xenon lyser inte

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag skulle säga nej.. men det kan du lätt kolla.. om du tar ett mätinstrument och mäter där du kopplar in lampan. ställ instrumentet på likspänning och starta motorn. om instrumentet visar ett vettigt värde på tomgång.. typ 12-14 volt så kan det funka =)

//erik

Varför ska han mäta på tomgång? Det gör ju inget om lyset tänds först när man varvar upp motorn lite. Vid lite varv på motorn så ska det finnas minst 12volt och absolut inte under 12, då är det nog fel någonstans.
 
B

Biosteel

För 35W är det max 8A vid 13V har jag för mig så 300W ska räcka till för 50w.
P=u*i

8*13=104

hur kan du få det till 35 ? när jag får 8 A vid 13 volt till 104 watt.

även om generatorn klarar av 300 watt så måste du tänka på lastens reaktiva effekt vilket kan vara en historia för sig att klura ut. Och jag antar att det finns mer som e inkopplat på generatorn så frågan e ju om det finns så mycket mer ström kvar till xenon ljusen:confused:
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Ett alternativ är ju att montera ett litet 12v batteri på skotern. Och så tar du ström från voltregulatorn till plus polen så du får laddning. En likriktare mellan såklart då batterier enbart laddas med likström. Sedan kopplar du från batteriet till lyserna. Och då kommer du få sätta en strömbrytare mellan batteriet och lamporna för att kunna tända och släcka.

Sen vet jag inte om det kan räcka med en likriktare på ingånde växelström till lamporna. Då får du åtminstånde likspänning.
aa de skulle kanske va nått.

kanske åker in till stan när skolan börjar igen efter lovet och handlar batteri å likriktare då :)
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
P=u*i

8*13=104

hur kan du få det till 35 ? när jag får 8 A vid 13 volt till 104 watt.

även om generatorn klarar av 300 watt så måste du tänka på lastens reaktiva effekt vilket kan vara en historia för sig att klura ut. Och jag antar att det finns mer som e inkopplat på generatorn så frågan e ju om det finns så mycket mer ström kvar till xenon ljusen:confused:
Jo, en 35W xenonbalast och lampa drar i normalfallet 35W men vid uppstarten så drar den max 8A vid 13V så då drar den som du skriver 104W. Men det är fortfarande en 35W lampa :)

Och min teori är att en 50W lampa borde dra ca 40% mer vid uppstarten, alltså ca 140W. Och för 140W borde 300W räcka tycker jag.

Men det går ju att mäta upp hur många apmere som övrig elektronik drar, då kan man ju enkelt räkna ut om det går eller inte.

Jag var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg.
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Varför ska han mäta på tomgång? Det gör ju inget om lyset tänds först när man varvar upp motorn lite. Vid lite varv på motorn så ska det finnas minst 12volt och absolut inte under 12, då är det nog fel någonstans.

Det är ju upp till varåen. men jag skulle bli galen om mitt lyse slocknade varje gång jag släppte gasen.. det är bara därför..

//erik
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Men hamnar din motor på tomgångsvarv varje gång du släpper gasen? Sen när xenonlampan redan är tänd så behöver den inte lika mycket ström för att hållas tänd.
Så jag tror inte lampan skulle slockna när man släpper gasen... Om inte annat är det bara att köra på full gas och bara använda bromsen för att reglera farten ;)
 
B

Biosteel

Jo, en 35W xenonbalast och lampa drar i normalfallet 35W men vid uppstarten så drar den max 8A vid 13V så då drar den som du skriver 104W. Men det är fortfarande en 35W lampa :)

Och min teori är att en 50W lampa borde dra ca 40% mer vid uppstarten, alltså ca 140W. Och för 140W borde 300W räcka tycker jag.

Men det går ju att mäta upp hur många apmere som övrig elektronik drar, då kan man ju enkelt räkna ut om det går eller inte.

Jag var kanske lite otydlig i mitt förra inlägg.
nu har vi rätsida på det :beer:
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Först och främst måste du skaffa likström din har nu växelström om du inte har batteri eller så, jag håller just på med samma sak, kopplade in min likriktare igår men blinkar för mig också.
Så nu ska jag pröva att helt enkel köpa ett litet 12v batteri på biltema och sätta mellan likriktaren och xenonet. Borde funka perfekt då den bara tar batteri när den behöver och laddar annars. Likriktare kostar 39:- på kjell och co. Någon som vet hur många Ah man bör ha på batteriet för att driva xenonet vid start ?
 

volvoerik

Medlem
19 okt 2009
34
0
1
Älvsbyn
Men hamnar din motor på tomgångsvarv varje gång du släpper gasen? Sen när xenonlampan redan är tänd så behöver den inte lika mycket ström för att hållas tänd.
Så jag tror inte lampan skulle slockna när man släpper gasen... Om inte annat är det bara att köra på full gas och bara använda bromsen för att reglera farten ;)

Nä min håller 12 volt på tomgång =) men äldre skotrar har lite svårare för det :D.

Men det kanske funkar.. dom drar ju mindre ström när dom har startat helt.. bara spänningen finns.. kanske räcker med 9-10 volt för att hålla dom igång när dom väl startat..

//erik
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
Först och främst måste du skaffa likström din har nu växelström om du inte har batteri eller så, jag håller just på med samma sak, kopplade in min likriktare igår men blinkar för mig också.
Så nu ska jag pröva att helt enkel köpa ett litet 12v batteri på biltema och sätta mellan likriktaren och xenonet. Borde funka perfekt då den bara tar batteri när den behöver och laddar annars. Likriktare kostar 39:- på kjell och co. Någon som vet hur många Ah man bör ha på batteriet för att driva xenonet vid start ?
mm, funderat på att göra likadant.

men jag pratade med en elektriker idag och han sa att jag borde ha en generator.

har jag de eller? :hmmmm:
kan man koppla in en likriktare direkt i den eller?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.612
11
38
33
Lugnvik
Nån generator behöver du nog inte, lysspolen ger ju hela tiden växelström så. På ballasten min står det L norm 3.2A och L in <6A. Gissar då att vid start behöver den uppmot 6A och vid drift 3.2A, klarar man det med ett 12v batteri på 4.5Ah ?
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Startström har inget med glödlampan att göra.
det varierar mycket mellan fabrikat och modell hur mycket startström som krävs.
Xenonkungens 35w kräver 15A i start och förbrukar 3.2A vid 12.8volt
50w satsen kräver 6A i startström, vad den förbrukar står inte.
alltså den starkare har inte ens hälften i startström.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
på mins står det

V in 9-16V

V nom 13,5V

I nom 4,5A

I in max 10A

P 55W norm

V start 23kV max
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Nån generator behöver du nog inte, lysspolen ger ju hela tiden växelström så. På ballasten min står det L norm 3.2A och L in <6A. Gissar då att vid start behöver den uppmot 6A och vid drift 3.2A, klarar man det med ett 12v batteri på 4.5Ah ?

Batteriet borde fungera.

4.5Ah betyder 4.5A under 1h. så under tex 10 min klarar den 27A, under 1 min 270A osv

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amperetimme
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Hej.

Bilstereo kondensatorer är inte så högpresterande för att vara kondensatorer. Dom är mer dekaler och dyligt. En eller flera mindre med lägre ESR (intern resistans) och bra rippelströmstålighet fungerar nog bättre för att glätta spänning och agera buffert.

Nackdelen om det krävs de effekter ni nämner under mer än mycket kort tid är att storleken och kostnaderna för en kondensatorlösning fort drar iväg. Av den anledning är nog en batterilösning enklast att få till. Modellen av generator och dyligt spelar mindre roll. Även om det med bättre info (generator, ballast osv..) bör gå dimentionera fram en kondensatorlösning.
Vid er likriktning kommer batteriet att agera liknande en kondersator i den delen av elsystemet, en nog så viktig funktion. Kolla bara så ni inte får för hög spänning på likspänningen med tanke på batteriet.

Ah timmar för batteriet är i princip orelevant. Det är bara info om energi lagringskapasitet, inte hur mycket du kan få ut vid ett visst tillfälle. De märkningar som är intressant är CCA (cold cranking amps), MCA (marine cranking amps) eller CA (cranking amps). Dessa talar om hur stor ström batteriet kan leverera under en kort tid. Tyvärr anges dessa inte så ofta som man skulle önska om det inte är dyrare batterier.
Men generellt mer Ah innebär för enkla vanliga batterier oftast också en ökning av start ströms kapasitet. Av dessa anledningar det finns "startbatterier", "förbrukarbatterier" och dyligt.
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
tror du ett 12v batteri med 1,3 Ah räcker eller borde man ha 3,2 Ah?
ska nog fara in till stan till veckan och köpa batteri + likriktare
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
tror du ett 12v batteri med 1,3 Ah räcker eller borde man ha 3,2 Ah?
ska nog fara in till stan till veckan och köpa batteri + likriktare
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Ett litet överslag med lite grova skattningar:

CCA mäts vid 0grader C. Så den bör säknas en hel del vid kallt batteri (-20?). Några högprestanda batterier med spec tappade ca 25%, så sämre för vanliga men hur mycket...
Kollar man på större batterier eller något enstaka små med spec. CCA vanligen minst 10ggr Ah.
Läste spec på ett av biltemas "backup" batterier med 1.2Ah. Det skulle idealt klara MAX 24A 30sek (~ -1.8v polspänning) och 48A 5sek (~ -3.7v polspänning) vid någon snäll temperatur... Dock även fel typ av batteri för ett fordon.

Spänningen ut från batteriet sjunker med last. Därav lägre spänning.

Batterikapacitet * approximering Ah mot CA, spänning (vid storlast) för motsvande effekt. Då ni varit mycket inne på effekt tidigare.

(skattning vid 0grader, enligt cca mätning.)
1,3Ah * 10 = 13A, vid 10v peak 130 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
1,3Ah * 4 = 5.2A, vid 10v peak 52 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
1,3Ah * 15 = 19,5A, vid 10v peak 195 W

(skattning vid 0grader, enligt cca mätning.)
2Ah * 10 = 20A, vid 10v peak 200 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
2Ah * 4 = 8A, vid 10v peak 80 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
2Ah * 15 = 30A, vid 10v peak 300 W

3,2Ah * 10 = 32A, vid 10v peak 320 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
3,2Ah * 4 = 12,8A, vid 10v peak 128 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
3,2Ah * 15 = 48A, vid 10v peak 480 W

Så ja, i de flesta av dessa överslagsräkningar borde enbart batteriet klara att tända en xenon ballast. Sen så borde ju generatorn tillföra en del energi. Hur snäll eller elak jag varit i överslagen får ni bedömma själv. Är ingen expert på just batterier men lite el har man väl blivit drabbad av.

Med tanke på skillnad i priser på små batterier, finns ingen självklar andledning att välja det mindre pga pris. Storlek är det kanske lite att vinna på men inte direkt mycket. Sen tycker jag att alla dessa små batterier brukar tappa kapacitet ganska fort, dom tå inte så mycket styck innan det märks.