Tänker ni vaccinera er?

Tänker ni vacinera er?

  • Ja

    Röster: 28 30,8%
  • Nej

    Röster: 63 69,2%

  • Totalt antal som röstat
    91
  • Poll closed .

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Sv: Tänker ni vacinera er?

Man måste förstå att det är MEDIA som skapat denna hysteri kring detta "super allvarliga influensan"
Att folk dör hit och dit. Problemet är att de flesta av de som dör är gamlingar eller folk med kroniska sjukdomar. Som har ett sämre immunförsvar!

Så 99% av de som får svininfluensan får lika effekter som en vanlig influensa bara att man kan få lite högre feber!

Sen många foskare är väldigt skeptiskt till detta vaccin så blir man ju än mer tveksam om vad dom håller på med!

Men jag själv är nästan ALDRIG sjuk, och tänker inte vaccinera mig. Om jag skulle göra det så skulle det vara för att inte sprida den vidare till de grupper som riskerar att bli väldigt dåliga.

Men som sagt jag skall nog avvakta och se bieffekterna av vaccinet!
 
B

Biosteel

Sv: Tänker ni vacinera er?

Man måste förstå att det är MEDIA som skapat denna hysteri kring detta "super allvarliga influensan"
Att folk dör hit och dit. Problemet är att de flesta av de som dör är gamlingar eller folk med kroniska sjukdomar. Som har ett sämre immunförsvar!

Så 99% av de som får svininfluensan får lika effekter som en vanlig influensa bara att man kan få lite högre feber!

Sen många foskare är väldigt skeptiskt till detta vaccin så blir man ju än mer tveksam om vad dom håller på med!

Men jag själv är nästan ALDRIG sjuk, och tänker inte vaccinera mig. Om jag skulle göra det så skulle det vara för att inte sprida den vidare till de grupper som riskerar att bli väldigt dåliga.



Men som sagt jag skall nog avvakta och se bieffekterna av vaccinet!



media skapade ju även en finanskris. så ja .. dom kan dom :aetsch:
 

Fille.

Välkänd medlem
5 apr 2008
366
0
16
Sv: Tänker ni vacinera er?

Är 99% säker att jag har haft svininfluensan redan, så nej.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Jag åker nog på att ta det... Har en 8månaders baby här hemma som inte få vaccinet.
Och enligt läkarna så bör jag ta det för att inte smitta henne. Annars hade jag aldrig
tagit det. Hade varit bra att åka på en släng av influensan så hade man varit imun mot
det också. Men, men vad gör man inte för dom små liven! Hehe! :)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Sv: Tänker ni vacinera er?

Man måste förstå att det är MEDIA som skapat denna hysteri kring detta "super allvarliga influensan"
Att folk dör hit och dit. Problemet är att de flesta av de som dör är gamlingar eller folk med kroniska sjukdomar. Som har ett sämre immunförsvar!

Så 99% av de som får svininfluensan får lika effekter som en vanlig influensa bara att man kan få lite högre feber!

Sen många foskare är väldigt skeptiskt till detta vaccin så blir man ju än mer tveksam om vad dom håller på med!

Men jag själv är nästan ALDRIG sjuk, och tänker inte vaccinera mig. Om jag skulle göra det så skulle det vara för att inte sprida den vidare till de grupper som riskerar att bli väldigt dåliga.

Men som sagt jag skall nog avvakta och se bieffekterna av vaccinet!
Fel, fel fel!

Denna influensa angriper ju uppenbarligen 80-talisterna allra hårdast, vilket är lite oroväckande. Dessutom så är det många utav de som blivit riktigt riktigt dåligt, eller t om strykit med som varit fullt friska tidigare.

Men ja, klart media har en stor inverkan på denna hysteri, men media har även samma funktion i andra riktningen, dvs att vaccinet är farligt.
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Kan hålla med robin, dock finns det nästa inga här omkring med influensan, därför tvekar jag inte en sekund att ta det..
 
D

Draken

Det är inte denna vågen av flunsan som dom vill att man ska vaccinera sig mot,det är den andra och kraftigare vågen som kommer senare!

Det är ju mestadels förhållandevis yngre person som drabbats hårdast och även avlidit av detta så jag tänker nog ta den,om jag nu hinner innan 2015.
Alla pensionärer håller ju på springa benen av sig för att få gratisgrejer,så vaccinet är ju alltid slut.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article6043105.ab

Det snackas om riskgrupper men jag kan tycka att det vore bättre och vaccinera barn/ungdomar och vuxna som är ute bland folk betydligt mer än en pensionär!
Om barn/ungdomar och vuxna vaccinerades skulle smittan bromsas mycket fortare än att ta dessa sist så dom redan spridit flunsan vidare på jobb/dagis/skolor!
En frisk pensionär kan nog ta det lugnt hemma en stund och slippa smittan på det sättet,en aktiv människa som är ute bland folk dagarna i ända har ju större risk att få smittan.

Är man dock sjuk sen tidigare är det en annan sak.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Jag väntar och ser... Biverkningarna verkar ibland vara precis lika illa som att få influensan. Och sedan vill jag se lite statistik.. Som det verkar nu så är det fler som dör pg.a komplikationer i samband med vaccinet än influensan.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Den här historien är skum tycker jag.

Hur kunde Baxter patentera vaccinet ett år innan virusutbrottet?

Hur kan viruset innehålla genom från svin-,fågel- och människoinfluensa?

Varför har vaccintillverkarna begärt och fått immunitet mot eventuell massdöd orsakad av deras vaccin?

Varifrån kommer nyheten? Medimogulen Rupert Murdoch (som äger NewsCorp http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_assets_owned_by_News_Corporation) har en son i styrelsen för det företag som levererar Sveriges 18 miljoner vaccindoser. I samma styrelse sitter Deryk Maughan som har uppdrag för Reuters(nyhetsbyrån) samt Robert Wilson som har uppdrag för The Economist Group.

För två dagar sedan hade 2 personer i Sverige dött av influensan och 5 av vaccinet enligt läkemedelsverket och smittskyddsinstitutet.
Vanlig säsongsinfluensa dödar årligen drygt 3 000 personer i Sverige.

Varför ska jag vara rädd för en influensa som kommer en gång när det kommer en mycket farligare influensa årligen?
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Sv: Tänker ni vacinera er?

Man måste förstå att det är MEDIA som skapat denna hysteri kring detta "super allvarliga influensan"
Att folk dör hit och dit. Problemet är att de flesta av de som dör är gamlingar eller folk med kroniska sjukdomar. Som har ett sämre immunförsvar!

Så 99% av de som får svininfluensan får lika effekter som en vanlig influensa bara att man kan få lite högre feber!

Sen många foskare är väldigt skeptiskt till detta vaccin så blir man ju än mer tveksam om vad dom håller på med!

Men jag själv är nästan ALDRIG sjuk, och tänker inte vaccinera mig. Om jag skulle göra det så skulle det vara för att inte sprida den vidare till de grupper som riskerar att bli väldigt dåliga.

Men som sagt jag skall nog avvakta och se bieffekterna av vaccinet!
TACK OCH LOV! detta inlägg som jag väntat på!!! Nej jag tänker inte ta vaccinet, gör det inte mot en vanligt influensan varför borde jag det nu?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det är större risk att man kör ihjäl sig på skotern än att man dör i svininfluensan, å int tänk jag sluta köra skoter för det.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Folk oroar sig så mkt!!

Det är överdrivet, om man skulle kolla hur många som dör av en vanlig influensa och media skulle uppmärksamma det lika mycket då skulle hälsocentralerna vara FULLA med personer som tror dom ska dö!
För att dom hört på nyheterna att " Det var en person som dog av en influensa"
Sen visar sig att det var en 90-årig tant som var dödsjuk redan innan hon fick den!

Så att det är 80-talister som blir jätte sjuka och vissa fall dör, man får ju aldrig reda på om de haft någon sjukdom sedan innan!!

Man måste vara lite källkritisk, man kan inte bara läsa det som står med STORA bokstäver i kvällstidningarna!:ciao:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Jag har tagit vaccinet. Jag är i riskgruppen men jag hade inte tagit det om jag haft ett normalt jobb. Nu kör jag lastbil Norrbotten-Skåne och att bli sjuk i Gävle på väg ner till Skåne hade varit ett elände med tanke på att jag blir riktigt sjuk när jag väl blir sjuk..
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Sv: Tänker ni vacinera er?

Fel, fel fel!

Denna influensa angriper ju uppenbarligen 80-talisterna allra hårdast, vilket är lite oroväckande. Dessutom så är det många utav de som blivit riktigt riktigt dåligt, eller t om strykit med som varit fullt friska tidigare.

Men ja, klart media har en stor inverkan på denna hysteri, men media har även samma funktion i andra riktningen, dvs att vaccinet är farligt.
ja hittills har en person gått bort i sverige av den. som de flesta andra här så måste jag nog hålla med om att det är mediahysteri. det finns säkert (läs absolut) andra saker/sjukdomar, influensor mm som gått förbi oss utan att vi vetat det men nu är media med. det här är väl som med usa:s månlandning 1969 som enligt mig är påhitt, lika allvarligt, det är media som får oss att tro på det och bli rädda.

sen att läkemedelsbolagen tjänar miljarde och åter miljarder på detta är en sak att ta i beräkning.

på 50-talet när polio var som värst i usa så kom det fram ett vaccin mot detta som gick ut på att vaccinera befolkning med ett vaccin innehållandes bla döda (?) poliobakterier för att förhindra detta, problemet med det här var att några av läkemedelsfabrikerna/producenterna slarvade med vaccinet och det ledde till att befolkningar blev vaccinerade med levande bakterier som ledde till massinsjuknanden i polio.

det jag skrivit här kan vara till viss del något fel, jag skriver det som jag kom ihåg det efter jag sett en dokumentär.

jag tror inte jag kommer ta vaccinet. men jag säger inget säkert då jag har anhöriga med astma och dyl som inte får komma i kontakt med det.

mvh fredric