obligatorium går inte att uppnå, vem skall bevaka?
Aktiviterna måste ju också differentieras beroende på medlemssammansättningen med att t ex en klubbdag innehåller flera delar i organiserad form, vissa grillar korv och trivs med det, andra lär sig att "carva och boondocka", en del får en introduktion rent tekniskt/praktiskt i enkla saker som variatorjustering, rembyte osv (jo nog har man hjälpt folk att byta rem mitt i fjällvärlden).
Nåväl, en reflexion över kostnaden, den ä ju en bråkdel av totalkostnad för en skotersäsong, väg 300 eller 500 kr per år mot den årliga värdeminskningen, bränsle, olja och lite service och reservdelar så blir ju t o m 500 knappast ens tvåsiffrigt i procent räknat, får man mot detta ett väl utvecklat lednät i inlandet och vid kusten är mycket vunnet för den framtida skoteråkningen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hur!! ifall nån myndighet sköter om avgifterna får vi väll vara glada om en promille kommer tillbaka, och ingen koll på hur "avgiften" kan escalera ifall stockholms busstrafik behöver mer stöd.
Om det är en avgift vi pratar om, så går den att styra till vad det är tänkt för, till skilnad från skatter och momser som vi betalar in.
Exempelvis så går ju inte TV-avgiften som Radiotjänst "Driver in", till att markera ut farleder i Stockholms skärgård.

Visst så försvinner en del i administration, annat vore väl konstigt.
Exempelvis så tar VV ut 40:-/år för registerhållningsavgift, när vi betalar in bilskatten.
Bilskatten går ju som bekant inte oavkortat till vägar och övriga kostnader som rör trafiken.
Men registerhållningsavgiften som vi alltså också betalar in i samband med att vi betalar in vägskatten, går till att betala för dom kostnader VV har för att föra just registerhållningen av fordonen.

OM VV även skulle sköta om att administrera en eventuell Ledavgift, så borde dom väl också kunna göra detta för 40:-/skoter och år, i och med att dom redan har personal och alla hjälpmedel för detta.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
naiv som en femåring, jaja du tror på staten. har du koll på ens radioavgifterna vars de går??? betala frivilligt direkt till skoterförening och/eller hjälpa till med sladdning etc då är hjälpen till leder på rätt plats.

ifall vi skulle köra obligatoriska avgifter skötta av myndighet, så skulle det bli mindre pengar till förenignarna, jfr ny

som jag sagt tidigare bara att pika alla som inte sponsrar/jobbar etc med skoterleder

vi måste jobba med attityden, och inte slappna av och be staten ta över
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
naiv som en femåring, jaja du tror på staten. har du koll på ens radioavgifterna vars de går??? betala frivilligt direkt till skoterförening och/eller hjälpa till med sladdning etc då är hjälpen till leder på rätt plats.
Om det skulle fungera på det sätt du föreslår... ja i så fall så skulle det ju fungera NU... för det är ju precis så vi har det i dagsläget. Jag tycker dock att det finns en enom utvecklingspotential inom led-infrastrukturen.
 
D

Deleted member 9532

Jag vet inte om nån har tagit upp detta tidigare, jag orkar inte läsa alla 4 sidor...

Om man införde skoterskatt i Sverige, borde inte det göra saken svårare att i framtiden förbjuda skotertrafiken. Snacket har ju alltid varit om nya förbud, men om vi skattar så är vi ju med på ett helt annat sätt. Det blir en inkomstkälla för staten. Jag säger inte att jag vill betala skatt, men det kanske kommer med något gott?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
...
Om man införde skoterskatt i Sverige, borde inte det göra saken svårare att i framtiden förbjuda skotertrafiken. Snacket har ju alltid varit om nya förbud, men om vi skattar så är vi ju med på ett helt annat sätt. Det blir en inkomstkälla för staten. Jag säger inte att jag vill betala skatt, men det kanske kommer med något gott?
Nja... skatten - eller avgiften som vi har valt att kalla den - ska gå till skoterledernas underhåll och INTE in till statens svarta hål. En viss del kommer att gå till administration men det är absolut inte tänkt att det ska bli någon inkomstkälla för staten.

Dock så är din tanke att staten får svårare att förbjuda något som man tar skatt för inte helt fel men i detta fall fungerar det inte.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Nja... skatten - eller avgiften som vi har valt att kalla den - ska gå till skoterledernas underhåll och INTE in till statens svarta hål. En viss del kommer att gå till administration men det är absolut inte tänkt att det ska bli någon inkomstkälla för staten.

Dock så är din tanke att staten får svårare att förbjuda något som man tar skatt för inte helt fel men i detta fall fungerar det inte.
Du talar om det som om förslaget redan är klubbat. I den formen Andjul föreslår så ser jag absolut en möjlighet att han har rätt.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
naiv som en femåring, jaja du tror på staten. har du koll på ens radioavgifterna vars de går???
Naiv eller inte, men faktum är att det finns revisorer som granskar dom olika "Avgifterna" som staten tar in för diverse saker, som t.ex. TV-avgiften.
Därför tror inte jag att TV-avgiften går till Stockholms Lokaltrafik, eller farleder i Stockholms skärgård.
Men misstänker man att t.ex. TV-avgiften går till andra än SR, och bara ser problemen och inte möjligheterna, så förstår jag att man inte hellre ser möjligheten att utveckla skoterns betydelse som rekreation- och nöjesfordon i Sverige.


... vi måste jobba med attityden, och inte slappna av och be staten ta över
Det är ju inte hellre säkert att det är just staten som ska sköta om och ta över detta, finns säkert fler alternativ, det är den som kan göra det billigast och effektivast som bör göra detta anser jag. Men ser man som sagt bara nackdelar, óch inte möjligheterna så ...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag vet inte om nån har tagit upp detta tidigare, jag orkar inte läsa alla 4 sidor...

Om man införde skoterskatt i Sverige, borde inte det göra saken svårare att i framtiden förbjuda skotertrafiken. Snacket har ju alltid varit om nya förbud, men om vi skattar så är vi ju med på ett helt annat sätt. Det blir en inkomstkälla för staten. Jag säger inte att jag vill betala skatt, men det kanske kommer med något gott?
Skilj på "Skatt" och "Avgift", det är två helt skilda saker.
Läs tråden från början, så hittar du vad skillnaden innebär.
Jag tror att ingen vill ha en Ledskatt när man förstått skillnaden på Skatt och Avgift.

Sedan så tror även jag att staten (Läs=Naturvårdsverket) får det svårare att begränsa användningen av snöskotrar, om samtidigt staten i framtiden kan få större momsintäkter från skoter- och besöksnäring, tack vare att skoterns betydelse för samhället i framtiden har utvecklats.
 
D

Deleted member 9532

Jag vet inte vad jag missat men tråden heter ju "Skoterskatt", Något om avgifter har inte jag tagit upp?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag vet inte vad jag missat men tråden heter ju "Skoterskatt", Något om avgifter har inte jag tagit upp?
Va bra att du vet skillnaden mellan skatt och avgift, många som skriver här vet inte skillnaden.
Sedan så tror jag, att efter ha läst och följt med tråden från början, iatt inte en enda som skriver här, vill att det införs en skoterskatt, däremot så tycker en del att en skoteravgift inte är fel, och en del andra är emot allt vad avgifter heter. Vilket disskussionen egentligen handlar om nu.

Så har du inte läst tråden från början så förstår jag att du missat detta.