2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Bra jobbat!! Den ser ut att funka stenbra redan från krypåka. Detta där med läkande wastgate är nog ingen dum ide på en 2 taktare du är nu en pionjär innom 2taktsturbomatning. Jag ska testa läkande wastegate jag också om jag mont turbo på catten och jag som dömde ut det :nuts:

Den kommer gå som en fucking ape när du laddar 0,4 bar:nod:
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
nice!:bigsmile:
Vilken turbo åker du?
Har du mätt mottrycket med orginalpipa och slutburk.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Roligt att se johan!
Ja jag provar ju så du kan kopiera sen. Bara att kompensera den mindre motorvolymen med mer laddtryck :)

Bra jobbat!! Den ser ut att funka stenbra redan från krypåka. Detta där med läkande wastgate är nog ingen dum ide på en 2 taktare du är nu en pionjär innom 2taktsturbomatning. Jag ska testa läkande wastegate jag också om jag mont turbo på catten och jag som dömde ut det :nuts:

Den kommer gå som en fucking ape när du laddar 0,4 bar:nod:
Ja går bra men just från stillastående är den lite blöddrig. Går nog att justera bort om jag haft så jag kunde koppla datorn till bränsleboxen. Ska försöka beställa nå grejer för det.

Att läckande wastegate fungerar skapligt bra kan ju också bero på att turbon var modern för ca 30 år sedan typ. Förmodligen inte den bästa spoolupen.

Ja vi får hoppas de :) blir det kallt till helgen så blir det en garagehelg så då kan de bli mera laddtryck :)


nice!:bigsmile:
Vilken turbo åker du?
Har du mätt mottrycket med orginalpipa och slutburk.
Jag har en lätt begagnad kinakopia på en Garrett T3/T4 turbo.

Vet ej vad de va original. Det var länge sen min motor va F7. Men troligen så är det ju försiktigt med mottryck på en originalmaskin. Nu har jag typ 0.2 bar mer mottryck än laddtryck och det känns helt okej. Ska jag ladda mer lär jag kolla mottrycket igen så det inte skenar iväg då min slutburk är lite special.

/ Johan
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Mätte mottrycket på min skidoo 800 orginal 8000rpm = 3psi (mottrycket var nästan obefintligt innan max varv med belastning)
med turbon blev det 4psi vid 4000 rpm och följer laddtrycksökningen ganska bra men tappade en del gassvar på låga varv på grund av detta har funderat på dubbla wg en som styr mottrycket och en för slutladdtrycket.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Mätte mottrycket på min skidoo 800 orginal 8000rpm = 3psi (mottrycket var nästan obefintligt innan max varv med belastning)
med turbon blev det 4psi vid 4000 rpm och följer laddtrycksökningen ganska bra men tappade en del gassvar på låga varv på grund av detta har funderat på dubbla wg en som styr mottrycket och en för slutladdtrycket.

Ja precis jag har ju också mottryck vid låga varv, därför jag har wastegaten öppen liten för att motverka. Hmm dubbla wastegates.. ja kanske eller mickla ihop någon styrning till wastegaten som har den öppen till typ 6500 eller något liknande för att sedan stänga och öppna igen vid rätt laddtryck. Att den alltid är öppen på lägre varv så man tar sig iväg bättre.

/ Johan
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
JP du verkar ha testat det mesta med BD-boxen.
Jag kan den också men jag sitter fast i trimfunktiorerna.
Skicka ett PM jag finns i Vinäs.

Fan en cylinder går mager.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Ja precis jag har ju också mottryck vid låga varv, därför jag har wastegaten öppen liten för att motverka. Hmm dubbla wastegates.. ja kanske eller mickla ihop någon styrning till wastegaten som har den öppen till typ 6500 eller något liknande för att sedan stänga och öppna igen vid rätt laddtryck. Att den alltid är öppen på lägre varv så man tar sig iväg bättre.

/ Johan
Funderingar.... Jag tänker högt..
Nu mins jag inte om du har satt i reedventiler i plenum men har du inte det så gör det! Jag tror nämligen att det är största seghetsproblemet innan laddet kommer är att insuget tappar luft helt enkel, bildas vacum ett kort tag innan turbon kommer och ju äldre och sämmre turbo man har dessto mer vacum hinner bildas. Normlat så blir ju en tvåtaktare rappare om man stryper utblåset/stinger för pipan laddas upp fortare och ger mer bottenpover fortare så därför förstår jag inte riktigt hur en läkande wastegate kan rappa upp lågvarvet? Jag tycker en helt stillastående turbin bör ge så bra flöde att motorn skulle gå helt normalt om man kopplade bort överladdningen och tog bort plenum (vid korta gaspådrag upp i varv). Men det är förutsatt man har skaffat tillräckligt stort avgashus så avgashuset är stort nog i flöde så man slippar öppna wastegate innan ladd kommer.


Blir dom rappare av mer läkande wastegate tror jag det snarare det beror på ett bränslefel förutsatt att man har tillräckligt stor avg turbin) Typ att insprutet har svårt att förstå övergången från 0 övertryck på tomg till vacum ett tag och sedan övertryck. Om sprutet lägger på för mager blandning just när man ska iväg så blir motorn rappare om man öppnar upp en stinger eller läker ut avg via en wastegate. Mer strypt utblås kräver mer soppa för pipan laddar mer och allt blir hetare och mer överladdat i cylinder = mer pullver. Kan tänkas att det är lättare att få till bra bottensvar med förgasare på just 2takt ivf då den inte är styrd på någe vis .

Jag "tror" att har man bara stoora reedhus in till plenum kan man stänga läkande wastg helt och få ännu rappare botten
 
Last edited:

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Funderingar.... Jag tänker högt..
Normlat så blir ju en tvåtaktare rappare om man stryper utblåset/stinger för pipan laddas upp fortare och ger mer bottenpover fortare så därför förstår jag inte riktigt hur en läkande wastegate kan rappa upp lågvarvet?

Hej BoostIII,

jag har också funderat på det här, hur avgastrycket ökas med en läckande wastgate. Min förklaring är, om du vill ha ett viss laddtryck, måste du har ett viss avgastryck. Med ett läkande ventil på avgassidan måste du öka avgastrycket för att har kvar det visse avgastryck, eller hur?

Hubbe
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Hej för att lösa problemet med högt avgastryck så är det klart att större avgashus är den bästa lösningen .För högt mottryck = lite flöde genom motorn . Har provat med reeds i plenum utan någon större resultat. läkande wg skulle kunna fungera som en budget lösning en (wg med över & underkammare och försöka justera in lagom tryck differens mellan laddtryck och avgastryck kanske skulle funka ? )
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Hubbe.
Jag har också funderat på det här, hur avgastrycket ökas med en läckande wastgate. Min förklaring är, om du vill ha ett viss laddtryck, måste du har ett viss avgastryck. Med ett läkande ventil på avgassidan måste du öka avgastrycket för att har kvar det visse avgastryck, eller hur?
----------------------------------------------------------------

Föratt snabbast möjliga få upp snurren måste man få upp värmen och flödet/trycket. Och tvåtaktaren har ju kalla avgaser till att börja med som ett stort problem och det sunkar ju ner spoluppen en hel del + att det är 7km till turbon då man måste montera den i slutet på pipan. Och lägger man även till att tvåtaktaren är känslig på trycket i pipan så har man bäddat för probelm he he. Läkande wastegate måste man komma förbi för det är endast en nödlösning och eldar för kråkorna ännu mer dvs sunkar ner spoluppen. Det gäller att man har the best turbo av i dag men är man fattig eller snål ska man åtminstonde köpa en glidlagrad gammal mih snurra för dom har varit snabbast i många år nu och mycket populära i mc turbo just pga snabb spolupp. Jag kör själv en mih snurra från en volvo v40 på min hoj och det är en snurra från ca 02 . Den är sjukt snabb i spolupp men på tok för liten för en skoter.

Men som sagt minst 2 st stora reedkorgar med mjuka blad in till plenum är ett måste på tvåtakt speciellt jag blir förvånad att höra tkr inte märka av det så mycket då Asker fick en ny maskin då han satt in dubbla stora reedkorgar i sitt plenum. Jag skulle satt i 0,3mm reedmembran för att få in luften så lätt som möjligt. Dessa membran kan nämligen vara snortunna då dom inte kommer fladdra så man kan ta bort reedstoppar också. Jag har mjukt 0,3 mm epoxylamminat om någon slulle vilja bygga sig lättöppnade reedkorgar för org reeds är onödigt trögöppnde i detta fall.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Boost III:

Jag förstår helt klart ditt resonemang med reedkorgarna i plenum men jag har även så jag ser undertryck på laddtrycksmätaren och de är då just såpass man ser att den far neråt, kanske -0.1 bar och ja lite skillnad gör det väl men de är nog inte där jag har problemet.



Den går ju kanonbra bara jag tar mig iväg men just från stillastående är den blöddrig. Då när jag trycker fullgas blir det ju säkert 0,3-0.4 bars mottryck minst direkt och laddtryck 0 innan turbon får fart då det utan turbo säkert hade varit 0 mottryck. När den väl är igång är det inga problem. Kan till viss del bero på bränslet också då de inte är optimalt på lägre varv på grund av dåliga justeringsmöjligheter i boxen. Mottrycket när jag kör är ju bra och lagom i förhållande till laddtrycket, iallafall vid 0.3 bars laddtryck.

Det optimala hade nog varit att ha wastegaten öppen tills typ 6500 som jag skrev tidigare för att sedan stänga och fungerar som en vanlig wastegate, då hade man ju kommit iväg utan problem.



Annars så va de åkning igår i djup lössnö och den fick kämpa mycket och länge. Laddtrycket hade självjusterat upp sig på 0.4 bar men inte sån direkt effektskillnad, troligen på grund av övervarvet den fick då jag inte viktat på än. Gick även bra att starta igång den på morgonen i -23 grader, oljetrycket va lite segt innan de kom upp men upp kom det. Hyfsad problemfri åkning blev det men en rem exploderade och motorn tog eld. Det senare va ju lite obehagligt, hade klättrat länge uppför en backen och när jag väl va uppe hade en slang smält litegran och läckte någon droppe olja på grenröret som tog eld. Som tur var tog inte elden tag i något annat, innan jag fått upp huven så hade oljan brunnit upp och elden slocknat.

Nästa steg blir väl att ge sig på variatorn, lite mer vikt längst ut och kanske startgropar i vikterna?

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Gav mig på variatorn en sväng igår. Mildare modell av startgrop vart de och har nu tillslag på 4500-5000. Kändes bättre. Den fick även 3 gram extra längast ut på vikten och resultatet av de blev ju samma maxvarv som innan typ men måttet mellan skidorna och lössnön kan ha ökat lite. 8300 varvar jag och pipan ska fungera upp till 8000 typ så mer vikt ska den få.

Funderar även på att göra om bränslesystemet med laddtrycksstyrt bränsletryck för att få till övergången mellan fullgas utan laddtryck och laddtryck. Bränsleboxen är ju grundjusterad för en sån lösning. Antingen spärrar jag originalregulatorn i tanken så den matar på max och sätter en på en extern regulator och kör tillbaks överblivna soppan till tanken igen eller så funderar jag på att köra in laddtryck på ovansidan av originalregulatorn i tanken. Aldrig hört talas om någon som gjort de men regulator som regulator, är ju en fjäder och membran i den också :) Kan hända de inte blir linjärt ökande tryck men man kan ju prova. Eller så kör man som det är och försöker skaffa grejer för att ändra grundjusteringen i bränsleboxen.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
I helgen blev de ett litet ingrepp igen. Monterade dit en justerbar Ford (obehagligt, jag vet) bränsletrycksreglator utanför tanken med laddtryckskompensering så nu ökar bränsletrycket med laddtryck.

Den går ju lite snålt på mellanregistret och vandrar gärna upp mot 1250F i avgastemp men gasar jag då fullt sjunker den till iaf 1150F.

Provat ladda 0.5 bar också utan att vikta på så den övervarvade ju lite, men då börja den blöddra, eller ja mer som smattra typ. Inte direkt men efter kanske 2 sek fullgas. Kanske för klen gnista, eller för mycket mottryck med min ljuddämparburk. Vid 0.4 bar fungerar den iallafall bra.

/ Johan
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Ja skulle ju ha gjort de. Känns som den vill ha lite mer motstånd. Bara den inte blir seg, nu är den ju rätt smidig och rapp bara man tagit sig iväg.

/ Johan
Innan jag viktade på så kändes det som att turbon inte gjorde någon skillnad direkt efter led utan bara i tung lössnö, men nu så drar det på som fan efter led och ännu goare i lössnön;)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Innan jag viktade på så kändes det som att turbon inte gjorde någon skillnad direkt efter led utan bara i tung lössnö, men nu så drar det på som fan efter led och ännu goare i lössnön;)
Ja så är ju min lite nu. Får prova att vikta på lite mer längst ut på vikterna.

/ Johan