Barn på skotern

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Intressant debatt då man själv har en liten en :)

Oavsett om barnen åker i kälken på skotern fram eller bak tar man en risk. Det gäller att köra med insidan av huduvet när dom är med. Om det blir dyngpall i 30 blås så lär dom inte heller må speciellt bra om dom sitter i tex pulkan. Givetvist finns alltid risken att klämma dom mellan sig själv och styret.

Det mesta handlar om att köra på kända ställen och där det redan är spårat. Så minskar ju risken drastiskat att gräva fram den där tvärstopp stubben. Eller stenen för den delen.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
tror juh visseligen att barnen klarar sig bättre i en pulka vid eventuell tvärstopp än mellan mig och styret, men som sagt använd huvudet

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Intressant debatt då man själv har en liten en :)

Oavsett om barnen åker i kälken på skotern fram eller bak tar man en risk. Det gäller att köra med insidan av huduvet när dom är med. Om det blir dyngpall i 30 blås så lär dom inte heller må speciellt bra om dom sitter i tex pulkan. Givetvist finns alltid risken att klämma dom mellan sig själv och styret.

Det mesta handlar om att köra på kända ställen och där det redan är spårat. Så minskar ju risken drastiskat att gräva fram den där tvärstopp stubben. Eller stenen för den delen.
Jag har juh varit med om tvärstopp i ca 30 blås.. Och jag kan säga med 99% säkerhet att hade jag haft en unge framför då hade den nog inte överlevt så jag håller med dig helt. Jag tycker man ska ha ungen framför sig men hålla sig på sjön eller spårade leder och ta det lugnt naturligtvis så borde det gå bra. Som sagt köra med hjärnan.

Marqus91

Välkänd medlem
18 okt 2007
556
1
16
Sandviken
Ursäkta???? i mina ögon är det precis samma sak eller varför inte en motorcykel lika gärna!!
ne det är inte samma sak, dom flesta har oftast bälte och därför kläms inte barnet som det görs på en motorcykel eller skoter.

4

426H

Det här är så typiskt svenskt. Bara för att ett miffo kör ner för en brant, får tvärstopp vilket leder till en tragisk olycka så skall det helst förbjudas att köra med unge framför. Hela snofed skall mobiliseras för att predika hur fel det är att köra med ungen framför, det skall in i förarbevisutbildningen osv. Bara på grund av att en person brast i omdöme.
Skall man ha en treåring med på skotern är det självklart att man måste anpassa fart och färdväg efter omständigheterna.
Att placera en treåring bakom är ren idioti.

Mr_Ed

Välkänd medlem
2 mar 2008
358
0
16
Skall man ha en treåring med på skotern är det självklart att man måste anpassa fart och färdväg efter omständigheterna.
Precis

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Ja folk resonerar juh så man blir mörkrädd... borde fan skaffa "förarbevis för att skaffa barn" åt vissa som det ser ut....

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ni kan ju fråga personen som för några år sen hade sitt lilla barn eller barnbarn framför sig när dom var i ritsem.

Han körde utför en brant och när det sen tog stopp så mosade han ungen.

Små barn ska sitta med någon äldre i pulka eller stanna hemma!
Köra runt runt på en is med ungen framför sig må väl då vara,men aldrig någon annanstans.

Tror inte man är så kaxig längre när man mosat sin eller någon annans unge som åkt framför.:eek:
Kan bara hålla med, och det har även inträffat flera olyckor där barn fått svåra skador av en tyngre förare, som tryckt barnen mot styret.

Det är anledningen till att det faktiskt är förbjudet att ha barnen framför sig.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ursäkta???? i mina ögon är det precis samma sak eller varför inte en motorcykel lika gärna!!
Ja inte fan skulle jag sätta en 3åring bakom mig på motorcykeln :)
Inte framför mig heller för den delen...

I Bilen som diskuterades tidigare åker man ju bältad också.

När det kommer till MC så finns det några andra aspekter som spelar in och därför är det inte jämförbart med skoter rakt av. Tex ASFALT. Bilar, lastbilar och andra som inte ser sig för i trafiken :)

Min åsikt i ämnet är OAVSETT vart du sätter ungen på skotern så tar du en kalkylerad risk. Mellan dig och styret kan ha en del fördelar kontra nackdelar. Bakom dig lika så. Även i en Pulka är det stora risker.

Om du kör 30km/h och får tvärstopp så är det ju samma sak som du tar ditt barn och kastar det i husväggen i 30km/h. Så pulkan är inte fel fri den heller...

Det absolut viktigaste är att man kör med INSIDAN av skallen när man har med sig kärringen och ungarna, eller någon form av passagerare. Det gäller oavsett om det är skoter, bil eller mc.

En femma att skada / köra ihjäl sig själv , men en helt annat femma att göra skada eller köra ihjäl någon annan.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det här var helt nya uppgifter för mig. Vem har förbjudit det och sedan närdå?
Våran skoterklubb har diskuterat just denna sak med polisen.
Polisen klargjorde då att för att köra snöskoter ska man vara 16 år och inneha förarbevis.
Sitter ex. vis en 3-åring framför en person som innehar behörighet att köra snöskoter så räknas det ändå som att det är den som sitter framför som kör.
Det blir då olovlig körning, och då barnet inte är straffmyndig, så är det den straffmyndige passageraren som straffas.

Polisen kan se mellan fingrarna om det är en 13-14-åring som kör, men aldrig om det är ett barn under 7 år, sa dom.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Min åsikt i ämnet är OAVSETT vart du sätter ungen på skotern så tar du en kalkylerad risk. Mellan dig och styret kan ha en del fördelar kontra nackdelar. Bakom dig lika så. Även i en Pulka är det stora risker.

Om du kör 30km/h och får tvärstopp så är det ju samma sak som du tar ditt barn och kastar det i husväggen i 30km/h. Så pulkan är inte fel fri den heller...
Men i pulkan får du ju ingen "Elefant" i ryggen, som sedan trycker på mot styret.

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Framför eller bakom är nog lika dumt!! puttrar ibland själv med sonen så jag är inte fri från synd, men då PUTTRAR jag bara fram. tror nog att pulka är rekomenderbart men inte riskfritt//:)

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Har alltid haft min 3 åriga grabb framför mig på skotern är vi varit ute och har inte reflekterat över det...

...Men idag när vi var på skotervisning så blev frugan uskälld efter noter från en äldre gubbe som påstod att det inte var tillåtet.

Treåringen skulle sitta bakom och hålla i sig för annars räknades han som förare. :hmmmm2:

Jag kommer dock även i fortsättningen att ha honom framför mig tills han blir stor nog så jag vet att han kan hålla i sig ordentligt.
Våran skoterklubb har diskuterat just denna sak med polisen.
Polisen klargjorde då att för att köra snöskoter ska man vara 16 år och inneha förarbevis.
Sitter ex. vis en 3-åring framför en person som innehar behörighet att köra snöskoter så räknas det ändå som att det är den som sitter framför som kör.
Det blir då olovlig körning, och då barnet inte är straffmyndig, så är det den straffmyndige passageraren som straffas.

Polisen kan se mellan fingrarna om det är en 13-14-åring som kör, men aldrig om det är ett barn under 7 år, sa dom.
Visst finns det en fara i att ha barn/person framför sig men jag hade aldrig satt en 3 åring bakom mig !

:hmmmm2: Undrar vad farbror Polisen säger då jag kör med min 32 kilos hund framför mig..... Räknas den också som förare ? :hmmmm2:

Lite inne på Undies spår...
Men så länge man kör med insidan hjärnan så ska de har man hällre barnet framför sig, just för bättre kontroll.

Jag skulle o andra sidan aldrig låta en 3 åring sitta bakom mig !
Precis !

Ja inte fan skulle jag sätta en 3 åring bakom mig på motorcykeln :)
Inte framför mig heller för den delen...

Min åsikt i ämnet är OAVSETT vart du sätter ungen på skotern så tar du en kalkylerad risk.
Mellan dig och styret kan ha en del fördelar kontra nackdelar. Bakom dig lika så.
Även i en Pulka är det stora risker.

Om du kör 30km/h och får tvärstopp så är det ju samma sak som du tar ditt barn och kastar det i husväggen i 30km/h.
Så pulkan är inte fel fri den heller...

Det absolut viktigaste är att man kör med INSIDAN av skallen när man har med sig kärringen och ungarna, eller någon form av passagerare. Det gäller oavsett om det är skoter, bil eller mc.
Så sant så sant !

Skall jag lämna frugan hemma bara för att det kan hända att hon mosar mig då hon sitter på bönpallen om vi mot förmodan skulle krocka med skotern ?? *Ironi*
Allting man gör är en kalkyrerad risk !

:rock: Bulls eye !

Tilläggas kan att jag är 3 barns far !

.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
:hmmmm2: Undrar vad farbror Polisen säger då jag kör med min 32 kilos hund framför mig..... Räknas den också som förare ? :hmmmm2:

.
Jag vet inte säkert, men en vild gissning är nog att dom ser genom fingrarna en sådan gång, för har du en sådan best bakom dig och det skulle ta tvärstopp då... :laugh:

RickeV

Aktiv medlem
26 jan 2009
68
1
6
Vännäs
www.vssk.nu
Lite tråkigt att folk ska "skälla ut" en för såna saker, men vem vet vad han varit med om ? kanske trista erfarenheter av barn framtill på skotern.
Helt klart är väl att man bör tänka på vilket stort värde det är man fraktar på sin skoter och agera därefter, ta även med i beräkningarna att det är alltför många som inte räknar med att möta någon efter leden och kör därefter ...
Själv skulle jag nog välja i 1:a hand pulka , 2:a hand (små barn) framtill, men då köra sakta och med korpgluggarna öppna både framåt å bakåt för att slippa överraskningar av "mindre erfarna förare"

Kan i vissa fall förstå polisens tänkande, då det kan vara svårt att veta vem som egentligen kört skotern ( då det gäller något äldre barn )
Sitter en 14-åring framtill kan man vara ganska säker på att skotern inte framförs av den som sitter baktill :hmmmm:

/Rickard

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Kan i vissa fall förstå polisens tänkande, då det kan vara svårt att veta vem som egentligen kört skotern ( då det gäller något äldre barn )
Sitter en 14-åring framtill kan man vara ganska säker på att skotern inte framförs av den som sitter baktill :hmmmm:

/Rickard
Jag tror inte att polisen en sådan här gång egentligen är ute för att sätta dit någon minderårig för olovlig körning, utan man vill nog få bort detta med att ha sina "Små-Kottar" framför sig i färd på skoter.
Tror också att dom nog ser mellan fingrarna om man skulle puttra omkring i stilla mak ute på en sjö.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Detta med att ha barn med sig på snöskoterturerna kan ju skapa en del funderingar på hur lagar skall tolkas. Och även ett stort utrymme för "Sunt förnuft"

Som säkert alla vet, så är det ju förbjudet att ha passagerare på skoter eller i kälke när man korsar en väg.
Men hur gör man som förälder om man är ensamen ute på skoterturen med småbarna och man kommer till en väg ?

Ska man följa lagen, så ska man leda barnen över vägen till andra sidan, och sedan gå tillbaka och köra över snöskotern. Men hur vettigt och säkert är detta förfarande ?
Ett barn som blir lämnad ensam vid en stor väg och pappan går tillbaka för att köra över snöskotern, hur agerar barnet en sådan gång ?
Kan man vara säker på att barnet står kvar och väntar ? Knappast.

Ska man följa lagen eller sunt förnuft en sådan här gång, frågade jag en polis i samband med en förarbevisutbildning för några år sedan.
Han svarade att : Även poliser har sunt förnuft.