Boost III:
Jag förstår helt klart ditt resonemang med reedkorgarna i plenum men jag har även så jag ser undertryck på laddtrycksmätaren och de är då just såpass man ser att den far neråt, kanske -0.1 bar och ja lite skillnad gör det väl men de är nog inte där jag har problemet.
Den går ju kanonbra bara jag tar mig iväg men just från stillastående är den blöddrig. Då när jag trycker fullgas blir det ju säkert 0,3-0.4 bars mottryck minst direkt och laddtryck 0 innan turbon får fart då det utan turbo säkert hade varit 0 mottryck. När den väl är igång är det inga problem. Kan till viss del bero på bränslet också då de inte är optimalt på lägre varv på grund av dåliga justeringsmöjligheter i boxen. Mottrycket när jag kör är ju bra och lagom i förhållande till laddtrycket, iallafall vid 0.3 bars laddtryck.
Det optimala hade nog varit att ha wastegaten öppen tills typ 6500 som jag skrev tidigare för att sedan stänga och fungerar som en vanlig wastegate, då hade man ju kommit iväg utan problem.
Annars så va de åkning igår i djup lössnö och den fick kämpa mycket och länge. Laddtrycket hade självjusterat upp sig på 0.4 bar men inte sån direkt effektskillnad, troligen på grund av övervarvet den fick då jag inte viktat på än. Gick även bra att starta igång den på morgonen i -23 grader, oljetrycket va lite segt innan de kom upp men upp kom det. Hyfsad problemfri åkning blev det men en rem exploderade och motorn tog eld. Det senare va ju lite obehagligt, hade klättrat länge uppför en backen och när jag väl va uppe hade en slang smält litegran och läckte någon droppe olja på grenröret som tog eld. Som tur var tog inte elden tag i något annat, innan jag fått upp huven så hade oljan brunnit upp och elden slocknat.
Nästa steg blir väl att ge sig på variatorn, lite mer vikt längst ut och kanske startgropar i vikterna?
/ Johan