Ett litet överslag med lite grova skattningar:
CCA mäts vid 0grader C. Så den bör säknas en hel del vid kallt batteri (-20?). Några högprestanda batterier med spec tappade ca 25%, så sämre för vanliga men hur mycket...
Kollar man på större batterier eller något enstaka små med spec. CCA vanligen minst 10ggr Ah.
Läste spec på ett av biltemas "backup" batterier med 1.2Ah. Det skulle idealt klara MAX 24A 30sek (~ -1.8v polspänning) och 48A 5sek (~ -3.7v polspänning) vid någon snäll temperatur... Dock även fel typ av batteri för ett fordon.
Spänningen ut från batteriet sjunker med last. Därav lägre spänning.
Batterikapacitet * approximering Ah mot CA, spänning (vid storlast) för motsvande effekt. Då ni varit mycket inne på effekt tidigare.
(skattning vid 0grader, enligt cca mätning.)
1,3Ah * 10 = 13A, vid 10v peak 130 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
1,3Ah * 4 = 5.2A, vid 10v peak 52 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
1,3Ah * 15 = 19,5A, vid 10v peak 195 W
(skattning vid 0grader, enligt cca mätning.)
2Ah * 10 = 20A, vid 10v peak 200 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
2Ah * 4 = 8A, vid 10v peak 80 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
2Ah * 15 = 30A, vid 10v peak 300 W
3,2Ah * 10 = 32A, vid 10v peak 320 W
(kallt eller dåligt batteri motsv mindre Ah: 4ggr)
3,2Ah * 4 = 12,8A, vid 10v peak 128 W
(anges för vissa batterier... : 15ggr)
3,2Ah * 15 = 48A, vid 10v peak 480 W
Så ja, i de flesta av dessa överslagsräkningar borde enbart batteriet klara att tända en xenon ballast. Sen så borde ju generatorn tillföra en del energi. Hur snäll eller elak jag varit i överslagen får ni bedömma själv. Är ingen expert på just batterier men lite el har man väl blivit drabbad av.
Med tanke på skillnad i priser på små batterier, finns ingen självklar andledning att välja det mindre pga pris. Storlek är det kanske lite att vinna på men inte direkt mycket. Sen tycker jag att alla dessa små batterier brukar tappa kapacitet ganska fort, dom tå inte så mycket styck innan det märks.