Barn på skotern

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Sv: Sunt förnuft....

Du är ute och åker med Tanten bakpå ( "Tanten" ex vis 80 Kg ) dynan och plötsligt krockar ni eller liknande och hon trycker/mosar sönder dig som förare mot styret osv.

Anses då jag som förare oaktsam/klantig etc ?
Skall det förbjudas att åka 2 på snöskotrar bara därför ?

.
Jämför du inte päron och äpplen här ?
Nog måste du väl förstå att vuxen människa (70-90kg) är betydligt mindre ömtålig än ett litet barn som väger 10-15kg ?

Tror nog att man som vuxen skoterförare har större chans att klara en "Tant" på 70 Kg bakom sig vid ett tvärstopp, än jämfört med vad ett litet barn på 15 Kg, som har 80 Kg bakom sig som trycker på vid ett tvärstopp.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Är det det inte förbjudet att köra skoter Norge?
Ja i stort sett i hela Norge.
Men du kan få dispens för att frakta grejer närmsta väg till din "Hytta".
Men längre norrut så finns det leder. Bland annat så finns det en led från "Peske" på Svenska sidan av gränsen och till Sulis".
Sedan så är det väl rent av rätt så fritt att åka uppe Finnmarksvidda

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sv: Sunt förnuft....

Chansen att en 3 åring på något sätt trillar av skotern eller skadar sig på annat vis om denne åker bakpå är många gånger större än om
denne 3 åring åker framför och man som förare har 100 %
koll både på barnet och underlag etc etc.

Med ovanstående resonemang som ex vis edvinsjolund + några andra för här i denna tråd, så skulle det ju omgående förbjudas att åka 2 på alla snöskotrar / landsvägs MC !

Exempel...
Du är ute och åker med Tanten bakpå ( "Tanten" ex vis 80 Kg ) dynan och plötsligt krockar ni eller liknande och hon trycker/mosar sönder dig som förare mot styret osv.
.
Lugn och fin nu! Var skrev jag att en treåring skulle åka bakpå?
Man kanske inte behöver ha med ungen om den är för liten, alternativt ha i en pulka. Då har den inte 100 kg i 30 knyck bakom sig.

Skillnaden är att om min tant skulle åka bakom mig och det tar tvärstopp så klarar jag mig troligen. Jag får troligen ont men det kan jag leva med.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nja, jag är inne på 2strokes spår där. Frugan väger modiga 40kilo med kläderna på å jag ligger på minst 90.. Hon brukar skjutsa mig om jag tagit en pils ,då borde det också vara förbjudet då jag som sitter bakom inte ens har ett styre att hålla mot mig med.
Det är ju ännu sämre än att ha ett barn framför sig

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
men det som dom flesta glömmer, ett barn har inte ens en tillstymmelse till muskler att hålla emot, och dom är mycket mjukare och kortare. en vuxen får tex inte styret i pannan om det blir tvärstopp och kärringen sitter bak

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Nja, jag är inne på 2strokes spår där. Frugan väger modiga 40kilo med kläderna på å jag ligger på minst 90.. Hon brukar skjutsa mig om jag tagit en pils ,då borde det också vara förbjudet då jag som sitter bakom inte ens har ett styre att hålla mot mig med.
Men det är då iallafall ditt o din frus eget val!?! tror faktisk din 40kilos fru pallar mer än en 3åring. eller vad tror du, dessutom har en liten knodd inte så mycket att säga till om i frågan om du som förälder anser att skallen/kroppen är så pass hård att du kan använda ditt barn som krockkudde, vissa resonerar som naiva fjortisar...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är förbjudet att köra snöskoter om man inte har förarbehörighet, oavsett om den som åker med har det eller inte.
Så har frugan din, ingen förarbehörighet, så begår hon ett lagbrott när hon skjutsar dig.
Men givetvis så är det nog bättre att det är hon som kör, än du, om du svept några öl och om det nödvändigtvis ska köras.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det är förbjudet att köra snöskoter om man inte har förarbehörighet, oavsett om den som åker med har det eller inte.
Så har frugan din, ingen förarbehörighet, så begår hon ett lagbrott när hon skjutsar dig.
Men givetvis så är det nog bättre att det är hon som kör, än du, om du svept några öl och om det nödvändigtvis ska köras.
OT

:confused:

Såvitt jag vet är det väl inte än i alla fall lagkrav på att ALLA oavsett ålder osv osv skall ha förarbevis för snöskoter för att få framföra snöskoter !
Eller ?

( Själv tog jag förarbevis 1990 för snöskoter. )

.

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
OT

:confused:

Såvitt jag vet är det väl inte än i alla fall lagkrav på att ALLA oavsett ålder osv osv skall ha förarbevis för snöskoter för att få framföra snöskoter !
Eller ?

( Själv tog jag förarbevis 1990 för snöskoter. )

.
Om man tog körkortet innan 2000 så behöver man inte ha skoterlicensen för att få köra snöskoter.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
vissa resonerar som naiva fjortisar...
Vi kan disskutera till leda saker och ting i detalj men man måste vara realistisk när man pratar om var och hur tex barn skall åka på tex en snöskoter.

Man måste kunna inse att det är lika tokigt att låta en vuxen trycka sönder en annan vuxen mot ett styre som att en vuxen trycker sönder ett barn mot styret....
Vad göra ???
Förbjud alla fordon där man kan sitta 2 i rad utan bälte !
= Inte realistiskt

Alltså så får nuvarande situation kvarstå och man låter individen tänka själv och använda sitt eget vett och förnuft.

Som jag sagt tidigare så är jag själv 3 barns far ( 8 , 10 , 12 år ) och de har alltid varit självklart för mig att låta barnen medans de var så "små" sitta framför mig som förare.
Även frugan min delar min åsikt i kring detta.
Samma sak med våra många vänner och bekanta som också åker skoter och har barn delar denna åsikt och låter de "små" åka framtill.

Och som jag sagt innan så innebär allt man företar sig en kalkyrerad risk och jag är mer villig att ta den risken att låta barnen åka framtill då jag anser/tycker att risken att de skall skada sig är mycket mycket mindre än att låta dem åka baktill medans de är "små".

.

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Frugan HAR skoterkort. Men henne får jag mosa lagligt mot styret när det är hon som kör. Men kör man med passagerare så kör man ju rukigt mycket försiktigare än annars så klart.
Med småbarn bakpå så ramlar dom av vi passage av en snövall eller en brant uppförsbacke. Därför har jag dom framför mej.
Jag och frugan har 5 barn tillsammans varav den största nu har kort själv.

E

ejwbegysv

Jag har till och med sett folk med babyskydd och några månaders farmför sig på skotern.. dock i modiga 5-10km/h...

Det ska börjas i tid :)

N'sta vinter blir det att dra Nila pulkan till som kan köra själv vid 5-6 års ålder :)

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Man måste kunna inse att det är lika tokigt att låta en vuxen trycka sönder en annan vuxen mot ett styre som att en vuxen trycker sönder ett barn mot styret....
Vad göra ???
.
En normalbyggd vuxen lär nog överleva ett tvärstopp mot själva styret med en "Elefant" som "Ryggsäck" och med betydligt mindre skador än jämfört om ett litet barn sitter framför, eller vad tror du ? :confused:

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hmm många intressanta inlägg, en del av er har rätt och fel...
om det händer en olycka och man får en skallskada
ett barn har mycket lättare att överleva en skallskada från en olycka än en vuxen människa..
det är för att barnets ben muskel och skallen är mycket mjukare och det kan svälla utåt, men en vuxen människas huvud kan ju inte svälla utåt för den är hård och fast..
medicinskt sett...

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
hmm många intressanta inlägg, en del av er har rätt och fel...
om det händer en olycka och man får en skallskada
ett barn har mycket lättare att överleva en skallskada från en olycka än en vuxen människa..
det är för att barnets ben muskel och skallen är mycket mjukare och det kan svälla utåt, men en vuxen människas huvud kan ju inte svälla utåt för den är hård och fast..
medicinskt sett...
En vuxen person som kör tvärstopp lär väl knappast få några skallskador från kontakten med själva snöskotern, för man far ju över styret. Förutsatt att man inte har typ 10" styrhöjare. Däremot så kan ju det bli en och annan fraktur.
Men givetvis så kan man ju få skallskador efter det man passerat huven, beroende på vad som finns framför snöskotern och hur man landar.

Men ett barn som knappt når upp till styret blir nog kvar bakom styret vid ett tvärstopp, och det är nog inte bara huvudet som tar smällen.
Känner till ett olycksfall, där mjälten blev skadad, då handlade det om någon timme innan det var försent att rädda livet på det barnet.

B

Biosteel

har nu läst igenom hela tråden och det finns ju 2 starka sidor vilket man märker ganska snabbt. men hur ser skadefrekvensen ut i förhållande till argument? tex sker det fler olyckor med barn framför förare eller bakom? jag förhåller mig naturligtvis till att barnet ska sitta framför de är min åsikt men tänkte just att det måste ju finnas nån form av statistik kanske. skulle iaf vara roligt att spegla av de mot tråden. :)

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det enklaste är ju helt enkelt att inte ha barn med.

Jag själv har åkt mååånga mil mellan styra och förare som mindre.
Brukade sitta och sova medans pappa körde.
Skulle aldrig sätta ett barn bakom mig då det är väldigt mycket svårare att hålla sig kvar bakom, och sedan så kan faktiskt föraren hjälpa barnet att hålla sig i plats om det sitter framför.

Så, framför föraren vid de rätta förhållandena. ALDRIG bakom.
Hellst i en pulka, men nu var det inte det som tråden handlade om. (och pulkan är inte så säker heller)