2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jag har kört med 1mm i dom pipor jag har nu och det håller bra, bara ena pipan som sprickigt någon gång men det var ifjol då motorn var mer lös än fast :)
Valet står mellan 1.0 och 0.75 i kommande pipors.
Hmm okej ja de märks väl hur det blir med 0.6 då.

I helgen blir de nog ledigt från pipbyggandet för min del, sätter väl tillbaks singelpipan och passar på att köra lite medans skotern är hel :)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Någon som vet om de här kan tänkas fungera?



Omvänd bakre kona. Finns ett patent på de och om man kikar i de så verkar de som att de är bra iallafall, men har inte läst igenom hela patentet än.

Finns på länkarna nedan för den som är intresserad.
http://www.forumbilder.se/images/409201084420Pa148.jpg

http://www.patentlens.net/imageserver/getimage/US_5925857.pdf;jsessionid=ADB5385505993BA39BF543B74971CB1F?id=2731638&page=all

http://www.patentlens.net/patentlens/patents.html?patnums=US_5925857&returnTo=patentnumber.html?query=%28US_6286623+in+publication_number%29#tab_0http://www.boliven.com/patent/US5925857/reader
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Äntligen är dom klara









Har hunnit prova dom en liten vända bara men inte nå fullgas. Fick feta på den massa på mellanregistret iallafall så någonting har ju hänt. Sen låter den lite mer också.. men inte så mycket som jag trodde.

Mer provning imorgon med justering av bränsle och i variatorn sen lasta och iväg för helgens körning.. om den inte skär imorgon eller något sånt.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Bra jobbat !!

Bara en sak som jag undrar över men kan vara en synvilla...

Stingerrören mellan pipa och dämpare ser hutlöst grova ut!! Dom bör inte överstiga 29mm inv mått om du har fullflödesdämpare. Många kör 27mm på 800or . Hur grov är dom? Mycket förlust med för grova stingers!!

Jag kör nu 29mm men ska gå ner till 27mm snarast möjliga för att få upp laddtrycket snabbare och få mer värme i pipan,,evnt blir dom ännu smalare ber på vad avgastemmätaren säger :rolleyes:
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Bra jobbat !!

Bara en sak som jag undrar över men kan vara en synvilla...

Stingerrören mellan pipa och dämpare ser hutlöst grova ut!! Dom bör inte överstiga 29mm inv mått om du har fullflödesdämpare. Många kör 27mm på 800or . Hur grov är dom? Mycket förlust med för grova stingers!!

Jag kör nu 29mm men ska gå ner till 27mm snarast möjliga för att få upp laddtrycket snabbare och få mer värme i pipan,,evnt blir dom ännu smalare ber på vad avgastemmätaren säger :rolleyes:
Jag har satt stingrarna in i pipan och dom är 30cm långa och 29mm invändigt. Går att dela pipan där vid skarven om man vill stingra ner sen.

Ska kika noga vad avgastempen säger.

Nu ska jag iväg och prova mer!

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Jag har satt stingrarna in i pipan och dom är 30cm långa och 29mm invändigt. Går att dela pipan där vid skarven om man vill stingra ner sen.

Ska kika noga vad avgastempen säger.

Nu ska jag iväg och prova mer!

/ Johan

Ok bra det såg ut som bet grövre på bild. Blir kul att höra resultatet
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag provkört dom hela helgen.

Började först lite långa körningar på halvgas och fick ställa upp soppan vid 6700varv. När de va klart blev de lite fullgas, men då kändes de att någonting hänt, varvade 8700 med samma variatorgrejer som tidigare varvade 8200. Ställde upp bränslet så boondockern låg på 0 alltså som original f7 mappen på 7800 och 8100 villket är de högsta varvet jag kan ställa in. Åkte hem och viktade på 5 gram till längst ut på supertipvikterna och då fick jag ner den till 8100-8200. Kört så hela helgen och de har gått bra, hann inte finjustera mappningen på fullvarv nå så kör den säkert lite onödigt fett. Men det känns som den går bättre även på mellanregistret.

Skulle egentligen ha bromsat den igen nu och se vart den peakar, men vi får se, är lite annat som ska fixas på den. Vart inte helt tätt i fjäderskarven längst in och så misstänker jag att voltregulatorn gett upp för nu går den i safeläge utan att felkoda.

/ Johsn
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Lät ju helbra!! Måste vara många kusar extra helt klart för att få upp dom otroliga varven! Vore kul att höra en bromsning senare.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
måste få fråga om dom här maskinerna lever än och finns kvar i era händer ? :)
Här var det länge sen det hände nå.

Båda maskinerna finns kvar och står nu och väntar på snön.

Min maskin fungerade riktigt bra säsongen ut, varvade den runt 8300 då den kändes att gå bättre där än på 8100. Blev ingen bromsning då jag flyttade bort långt från bromsaren. Hade ett missöde med en kolv som skar, kan varit på grund av oljepumpen som inte verkade helt 100 eller för mager blandning på den cylindern då de inte var den jag hade avgastempen på, ivrig som man är provade man ju aldrig på den andra. Piporna är ju inte exakt likadana på millimetern direkt. Nu har jag iaf snebestyckat den lite och kollat med avgastempen och kopplat ur oljepumpen och blandar i tanken istället.

Stingrarna lossnade en gång också i pipan så dom låg och skallrade runt.

Funderar hur man ska göra till vintern nu, sälja, bygga vidare eller bara lite service och köra som den är.


/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Men de är ju klart, lite turbosugen är man ju :)

Isåfall bara montera lös piporna och de så att allt går fort att montera tillbaks ifall det inte fungerar med turbo.

Funderar lite på att använda originalpipan och kanske ett mitsu aggregat och ladda väldigt lite max 0.5 bar. Modda min 700 topp till rätt borr och komp. Undra hur mycket originalluftburken klarar av i tryck? Kanske skulle gjort ett litet test..

Oljepump vet jag inte riktigt hur jag ska göra med, blir väl ingen kullagrad turbo så behöver en lite värre pump. Har kollat lite på den här, kanske kan fungera med en regulator innan turbon. http://www.top-gear.net/imgs/documents/up3_oil.pdf

Säljs på diverse båtaffärer och kostar runt 2000kr. Eller någon annan som vet av en lämplig pump?

Till soppa tänkte jag använda originalpumpen i tanken då den ska klara upp till 200hk sägs det. De är ju lustgasstyrning på dom här vanliga boondockrarna och dom använder sig av en pressure transducer eller vad dom kallar de för att känna av trycket i gastuben. Den kanske man skulle kunna skala in mot en vanlig mapsensor och feta på via den. Hade varit riktigt smidigt om det var genomförbart.

Men men, de är ju bara spekulationer de här :)

/ Johan
 

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
Tyckte fasen ja såg en förlängd snopro i våras!
O se här man hade rätt, grryyyymmmaa byggen även fast det är en AC...
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Turbosuget har inte gått över.

Har nu tagit ur motor med allt runtomkring utom elen, dynan, tanken och huven och tvättat allt med avfettning och diskborste.

Klurar på de här med oljepump. Hade varit fint att sätta mekanisk pump på de vanliga oljepumpsdrivningen. Den axeln snurrar typ hälften av motorns varv.

Såhär ser mitt förbränningsrum ut nu, på typ 34cc.



Snabbmoddade fram ett på 44cc som ska ge ungefär 10:1 i komp. Kan de fungera? Ganska platt botten.



Just nu lutar de åt att skaffa en Kina T04E eller en T3/T4. Vore fint med en billig turbo, kan lätt hända att dom går sönder.

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
Är den övre original? Den såg ovanligt bra ut!

Här är toppen som jag gjort till mitt bygge, den ligger på strax över 10:1 hittade inte ritningen med kolvdomen kvar men jag tror det hamnade på 10.2:1 om jag inte minns helt galet..


Jag antar på din nedre med flat botten är att behålla samma höjd för att tändstiftet ska passa... men undra om squishbandet är lite väl smalt? Sen skulle jag nog behålla samma vinkel på det också. Sen går det nog utan problem att shimsa upp tändstiftet 1mm så har du lite mer volym uppåt att ta av...
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Är den övre original? Den såg ovanligt bra ut!

Här är toppen som jag gjort till mitt bygge, den ligger på strax över 10:1 hittade inte ritningen med kolvdomen kvar men jag tror det hamnade på 10.2:1 om jag inte minns helt galet..


Jag antar på din nedre med flat botten är att behålla samma höjd för att tändstiftet ska passa... men undra om squishbandet är lite väl smalt? Sen skulle jag nog behålla samma vinkel på det också. Sen går det nog utan problem att shimsa upp tändstiftet 1mm så har du lite mer volym uppåt att ta av...
Ja den övre är original till 800 kitet, alltså en moddad F6 topp, som mitt kit var gjort av. Kolvdomen är väl samma som du har då det är polaris 800 kolvar i min.

Ja precis tänkte på tändstiftet där. Men de går bara att schimsa upp de lite alltså? Vet inte heller om det går att göra förbränningsrummet så brett då det är en originaltopp, kanske tar slut på gods. Kanske får satsa på att göra det lite djupare bara då och behålla 11mm bredd på squishbandet. På min är vinkeln 13.7 grader där du har 15.3, men du har ju tightare avstånd mellan kolv och förbränningsrum länsgst ut där det är 1mm så du borde ju ha mer squisthastighet i din turboförbränningsrum än av jag har i mitt sug? Med laddtryck blir det väl ännu högre hastighet?

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.215
1.049
113
Stora Blåsjön
ok det förklarar att det ser "rätt" ut...13.7 grader det måste vara väldigt precis tangerings vinkeln längst ut på kolvdomen? Där jag har 1mm är förbränningsrummet det måttet blir lite större med cylinder inräknat. Så det verkliga måttet är nog ca 1.4-1.5mm tyvärr har jag lyckat tappat bort den ritning som hade domen och allt inräknat, måste ha lyckat spara över den med något? Första ritningen jag testade med den hade flat botten på förbrännings rummet precis som det är på mina sugmotor toppar (dom ligger förövrigt närmare 13.7grader har jag för mig) Men med den ökade volymen och samma squishband så såg dom väldigt mupp ut, och ser det väldigt konstigt ut så bygger man inte det :)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
ok det förklarar att det ser "rätt" ut...13.7 grader det måste vara väldigt precis tangerings vinkeln längst ut på kolvdomen? Där jag har 1mm är förbränningsrummet det måttet blir lite större med cylinder inräknat. Så det verkliga måttet är nog ca 1.4-1.5mm tyvärr har jag lyckat tappat bort den ritning som hade domen och allt inräknat, måste ha lyckat spara över den med något? Första ritningen jag testade med den hade flat botten på förbrännings rummet precis som det är på mina sugmotor toppar (dom ligger förövrigt närmare 13.7grader har jag för mig) Men med den ökade volymen och samma squishband så såg dom väldigt mupp ut, och ser det väldigt konstigt ut så bygger man inte det :)
Ja alltså 13.7 grader är mätt precis som du mätt 15.3 vad det ser ut som, vinkeln på bandet mot plan botten eller vad man ska säga, inte mot kolven. Okej ja 1mm lät ju lite nära. Hehe ja de är väl sant, men vet man inte riktigt vad som är ser konstigt ut är de lite jävligare :) Tror nog jag vill försöka sänka squishhastigheten iallafall så måste nog bli lite kortare squishband för att inte få en djup grop på förbränningsrummet. Men om man spacrar upp tändstiftet lite och gör någon kompromiss för att få rätt komp borde det ju kanske fungera. Ger plattbottnat förbränningsrum en rappare maskin? eller var det tvärt om att de gav mer effekt på högre varv? Har för mig jag hört något sånt.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Var ju sugen på en marco up3 oil pump till turbon men jag och mockan här på forumet jämförde lite med biltemas vatten/diesel pump art nr: 25-987. Dom är ju väldigt lik på sprängskisserna och dimensionerna är exakt samma på millimetern.

Marco up3 oil


Här är biltemas


Kanske man skulle provat biltemas...

/ Johan