Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Tycker de är lite roligt att läsa på dom som är under 20 och för dom som är över 20.
Dom som är över 20 och mer tycker att "snorungarna" ska ändra åldersgränsen tack vare dom kör som idioter, MEN nog måste jag säga att de finns MINST lika månda äldre som kör som totala idioter! Då jag själv har varit med om då jag till och med vart påkörd av en äldre kille (37år) var han då! själv var jag 19 då, men de roliga var att jag vart påkörd när jag cyklade på en trotoaren och de roligaste var att han tyckte de var mitt fel?!?! men nog om de.

tycker inte alls att dom ska ändra åldersgränsen, för de finns alltid några idioter från ALLA ålderskillnader som inte har en minsta hjärncell kvar bakanför pannan, om de ska ska ändra åldergränsen så är de lika gärna förbjuda skoter helt och hållet och de tror jag inte en skotermänniska vill!


hoppas ni inte tror att jag är sur eller nånting, ville bara skriva av mig då jag varit med om en del!
Enligt ditt resonemang kan vi sänka B-kortsåldern till 16 då? En 16-åring kan utan problem lära sig den tekniska biten vad gäller att köra bil och eftersom omdöme och ålder inte har något samband så spelar det ingen roll.

Säg mig 25-årsgränsen som nu kommer på MC, tror du det beror på att man vid den åldern har lättare för att lära sig köra eller finns det andra orsaker?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Precis som med traktorkortet.. Man kan ansöka om dispans pga Arbetsförhållanden som kräver det.
Samer är som skillnad från oss arbetar med att köra skoter.

Arjeplogarn kan förklara detta bättre än mig.

Därför.

OBS. de måste söka dispansen av yrkesskäl!
Okey då förstår jag hur du menar.
Men 90 % av alla samer är inte renskötare, så det är nog bland renskötande samer som eventuell dispens ska ges.
Känner en skogsentrepenör, som sökte och fick ålderdispans för sin son att ta förarbeviset för snöskoter, när grabben var 15 år.
Liksom det bland jordbrukssöner (och döttrar) går att få dispens med att få ta traktorkort före 16-års ålder, men jag har aldrig hört att renskötare kan få dispens för att ta traktorkortet före 16 års ålder.
Men visst kan det väl vara så, för det finns ju märkligare saker än detta i Sveriges lagstiftning.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okey då förstår jag hur du menar.
Men 90 % av alla samer är inte renskötare, så det är nog bland renskötande samer som eventuell dispens ska ges.
Känner en skogsentrepenör, som sökte och fick ålderdispans för sin son att ta förarbeviset för snöskoter, när grabben var 15 år.
Liksom det bland jordbrukssöner (och döttrar) går att få dispens med att få ta traktorkort före 16-års ålder, men jag har aldrig hört att renskötare kan få dispens för att ta traktorkortet före 16 års ålder.
Men visst kan det väl vara så, för det finns ju märkligare saker än detta i Sveriges lagstiftning.

Exakt, syftade på renskötare. Men skrev samer.

Renskötare dispens om traktorkort..? :hmmmm2: Mena du skoterkortet?
 
4

426H

Oj, här var en aktiv tråd. Orkar inte läsa alla sidor, men jag tycker faktiskt man skall sänka åldern. I alla fall när det gäller övningskörning tillsammans med målsman. Då får kidsen lära sig att ta ansvar för sitt eget uppträdande och körning under föräldrarnas övervakning. När kidsen är t ex. 12 år, ser dom ju fortfarande upp till sina föräldrar och är mottagliga för anvisningar och instruktioner. På så vis kan dom på ett naturligt vis lära sig en sund "skoterkultur". När dom blivit 16 är det ju snarare en sport att göra tvärt om mot vad föräldrarna säger. Knappast intressant att åka med farsan då heller utan det är ju kompisarna som gäller. Vad händer när man släpper lös ett gäng hormonstinna 16-åringar på 150hk skotrar? Kan ju bara sluta på ett sätt.
Övningskörning från 12 år tillsammans med farsan är bästa sättet att lösa problemen med buskörning hos 16-åringar tycker jag.
 

Stelt

Välkänd medlem
5 nov 2008
1.088
0
16
Luleå
Oj, här var en aktiv tråd. Orkar inte läsa alla sidor, men jag tycker faktiskt man skall sänka åldern. I alla fall när det gäller övningskörning tillsammans med målsman. Då får kidsen lära sig att ta ansvar för sitt eget uppträdande och körning under föräldrarnas övervakning. När kidsen är t ex. 12 år, ser dom ju fortfarande upp till sina föräldrar och är mottagliga för anvisningar och instruktioner. På så vis kan dom på ett naturligt vis lära sig en sund "skoterkultur". När dom blivit 16 är det ju snarare en sport att göra tvärt om mot vad föräldrarna säger. Knappast intressant att åka med farsan då heller utan det är ju kompisarna som gäller. Vad händer när man släpper lös ett gäng hormonstinna 16-åringar på 150hk skotrar? Kan ju bara sluta på ett sätt.
Övningskörning från 12 år tillsammans med farsan är bästa sättet att lösa problemen med buskörning hos 16-åringar tycker jag.
Lär nog inte får ner buskörningen, har kört skoter hela livet men inte fan tar jag det lugnt för det.
Övingskört med föräldrarna gjorde man första gångerna man körde, sen vågade dom sitta bakom och ta det lugnt.
Lär nog fungera på vissa, men är man ett gäng kompisar som far ut och kör lär nog inte många tänka på att ta det lugnt!
 
D

Deleted member 6797

Att en ny 550F inte skulle gå fortare än 70 måste jag säga är ren bullshit.
Måste säga att RAVE 550Fen vi hade var en av dom roligare maskinerna jag ägt... och att inte det skulle räcka till en 16 åring är också skitsnack.

På en dålig led skulle man utan problem hänga av alla 600 maskiner av äldre modell. Kan lova att 90% av alla på detta forum bara nyttjar en bråkdel av maskinen klarar av , inklusive mig själv.

tror inte att man ligger på en guppig led i 80-90 som ja gör me min skoter med en 550 då dels slöare motor, sen sämre dämpare också

så tror inte dom hänger med alls då en 600 har ca 120hk medans slö 550in har 60. och ja ja tycker 550is e slöa, har kört en själv
 
4

426H

Lär nog inte får ner buskörningen, har kört skoter hela livet men inte fan tar jag det lugnt för det.
Övingskört med föräldrarna gjorde man första gångerna man körde, sen vågade dom sitta bakom och ta det lugnt.
Lär nog fungera på vissa, men är man ett gäng kompisar som far ut och kör lär nog inte många tänka på att ta det lugnt!
Jo, jag har också varit 16 år och vet hur det körs. Vad jag menar är att om föräldrarna har en smula vett, så lär dom kidsen när man behöver ta hänsyn och när man kan gasa, hoppa och leka. Som 16-åring kan man ju tex vara och leka i en driva i 2 timmar med slutburk i kanten av en sjö där 200 pimelfiskare/apelsinskalare/korvgrillare/soldyrkare befinner sig utan att tänka på att man kanske stör. I stället för att åka 1 km längre bort där man kan leka ostört. Har man fått lära sig såna grejor av farsan tror jag det faktiskt blir sklilland på hur man beter sig.
Påstår inte att jag sjäv var felfri i den åldern. Snarare fick jag lära mig den tunga vägen med utsällnigar/skitsnack från grannar osv. Hänsyn är inget man föds med utan det måste läras in. Ju tidigare, ju bättre.
 
D

Deleted member 9532

Jag tycker att man borde få övningsköra, men att gå så lågt som tolv? Visst, ska jag väl inte gå in så djupt på det eftersom jag själv kört sedan jag var så gammal. Då skaffade jag min första egna maskin. Jag är ganska stor av mig och har alltid varit det och jag hade muskelmassan för att styra maskineriet, men jag tror många tolvåringar saknar den förmågan. I dagens samhälle finns det ju ganska många spinkiga, små laktosintoleranta glin som knappt orkar lyfta gaffeln för att äta (inte bara tolvåringar, även upp till 16-års åldern). Jag säger inte att majoriteten är det, men det räcker ju att en sådan är ute på leden för att skapa en risk.
 

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Jag tycker att man borde få övningsköra, men att gå så lågt som tolv? Visst, ska jag väl inte gå in så djupt på det eftersom jag själv kört sedan jag var så gammal. Då skaffade jag min första egna maskin. Jag är ganska stor av mig och har alltid varit det och jag hade muskelmassan för att styra maskineriet, men jag tror många tolvåringar saknar den förmågan. I dagens samhälle finns det ju ganska många spinkiga, små laktosintoleranta glin som knappt orkar lyfta gaffeln för att äta (inte bara tolvåringar, även upp till 16-års åldern). Jag säger inte att majoriteten är det, men det räcker ju att en sådan är ute på leden för att skapa en risk.
Om det laktosintoleranta glinet har omdöme och vet vart gränserna för den egna förmågan går träffar jag hellre på honom efter leden än den vältränade killen som tror han är Tucker Hibbert.
 
4

426H

Jag tycker att man borde få övningsköra, men att gå så lågt som tolv?...
En snöskoter är ju trots allt ett extremt lättkört fordon förutsatt att det inte är för stor effekt på motorn. Men visst kan man diskutera åldern. Jag skulle dock inte tveka en sekund att övningsköra men en 12-årig son. En viss del av poängen är ju också att för tolvåringen är ju fortfarande farsan "gud" och farsans insturktioner är "lag". Några år senare börjar kidsen (oftast) revoltera och då kan det vara för sent att påverka...
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jo, jag har också varit 16 år och vet hur det körs. Vad jag menar är att om föräldrarna har en smula vett, så lär dom kidsen när man behöver ta hänsyn och när man kan gasa, hoppa och leka. Som 16-åring kan man ju tex vara och leka i en driva i 2 timmar med slutburk i kanten av en sjö där 200 pimelfiskare/apelsinskalare/korvgrillare/soldyrkare befinner sig utan att tänka på att man kanske stör. I stället för att åka 1 km längre bort där man kan leka ostört. Har man fått lära sig såna grejor av farsan tror jag det faktiskt blir sklilland på hur man beter sig.
Påstår inte att jag sjäv var felfri i den åldern. Snarare fick jag lära mig den tunga vägen med utsällnigar/skitsnack från grannar osv. Hänsyn är inget man föds med utan det måste läras in. Ju tidigare, ju bättre.
Håller med dig att den bästa läromästaren är den som man ser upp till, när jag själv var i 12-års åldern så var det ju far och mor.
Själv så växte man upp med en far som hellre åkte skidor än körde snöskoter. Så när man själv började köra snöskoter, långt före förarbevisutbildningar, så fick man istället lära upp sig själv. Och det blev inte alltid rätt i början.
Men allt eftersom när man fick förklarat för sig hur saker och ting förhåller sig, så blev väl i alla fall det mesta rätt till slut.

Men för att vara en bra läromästare i just snöskoterkörning, så krävs det nog 2 saker.
1. Man kör snöskoter själv.
2. Man besitter själv omdöme och hänsyn, samt föregår med gott exempel.
Tyvärr så brister det ibland framförallt med det sistnämnda hos en del.
Så därför kommer vi aldrig bort ifrån att det behövs en organiserad utbildning,med licensiering (= Körkort)
Men en utbilding som säkert många upplever som gammal skåpmat, men som en del andra mer än väl behöver.

Jag har även en liten fråga till er yngre skoteråkare, kanske lite Off-topic.
När jag och mina kompisar startade våra "Skoterkarriärer", så stack vi alltid till skogs, i regel uppåt "Akka-området", när vi skulle ut och KÖRA snöskoter.
Ju mer snö desto bättre, för då fick man verkligt BÄRA snöskotrarna :)

Men dagens ungdomar verkar istället föredra att ligga och köra runt på samhället, kvällar och långt in på nätterna.
Vad får man ut för "Skoterkänsla" av detta ?
Eller är dagens ungdomar inte vana att vara ute i skog och mark, så att man är skogsrädd ? :confused:
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag har även en liten fråga till er yngre skoteråkare, kanske lite Off-topic.
När jag och mina kompisar startade våra "Skoterkarriärer", så stack vi alltid till skogs, i regel uppåt "Akka-området", när vi skulle ut och KÖRA snöskoter.
Ju mer snö desto bättre, för då fick man verkligt BÄRA snöskotrarna :)

Men dagens ungdomar verkar istället föredra att ligga och köra runt på samhället, kvällar och långt in på nätterna.
Vad får man ut för "Skoterkänsla" av detta ?
Eller är dagens ungdomar inte vana att vara ute i skog och mark, så att man är skogsrädd ? :confused:
Så är det då verkligen inte här, vi ungdomar far hellre 5 mil för att köra skoter där det är mer snö än att köra omkring "storstan" kalix.

Man hör sällan en skoter med slutburk hålla järnet efter isen på kvällarna och ändå bor jag ca 200m från älven så man hör och ser de flesta skotrarna som åker förbi.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
En reformation av kurserna iallafall. Just nu släpper de ju igenom i princip vem som helst. Har hört om kurser där ledaren sparkat skidorna rätt åt nån stackare som inte kunde backa. I övrigt får de väl ändra vadsomhelst, det gäller ju inte mig.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
En reformation av kurserna iallafall. Just nu släpper de ju igenom i princip vem som helst. Har hört om kurser där ledaren sparkat skidorna rätt åt nån stackare som inte kunde backa. I övrigt får de väl ändra vadsomhelst, det gäller ju inte mig.
Grundtanken med dagens utbildning är att man förutom får lära sig lite olika specifika skoterregler är att man tillsammans i gruppen diskuterar dom problem som ett felaktigt skoterbeteende kan medföra.
Att det sedan är ett prov som nästan vem som helst klarar är egentligen ovidkommande.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Så är det då verkligen inte här, vi ungdomar far hellre 5 mil för att köra skoter där det är mer snö än att köra omkring "storstan" kalix.

Man hör sällan en skoter med slutburk hålla järnet efter isen på kvällarna och ändå bor jag ca 200m från älven så man hör och ser de flesta skotrarna som åker förbi.
Här är det tvärtom, det är bara på samhället som man hör och ser snöskotrar när man är ute och jobbar med lederna på kvällarna