Då vart det dags för en liten update igen.
Har varit och bromsat maskinen men va väl inte helnöjd när jag åkte därifrån. Fick ur den 139.3 hk vid 7700 med 0.68 bsfc. Jag hade ju varvat den 8100 och då gav den 127 hk. Dom effekterna gav ju en F7a original om man snålar ner den lite.
Tanken var då - kortare pipa, mer varv, mer mos
Sagt och gjort, kortade pipan 6.5 cm men den här gången i början på pipan och fick lov att bli lite mellan första och andra stegs diffusern. Avstämningslängden blev då runt 110 cm.
Resultat då.. ja segare på låga varv och att komma upp i varv, men samma slutvarv 8100 med orörd variator.
Hmm googlade och goooglade ännu mer i de här med pipor, räknade och funderade. Sen kom rondellen fram igen och pipan blev återigen isärskuren. Den här gången skulle jag ändra vinklarna lite, ändrade så att tjockaste diametern på pipan blev 6.25 gånger arean på inloppet i pipan vilket jag läst någonstans att de skulle vara bra. Då ändrades diametern från 14.5 till 16-16.5 cm där den är som tjockast. Första diffuservinkeln 4.4 grader och andra 9 grader och baffeln eller vad man ska kalla slutkonans vinkel blev 10.5 grader. De verkade som vettiga vinklar enligt vad som stog.
Va inte så tvärgjort direkt, blev många timmar med svetsen innan den var hel igen.
Resultatet den här gången då... Jag fick lov att dra ner soppan vid 6700 där den tidigare gått snålt, men nu börjat fyrtakta typ. Efter det så kändes den väl ungefär lika som innan fast rappare än efter sista kapningen, men samma slutvarv som innan, runt 8100.
Slutsatsen då.
Jag har inte rört i variatorn någonting när jag gjort dom här moddningarna och hamnar alltid på samma slutvarv, 8100, vilket borde vara samma som att jag har kvar den effekten som va vid bromsningen, 127hk vid det varvet.
Nästa steg? Ja bra fråga. Kanske skulle förlängt pipan lite nu om 110 cm kanske är för kort avstämningslängd. Hade velat varva någonstans runt 8200-8300. Mätte en Sno pro 600 -09 pipa och den hade 114cm och dom peakar väl runt 8200-8300 vad jag har läst så de kanske är en bra längd, om dom har liknande avgasportsduration, 207 grader. Någon kanske har något tips hur jag ska få fart på maskinen annars? Nog för att den går ganska bra, men måste ju finnas massa mer att hämta.
Vart ett långt inlägg det här.
/ Johan