REV chassi med Rotax 670 motor, går det?

Enduro 493

Aktiv medlem
31 jan 2009
50
0
1
Jimmy Johansson åkte stadioncrossen i Karlsborg med en 747:a i Reven för några år sen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Klart det går, men man får sätta den rätt högt skulle jag tro. Höll på att sätta en 670 i ett iq440 chassi och hade gjort motorplatta och allt. Hade motorn rätt mycket lutande framåt för att få upp förgasarna för det är där problemet är att förgasarna sitter väldigt lågt på 670in. Men det slutade med en 1200 motor istället och tur är väll det.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rotax 670 i REV chassi ?

Är det någon som vet om en Rotax 670 motor skulle kunna passa i ett REV chassi ?
Klart det passar men som med allt annat så är det ju inte "Bolt On" ! ;)

På andra sidan pölen finns det dock ganska många som har monterat in "RV" motorer i REV chassiet.

Många av dem har dessutom passat på att samtidigt sätta Arctic Cat's sk. "Diamond Drive" i stället för sekundär variator axeln och kedjehus.
På detta sättet har man kunnat montera motorn djupare i chassit samt vunnit en massa andra positiva saker ;) ;)




.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tackar för svaren, har bara funderingar till vad man ska göra till nästa år :). Kommer det att påverkas om man vinklar upp förgasarna så mycket för att det ska passa, för förgsare ska väl vara så horisontella som möjligt? Vad har Diamond drive systemet för och nackdelar förutom att motorn går att placeras lägre?
 

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
det finns en i skellefte (eller kåge) som har haft en 670 i ett rev-chassie, han använde sig av orginal 440 motorplatta. han borrade två nya hål bredvid två orginalfästen bara (16mm bredvid tror jag).

sen insuget fick han göra ett nytt, så det såg ut som ett "s" ungefär.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Byggde han själv sina insug? Om du kommer ihåg vad han heter så skriv gärna ett pm, brukar han vara här på forumet?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
"RV" motor i REV chassi ?

Jag har bara lite funderingar till vad man ska göra till nästa år :).

1. Kommer det att påverkas om man vinklar upp förgasarna så mycket för att det ska passa, för förgsare ska väl vara så horisontella som möjligt ?

2. Vad har Diamond Drive systemet för och nackdelar förutom att motorn går att placeras lägre ?
1. Det finns lite olika sätt att få förgasarna både rakare och/eller närmare motorn på "RV" motorer.
* Kortare insugsgummin
* Vinklade insugsgummin
* Kortare slidhus
* Vinklade slidhus
* TM / TMX förgasare
* ( Diamond Drive )
Du kan nog ha förgasarna/motorn vinklade ca 15-20 Grader utan att det påverkar nämvärt
( finns ju massor med Cross MC's som har gode stor lutning på förgasaren ).
Huvudsaken är att du alltid parkerar maskinen vågrätt/platt ;):p .

2. Jag skulle vilja påstå att det bara finns fördelar med Diamond Drive !
Jag varken vet av några eller tycker det finns några som helst nackdelar.



.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: "RV" motor i REV chassi ?

2. Jag skulle vilja påstå att det bara finns fördelar med Diamond Drive !
Jag varken vet av några eller tycker det finns några som helst nackdelar.



.
Det enda är väll att du måste montera variatorn bakom primären, tex om du tittar på xp'n så har den ju sekundären väldigt högt monterad
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det enda är väl att du måste montera variatorn bakom primären, tex om du tittar på xp'n så har den ju sekundären väldigt högt monterad
REV modellen är ju sekundärvariatorn redan original monterad "bakom" primärvariatorn....

Så jag förstår inte riktigt vad du menar skulle vara nackdel :hmmmm2: :confused:



.
 

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
Sv: "RV" motor i REV chassi ?

1. Det finns lite olika sätt att få förgasarna både rakare och/eller närmare motorn på "RV" motorer.
* Kortare insugsgummin
* Vinklade insugsgummin
* Kortare slidhus
* Vinklade slidhus
* TM / TMX förgasare
* ( Diamond Drive )
Du kan nog ha förgasarna vinklade ca 15 Grader utan att det påverkar nämvärt
( finns ju massor med Cross MC's som har gode stor lutning på förgasaren ).
Huvudsaken är att du alltid parkerar maskinen vågrätt/platt ;):p .

2. Jag skulle vilja påstå att det bara finns fördelar med Diamond Drive !
Jag varken vet av några eller tycker det finns några som helst nackdelar.



.

Största nackdelarna med diamond drive är väl att det inte håller.. var och varannan får ju haveri och dyrt som tusan att repa.

Mkt jobbigare och DYRARE att dreva så som man vill ha den..

osv osv, ett vanligt kedjehus har nästan mer fördelar än DD, även arctic är ju på väg att sluta helt med DD.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Största nackdelarna med diamond drive är väl att det inte håller..
var och varannan får ju haveri och dyrt som tusan att repa.

Mkt jobbigare och DYRARE att dreva så som man vill ha den..
osv osv, ett vanligt kedjehus har nästan mer fördelar än DD, även arctic är ju på väg att sluta helt med DD.
:hmmmm2: Håller inte alls med om detta.

Fördelarna "Diamond Drive" vs. Vanligt kedjehus är överlägset till "DD's" fördel då man börjar att titta på effektförluster, vikt, enkelhet, platsbesparing etc etc

Många Drag race åkare på andra sidan pölen kör med DD i sina hysteriska 4T Yammor med uppemot 400 Hk !
Detta då effekt förlusterna är mycket mindre än med kedja

Så nog håller det !! ;)



.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Tack för infon grabbar och video klippet stoft :D, nu kliar det riktigt mycket! Jag köpte ett par insugsgummin som var vinklade och lite längre så dessa kanske går att använda. Är det svårt att korta/vinkla slidhuset? Jag har aldrig öppnat slidmatningen någonsin.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Tack för infon grabbar och video klippet stoft :D, nu kliar det riktigt mycket! Jag köpte ett par insugsgummin som var vinklade och lite längre så dessa kanske går att använda. Är det svårt att korta/vinkla slidhuset? Jag har aldrig öppnat slidmatningen någonsin.
Du kan få korta ner insuget ca 15mm om du tar bort oljesmörjningen. Sen ett par kortare förgasare är ju att föredra framför dom stora VM44orna, tex Lectron 44 skulle nog bli perfekt. Då får man ännumer plats för insuget.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
kör du med oljan i tanken eller separat smörjning?
Kör med olja i tanken så då tar det lite mindre plats, då behöver man bara en mindre oljetank för smörjningen av slidmatningen då kan man spara lite mer plats.