Stora mat-tråden

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Runt 17:30 på söndagseftermiddagen satt jag och en arjeplogare vid msn och kom överens om att vi hade tråkigt.
Så därmed kallstartade jag hitlerpulkan.

Och vid 18 så satt vi tryggt inneslutna i tyskt stål färdandes ifrån residenset mot mindre civiliserade trakter. Västerbotten närmare bestämt och Skellefteå för att vara exakt.
Väl där gjorde vi en sajtesijing runt några minnesmärken, typ max, ernst & young samt statoil. Eller med andra ord, vi var vilse.
Tack vare en hjälpsam 30-årskrisig lirare i hisingetraktor kunde vi till slut hitta ett av kvällens delmål.

Tre kronor.

Där vi inmundigade varsitt stycke calskrove.

Smaken var inte speciell på något sätt. Men ändå intressant. Man känner nämligen av både smaken av pizza och av skrovmålet samtidigt vilket var nytt samt en aning förvirrande. Eller med andra ord, smakerna var för sig var mediokra och hade inte varit tjänlig människoföda i vare sig en pizza eller ett skrovmål men här, och framförallt tillsammans gör de magi.

Kvällen avslutades i moll när vi åkte in till Boliden för vårat andra delmål då vi skulle hämta mina vinterdäck och jag äntligen fick göra en liten börnis på en snöfläck jag hittade i en korsning i en av alla de byar som heter nånting med -fors.

6 timmar efter avfärd anstötte vi jungfruelig mark och kunde äntligen vädra morgonluft när vi fann oss tillbaka i residensets domäner.

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Kan tipsa om en perfekt "snabbrätt" att inta t ex innan träning och annat.
Snabbmakaroner och en burk makrill i tomatsås. Det fyndiga är att man behöver bara koka makaronerna, makrillburken värmer man helt enkelt på en annan platta, med lägsta värmen på. Blir faktiskt helt ok!

Vid närmare eftertanke ska jag ta och bereda en sådan portion på en gång!
Blir så hungrig så fort jag tittar in i den här tråden :laugh:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Tur att jag då inte ska bli kock...

Brände en sås imorse så till den milda grad att mamma kände att det luktade bränt t.o.m. när hon satt i bilen på parkeringen. "Såsen" hade samma konsistens som en skosula ungefär.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Biosteel: Jag fick aldrig välja nån sås.
Trices: Tack för det. Ett bra mål som inte belastar min ekonomi för mycket. Trött och jävlig utan ett mål mat på 9 timmar blev det min räddning.

B

Biosteel

Biosteel: Jag fick aldrig välja nån sås.
Trices: Tack för det. Ett bra mål som inte belastar min ekonomi för mycket. Trött och jävlig utan ett mål mat på 9 timmar blev det min räddning.
ännu sämre då. ska blanda vitlök och stark samt be dom tillsätta ost i kebabrullen då har du en dräpare :evil:

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Väntar med spänning på nästa sändning! Eller iaf på vad ni hittat på denna gången :)

EDIT: Kan fylla på med fler tips om enkel mat, eftersom det är den enda mat jag kan tillaga :laugh: Ett jävligt simpelt, billigt, hyfsat gott och proteinrikt mellanmål är salladstonfisk. En burk salladstonfisk kostar typ 3-5kr. Köp den som ligger i vatten. Öppna, häll bort vattnet, fyll på med lagom mycket olivolja, strö lite örtsalt över, blanda om och njut!

En simpel och riktigt god röra man kan ha med sig som mellanmål är denna:
* En burk salladstonfisk i vatten (häll bort vattnet här också)
* En avocado
* Ca 250g Keso
* Olivolja
* Örtsalt

Kör hela faderullan i en mixer och kasta ner i en låda. Perfekt att ha som mellanmål!

Last edited:

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Att jag inte ätit fisk sen jag var 5 kanske bidrar.

Men lukten..?! Varför ens äta nåt som luktar surpung efter två veckor i underställ ungefär?! :O

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Berätta nu hur det gick i Arjeplog Polaris_snow.
Där åt jag den sämsta souvasen någonsin, smakade allt annat än souvas och var en stor besvikelse, till och med salladen var dålig.. men norrmännen såg ut att gilla den.. Dressingen var god men är nog inte så svårt att misslyckas med en köpes orientdressing..

tonfisk e gott:hello:
tonfisk är kattmat och borde inte ens får heta fisk för fisk är gott, och där med kan jag säga som kanske den enda med norskt blod att LAX ÄR ÄCKLIGT och är därför inte fisk. Sa jag att fisk är gott? ;)

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Men lukten..?! Varför ens äta nåt som luktar surpung efter två veckor i underställ ungefär?! :O
Jag kan ge dig 20 gram bra anledning. Det är nämligen 20g protein i 100g tonfisk. Därför ska du äta det ;) Sen är det faktiskt gott då man slängt i lite salt och olivolja!

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
tonfisk är kattmat och borde inte ens får heta fisk för fisk är gott skrev:
LAX är gott :D aja fisk är en smaksak, fiskgratäng och fiskbullar och sånt går inte direkt hem hos mig inte.

På tal om mat, hur brukar ni vilja ha erat kött? Lättstekt (blodigt typ) mellan eller väldans väldans stekt? själv föredrar jag lättstekt:eek:

edit: misslyckades totalt med citeringen

Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
LAX är gott :D aja fisk är en smaksak, fiskgratäng och fiskbullar och sånt går inte direkt hem hos mig inte.

På tal om mat, hur brukar ni vilja ha erat kött? Lättstekt (blodigt typ) mellan eller väldans väldans stekt? själv föredrar jag lättstekt:eek:

edit: misslyckades totalt med citeringen
Det beror ju helt på vad det är för kött, men jag tar gärna lite blodigt.
Inte så att det rinner på tallriken, men inte långt ifrån heller.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
bra fråga angående kött :eek: vet inte om du ätit hästfilé men det är i stort sett det godaste kött jag nånsin ätit, snacka om att man blir stum av hur gott och mört det är :) så det är ett tips!