2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Blir gode grymt! Rätt höjd på M-styret?
Det sitter där det ska! Om det är rätt höjd märks efter lite körning men 3-4 cm lägre än fatbarstyret blev det och det styret var på gränsen till för högt. Så det borde bli lagomt nu.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag provat lite mer. Tömde ur glycerinet i laddtryckmätaren och nu fungerar den fint. Lite fladder när jag släpper gasen bara, men de är väl för jag inte har någon dump.

Laddar 0.25 bar och har 0.4-0.45 bars mottryck.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Nu har jag provat lite mer. Tömde ur glycerinet i laddtryckmätaren och nu fungerar den fint. Lite fladder när jag släpper gasen bara, men de är väl för jag inte har någon dump.

Laddar 0.25 bar och har 0.4-0.45 bars mottryck.

/ Johan

0,45 bars mottryck i pipan mot 0,25 turboT låter på gränsen till farligt . Men jag är inte 100a säker på hur farligt det är då det är tunnt med info i detta område. Asker kör ca 0,1 bars övertryck i pipan i förhållande till turbotryck och det är nog mer normalt och säkrare. Ju lägre övertryck i pipan man kan ha och ändå få bra pullver och funktion i motorn ju säkrare från kolvsmält är man. Men nu hade du väl en stor avgasturbin och riktigt stor stinger om jag inte mins fel så du kan väl knappas öka dia på stingern mer? Du kan ju alltid prova att öka dim på stinger du har . Frågan är om din dämpare byggert för högt tryck? varför valde du bygga en baffeldämpare konstuktion? Vad låg mottrycket på utan dämpare? Bästa flöde har en vanlig genomflödesdämpare. För att vara säker på inget eller ytterst lite mottryck bör man ha en vanlig dämpare med perforerat rör igenom sig. och det röret bör ligga på minst 60mm inv mått rakt igenom (Gärna 70mm).

Ang den lilla surning från början reg .... Jag minns inte om det var du som satte in reedventiler i plenum? Om inte så gör det så försvinner surningen och turbon spolar upp snabbare = rappare motor innan laddet kommer. Och har du Reeds i plenum så kan du göra som jag rekk Asker att göra för att få bort fetgången. Sätt in ett munstycke i slangen som går från pitotröret till förgasarna flotörhus. Borra det munstycket till något mindre hål än pickupphålet på pitotröret. Då försenar du trycksättningen av flotörhuset och den går en kort stund magrare fån början ladd. Sätt munstycket närmast pitotröret i slangen,,,. Sluttrycket blir det samma som tur är så högfartsbestyckningen ska inte påverkas nämnvärt.

Om allt funkar som det ska bör du ha 50% mer hk på 0,5 bar annars är det något fel Och felet ligger då garanterat i fel tryck i pipan. Du /ni /vi någon måste ta reda på eller nämna vilket övertryck som är bäst för tvåtakt.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
jag skulle tippa på att ljuddämparen är boven till att ditt mottryck ligger på gränsen, hur länge har du hållt fullt??
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
0,45 bars mottryck i pipan mot 0,25 turboT låter på gränsen till farligt . Men jag är inte 100a säker på hur farligt det är då det är tunnt med info i detta område. Asker kör ca 0,1 bars övertryck i pipan i förhållande till turbotryck och det är nog mer normalt och säkrare. Ju lägre övertryck i pipan man kan ha och ändå få bra pullver och funktion i motorn ju säkrare från kolvsmält är man. Men nu hade du väl en stor avgasturbin och riktigt stor stinger om jag inte mins fel så du kan väl knappas öka dia på stingern mer? Du kan ju alltid prova att öka dim på stinger du har . Frågan är om din dämpare byggert för högt tryck? varför valde du bygga en baffeldämpare konstuktion? Vad låg mottrycket på utan dämpare? Bästa flöde har en vanlig genomflödesdämpare. För att vara säker på inget eller ytterst lite mottryck bör man ha en vanlig dämpare med perforerat rör igenom sig. och det röret bör ligga på minst 60mm inv mått rakt igenom (Gärna 70mm).

Ang den lilla surning från början reg .... Jag minns inte om det var du som satte in reedventiler i plenum? Om inte så gör det så försvinner surningen och turbon spolar upp snabbare = rappare motor innan laddet kommer. Och har du Reeds i plenum så kan du göra som jag rekk Asker att göra för att få bort fetgången. Sätt in ett munstycke i slangen som går från pitotröret till förgasarna flotörhus. Borra det munstycket till något mindre hål än pickupphålet på pitotröret. Då försenar du trycksättningen av flotörhuset och den går en kort stund magrare fån början ladd. Sätt munstycket närmast pitotröret i slangen,,,. Sluttrycket blir det samma som tur är så högfartsbestyckningen ska inte påverkas nämnvärt.

Om allt funkar som det ska bör du ha 50% mer hk på 0,5 bar annars är det något fel Och felet ligger då garanterat i fel tryck i pipan. Du /ni /vi någon måste ta reda på eller nämna vilket övertryck som är bäst för tvåtakt.
Okej ja byggde den där typen av ljuddämpare då den fick lov att vara så kort. Hade jag haft en vanlig typ billjuddämpare hade den blivit typ 1 dm lång och hade förmodlig inte dämpat så mycket. Stinger kan jag inte gå upp mer i den där typ 2.5". Har ju wastegaten på pipan också så att den bygger lite mottryck är väl som ni säger på grund av ljuddämparen. Jag hade ju kunna bygga om den lite för mindre mottryck. Sedan har jag ju wastegateöppningstrycket på pipan så den öppnar ju på mottrycket. Står jag still nu och gasar så bygger den ju mottrycket fort, sen kommer laddtrycket lite efter. Jag hade förmodligen fått tidigare ladd om jag tagit trycket från tryckboxen.

Jag har inga reeds i tryckboxen än. Sen har jag ju insprut på skotern och skulle kunna tro att blöddret beror mycket på att den inte får någon luft i förhållande till bränsle när jag trycker fullt och turbon står still. Trycker jag fullt så blir de typ -0.1 bars tryck i boxen innan turbon börjar leva.

Jag har hört att 0.2 bar mer mottryck än ladd är okej men inte mer. Jag tror jag provar med de mottrycket jag har men lite mer laddtryck skulle jag haft. Kan ju hända att mottrycket börjar öka i förhållande till laddtryck om jag laddar på lite mer också då slutburken börjar strypa mer.

Jag har inte gasat så värst länge, 3-4 sek kanske då de börjar gå fort och har inte vågat mig ut på en sjö än.

Inatt har den fått stå ute så ska prova starta den idag i -15 grader och se vad oljesystemet säger.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
(((((Jag hade förmodligen fått tidigare ladd om jag tagit trycket från tryckboxen.)))))

Det där förstod jag nte riktigt? Menar du att du inte har styrtrycket till wastegaten från plenum eller på trycksida någonstans?

Och visst fan du hade ju insprut !! Då ska den inte vara fullt så känslig på vakuum i plenum MEN den funkar säkert bättre med reeds ändå för då får du inget vakuum alls.

upp till 0,18 bars övertryck i pipan i förhåll till laddtryck på fullt gärn rek Lennart zander i något turbobygge. Så det bör man nog inte överstiga i första hand innan man vet mer säkert hur högt tryck man törs åka.

Jag har beställt zanders bok så jag hoppas på få mer klarhet i piptryck då den nu kommer?

Hur tidigt i varvtalet får du upp laddtryck? Och upplevs den gå bättre än utan turbo än?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
(((((Jag hade förmodligen fått tidigare ladd om jag tagit trycket från tryckboxen.)))))

Det där förstod jag nte riktigt? Menar du att du inte har styrtrycket till wastegaten från plenum eller på trycksida någonstans?

Och visst fan du hade ju insprut !! Då ska den inte vara fullt så känslig på vakuum i plenum MEN den funkar säkert bättre med reeds ändå för då får du inget vakuum alls.

upp till 0,18 bars övertryck i pipan i förhåll till laddtryck på fullt gärn rek Lennart zander i något turbobygge. Så det bör man nog inte överstiga i första hand innan man vet mer säkert hur högt tryck man törs åka.

Jag har beställt zanders bok så jag hoppas på få mer klarhet i piptryck då den nu kommer?

Hur tidigt i varvtalet får du upp laddtryck? Och upplevs den gå bättre än utan turbo än?

Nej jag öppnar inte wastegaten nu med laddtryck utan med mottrycket från pipan. Testar bara så nu för att få ner laddtrycket lite, men kanske inte är en så dum grej egentligen om man justerar de lite.

Nu om jag åker sakta och gasar fullt så far mottrycket ganska fort upp på 0.45 bar och wgn öppnar och strax efter kommer laddtrycket. Det är ju kanske inte direkt optimalt, dels då de blir 0 mot 0.45 bar mottryck i motorn tills den kommer upp i 0.25 bars ladd och dels för att de lär ju ta längre tid innan laddtrycket kommer. Jag klura på om jag skulle släppa på fjädern i wastegaten max så den öppnar av sig själv vid typ 0.2 bars mottryck litegrann och sedan köra in laddtryck på andra sidan membranet i wastegaten som mothåll då laddtrycket börjar komma, sen öppna wastegaten med en kulventil och skicka in mottryck(eller kanske laddtryck?) på "vanliga" sidan av wastegatemembranet. Kommer ju säkert inte bli som jag tänkt, men efter lite justering kanske de blir.

Då borde motorn fungera bra och få andas fritt med bara 0.2 bars övertryck i pipan hela tiden och tveksamt om laddtrycket kommer senare då det lär bli mer effekt i motorn.

Du undrar vid vilket varv jag får laddtryck och ja alltså de är ju på fullt varv de kommer. Men motorn är ju så snabb upp dit så den känns ändå rapp. Men behövs mer justering de här :)

Jag har skaffat mig en koso bredbandslambda nu också men vet inte om de är lönt att montera den nu, har jag inte mottryck och laddtryck i fin balans lär den ju spola soppa genom motorn ibland och ge missvisande värden.

Ja du får förklara lite för oss vad det står när du får boken :)


/Johan
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Ja nu har det över jul kapats friskts

Kom just på att det nästan redan är januari så jag måste ligga i!


Det är inte läge att börja ångra sig nu om man skulle få en sån ide :p


Skaplig markfrigång blir det nog på köpet!


Snickrat dit ena försärkningslisten, kan ju inte ha några "better bords" eftersom jag ska köra med original fotstegsförstärkningen som tar mycket plats


Fotstegsförstärkaren måste få sig en liten modd för att passa in


Ni som nitar, vad ska jag använda för sorts nitar vid montering?

Någon som har någon trevlig lyftbåge att sälja?

söker även en 365 matta av storlek 44 eller hägre
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Ser bra ut!!

Ang pop-nit, kolla längst ner på sidan 52 i detta dokument: http://www.emhart-teknik.se/katalog/fasthand/Fasthandbok 2009 Uppl 2 POP-nit.pdf
Där finns 4,8 mm stålnit. Sån ska du ha. Längd väljer du givetvis efter materialtjocklek. Träna upp handmusklerna, eller köp en rejäl popnittång med sax-led... Dom är inte mindre än helt hemska att dra dit med vanlig nit-tång.

Vad har du för bredd på tunneln längst bak? Har en Rev 440-båge i hel-alu liggandes, om intressant?
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
okey ska spana på den sidan lite. Lånar en tryckluftsnitare så det går undan :)

362 mm invändigt mått på tunneln. Ska googla lite och se hur dom ser ut!
 

Sandling

Välkänd medlem
16 mar 2008
158
4
18

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag smågrejat lite med skotern. Byggt ett T-kors i metall istället för plast som tidigare med uttag för oljetrycksgivare. Givaren är kopplad till oljevarnarlampan i mätarhuset och fungerar.




Har även spacrat ut wastegateventilen litegrann så den är öppen jämt. Nu har jag 0.3 bars mottryck innan laddtrycket kommer jämt, och inget mer. Vart jäkligt stor skillnad, skotern blev mycket rappare och trevligare att köra. Aningen längre väntetid på laddtrycket bara med det är de värt.

Jag har provat ganska mycket idag och första felet var ju luftfiltret, de isade igen av all ånga från smälta snön som kom in kring turbon, men det var bara is runt hålen i mitt filter. Satte på ett ny ihopsydd meshtygsstrumpa runt filtret som inte var så tight mot den hålsåga flaskan och då gick de kanonbra.

Andra problemet är att attitudebränsleboxen inte går in i laddtrycksläge. Laddar ju bara typ 0.2 bar men borde ju fungera ändå. Justerar jag på fullgas nu tills den går bra så går den för snålt när laddtrycket kommer. Tänkte prova göra ett sånt där "pitorör" eller vad de kallas mitt i tryckröret just efter turbon. Kanske blir lite högre tryck då och då kanske den går in i laddtrycksläget.

Tredje problemet är att ibland efter jag släppt gasen med laddtryck och tar om snabbt igen så avgassmäller den en gång. Funderar på om det är antingen bräsleboxen som får spel när jag släpper gasen och inte har någon dumpventil så blir ju ett jäkla fladdrande tryck då i tryckboxen eller om motorn helt enkelt får för lite soppa när det blir massa tryck då jag stänger spjället på fullt ladd sen snabbt gasar på igen. Som om att de blir massa luft och inte bränsle till den.

Tänkte imorgon sätta dit ett rör där i tryckröret till mapsensorn och kanske en dumpventil också, men jag har ju inget vakuum till den så får väl ha slapp fjäder i den så den öppnar av sig själv.


/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.150
982
113
Stora Blåsjön
Med pitotrör så får du snabbare upp trycket till det du vill styra... så det borde hjälpa. Annars får du väll ladda mer :)

Ang avgasknallarna så hade jag det också när den spolade igenom soppa pga av för häftiga porttider. Så bensinen i pipan antändes efter någon sekunds fullgas.
Jag tar "vakuum" mellan trotteln och reedsen, har satt en nippel på insugsplattan och kapat fjädern i dumpen till ca hälften och den reagerar mycket trevligt :)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
0
Med pitotrör så får du snabbare upp trycket till det du vill styra... så det borde hjälpa. Annars får du väll ladda mer :)

Ang avgasknallarna så hade jag det också när den spolade igenom soppa pga av för häftiga porttider. Så bensinen i pipan antändes efter någon sekunds fullgas.
Jag tar "vakuum" mellan trotteln och reedsen, har satt en nippel på insugsplattan och kapat fjädern i dumpen till ca hälften och den reagerar mycket trevligt :)
Ja ska prova de, är det någon speciell storlek på pitotröret jag ska ha?

Hmm hade du de.. Men det försvann nu men dom lägre porttiderna?
Trodde inte de gick att få nå vidare bra vacuum där men de kanske blir så de räcker ändå. Nu är jag ju inte så sugen att ta lös spjällen för de är inte något roligt projekt när tryckboxen är där. Får se hur jag ska lösa det.

/ Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.150
982
113
Stora Blåsjön
Eftersom jag antar att du vill ha snabbt och så "mycket" tryck som möjligt så kör på 4.5mm hål och 8mm invändigt rör. Så såg mitt första ut men det blev för mycket för mina förgasare.

Avgassmällarna försvann när jag magrade ner den lite dock blev det ingen skillnad på stiften. Men nu med lägre porttider så ser man faktiskt skillnad på stiften när den börjar gå lite fett.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Sådär då var dagens testning avklarad. Har fortfarande inte fått in bränsleboxen i laddtrycksläge. Lyckas inte heller justera bort avgassmällarna när jag släpper gasen på laddtryck och tar om snabbt igen. Jag har däremot provat litegrann med boondockerboxen utan mapsensor istället. Finns betydligt bättre inställningsmöjligheter där och när jag ändå laddar så lite så borde de fungera bra. Men aldrig ska de gå lätt, nu har minusknappen på boondockern lagt av så kan bara öka bränsle.

Det låter också som gallret i slutburken börjat skallra så får väl kika på de nästa helg också.

Lite framåt och lite bakåt, som alltid.

/ Johan