Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Och poliserna har varit efter mig flera gånger och än har det inte hänt nå, bara att dom ibland är oftare i området där jag bor, men nog kör jag lika mkt ändå.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Och vad vill du påvisa med detta inlägg? Att omdömet är sämre vid 14-15 års ålder som dom flesta mopedister är vet nog dom flesta, kör man trimmat som dessutom är olagligt i trafiken blir det en helt annan sak.
Är det då befogat, om inte utbildning inte hjälper att ett år senare låta dom köra en lätt motorcykel i 120km/h på motorvägar? Samma åldersgräns du får köra 70km/h på en skoterled!
Du påpekar du effektbegränsningar på 70hk på en skoter skulle vara bra, men en lätt MC idag toppar en bra bit över 110km/h ungefär som en 700-800cc skoter med högkamsmatta!

Var är olycksstatistiken störst? Vilka regler låter som att isåfall behövas ses över först? Var finns dom största potentiella riskerna?

Människor utvecklas med åren men vill påpeka att gruppen 16-18 inte är särskilt representerade i olyksstatistik på snöskoter. Tror fortfarande på mer ansvar från föräldrar och ett teori och praktiskt prov men kanske med en prövotid på 2år.
Lätt MC borde aldrig ha funnits, men den håller på att försvinna då nästan ingen tar lätt MC kort. Alla kör trimmad EU-moppe av vilka vissa modeller bara är en strypt 125:a så det visar på att det brister i både mognad och riskbedömning. Enligt min åsikt borde 125: orna klassas som MC helt enkelt, man får vänta tills 18. Det är dock ingen ursäkt för att 16-åriga skoterförare skall få köra hur effektstarka maskiner som helst. Sen är det i båda fallen inte bara fråga om olyckor utan även hur skoterhobbyn uppfattas av gemene man, något som kommer att vara en faktor när det gäller huruvida vi kommer att kunna köra alls i framtiden.

Jag undrar varför en 550 fläkt inte duger? Är den första skotern också den sista man köper? Hade jag haft en sådan maskin när jag var 16 hade jag skitit på mig av lycka. När folk köper sin första bil blir det ofta inte en ny M3, inte ens en gammal sådan. Hur många skulle egentligen påverkas av att de måste vänta i två år? Hur många 16-åringar har råd med en ny 800 eller ens en beg. dagen de fyller 16?
 
Last edited:

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
alla har olika åsikter om alla ***** lagar och dom flesta som vill införa högre åldersgräns på skoter är säkert över 20 så dom behöver inte bry sig i nåt.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
... Återigen det är inte den tekniska biten med hantering av fordonet och trafikregler/andra regler som är problemet. Det är omdömet och med risk att låta tjatig så kan man inte lära sig sådant på en kurs.
Vi ju överens om att problemet inte enbart är okunskap om trafikregler, utan det är mycket i omdömet som brister. Men nog tror jag att omdöme och hänsyn går att pränta in i skallen på en 15-åring likväl, som på 16-åring. Och detta gäller som sagt både yngre mopedförare och skoteråkare.

Men det märkliga är idag att många av dessa omogna personer, mognar högst betänkligt (inte alla) när dom säljer "Moppen" och tar bilkörkort och börjar köra bil. Men när samma person sätter sig på snöskotern, så är plötsligt all hänsyn borta och mognadsgraden har sänkts betydligt.

Jag tror att mycket av just detta är knutet till körkortet.
På mopeden och snöskotern så är det idag ingen "Status" med förarbevisen, då dom inte är knutna till körkorten. Men som det nu i höst blir, så kan ju tydligen skoterförarbeviset kallas tillbaka vid trafikförselser. Då får ju förarbeviset en bättre status, så att även en 16-åring börjar nog tänka efter före.

Men det bästa vore ju om det blev en bokstavskombination till på det vanliga körkortet, som typ "A" för MC, "B" för bil osv. Då tror jag att betydligt fler blir betydligt räddare om sin "Styrlapp" om det dessutom än tydligare kan bli påföljder vid eventuella trafikförselser med snöskotern (och mopeden) när man ska ta sitt bilkörkort
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
...
Men det bästa vore ju om det blev en bokstavskombination till på det vanliga körkortet, som typ "A" för MC, "B" för bil osv. Då tror jag att betydligt fler blir betydligt räddare om sin "Styrlapp" om det dessutom än tydligare kan bli påföljder vid eventuella trafikförselser med snöskotern (och mopeden) när man ska ta sitt bilkörkort

Precis vad jag menade! :)
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Vi ju överens om att problemet inte enbart är okunskap om trafikregler, utan det är mycket i omdömet som brister. Men nog tror jag att omdöme och hänsyn går att pränta in i skallen på en 15-åring likväl, som på 16-åring. Och detta gäller som sagt både yngre mopedförare och skoteråkare.

Men det märkliga är idag att många av dessa omogna personer, mognar högst betänkligt (inte alla) när dom säljer "Moppen" och tar bilkörkort och börjar köra bil. Men när samma person sätter sig på snöskotern, så är plötsligt all hänsyn borta och mognadsgraden har sänkts betydligt.

Jag tror att mycket av just detta är knutet till körkortet.
På mopeden och snöskotern så är det idag ingen "Status" med förarbevisen, då dom inte är knutna till körkorten. Men som det nu i höst blir, så kan ju tydligen skoterförarbeviset kallas tillbaka vid trafikförselser. Då får ju förarbeviset en bättre status, så att även en 16-åring börjar nog tänka efter före.

Men det bästa vore ju om det blev en bokstavskombination till på det vanliga körkortet, som typ "A" för MC, "B" för bil osv. Då tror jag att betydligt fler blir betydligt räddare om sin "Styrlapp" om det dessutom än tydligare kan bli påföljder vid eventuella trafikförselser med snöskotern (och mopeden) när man ska ta sitt bilkörkort
Det håller jag med om, lätt MC är ett riktigt körkort och sköter man sig inte ryker det precis som ett bilkörkort. Jag tror också att man måste hamra in i folk vad idiotbeteende kan få för konsekvenser inte bara för dem personligen utan för skoterhobbyn i stort. Då menar jag inte enbart beteende som kan leda till olyckor.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det håller jag med om, lätt MC är ett riktigt körkort och sköter man sig inte ryker det precis som ett bilkörkort. Jag tror också att man måste hamra in i folk vad idiotbeteende kan få för konsekvenser inte bara för dem personligen utan för skoterhobbyn i stort. Då menar jag inte enbart beteende som kan leda till olyckor.
Exakt, tror också att i stort sett varenda "Kotte" som kör snöskoter, egentligen vet vad för lagar som styr snöskotern.

Men många, framförallt yngre (men det finns tyvärr även äldre), verkar leva i den tron att störs inte jag av t.ex. oljud, vild framfart osv. så är ingen annan heller störd.

Och man ser inte heller kopplingen mellan Buskörning, "Oljudsburkar" mm. - Hårdare restrektioner.:evil:
Utan det viktigaste verkar hos många vara, hur man personligen ska klara sig undan rättvisan, när "Farbror Blå" börjar hinna ikapp. :hmmmm:
Man reflekterar inte dugg över dom mer övergripande följderna som i förlängningen drabbar oss alla som kör snöskoter.:bootyshake:
Så helt klart behövs det att det "Bankas" in lite hänsyn och omdöme i deras beteende.

Men jag tror inte att just olycksstatistiken är det som talar emot ungdomarna, utan däremot så är det nog vi lite äldre som får kika oss i spegeln. Så här behövs det nog också "Bankas" in lite vett, framförallt vad det gäller Alkohol - Snöskoter.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Nu börjar vi träffa rätt Stig.

Det är klart att det inte är bara i ena änden av åldersstegen som vi måste städa upp och banka in vett och etikett för att få behålla vår skoterhobby.

Jag skulle gärna se att vi kunde få ihop ett sorts välformulerat brev eller liknande med våra förslag och idéer på hur vi ska kunna rädda vår skoterhobby.
Vad tycker ni om att starta en separat tråd om just detta?
 

Grillis

Välkänd medlem
7 jul 2007
570
0
16
Vuollerim
Vid <16års ålder bestämmer föräldrarna MYCKET...

Om lagen då skulle vara skriven att du endast får köra fläkt upp till 70HP tror jag inte många skulle låta sina småttingar köpa några andra skotrar häller.
Skulle då inte mina!
Om jag fick en skoter på 25hk när jag var 5 eller 6år och idag har jag en skoter på cirka 120hk och är 16år så vet jag att min pappa inte skulle säga att jag måste byta till en skoter med va då 50hk? Sen vad tror ni att skotermärkerna börjar göra speciella/begränsade skotrar för just sverige?
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Om jag fick en skoter på 25hk när jag var 5 eller 6år och idag har jag en skoter på cirka 120hk och är 16år så vet jag att min pappa inte skulle säga att jag måste byta till en skoter med va då 50hk? Sen vad tror ni att skotermärkerna börjar göra speciella/begränsade skotrar för just sverige?
Så sant. Och en epa el-strypning lär ju gå att få bort på en gång... :beer:

Sen som alla säger att det fungerar för MC; det gör det inte. Varenda en med t.ex. lätt mc kör ostrypt då det är noll chans att man åker dit då polisen måste bänka den...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Så sant. Och en epa el-strypning lär ju gå att få bort på en gång... :beer:

Sen som alla säger att det fungerar för MC; det gör det inte. Varenda en med t.ex. lätt mc kör ostrypt då det är noll chans att man åker dit då polisen måste bänka den...
Exakt! Det första min kompis gjorde när han köpte en 125a var att ta bort alla strypningar.
Och det finns inte många som kör R1or gixxer mm som håller hastigheterna efter vägarna. Har mött många med bilen som kommit efter E4 i minst 200km/h. Så det funkar då absolut inte.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Om man sätter sig på en skoter när man är 16 år, så är det väl klart att man testar lite. Det är nytt, det är roligt.

Om man däremot väntar till man är 18 med att sätta sig på skotern, så är det ändå lika nytt, och precis lika roligt.

Så jag tror inte att det kommer hjälpa med att höja åldersgränsen 2 år.

EDIT: läste igenom mer nogrannt vad ni skrivit, så att mitt inlägg kasnke inte var så nödvändigt.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Om man sätter sig på en skoter när man är 16 år, så är det väl klart att man testar lite. Det är nytt, det är roligt.

Om man däremot väntar till man är 18 med att sätta sig på skotern, så är det ändå lika nytt, och precis lika roligt.

Så jag tror inte att det kommer hjälpa med att höja åldersgränsen 2 år.
Tror de som kör skoter och tar kortet när dom är 16 redan har kört skoter större delen av sitt liv.
När man har tagit licensen är det nog inte första gången man kör skoter...
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Tror de som kör skoter och tar kortet när dom är 16 redan har kört skoter större delen av sitt liv.
När man har tagit licensen är det nog inte första gången man kör skoter...
Jag vet mycket väl att dom allra flesta kör skoter innan dom är 16.

Men egentligen är det ju tänkt att första gången man kör ska vara på 'uppkörningen'. och efter det är det tänkt att man ska börja köra ordentligt.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Nja. Men min den syns ändå inte från vägen och står oftast i garaget, och dit kommer dom inte in om dom inte har tillstånd för det.
Herregud, sluta vara så fruktansvärt dryg och omogen!
Du är säkert jättehäftig med din cross när du smiter ifrån polisen för att sedan dagen efter berätta det för alla du känner.
Väx upp!
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Det kanske behövs en del förändringar. Kan dock konstatera att dom som kör skoter på fyllan, kör annat på fyllan också. Men skotern är ju lite farligare än bilen....

Sen kan man ju fundera över hur många 16åringar som har ett så passt moget uppförande att dom kan åka omkring med 150hk i skotern.

Tror vi ska titta lite mer på MC sidan när det kommer till skoteråkningen, det var ju också förslag att MC bara skulle få framföras i 70 km/h engång i tiden.. efter det skedde en upprensing bland mc folket och värsta packet försvann.

Dom senaste åren har dock en del dårar kommit tillbaka tex ghostrider.

Som en bekant sa: vi tog det lungt i solen och ungarna åkte pulka i backen, sen kom en skoter flygandes över krönet, tur att ungarna inte var där.

Föraren kan ha varit 16, 30 eller 40.. men när man blir äldre så förändras ens beteende och sannorlikheten är stor att föraren var yngre.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Herregud, sluta vara så fruktansvärt dryg och omogen!
Du är säkert jättehäftig med din cross när du smiter ifrån polisen för att sedan dagen efter berätta det för alla du känner.
Väx upp!
Men det är ju sånt som händer när man kör cross utanför bana. Ska jag stanna och be om ursäkt åt poliserna? Och det finns 1000-tals personer som kör cross som jag gör. Och NEJ jag tycker inte det är coolt att köra ifrån polisen, visst det är ganska spännande och kul ibland men det är absolut inget jag skryter om. Och detta var en liten konversation som jag hade med yamaha_nisse.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Den här tråden börjar likna en trafikolycka.
Ett gäng 15-åringar som envist hävdar att omdöme inte nödvändigtvis kommer med åldern. Ett gäng äldre som drar upp exempel på exempel på hur omdöme verkligen kommer med åldern och 15-åringarna kontrar med att friskriva sig själv och skylla problemen på exakt alla andra i sin egen åldersgrupp.

Sammanfattade jag korrekt?

Själv kör jag jätteförsiktigt. Så försiktigt att jag till och med lyckades sota igen 4 stift samtidigt tidigare idag. :D
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Här jag bor är det då inte ungdomarna som kör som dårar. Det är dom äldre i 20-30års åldern som ligger och bränner upp till 150km/h efter skoterlederna. Vissa tävlar och verkar tycka om att tävla med varann efter leden också, så inte konstigt att det händer olyckor! 2st av dom har kört ner i ett ***** stort dike.