Höjd åldersgräns för skoter? Ja kanske det.

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Här är det tvärtom, det är bara på samhället som man hör och ser snöskotrar när man är ute och jobbar med lederna på kvällarna
De är såhär att dem som åker nära samhällen och så får hellt enkelt inte åka länge bort.
ja tror att de tex gå till på följande sett och nu CITERAR JA, pappa kan ja få åka skoter med olle ikväll och då säger pappa nää de får du inte!! men komigen bara en liten sväng säger pojken okejdå yess tänker han men då säger farsan du får åka på ett villkår att du håller dig häromkring och då säger pojken naturlingt viss jaarå men sedan när han kommit en bit bort så äre själv klart full lekstuga för de vett ju inte pappa för han ser ju inget så funkar de och då farman självklart mycket längre än va man får fick den kvällen så funkade iallafall vi när vi va typ 13-15. som nu är ca 6-7 år sedan.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
poängen kanske var att man inte får cykla på trottoaren.

När jag gjorde mitt första inlägg i den här tråden så tyckte jag att regelverket var bra som det är,
men nu börjar det luta åt den norska varianten med begränsningar i början.
huvudsaken är att en 16åring ska ha rätt att köra skoter i någon form i allafall.
när jag tänker tillbaka på t.ex en yamaha srv så inte kommer jag ihåg att den var tråkig att köra.

angående utveckling och ålder så fungerar hjärnan i barn saktare när dom närmar sig puberteten, i puberteten så börjar hjärnan tänka så snabbt att man kanske inte hinner med allt i t.ex en trafiksituation. dvs man hinner tänka första steget och agera men inte konsekvensen av sitt handlande, det tar några år för hjärnan att "lugna ner sig" och hantera informationen.
(Står så i en av läroböckerna för dom som utbildar sig till lärare)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Förbud har vi ju redan mot skrikburkar och fyllekörning.
Att det sedan inte följs är en annan sida av myntet.

Jag är inte för att höja åldersgränsen, men jag är för att införa en prövotid (2 år) på ett snöskoterkörkort vid 16 års ålder.
då borde man juh få övninsköra när man är 14 för man får juh övningsköra me bil när man är 16??
 
B

Biosteel

Men dagens ungdomar verkar istället föredra att ligga och köra runt på samhället, kvällar och långt in på nätterna.
Vad får man ut för "Skoterkänsla" av detta ?
Eller är dagens ungdomar inte vana att vara ute i skog och mark, så att man är skogsrädd ? :confused:

sitter nog i att ungdomarna vill synas och höras så mycket som möjligt :stupid:
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
De är såhär att dem som åker nära samhällen och så får hellt enkelt inte åka länge bort.
Varför får man inte åka snöskoter i skogen ? :confused:

Är man ett gäng så hjälper man ju varandra om man skulle köra fast, eller så ringer man ju efter hjälp !
Så var det ju när man själv var grabb, bortsett från att det inte fanns mobiler då, så vi fick klara eventuella fastkörningar själva.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Dagens system bygger på att man "övningskört" under hela sin uppväxt. Iallafall i dessa trakter.
För att vara en något så när fullärd snöskoteråkare vid examinationen så är det nog så.

Men dagens förarbevisutbildning är väl mångt och mycket skapat i syfte att ge en novis nybörjare en "Spark" i rätt riltning vad det gäller normer och attityder runt snöskoteråkning. sedan så får man själv på egen hand lära sig själva körtekniken mer grundlägande i LHS (LivetsHårdaSkola).
Varför utbildningen inte är mer komplett än så är väl för att utbildningen inte ska skena iväg rent kostnadsmässigt.
För skulle det t.ex. bli som en bilkörkortsutbildning med 15-20 körlektioner och en massa teorilektioner, så skulle det nog av kostnadsskäl bli ett mindre antal som gick utbildningen. Och på sikt så skulle nog snöskoteråkningen bli en hobby för allt mindre människor.
Om man jämför med hur det är med jakten, så har Jägarexamen och alla övriga kostnader som tillkommit runt jakten, inneburit att det verkar som att jakten blir allt mer en generationsfråga, så när dagens äldre gubbar i jägarleden "Fasas ut" så blir det nog mindre folk som jagar i framtiden.
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Varför får man inte åka snöskoter i skogen ? :confused:

.
de får dom väll män deras föräldrar har sagt att om du ska åka ikväll så får du inte åka så långt bort. plus att dom vill höras och synas som Biosteel
sa. för i skogen äre ju inga som ser dom så då håller dom sig kring samhällen så att andra kan se när dom hoppar över nån väg lr bara leker på nån lägda.
 

Nisse_XC700

Aktiv medlem
8 sept 2008
52
0
1
Avesta
Jag måste iaf säga att jag håller med 426H att man ska få börja övningsköra skoter tidigt... man får ju kanske inte ner buskörningen så mycket, vad vet jag. Men förmodligen så blir väll chansen större att personen i fråga klarar av situationen bra mycket bättre om det nu skulle hända nånting på leden framför honom/henne om personen har kört en del skoter innan

Hårdare utbildning och övningskörning från skapligt tidig ålder är då mitt förslag...
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
alla under 70 år kör som idioter! Den enda som kör med omdömme är min morfar och därför ska endast han få köra skoter i sverige! FAN LÄGG AV!
Omdömmet kommer med åren man kör, en undersökning visar att dom som har kört Lätt MC innan dom hoppar på en Mellanklassare kör mycket lungare fasten dom är av samma ålder.
Så det bästa hade ju egentligen varit att antingen sätta åldersgräns på 70 år eller på 13 år då den 13 åringen sedan kommer köra som en 19 åring kör idag när han är 16..
Fast allt som är roligt ska förbjudas i Sverige så varför skriver jag ens...?

EDIT: har inte orkar läsa igenom denna sura 50årskris tråden
 
B

Biosteel

alla under 70 år kör som idioter! Den enda som kör med omdömme är min moffa och därför ska endast han få köra skoter i sverige! FAN LÄGG AV!
Omdömmet kommer med åren man kör, en undersökning visar att dom som har kört Lätt MC innan dom hoppar på en Mellanklassare kör mycket lungare fasten dom är av samma ålder.
Så det bästa hade ju egentligen varit att antingen sätta åldersgräns på 70 år eller på 13 år då den 13 åringen sedan kommer köra som en 19 åring kör idag när han är 16..
Fast allt som är roligt ska förbjudas i Sverige så varför skriver jag ens...?
nu ha jag bara ögnat igenom tråden lite fort och läste att åldersgräns funkar bra i norge så varför skulle det inte funka i sverige ?:stupid:eek:ch sen som många säger så är det nog bara bra om hormonstinna ungdomar (upp till 18 år) får en begränsad effekt i skotern det skulle nog göra susen.:eviltongue: för tyvärr är det för många som har "jagkanalltsyndromet" så om man säger att det borde finnas en lätt skoter och en tung skoter och den förstnämnda är begränsad till 30 hästar. det är nog lagomt :eek::bootyshake:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
nu ha jag bara ögnat igenom tråden lite fort och läste att åldersgräns funkar bra i norge så varför skulle det inte funka i sverige ?:stupid:eek:ch sen som många säger så är det nog bara bra om hormonstinna ungdomar (upp till 18 år) får en begränsad effekt i skotern det skulle nog göra susen.:eviltongue: för tyvärr är det för många som har "jagkanalltsyndromet" så om man säger att det borde finnas en lätt skoter och en tung skoter och den förstnämnda är begränsad till 30 hästar. det är nog lagomt :eek::bootyshake:
men hur tänker du människa. du måste väll tänka på dom som är yngre än oss ska dom inte få ha likaroligt dom då. vi göra det bara surt för dom äre kul de eller. tänk om dom skulle ändra lagen hella tiden så gjämt när du ska ta något och har längta till de så ändra dom så du inte får ta de för en 4 år fram i tiden eller att det blir olika klasser hur kul är de på en skala på 1-10 hurru gunnar. änvänd insidan av hjärna lille vän
 
B

Biosteel

men hur tänker du människa. du måste väll tänka på dom som är yngre än oss ska dom inte få ha likaroligt dom då. vi göra det bara surt för dom äre kul de eller. tänk om dom skulle ändra lagen hella tiden så gjämt när du ska ta något och har längta till de så ändra dom så du inte får ta de för en 4 år fram i tiden eller att det blir olika klasser hur kul är de på en skala på 1-10 hurru gunnar. änvänd insidan av hjärna lille vän
men att försöka skydda barnen från sig själv är väll ändå att använda skallen ? dessutom behövs det verkligen en högre ålder på skoter för att få bukt med okynneskörningen och som bland annat stig nämnt man behöver nån att se upp till med bra föredömme exempel då föräldrarna dessutom så får ju dom/ni köra med en skoter då på ja ungefär 30-40 hästar och det räcker väll :hello:
 

goodyear

Aktiv medlem
1 feb 2009
86
0
6
mora
men hur tänker du människa. du måste väll tänka på dom som är yngre än oss ska dom inte få ha likaroligt dom då. vi göra det bara surt för dom äre kul de eller. tänk om dom skulle ändra lagen hella tiden så gjämt när du ska ta något och har längta till de så ändra dom så du inte får ta de för en 4 år fram i tiden eller att det blir olika klasser hur kul är de på en skala på 1-10 hurru gunnar. änvänd insidan av hjärna lille vän


jag håller me dej är fel å ändra lagen med klasser å skit nej låt det va som det är å låt dom ynge lära sig den hård vägen.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
de får dom väll män deras föräldrar har sagt att om du ska åka ikväll så får du inte åka så långt bort. plus att dom vill höras och synas som Biosteel
sa. för i skogen äre ju inga som ser dom så då håller dom sig kring samhällen så att andra kan se när dom hoppar över nån väg lr bara leker på nån lägda.
Ja men frågan var, vad är det för slags föräldrar som inte låter barnen åka snöskoter i skogen ?
Visst kan det säkert finnas någon förälder som har den "Uppfostringsregeln".
Men jag tror inte att det är den verkliga förklaringen till varför ungdomar hellre kör snöskoter på samhället eller i skogen.

Mina och kompisarnas föräldrar ville då inte att vi skulle åka omkring i bostadsområdena och störa grannarna.
Samma tanke hade jag när mina barn skulle ut och köra snöskoter.

Vi har ju alla varit unga, men inte hade jag och mina kompisar den tanken, att ses eller höras när vi körde skoter, utan vi ställde iväg rakt ut i skogen, ju längre bort desto bättre.
 
B

Biosteel

jag håller me dej är fel å ändra lagen med klasser å skit nej låt det va som det är å låt dom ynge lära sig den hård vägen.
jo men vi måste ju värna om våra unga och kanske ge dom chansen att lära sig att köra på en skoter med 10 hästar som tar sig nätt och jämt fram :hello:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
men att försöka skydda barnen från sig själv är väll ändå att använda skallen ? dessutom behövs det verkligen en högre ålder på skoter för att få bukt med okynneskörningen och som bland annat stig nämnt man behöver nån att se upp till med bra föredömme exempel då föräldrarna dessutom så får ju dom/ni köra med en skoter då på ja ungefär 30-40 hästar och det räcker väll :hello:
men 40 hk skulle du vilja köra på de om du vore 16 när tror inte de. mig kommer de endå inte drabba för ja tog kortet för 6 år sedan så men dom yngre den yngre generationen va ska dom gör då ska dom åka spark dom då lr? lr kanske sitta vid datorn till 18 års ålder då kommer dom nog inta vilja ta något kort sedan för då är dom så in snöade vid datan så dom blir nog kvar där resten va livet.
 
B

Biosteel

men 40 hk skulle du vilja köra på de om du vore 16 när tror inte de. mig kommer de endå inte drabba för ja tog kortet för 6 år sedan så men dom yngre den yngre generationen va ska dom gör ska dom åka spark dom då lr? lr kanske sitta vid datorn till 18 års ålder då kommer dom nog inta vilja ta något kort sedan för då är dom så in snöade vid datan så dom blir nog kvar där resten va livet.
ja det är ju oxå en vanföreställning. ingenting som har skett på mcsidan fast det är hårda restriktioner där:hmmmm2:
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
tror de kommer bli mindre folk som kommer ta skoter-kortet för dem ska höja kostnaden för de det kommer från och men den första november nästa år lr hur de va men iallafall så kommer de gå lös på en 6-7 tusen kronor för ett förarbevis för skoter.