2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele




Såhär ser mätaren ut. Inte det snyggaste men fungerar iallafall.

Har kört två varv till med skotern på dom 3 cm snö vi hade igår samt bytt oringar i toppen då jag misstänkte kylarvattenläckage annars ganska dåligt med fix. Vill ha mer snö så det går att provköra och se hur de fungerar. Hur slapp matta kan man ha med non slip hjul?

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele


Nu har jag provkört och mappat lite på mellanregistret. Fick mata på bra mycket för att inte avgastempen skulle skena iväg. Men på grund av en miss av mekanikern (jag) så blev de bogsering hem, tur jag hade en polare med som backup. Hade vänt drivaxellagret fel väg i kedjehuset så drivaxeln vandrat över åt andra hållet och in i voltregulatorn som slutade fungera delvis och alla lamporna pajjade så va lika bra att bogsera hem så inte boxen skulle dö den också. Men nu har jag satt ihop det igen och nu fungerar de som de ska förutom att drivhjulen hamna ju snett nu när axeln är som den ska så lär väl ta isär de igen och pressa iväg dom lite. Börjar gå fort att meka isär skotern nu...

Nästa steg blir bromsning.

/ Johan
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Pipan som enkelt skulle moddas dit blev ett redigt projekt som tog ett bra tag att få till men det blev riktigt bra!:)


Har inte bestämt vad jag ska ha för oljebehållare.
Den som ligger där nu är så otymplig så jag vill inte montera den.

TIPPPPS??:hmmmm:



Burken moddad så den passar.


Luftkanalgummi från f6/f7 passade som smäck!


Har provkört första halvmetern med lyckat resultat. Nu e det i princip bara oljebehållaren kvar innan riktig provkörning! :rock:
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Så där nu är provturen avklarad med gott resultat!

Lite småfix sen ska det bli en rejälare provtur!


2X800 :argh:





Supermobilkamera


Skitkudde


Byttan på plats. den var drygaast.

go jul!
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Dags för en liten uppdatering då kanske. Maskinen fungerar kanonbra, lite snö i luftintaget är väl det största bekymret men det ska fixas.

Efter inspiration från Askers pipkapning och tips från BoostIII så fick jag lov att prova kapa min pipa också, för att få upp varvet lite, den ville tidigare varva runt 7900 även fast jag lättat vikterna med 2-3 gram styck. 7cm kortare blev pipan på "magen" och resultatet var helt klart positivt, känns inte som jag förlorat nå bottendrag alls, fortfarande riktigt rapp men mer klipp på fullvarv, den varvar nu 8200-8300 utan att jag rört variatorn! Ska även se över mappningen, tror den får onödigt mycket sås på fullgas och den kanske behöver ändras på lägre varv nu.

Jag har tidigare förlängt pipan där för att efterlikna bikemans pipemod som dom kallar det med 3 cm. Nu är pipan alltså 4cm kortare än original och har avstämningslängden eller vad de kallas på 117cm.




Stingern stack tidigare in i konan så kapade lös och drog ut den bara, så dess längd är samma som tidigare.


Såhär såg den ut i söndags:


/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
I helgen har jag försökt göra någonting åt att scoopet på huven sätter igen sig med snö.

Byggde ett lite scoop till luftburken, påminner en del om ett periskop :)



Täckt baksida som kommer vara mot den varma pipan så att de bara blir kalluft för hoppningsvis.



Ett lager nylonstrumpa runt så de inte kommer in snö.



Kanske inte supersnyggt, men hoppas det fungerar.



Har även så den kan ta extra luft genom tratten.

I veckan blir de bromsning så det ska bli spännande.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Då vart det dags för en liten update igen.

Har varit och bromsat maskinen men va väl inte helnöjd när jag åkte därifrån. Fick ur den 139.3 hk vid 7700 med 0.68 bsfc. Jag hade ju varvat den 8100 och då gav den 127 hk. Dom effekterna gav ju en F7a original om man snålar ner den lite.

Tanken var då - kortare pipa, mer varv, mer mos

Sagt och gjort, kortade pipan 6.5 cm men den här gången i början på pipan och fick lov att bli lite mellan första och andra stegs diffusern. Avstämningslängden blev då runt 110 cm.

Resultat då.. ja segare på låga varv och att komma upp i varv, men samma slutvarv 8100 med orörd variator.

Hmm googlade och goooglade ännu mer i de här med pipor, räknade och funderade. Sen kom rondellen fram igen och pipan blev återigen isärskuren. Den här gången skulle jag ändra vinklarna lite, ändrade så att tjockaste diametern på pipan blev 6.25 gånger arean på inloppet i pipan vilket jag läst någonstans att de skulle vara bra. Då ändrades diametern från 14.5 till 16-16.5 cm där den är som tjockast. Första diffuservinkeln 4.4 grader och andra 9 grader och baffeln eller vad man ska kalla slutkonans vinkel blev 10.5 grader. De verkade som vettiga vinklar enligt vad som stog.

Va inte så tvärgjort direkt, blev många timmar med svetsen innan den var hel igen.



Resultatet den här gången då... Jag fick lov att dra ner soppan vid 6700 där den tidigare gått snålt, men nu börjat fyrtakta typ. Efter det så kändes den väl ungefär lika som innan fast rappare än efter sista kapningen, men samma slutvarv som innan, runt 8100.



Slutsatsen då.

Jag har inte rört i variatorn någonting när jag gjort dom här moddningarna och hamnar alltid på samma slutvarv, 8100, vilket borde vara samma som att jag har kvar den effekten som va vid bromsningen, 127hk vid det varvet.

Nästa steg? Ja bra fråga. Kanske skulle förlängt pipan lite nu om 110 cm kanske är för kort avstämningslängd. Hade velat varva någonstans runt 8200-8300. Mätte en Sno pro 600 -09 pipa och den hade 114cm och dom peakar väl runt 8200-8300 vad jag har läst så de kanske är en bra längd, om dom har liknande avgasportsduration, 207 grader. Någon kanske har något tips hur jag ska få fart på maskinen annars? Nog för att den går ganska bra, men måste ju finnas massa mer att hämta.

Vart ett långt inlägg det här.


/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
De blir nog en pipförlängning.

Funderar på 114-116cms längd sen vikta på den och varva typ 7800-8100 beroende på vilken längd jag tar.

Börjar gå fort att ta lös pipan nu..

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.770
845
113
Kramfors
De blir nog en pipförlängning.

Funderar på 114-116cms längd sen vikta på den och varva typ 7800-8100 beroende på vilken längd jag tar.

Börjar gå fort att ta lös pipan nu..

/ Johan


F du är ju värre än oss andra pipmoddare !! Du har ju all ork i världen :biggrin1:


Mycket bra för oss andra lata moddare. :biggrin1:

Jag har lyckats missa denna intresanta tråd tyvärr. Men nu jäklar ska jag ha koll på vad du gör he he.

Det är ju svinsvårt att tvinga en Singel eller twinnmotor att5 varva ur mycket .

110 cm var det kortase jag hört på en singelpipa men mycket ibnrteresant att du utfört!!

114-120 verkar dom flesta vässpipor ligga på till twinns . Så inte lägre än 114 låter ju vettigt i ditt fall om du kör 207grader.

Är du inte sugen på twinnpipor så du kan nå mer pullver?

Ang breddningen så lät det märkligt att den tvärdog.. Utveckla gärna vad den fick för sig då,,, Normalt ska dom ju få bredare mer använbart reghistrer med evnt lite lägre sluteffekt . kan hända att det sket sig med variatorn när konerna vart tvärear typ atty man skulle behövt starkare fjäder i primmen så den slår till senare in varv och lättare vikter dessutom. Tvärare koner ger ju högre pike hk men kortare register så dun kom förmodligen utanför dragregget hela tiden. betydligt lättare att mixtra pior på mc då man har vanlig växellåda.

Vill du leta lite mer pullver så får du stingra ner dig lite. Tyvärr har jag inga mått att utgå från till singelpipa så där får du utgå från den dim du har och stingra ner 1mm åt gången och hålla koll på värmen på utblåset. Stingra ner sålänge du känner effekt vinst,, och stanna på det mått som den inte reagerar nämnvärt på, Eller att du serr den bygga för mycket värme vid längre fullgasrepor. Ta även en titt på kolvens utblås under kolvringen om den börjar svarta ner sig, då har du lite väl trång stinger.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
F du är ju värre än oss andra pipmoddare !! Du har ju all ork i världen :biggrin1:


Mycket bra för oss andra lata moddare. :biggrin1:

Jag har lyckats missa denna intresanta tråd tyvärr. Men nu jäklar ska jag ha koll på vad du gör he he.

Det är ju svinsvårt att tvinga en Singel eller twinnmotor att5 varva ur mycket .

110 cm var det kortase jag hört på en singelpipa men mycket ibnrteresant att du utfört!!

114-120 verkar dom flesta vässpipor ligga på till twinns . Så inte lägre än 114 låter ju vettigt i ditt fall om du kör 207grader.

Är du inte sugen på twinnpipor så du kan nå mer pullver?

Ang breddningen så lät det märkligt att den tvärdog.. Utveckla gärna vad den fick för sig då,,, Normalt ska dom ju få bredare mer använbart reghistrer med evnt lite lägre sluteffekt . kan hända att det sket sig med variatorn när konerna vart tvärear typ atty man skulle behövt starkare fjäder i primmen så den slår till senare in varv och lättare vikter dessutom. Tvärare koner ger ju högre pike hk men kortare register så dun kom förmodligen utanför dragregget hela tiden. betydligt lättare att mixtra pior på mc då man har vanlig växellåda.

Vill du leta lite mer pullver så får du stingra ner dig lite. Tyvärr har jag inga mått att utgå från till singelpipa så där får du utgå från den dim du har och stingra ner 1mm åt gången och hålla koll på värmen på utblåset. Stingra ner sålänge du känner effekt vinst,, och stanna på det mått som den inte reagerar nämnvärt på, Eller att du serr den bygga för mycket värme vid längre fullgasrepor. Ta även en titt på kolvens utblås under kolvringen om den börjar svarta ner sig, då har du lite väl trång stinger.
Kul att du hittat hit, du verkar ju ha lite koll på de här. Ja vad ska man annars göra om kvällarna :)

Ja eller 109cm är den nu pipan om man mäter utvändig innerkurva + utvändig ytterkurva av pipan och delar det med två.

Kanske helt enkelt missat peaken då den inte blir lika bred nu. Vid bromsningen hade den ju runt 500 varvs register som gav liknande effekt inte många hk som skilljde mellan 7300-7800 sen efter 8000 dog de av som fan och då va pipan 117cm.

Skillnaden då jag ändrade vinklarna var ju att tidigare var den påfetad mycket vid 6700 med boondockern då den gick snålt där, men nu efter pipmodden så fick jag dra ner den en del för att den inte skulle blöddra. Annars kändes den mycket rappare än innan.

Jaha ja de är väl lite väl kort pipa nu, 114cm lutar de åt nu. Vill helst slippa vikta om variatorn då jag inte har justerbara vikter. Men med lite tur ska de väl gå med 114cm pipa, om den inte vill varva iväg då.

Det här med stinger då... borde man inte kunna räkna arean på twinpipors stinger och slå ihop dom? Har även hört att 0.2 bars motryck med glycerinfylld mätare är lagom.

Ja skulle ju haft twinpipor på den, får väl se om det kommer ut några begagnade D&D monster, dom verkar ge mest. Men det är ju kul att leka lite med det man har och se om de går att få de bättre.

/ Johan